handdator

Visa fullständig version : Minska aktiveringen av övretraps


ABC123
2003-05-01, 16:39
Mina övretraps växer lite väl mycket, tycker jag. Så jag skulle vilja ha tipps på vilka övningar, av de jag kör (se nedan), som jag bör byta ut för att aktivera övretraps så lite som möjligt.

Jag förmodar att det är hantelrodden och sittanderodden som aktiverar övretraps mest, men jag skriver in alla övningar jag kör för säkerhetsskull.

Övningar jag kör för överkroppen nu:

Bröst:
Hantelpress
Snedbänk i smith
Snedaflyes

Rygg:
Latsdrag med brettgrepp (framför)
Hantelrodd
Sittande rodd med v-handtag

Axlar:
Press i smith
Hantellyft åt sidan, en hand i taget, aldrig högre än axelhöjd

Biceps/Triceps:
Hantelcurl
Enhands cabelcurl
Sittande enhands hantelsträck
Enhands kabelpress

Jon2
2003-05-01, 19:43
jag tror det måste vara sidolyft med hantel för axlarna som du andvänder trapzen för mkt i men det är ju bara att träna in tekniken lite bättre själv växer mina trapz som ogräs av marklyft och stångrod

ABC123
2003-05-01, 20:34
Jag trode också att det var sidolyft innan, men ändrade på tekniken på den övningen för ett bra tag sen, så nu känns det inget i övretrappsen längre. Men övretraps utveckningen har inte minskat, så måste va något annat.

Åse Columbus
2003-05-02, 11:10
Har du en tendens att föra fram huvet i dina lyft o pressövningar?

ABC123
2003-05-02, 11:40
Enda övningen jag kan tänka mig att jag gör det, är under sista 1-2repsen i enhands kabelpress (triceps). Ska tänka på att inte göra det i fortsättningen. För nu när du säger det, så kan jag tänka mig att de blir mer aktivering av övretraps då.

Fultjack
2003-05-02, 11:56
press för axlar tror jag man kopplar in trapzen rätt mkt

z_bumbi
2003-05-02, 16:49
>Övningar jag kör för överkroppen nu:

>Bröst:
>Hantelpress
>Snedbänk i smith

Traps

>Rygg:
>Hantelrodd
>Sittande rodd med v-handtag

Traps (Latsdraget också men kanske inte just övre delen)

>Axlar:
>Press i smith
>Hantellyft åt sidan, en hand i taget, aldrig högre än axelhöjd

Traps

>Biceps/Triceps:
>Hantelcurl
>Enhands cabelcurl

Kör man slängigt så är trapsen med även här.. har säkert missat någon övning där trapsen är med men kolla över tekniken och sen får du väl vara glad att du inte kör marklyft om du tycker trapsen är för stora. Finns inte så mycket mer att göra...

Survivor
2003-05-02, 19:09
Säker på att det inte bara är DU som TYCKER att de är för stora?
Verkar lite underligt att du skulle få "för stora" traps av den rutinen.

ABC123
2003-05-02, 21:00
Originally posted by Survivor
Säker på att det inte bara är DU som TYCKER att de är för stora?
Verkar lite underligt att du skulle få "för stora" traps av den rutinen.


Jo, det är inte det att jag har oproportionerligt stora övretraps om man ser de ur bb-synvinkel. Men jag tycker övretraps är en riktigt ful muskel, och det är ju vad jag tycker som räknas, då jag inte ska tävla :)

Efter de svar jag fått har jag iaf kommit fram till att jag får köra på som vanligt, och helt enkelt bara tänka på att försöka aktivera övretraps så lite som möjligt.

Survivor
2003-05-02, 21:07
Originally posted by ABC123



Jo, det är inte det att jag har oproportionerligt stora övretraps om man ser de ur bb-synvinkel. Men jag tycker övretraps är en riktigt ful muskel, och det är ju vad jag tycker som räknas, då jag inte ska tävla :)

Efter de svar jag fått har jag iaf kommit fram till att jag får köra på som vanligt, och helt enkelt bara tänka på att försöka aktivera övretraps så lite som möjligt.
Äh, är det något som är fult så är det små traps, särskilt om man har breda axlar.
:confused: Kör du en viss övning som involverar traps, så aktiverar du trapsen till en viss grad vare sig du vill eller inte, så det går inte att "tänka bort" aktiveringen av trapzen (eller någon annan muskelgrupp heller för den delen).

jwzrd
2003-05-02, 21:08
JAg tror, som alla andra, att det är sidolyften. Hur högt man lyfter vikten tycker inte jag påverkar något, mer hur man drar igång övningen. JAg tycker att trapsen är med mindre om man trycker vikten ut åt sidan direkt i början istället för att "lyfta" den. Att lyfta upp axlarna fungerar bra för mig också.

Det kan även vara att dina axlar blivit framåtroterade av stelhet i bröst, delta, teres, biceps etc. Då framträder trapsen mer framifrån.