handdator

Visa fullständig version : Lunchtips under diet??


estranegd__
2007-11-28, 17:17
Har börjat min diet för ca 4 veckor sedan (+20 kilo som ska bort), jag är ganska påläst om kost i övrigt (kalorier, protein, fett, kolhydrater, vitaminer osv) men har dålig fantasi gällande maten jag lagar. Kör mycket proteiner, dragit ner på fett och kolhydrater ganska mycket men inte helt. äter ca 4-5 mindre mål om dagen.

Jag hade sååå svårt att komma på en bra, god, proteinrik, varm lunch med ca 30g kolhydrater, 30g proteiner och med max 5-8g fett.

Har nu hittat något som jag verkligen tycker är jätte gott, faktum är att jag längtar efter den här måltiden under hela dagen.
Hur farlig är detta under en diet? är det något att föredra? är lite rädd för osten, men det är ju dock bara 2 skivor om dagen. Och hur är det egentligen med det mörka fullkornsbrödet ? är det snabba eller långsamma kolhydrater? högt eller lågt gi värde?

Nu käkar jag 2st fullkornsmackor (mörka, mjuka) med 4st skivor skinka (pålägg) på båda mackorna, sedan skivar jag över en tomat och avslutar med 1 skiva ost på vardera smörgås (12% fett). Mackorna kör jag i micron ca 1 minut och kryddar med paprika krydda + oregano. Till detta har jag ca 100g mini-keso och dricker vatten. Mycket smarrigt.*cupid*

Keso 70 kcal - 11 gram protein, 2 g kolhydrater, 1,5 g fett.
Brödet 120 kcal - 4,6 gram protein, 22 g kolhydrater, 0,8g fett, inget socker.
skinka 80 kcal - 12 gram protein, 0 g kolhydrater, 2,5g fett.
Ost 70 kcal - 5,6 gram protein 1 g kolhydrater, 4,8g fett.
(osten räknad på 20 g per skiva, 1 skiva per macka. 12% fett 15% protein.

Samanställing: 340 kalorier, 33gram Protein, 25g kolhydrater, 9,6 gram fett. Blev lite för mkt fett men ska försöka hitta en fettsnålare ost på ca 6-7% fett.:cool:

Låt mig läsa era kommentarer gällande denna underbara lunch, och kom gärna med proteinrika lätta lunchtips !

King Grub
2007-11-28, 17:52
Samma saker som utgör bra måltider under uppbyggnad eller vilka andra mål som helst utgör bra måltider under diet. Bara anpassa energimängden.

Durayan
2007-11-28, 19:58
Om du är påläst borde du veta att så lite fett får kroppen att börja spara på fett, vilket ju inte är det du vill. Det du ska tänka på är istället att äta rätt sorts fett, t.ex. från fet fisk, avocado, nötter... du har hört det förut-mat. Orkar du genomföra fördelningen 40-30-30 (kolh-prot-fett) är det bra, men de flesta får inte i sig så mycket bra protein och fett, i alla fall inte i längden (been there, done that, got tired of it before I bought the t-shirt).

Men man kan ju i alla fall sträva åt rätt håll. Jag kom på en "ny" maträtt som består av grön tagliatelle, kycklingbröstfilé och guacamole (som man gör själv på mosad avocado, så att man har koll på innehållet i den). Testa den någon lunch vet ja.

Eddie Vedder
2007-11-28, 20:14
Om du är påläst borde du veta att så lite fett får kroppen att börja spara på fett

Om DU är påläst borde du veta att DET DÄR inte stämmer. Att kroppen väljer fett som energisubstrat vid lågt fettintag är en sak, men vid energiunderskott fortsätter kroppsfettdepåerna att minska.

Kroppens metabolism kan ställas om iom lågt energiintag, "gå på sparlåga" som man brukar säga. Men då innebär det att ett underskott blir svårare att uppnå, OM man hamnar på underskott fortsätter kroppen frisätta fett från lagrade depåer även om kosten är extremt fettfattig.

estranegd__
2007-11-28, 20:59
hallå igen, nja nu tror jag ni har missförstått mig fel. Jag äter inte för lite fett, och får inte i mig för lite energi, men som kan vara lätt att missförstå eftersom ni bara tror att dom mackorna är det enda jag äter under dagen :) jag äter massa nyttiga fetter från tex Lax och olivolja. har även omega3 tillskott.

