handdator

Visa fullständig version : Styrka here i come..


Tjoho86
2007-11-28, 20:41
Okej, tänkte starta en träningsjournal för att följa mina ökningar i olika övningar. Samt se vad som funkar och inte funkar.

Börjar lite med min bakgrund:

Har inte tränat nåt under min ungdom utan har varit rätt liten och klen hela mitt liv *whistle* Sen ryckte jag in i lumpen och tyckte det var en riktigt skön känsla att ta ut sig ordentligt. Men efter lumpen blev det inte mycket träning heller hehe. Började ett halvår efter lumpen med att gå på gym för jag hadde lite rygg problem. Sen var jag fast.
Cyklade en hel del också, och försöker fortfarande cykla varje dag till jobbet om vädret tillåter. (ca 10 km tur och retur med jobbiga backar)

Lite statistik:
21 år
73 kg
176 cm

Har vägt 77 men i hyfsat pluffsig form.

Nu har jag börjat bygga min träning kring marklyft, bänkpress, benböj och militärpress. Innan var det väldigt varierat vad jag tränade och väldigt mycket cykling.

Max lyften för nån månad sen var:
Marklyft 150kg
Bänkpress 90kg
Benböj 150kg
Militärpress 50kg

Ska försöka få lite mer uppdaterade maxlyft snart.

Tränar så här (så gott det går)
Måndag - axlar och ben
Tisdag - boxning
Onsdag - bröst och rygg
Torsdag - vila
Fredag - Core övningar och intervall träning
Lördag - Komplement övningar, lite lättare träning (biceps, triceps och vader)
Söndag - vila

Tjoho86
2007-12-01, 18:35
Körde ett pass på gymmet idag.. Väldigt seg idag dock, hadde jobbat.

Så det blev lite blajj alltihop MEN jag har ökat i marklyftet :)
155kg. Försökte mig även på 160 men det var lögn i helvete.

Resten av passet var som sagt blajj men jag gjorde lite triceps övningar och en biceps övning.

Tjoho86
2009-04-20, 14:09
Okej. Jag är tillbaka med styrketräningen efter ett lååååååångt uppehåll och 12-13 kilo lättare :(

Har lagt av med träningen på grund av dålig motivation och ett jobb som inte riktigt förenklar träningen. Men nu ska jag köra på endå, för jag trivs inte som tunnis.

Vägde mig för 2 veckor sen och vägde då 65-66 kg på mina 176 cm. Har nog gott upp en del då jag har tryckt i mig mat, gainers och kreatin i mängder.

Träningsschemat är baserat på 2 veckor och jag kommer att köra en 3 split. Eventuell komplettering den helgen jag jobbar på någon muskelgrupp med hemma träning.

Måndag - Jobb/Vila
Tisdag - Jobb/Vila
Onsdag - Rygg, axlar, triceps (+ marklyft och några lättare benövningar)
Torsdag - Bröst, biceps, mage
Fredag - Jobb/Vila
Lördag - Jobb/Vila
Söndag - Jobb/Vila

Måndag - Rygg, axlar, triceps
Tisdag - Bröst, biceps, mage
Onsdag - Jobb/Vila
Torsdag - Jobb/Vila
Fredag - Ben (marklyft)
Lördag - Rygg, axlar, triceps (ej marklyft)
Söndag - Rygg, axlar, triceps

Vad tycks om det tränings schemat? Jag kan verkligen inte träna ben dagar innan jag ska jobba, då jag går förbannat mycket och det är sjukt jobbigt om man tränat ben dagen innan.

Här är en bild på dagsformen. Tanig som fan men man måste börja någonstans.

http://ringohittarenhantel.blogg.se/images/2009/april2009_35979333.jpg

redbullen
2009-04-20, 14:20
Tycker det ser ut som du kör triceps lite mycket, 3 dagar i rad på vecka nummer två, jag personligen hade nog försökt att undvika det på något sätt..
Jag är själv nybörjare så ta mej inte som ett proffs :D

Annars ser de kanon ut. kör på !

//Peter

Tjoho86
2009-04-20, 14:23
Jag såg det med. Sista söndagen ska va Bröst, biceps och mage. Men det går tydligen inte ändra nu :furious:

redbullen
2009-04-20, 14:31
Ahh ok ..... vad väger du nu, du är 2cm längre än mej så jag är nyfiken med tanke på att du ser dubbelt så grov ut som mej

//Peter

Tjoho86
2009-04-20, 14:35
Ahh ok ..... vad väger du nu, du är 2cm längre än mej så jag är nyfiken med tanke på att du ser dubbelt så grov ut som mej

//Peter

Ser jag grov ut :em: Jag vägde för 2 veckor sen runt 65kg i kalsonger. Då vägde jag mig på dagen.

Har ingen våg hemma hos mig. Utan använde mig av mamsens som har en gammal analog badrumsvåg. Men jag ska dit om liten stund innan jobbet. Kan återkomma i morgon med nuvarande vikt.

redbullen
2009-04-20, 14:37
hmm ok ..
ja jag tycker du ser grov ut jag har gått från 65kg till 71kg nu på en månads träning, men du ser ändå grövre ut än mej.

Gör så, är nyfiken ju :D

//Peter

redbullen
2009-04-21, 20:29
Klivit upp på vågen ännu *popcorn*

Tjoho86
2009-04-22, 05:40
Förlåt, har inte haft tid att va på datorn. Men 69 visade vågen nu. Så lite har man lagt på sig :)

Ikväll blir det träning! Ska sova lite nu. Ha det

redbullen
2009-04-22, 23:26
Ok du ser ändå grövre ut än mej :)

//Peter

Tjoho86
2009-05-12, 23:07
Hej.. Dåligt uppdaterad journal från min sida, men jag har så dåligt minne på vilka vikter jag kört. Och så har jag varit borta och grillat och supit mig full 7 dagar av 10.. inte bra.

