handdator

Visa fullständig version : Breathing squat, pullover.. bröstvidd?


malleman
2007-11-28, 21:20
Hej!

Jag undrar för det första vad som menas med breathing squats o breathing pullover. Har dom stora dragen klart för mig. Men är inte helt säker i detalj, hur dom ska utföras. Vad är effekterna av dessa övningar o vad finns det för skäll att utföra dem?

Har fått för mig att man ska kunna öka vidden på bröst och bröstkorg med dessa övningar, vet inte var jag har hört detta. Men, att öka bröstets bredd, o få en lite mer maffigare bröstkorg(Arnoldstyle) är nåt jag skulle vilja uppnå.

Nån som vet hur man kan träna upp vidden på bröstet o hur detta genomförs? Kanske genom att lära sig hålla andan länge o fylla lungorna med mer luft, lr nåt, vad vet jag :) hehe.


Tack på förhand!

zeusden1
2007-11-28, 21:23
Nej, din vidd på bröstkorg blir inte större. För det krävs mer massa.

Handcuff
2007-11-28, 21:23
Packa på dig muskler. (ja jag vet..det tar väl 7-8år att få en hyffsad grund). Glöm yoga-övningarna.

malleman
2007-11-28, 21:48
Ok, det är den hårda vägen som gäller asså =). Men hur utförs breathing övningarna o vad ska dom va bra för då?

Mark_Lyft
2007-11-28, 22:53
Breathing squats => 20 reps squat routine => squat & milk routine

Det går ut på att du först värmer upp och sedan knäböjer ett set 20 djupa knäböjar varannan dag, lite tyngre varje pass. Om du inte klarar 20 reps ligg kvar på samma vikt tills du klarar 20 stycken. Dessutom skall du äta som vanligt + 4 extra liter mjölk om dan.

Den som klarar detta tortyrprogram belönas med stora sjok av muskler som ansamlas på kroppen. De flesta bangar ur inom några få veckor....

Namnet kommer av att man efter 12-13 reps står och flåsar som en blåsbälg mellan varje reps.

Rahf
2007-11-29, 01:01
Större bröst ger djup, större rygg ger vidd.

z_bumbi
2007-11-29, 07:33
Breathing squat
Kör 10 reps, ta några djupa andetag (3-5) och kör ett reps till, andas igen, kör ett reps till osv upp tills du klararat 20 reps totalt (10 + 10).

Det är enligt mig ett utmärkt sätt att skada sig och då bygger man inga muskler, att köra till max och sen fortsätta pressa sig i just böj gör ofelbart att man tappar tekniken. Det är få som ser bra ut på sista repset i ett vanligt set till failure och här pressar man sig utöver det.

Mark_Lyft
2007-11-29, 13:04
Breathing squats är ett elddop, den som överlever blir stark ;)

z_bumbi
2007-11-29, 13:40
Breathing squats är ett elddop, den som överlever blir stark ;)

Det finns andra elddop som också gör en starkare men mindre skaderisk, att köra 7x7 följt av 5x5 när 7x7 tar stopp och sen i sin tur följt av 3x3 är inte heller det någon picknick för kroppen eller psyket. Man får dessutom en längre träningsperiod, högre volym, fler lyft i kroppen och vikterna man hanterar blir också mycket högre.

Halldin
2007-11-29, 13:43
Breathing squats kan också göras med bra utförande, bara man håller koll på formen först och främst, och vikterna därefter.
Det handlar inte om att göra 10 reps med en vikt man precis klarar av och sen tvinga sig själv att göra 20. Imho.

bertbert
2007-11-29, 13:53
Det finns andra elddop som också gör en starkare men mindre skaderisk, att köra 7x7 följt av 5x5 när 7x7 tar stopp och sen i sin tur följt av 3x3 är inte heller det någon picknick för kroppen eller psyket.

*spy* *spy* *spy*

Det måste jag prova en dag! Arrgh!

z_bumbi
2007-11-29, 15:01
*spy* *spy* *spy*

Det måste jag prova en dag! Arrgh!

Det var alltså inte meningen att du skulle köra det på samma dag. :D
Det är meningen att vara ett normalt 5x5 förfarande fast man börjar på 7x7 dvs att man börjar på en lättare vikt och sen jobbar sig upp tills det tar stopp över x antal pass, sen byter man till 5x5 osv.

jwzrd
2007-11-29, 15:08
Ska jag behöva hålla med dig igen? Två gånger samma dag? Jag håller helt med bumbin om det där schemat och av samma anledningar. Man får många repetitioner av öva med; med 7-repsset kommer man att ha den höge faraons pump och vara rätt så sliten efter ett par set. Efter ett par veckor ser man nog skillnad på lårens storlek. En bit in på 5x5 kommer nog styrkan att bära av lite för att ta riktig fart inne i 3x3-delen. Och då... kommer man att vara i riktigt god form.

Mark_Lyft
2007-11-29, 15:54
Bumbins program är mycket förnuftigare, inte lika nedbrytande och fördelaktigare på alla sätt och vis.

