handdator

Visa fullständig version : Avbeställ telefonkatalogen!


Handcuff
2007-11-28, 17:28
Ni som använder nätet för att hitta telefonnummer...

..och stör er på bunten med telefonkataloger...

I år delas 5,5 miljoner telefonkataloger ut. De flesta, men givetvis inte alla, checkar telnummer via hitta.se eller eniro.se. Telefonkatalogen belastar miljön onödigt mycket var det gäller transporter, och papper. (0,7% av Sveriges förbrukning)

"Jag rekommenderar att du avbeställer dina kataloger om du inte tror att du kommer att använda dom. Tar 1 minut av din tid och du gör en insats för miljön.

2007 var det enbart 3500 personer som avbeställde telefonkatalogerna, Låt det bli 1 miljon nästa år.



Kom igen och hjälp miljön!

Så här gör du! (http://www.enirosverige.se/se/Sverige/Kontakt/Katalogavbestallning/)


EDIT: Du som bor i lägenhet behöver inte avbeställa

"Du som bor i hyres- eller bostadsrätt behöver inte anmäla dig på denna sida. Där hämtar vi automatiskt tillbaka eventuellt överblivna kataloger i din trappuppgång efter cirka två veckor."

NiXPhoenix
2007-11-28, 17:30
Vi låter den ligga kvar som många andra, då kommer dem och hämtar efter drygt en vecka. Förhoppningsvis fattar Eniro själva att alla inte vill ha telekatalogen även om de nu inte är så pigga på att förstå det (pga reklamen).

Ah, såg att det bara gäller folk i villa eller radhus. Hyreshus/bostadsrätt ska låta den ligga.

Handcuff
2007-11-28, 17:32
Vi låter den ligga kvar som många andra, då kommer dem och hämtar efter drygt en vecka. Förhoppningsvis fattar Eniro själva att alla inte vill ha telekatalogen även om de nu inte är så pigga på att förstå det (pga reklamen).

Jo jag jgorde en edit. MEN fortfarande tillverkas katalogen...även om du låter den ligga :(

mela
2007-11-28, 17:35
EDIT: Du som bor i lägenhet behöver inte avbeställa

"Du som bor i hyres- eller bostadsrätt behöver inte anmäla dig på denna sida. Där hämtar vi automatiskt tillbaka eventuellt överblivna kataloger i din trappuppgång efter cirka två veckor."

För att då är det bra för miljön? :D

NiXPhoenix
2007-11-28, 17:37
Jo jag jgorde en edit. MEN fortfarande tillverkas katalogen...även om du låter den ligga :(



Jo, eller hur.
". De kataloger som är kvar i hyreshus hämtar vi tillbaka och vidaredistriburerar till andra områden."

Jag får inte ihop det riktigt, de hämtar katalogen efter 1-2 veckor och ger den så till andra områden. Trodde alla fick ungefär samtidigt. Självklart kan inte Posten leverera överallt samma dag, men ändå. Tror inte mycket på att de "vidaredistribuerar".
Om nu din info med 5,5 miljoner kataloger stämmer så borde det täcka in nästan alla hushåll, eller hur många hushåll finns det i Sverige egentligen?


"För Eniro är det inte miljövänligt eller ekonomiskt hållbart att producera för många kataloger. Vi producerar och distribuerar rätt antal kataloger utifrån efterfrågan och användning. Vi har haft Posten som distributör i många år och justerar upplagan kontinuerligt."

Yeah, right. Tror de brukar komma fram till att jättemånga trots allt använder telefonkatalogen i de undersökningar de gör och sen visar sina annonsörer.

Lövbiffen
2007-11-28, 17:40
Fan nu fick jag lite dåligt samvete, då jag tog några stycken förra gången och rev sönder :em:

Prankie
2007-11-28, 17:42
Fan nu fick jag lite dåligt samvete, då jag tog några stycken förra gången och rev sönder :em:

Bara för att jag startade en tråd om det. :D

BigForre
2007-11-28, 17:47
Diskuterade fenomenet för ett par veckor sedan med polarna. Förlegad uppfinning och måste användas väldigt sparsamt nu för tiden. Känns fruktansvärt att trycka upp så mycket pappar i onödan. Dock görs det tydligen fortfarande då det fortfrande betalas bra för att synas i katalogen. Det lustiga är bara att det tar sådan tid för de som sköter marknasföringen på företagen att reagera...kan inte vara en särskilt kostnadseffektiv marknadsföring längre.

Yankeee
2007-11-28, 18:59
Nice, jag avbeställde min nu, även fast jag bor i lägenhet. En massa snorisar som drar omkring skiten när de står utomhus.

Ganymedes
2007-11-28, 19:02
Bah! Telefonkatalog. Finns den skiten kvar fortfarande?

internethjälten
2007-11-28, 19:07
Avbeställde nu.

Jax
2007-11-28, 19:27
Avbeställde också trots lägenhet. Jag fick den inhivad i dörren.
Är meningen att man bara ska lägga den i trappuppgången om jag inte vill ha den?

PowPow
2007-11-28, 21:15
Bara för att jag startade en tråd om det. :D

Jag har varit på jakt efter en telefonkatalog sedan du startade den tråden :D

PowPow
2007-11-28, 21:16
Det är väl för övrigt inte posten som levererar telefonkatalogerna åt privatpersoner?

Dumleman
2007-11-28, 21:40
Faktum är att jag redan nu är miljövänlig genom att riva sönder telefonkataloger och därmed förenkla återvinningen av papperet!

machine gun
2007-11-28, 22:44
Om man avbeställer trots att man bor i lägenhet kanske de förhoppningsvis trycker upp färre.

PiNG.
2007-11-28, 22:49
Den dan internet ligger nere av nån anledning är just den dagen du behöver en telefonkatalog.

Har hänt och kommer hända igen ;)

NiXPhoenix
2007-11-28, 22:59
Den dan internet ligger nere av nån anledning är just den dagen du behöver en telefonkatalog.

Har hänt och kommer hända igen ;)



Fast det finns ju nummerupplysning som visserligen kostar ett par kronor.
Annars kan man gå till grannen och låna.