handdator

Visa fullständig version : Bootproblem i windows


kalle_banan
2007-11-28, 22:19
Jag formetarade precis linux, som låg på en annan hårddisk, och nu kan jag inte starta windows! Hur installerar jag en bootloader utan att formatera win? Det är inget alternativ över huvud taget att formatera windowspartitionen, jag måste få in en ny bootloader, hur gör jag?

rememberence
2007-11-28, 22:20
Jag formetarade precis linux, som låg på en annan hårddisk, och nu kan jag inte starta windows! Hur installerar jag en bootloader utan att formatera win? Det är inget alternativ över huvud taget att formatera windowspartitionen, jag måste få in en ny bootloader, hur gör jag?

Vilken bootloader använder du nu?

EDIT: det var inget, kan du inte starta med windows-cd och köra en "MBR-repair"?

kalle_banan
2007-11-28, 22:35
Vilken bootloader använder du nu?

EDIT: det var inget, kan du inte starta med windows-cd och köra en "MBR-repair"?

Då behöver jag göra en diskett, bootdiskett, och ngn sån kan jag inte göra.

rememberence
2007-11-28, 22:42
Då behöver jag göra en diskett, bootdiskett, och ngn sån kan jag inte göra.

Aj då, då blir det svårare, om du inte lägger in en open-source loader som inte behöver konfigureringsfiler på hårddisken

kalle_banan
2007-11-28, 23:00
Då behöver jag göra en diskett, bootdiskett, och ngn sån kan jag inte göra.

Jag kan inte göra en sån eftersom jag inte har ngt som kan läsa en floppy! Men låt oss låtsas att jag installerar linux på en annan partition, kan jag då gå in i windows och installera en bootloader från windows, döda linux och vara säker på att jag kan boota windows när jag startar om?

Prankie
2007-11-28, 23:10
De flesta windows-skivor har ju en bootsector. Välj bara boota från CD i bios. Reparera MBR om det går. Annars får du göra en reparation på hela windows.

rememberence
2007-11-28, 23:14
Jag kan inte göra en sån eftersom jag inte har ngt som kan läsa en floppy! Men låt oss låtsas att jag installerar linux på en annan partition, kan jag då gå in i windows och installera en bootloader från windows, döda linux och vara säker på att jag kan boota windows när jag startar om?

Nopp, du måste köra på antingen Prankies och mitt förslag, eller ha en linuxpartition, om du inte vill boota med diskett varje gång du startar om datorn, men det kan du ju inte.

Albatross
2007-11-28, 23:16
Som redan sagts kan du boota på en Windowsskiva och köra MBR repair, annars kan du gott köra med Grub som bootloader.

hahavaffan
2007-11-28, 23:29
Jag hatar när folk upprepar vad andra redan sagt i en tråd, men ändå måste jag göra det själv. Använd en windows-cd som boot. Det har räddat mig ett par gånger.

kalle_banan
2007-11-28, 23:57
Win-cdn jag har hade ingen recovery-konsoll, jag kan inte göra ngt med den, så jag har tankat en xpskiva, ska bränna'n och fixa med den istället.