Doctor Snuggles
2007-11-29, 16:16
Men poängen med andasböjen är väl att den stimulerar tillväxthormoner i hög grad.

jwzrd
2007-11-29, 16:20
Men poängen med andasböjen är väl att den stimulerar tillväxthormoner i hög grad.

Jag har inte frågor om breathing squats faktiskt. Viktvalet framförallt. Det heter att man ska välja sin 10RM-vikt och sen göra 20.. men allvarligt talat. Jag kan, om jag får tjura mig till helvetet, göra 10 reps på 170kg. Men ... 20 reps om jag inte fick vila 30 sekunder mellan reppen...

Det verkar mest som att folk väljer en päronvikt och sen drar av ett päronset i tron att det kommer att ge något.

bertbert
2007-11-29, 16:24
Det var alltså inte meningen att du skulle köra det på samma dag. :D
Det är meningen att vara ett normalt 5x5 förfarande fast man börjar på 7x7 dvs att man börjar på en lättare vikt och sen jobbar sig upp tills det tar stopp över x antal pass, sen byter man till 5x5 osv.

Ah jag tänkte väl! Ja, men det fixar jag. Har kört 8x8 enstaka gånger. Det är jobbigt, men man blir belönad med en gudomlig träningsvärk och byxor som sitter åt mer. :thumbup:

Kanske skulle lägga in en sådan progression i nästa cykel...

Doris
2007-11-29, 16:49
blir fan o köra 10x10 7x7 5x5 3x3 2x2 periodisering nån gång :P

Doctor Snuggles
2007-11-29, 16:49
Jag har inte frågor om breathing squats faktiskt. Viktvalet framförallt. Det heter att man ska välja sin 10RM-vikt och sen göra 20.. men allvarligt talat. Jag kan, om jag får tjura mig till helvetet, göra 10 reps på 170kg. Men ... 20 reps om jag inte fick vila 30 sekunder mellan reppen...

Det verkar mest som att folk väljer en päronvikt och sen drar av ett päronset i tron att det kommer att ge något.

Poängen är väl att man får vila hur länge man vill i princip mellan reppen. Så länge man har stången på ryggen. Det blir som en slags lång, plågsam, rest-pause liknande övning som är både anaerob och aerob. Intervall-träning är ju känd för att öka tillväxthormon-produktionen (och annat som jag inte minns nu, IGF-1?). Mjölksyreträning likaså. BS ;), blir en allt-i-ett övning liksom.

jwzrd
2007-11-29, 16:50
Poängen är väl att man får vila hur länge man vill i princip mellan reppen. Så länge man har stången på ryggen. Det blir som en slags lång, plågsam, rest-pause liknande övning som är både anaerob och aerob. Intervall-träning är ju känd för att öka tillväxthormon-produktionen (och annat som jag inte minns nu, IGF-1?). Mjölksyreträning likaså. BS ;), blir en allt-i-ett övning liksom.

Varje set kan ta 10 minuter mao?

Doctor Snuggles
2007-11-29, 17:02
Varje set kan ta 10 minuter mao?

Typ. Men man ska bara köra ett set. Sen vet jag inte riktigt om man ska vänta tills man klarar 20 och bara öka vikten därefter, eller om man ska öka vid varenda pass för att bibehålla intensiteten. Jag skulle tippa på att den första varianten är bäst, då man ändå inte kan öka i all framtid.

z_bumbi
2007-11-29, 18:40
Typ. Men man ska bara köra ett set. Sen vet jag inte riktigt om man ska vänta tills man klarar 20 och bara öka vikten därefter, eller om man ska öka vid varenda pass för att bibehålla intensiteten. Jag skulle tippa på att den första varianten är bäst, då man ändå inte kan öka i all framtid.

När jag började läsa den här tråden så blev jag sugen på att läsa The complete keys to progress - John McCallum (igen) och hans version för nybörjare säger att man ska ta tre andetag mellan varje repetion under hela setet. Hela programmet är
Axelpressar 3x12
Böj 2x20 supersetat med Pullovers 2z25
15 minuters vila efter varje superset.
Nästa kapitel handlar om The Get Big Drink. *popcorn*

Jag skulle mycket hellre köra den typen av övning i en benpress eller hacklift för att faktiskt kunna mosa på rejält utan att kompromissa säkerheten allt för mycket, en kompis fick iofs skumma nervryckningar i benen efter att kört 30 reps med paus mellan de 10 sista i en hacklift men de upphörde efter ca 1,5 h så det var nog inget farligt. :D

Mark_Lyft
2007-11-29, 21:40
Jag har inte frågor om breathing squats faktiskt. Viktvalet framförallt. Det heter att man ska välja sin 10RM-vikt och sen göra 20.. men allvarligt talat. Jag kan, om jag får tjura mig till helvetet, göra 10 reps på 170kg. Men ... 20 reps om jag inte fick vila 30 sekunder mellan reppen...

Det verkar mest som att folk väljer en päronvikt och sen drar av ett päronset i tron att det kommer att ge något.

Både jag och starkemannen Peter Rundberg har försökt träna upp till 20 reps på 180kg, utan framgång. Peter kom till 17 och jag till 13 reps. Det tar väl en till två minuter, tidsuppfattningen är inte så bra just då *screwy*