Anledningen till att jag ville dra ner på fettet under lunchen är pga att jag får i mig ganska mkt fett från frukosten och har räknat ut att 24% av energin får jag från fett under dagens lopp. Under deff ska man väl ligga mellan 20-30% ?

Frukost: Musli, lättfil, keso, hårtbröd, lax, 2 ägg
Mellanmål: proteindrink, banan
lunch: dom där mackorna och keson som jag beskrivit
Efter träning: proteindrink med mjölk och banan
Middag: köttfärssås/kycklingfilé/fläskfilé med fullkornspasta
kvällsmat: Proteindrink 30g protein

nu ser det genast mycket bättre ut :)

Så jag kan då dra slutsatsen att jag kan forstätta äta mina mackor med keson till lunch lr? eftersom jag äter ganska många mål om dagen så tror jag inte ens att jag skulle orka äta mer till lunch... men jag tänker främst på brödet som så många hoppar över helt under dieten. Är det snabba eller långsamma kolhydrater i mörkt fullkornsbröd? har hört så många olika förklaringar till det.

King Grub
2007-11-28, 21:00
Bröd är en av dom allra bästa kolhydratkällorna, GI hit eller dit. GI spelar ingen speciell roll för dina deffresultat vid en blandad kost. Bröd är min huvudsakliga kolhydratkälla, året runt.

24 E% fett är inte fel.

Kovalchuq
2007-11-28, 21:23
4st skivor skinka , Dom skivorna måste vara väldigt stora om dom ska ge 80kcal :P


@Off topic: Vilken är den nytigaste osten? de vill säga den ost med minst kalorier i (förutom keso, kvarg å liknande)

King Grub
2007-11-28, 21:27
Den magraste osten är mjukost, Milko Miniost, 1% fett. Av hårdostarna är det nog 5%, t ex Västan. Därmed inte sagt att det automagiskt finns ett likhetstecken mellan kalorisnål och nyttig.

Morty
2007-11-28, 22:07
Nyttig är ju en galet relativ term i övrigt.

Alfred Nobel
2007-11-29, 06:47
4st skivor skinka , Dom skivorna måste vara väldigt stora om dom ska ge 80kcal :P

1st skiva väger ungefär 15g och om det är 3-4% fett ger varje bit ca: 18-20 kcal. Om det inte är Pettersson eller vad den heter, sjukligt smala och tråkiga.

zariaza
2007-12-19, 20:48
Har börjat min diet för ca 4 veckor sedan (+20 kilo som ska bort), jag är ganska påläst om kost i övrigt (kalorier, protein, fett, kolhydrater, vitaminer osv) men har dålig fantasi gällande maten jag lagar. Kör mycket proteiner, dragit ner på fett och kolhydrater ganska mycket men inte helt. äter ca 4-5 mindre mål om dagen.

Jag hade sååå svårt att komma på en bra, god, proteinrik, varm lunch med ca 30g kolhydrater, 30g proteiner och med max 5-8g fett.

Har nu hittat något som jag verkligen tycker är jätte gott, faktum är att jag längtar efter den här måltiden under hela dagen.
Hur farlig är detta under en diet? är det något att föredra? är lite rädd för osten, men det är ju dock bara 2 skivor om dagen. Och hur är det egentligen med det mörka fullkornsbrödet ? är det snabba eller långsamma kolhydrater? högt eller lågt gi värde?

Nu käkar jag 2st fullkornsmackor (mörka, mjuka) med 4st skivor skinka (pålägg) på båda mackorna, sedan skivar jag över en tomat och avslutar med 1 skiva ost på vardera smörgås (12% fett). Mackorna kör jag i micron ca 1 minut och kryddar med paprika krydda + oregano. Till detta har jag ca 100g mini-keso och dricker vatten. Mycket smarrigt.*cupid*

Keso 70 kcal - 11 gram protein, 2 g kolhydrater, 1,5 g fett.
Brödet 120 kcal - 4,6 gram protein, 22 g kolhydrater, 0,8g fett, inget socker.
skinka 80 kcal - 12 gram protein, 0 g kolhydrater, 2,5g fett.
Ost 70 kcal - 5,6 gram protein 1 g kolhydrater, 4,8g fett.
(osten räknad på 20 g per skiva, 1 skiva per macka. 12% fett 15% protein.