Men nu har jag ståtliga 72 kg. Enbart ökning med fett men det är massa det me :naughty:

Senast jag körde var igår och då körde jag igenom alla basövningar och lite kompleterande träning.

Marklyft 5x10 - 80 kg
Bänkpress 5x10 - 50 kg
Axelpress med hantlar 5x10 - 15 kg
Benböj 5x10 - 90 kg

Sen tränade jag tricepsen lite för att få volym på mina sytrådsarmar. Pushdowns heter det nog i kabelmaskin.

Aleqz
2009-05-12, 23:47
Hej.. Dåligt uppdaterad journal från min sida, men jag har så dåligt minne på vilka vikter jag kört. Och så har jag varit borta och grillat och supit mig full 7 dagar av 10.. inte bra.

Men nu har jag ståtliga 72 kg. Enbart ökning med fett men det är massa det me :naughty:

Senast jag körde var igår och då körde jag igenom alla basövningar och lite kompleterande träning.

Marklyft 5x10 - 80 kg
Bänkpress 5x10 - 50 kg
Axelpress med hantlar 5x10 - 15 kg
Benböj 5x10 - 90 kg

Sen tränade jag tricepsen lite för att få volym på mina sytrådsarmar. Pushdowns heter det nog i kabelmaskin.



Bra pass ändå :) .. Pushdowns it is.. körde du med rep eller stång? :)

Tjoho86
2009-06-05, 01:29
Börjar med att ursäkta mig för att jag inte har uppdaterat journalen något. Ska bättra mig.

Bra pass ändå :) .. Pushdowns it is.. körde du med rep eller stång? :)

Kör oftast med rep. Vet inte vad som är bäst.

Har ändrat om schemat lite och ska försöka träna lite oftare ändå. Och så har jag börjat cykla till och från gymet för att få upp flåset lite.

Här är lite stats från de senaste passen:

benspark - 5x10 (viktplattor) mellan + 3
benböj i smith - 5x10 70 kg
benpress - 5x10 (viktplattor) max + 2

biceps i maskin - 4x10 (viktplattor) 6
hantel curl - 4x10 10kg
omvänd skivstångscurl - 4x10 15 kg

triceps pulldowns med rep - 4x10 (viktplattor) 6
triceps pushdowns med stång - 4x10 (viktplattor) 6
dips - 2x9 1x8 1x6
triceps i maskin - 4x10 (viktplattor) mellan + 1

Triceps är den muskelgrupp jag inte tappat nåt i, har till och med ökat i vissa
övningar! YEY :hbang:

militärpress - 4x10 17.5 kg
hantelpress - 4x10 12.5 kg
drag till hakan - 4x10 22.5 kg

liggande lårcurl - ? Glömt..

marklyft - 5x10 80kg
skivstångsrod - 5x10 50
rodd i smith - 5x10 ?
pull ups i maskin - 5x10 ?


Imorgon blir det ett rygg pass. Enbart rygg alltså. LOVAR att återkomma imorgon och berätta hur det gått. Måste köra bröst snart med.. Det får bli på måndag.

Tjoho86
2009-06-05, 13:42
Okej, här kommer dagens inlägg som utlovat :)

Började dagen med en Proteindrink och efter att ha vaknat till lite så
blev det gröt med 2 kokta ägg. Vilket jag tycker är duktigt av mig. Jag brukar
vara dålig på att få i mig mat annars. Men nu var jag mätt och belåten
på gymet.

marklyft - 5x10 80kg
skivstångsrod - 5x10 var målet men det blev lite mindre reps i slutet 50kg
rodd i smith - 5x10 40kg
pull ups i maskin - 5x10 9 viktplattor

Kändes bra, kunde nog tagit lite mer i alla övningar men jag körde lite lugnt
eftersom jag ska jobba i kväll/natt.

Tyvärr så är min gainer slut. :( Ska inhandla en ny direkt på måndag så jag får lite hjälp med att gå upp.

Edit: Har ni synpunkter på hur jag tränar är ni välkomna med dom. Om jag ska köra fler eller färre sets/reps. Andra övningar? Fler eller färre övningar m.m.

Tjoho86
2009-06-08, 22:24
Körde bröstet och bicepsen idag. Allt kändes jättebra och jag testade 70 kg i bänken och det gick, fast bara 8 reps, så jag sänkte till 60 kg.

Biceps gick väldigt bra och jag har ökat vikterna lite i skivstångscurlen *flex*
Körde lite mindre set, men jag fick sjukt bra kontakt så jag nöjde mig med det.

biceps i maskin - 3x10 6
hantel curl - 3x10kg
skivstångscurl - 4x10 15 kg (20 kg)

bröstpress - 4x10 15 kg
bänkpress - 4x10 60 kg
flyes i maskin - 4x10 Mellan + 4
flyes i kabelmaskin uppifrån och ner - 4x10 3 viktplattor

Tjoho86
2009-06-09, 02:57
Glömde räkna med stången i skivstångscurlen. Det var en sån där krokig Ez-stång tror jag det heter. Vad väger dom? 5 kg?

Tjoho86
2009-06-09, 18:59
Körde rygg idag. Gick bra, men inget speciellt. Mina underarmar är klena som fan som då fick mer pisk än ryggen.

Marklyft - 5x10 (80) 90 kg (blev dock bara 7-8 reps i dom 3 sista setten)
Skivstångsrod - 3x10 50kg
Rodd i smith - 5x10 45 kg
Pull ups i maskin - 5x10 9 plattor. Ökade till 10 plattor efter 2 set.

Kul att man ökar vikterna lite då och då :) Det jag har ökat är fetmarkerat.