handdator

Visa fullständig version : Kvarg innan träning


Turbonisse
2007-11-28, 19:21
Hoppla!

Kan jag byta ut proteindrinken som jag intar tillsammans med frukosten på morgonen(cirka 60-90 min innan träning) mot exepelvis Kvarg eller Keso?
Eller är det proteinet för långsamt för att jags kall "hinna" dra nytta av det eller stimuleras proteinsyntesen efter passet även av Kesella eller liknande?

Alfred Nobel
2007-11-28, 19:27
Det beror på vad du tidigare har använt dig av för protein i drinken. Men jag förmodar att det var Vassleprotien. Och i det sammahanget är kaseinbaserad kost på tok för långsamt innan träning. Det kan du istället trycka i dig efteråt.

Turbonisse
2007-11-28, 19:49
Hur långsamt är Kvarg etc(Kasein) Kontra vassle.

Har nämligen endast en skopa proteinpulver kvar(avin från shopen ligger här och väntar), funderar över huruvida den skall intas innan eller efter passet imorrn :)

King Grub
2007-11-28, 19:51
Hur långsamt är Kvarg etc(Kasein) Kontra vassle.

Total motsats, så långsamt det kan bli mot så snabbt det kan bli, av intakta proteiner.

Effekten av kasein före styrketräning är inte undersökt, men redan vassle före träning är för långsamt för att effekten skall bli större än vid intag efter, som är fallet med EAA.

Turbonisse
2007-11-28, 19:56
Okej, så jag kan gott ta min kesella-bruk tillsammans med gröten och sedan efter passet ta en vassle drink.

Alfred Nobel
2007-11-28, 20:03
Okej, så jag kan gott ta min kesella-bruk tillsammans med gröten och sedan efter passet ta en vassle drink.

Läste du inte det Grub precis skrev?

Effekten av kasein före styrketräning är inte undersökt, men redan vassle före träning är för långsamt för att effekten skall bli större än vid intag efter, som är fallet med EAA.

Ditt säkraste kort är att inta det snabba proteinet(vassle) innan träning och ta kesellan i samband med havregynen efter träningen. Det optimalaste i frågan är egentligen ett intag av EAA (essentiella aminosyror) som bla finns i en produkt som går att köpa i kolozzeums egna webshop, EsaPro.

Turbonisse
2007-11-28, 20:06
Sorry måste skylla på sömnbrist.

Tack

Turbonisse
2007-11-29, 09:54
Läste att Kasein inte stimulerar proteinsyntesen, ni får ursäkta en okunnig, men kan man således inte bygga utan vassle-tillskott?
Idag åt jag tex
Gröt med 200g keso till frukost samt en proteindrink(vassle, dock inte så stor mängd)
Sedan efter träningen blev det Kvarg(250g) och kolhydrat.

Är det ett godkänt upplägg?

Nej nu ska jag hämta ut vasslepulvret från Kolo, så jag kan inta vassle både före och efter morgondagens pass.

Eddie Vedder
2007-11-29, 10:04
Läste att Kasein inte stimulerar proteinsyntesen, ni får ursäkta en okunnig, men kan man således inte bygga utan vassle-tillskott?

Det är inte så att människokroppen slutar fungera för att man inte dricker drinkar med vassleprotein.

Om det vore det enda som skulle kunna stimulera kroppens celler till att bilda proteiner hade inte människan existerat.;)

Turbonisse
2007-11-29, 10:18
Haha ja så kan man ju också se det .

Ska jag kanske kasta i mig lite vassle till nu så här 2h efter träningen
Även fast jag har fyllt på med keso, och kvarg samt en liten fördrink., finns det någon praktisk vinst i det.

King Grub
2007-11-29, 10:24
Jämför man effekten av ett isolerat intag av vassle med ett av kasein, är det kaseinet som ger den bättre proteinbalansen, "bygger bättre". Kaseinet minskar muskelnedbrytningen (som alltid pågår). Det gör inte vassle. Vassle ökar nybildningen av muskelprotein, en flyktig topp som snart dalar ner mot basnivåer, men minskar inte nedbrytningen alls. Det är för snabbt för att upprätthålla anabolism. För att se om man ökar eller minskar i muskelmassa måste man ta hänsyn till både muskelnybildning och muskelnedbrytningen, och båda sakerna pågår hela tiden. Inte heller är det ett enstaka intag eller en enstaka måltid som avgör; alla ökar i muskelmassa vissa tidpunkter på dygnet, och förlorar muskelmassa vid andra tillfällen - ibland är nedbrytningen större än nybildningen, ibland mindre. Huvudsaken är att nybildningen totalt sett, sett över en mycket längre mätperiod än någon timme, är större än nedbrytningen.

Även om kasein inte stimulerar proteinsyntesen, kan det användas, till fullo, i proteinsyntesen. Med "stimulera" menas att uppreglera över normala nivåer. Proteinsyntesen, nybildningen av protein, pågår alltid, och även kasein (och annat protein) kan användas till den processen. Mycket väl i fallet kasein, t o m.

Familyguy
2007-11-30, 16:53
Så det är lika bra att sluta med vasslet direkt innan träningen nu då?

Rahf
2007-11-30, 19:22
Så det är lika bra att sluta med vasslet direkt innan träningen nu då?

Nej det kan vara bra eftersom den toppen pågår under ditt pass (som i sig ger större nedbrytning av muskelprotein). Det är bra att ta det före passet, skillnaden ligger i att det finns bättre alternativ men vassle är för den sakens skull inte dåligt.