Samanställing: 340 kalorier, 33gram Protein, 25g kolhydrater, 9,6 gram fett. Blev lite för mkt fett men ska försöka hitta en fettsnålare ost på ca 6-7% fett.:cool:

Låt mig läsa era kommentarer gällande denna underbara lunch, och kom gärna med proteinrika lätta lunchtips !



vad har du för bröd?

swanstah
2007-12-19, 21:01
1st skiva väger ungefär 15g och om det är 3-4% fett ger varje bit ca: 18-20 kcal. Om det inte är Pettersson eller vad den heter, sjukligt smala och tråkiga.

Det är ju Petterssons och Scans tunna skivor som är goa! ;)

ztiggee
2007-12-19, 23:04
Om DU är påläst borde du veta att DET DÄR inte stämmer. Att kroppen väljer fett som energisubstrat vid lågt fettintag är en sak, men vid energiunderskott fortsätter kroppsfettdepåerna att minska.

Kroppens metabolism kan ställas om iom lågt energiintag, "gå på sparlåga" som man brukar säga. Men då innebär det att ett underskott blir svårare att uppnå, OM man hamnar på underskott fortsätter kroppen frisätta fett från lagrade depåer även om kosten är extremt fettfattig.

okey, läst detta flera gånger nu men fattar det inte riktigt. Menar du att kroppen frisätter mer lr mindre fett? om man är mycket ca 20-30% fett om dagen

jewzie
2007-12-20, 00:25
4st skivor skinka , Dom skivorna måste vara väldigt stora om dom ska ge 80kcal :P


@Off topic: Vilken är den nytigaste osten? de vill säga den ost med minst kalorier i (förutom keso, kvarg å liknande)

Han skrev att han hade 4 skivor på båda mackorna dvs 8st skivor. Du är långt ifrån ensam att inte vara uppmärksam och att kommentera det läst istället för att bara läsa det igen. Hoppas du inte uppfattar mig som spydig eller så men jag tycker inte om när folk kommenterar saker utan att läst igen noggrant. Men vem vet han kanske menade att han har totalt 4st skivor på mackorna vilket låter mer normalt:smash:

För att hålla mig hyffsat till topic så tycker jag att du har bra mat i din kost men att du saknar grönsaker. Nu kanske du glömde skriva ut det förutom tomaterna du har på mackan :D. Sen så kanske det bara är jag som tycker att lax till frukost är lite vääääl lyxigt. Hehe

@Off topic: Vilken är den nytigaste osten? de vill säga den ost med minst kalorier i (förutom keso, kvarg å liknande)

Det finns en mjukost som har 1% fett som knappt är ätbar sen finns det även en som har skinka i också men jag tror den låg på 4% fett. Den sistnämna är att rekommendera. Men om det är "hårdost" du är ute efter så tycker jag västerbottens lagrade eller västans lagrade kanske den heter är helt okej den har iaf 10%.

Eddie Vedder
2007-12-20, 07:24
Menar du att kroppen frisätter mer lr mindre fett?

Jag menar inget utav dom.

Vilket substrat som används som energi är en sak, hur mycket kroppsfett som till slut förloras är något helt annat.

En fettrik kost kommer innebära en högre fettförbränning, men äter du mycket fett lagras mycket fett in också.
Ett högt kolhydratintag hämmar fettförbränningen akut men om kosten då är fettsnål lagras mindre fett in samtidigt som kolhydratoxidationen är hög.

Under dygnet varierar substrattillgången av olika energigivare och om man över en längre tid totalt sett får i sig mindre energi än man förbrukat under den tiden så kommer frisättningen av fett ha varit större än inlagringen. Detta mer eller mindre oberoende av makrokomposition (extremexempel ej medräknat givetvis).

ztiggee
2007-12-20, 08:56
Jag menar inget utav dom.

Vilket substrat som används som energi är en sak, hur mycket kroppsfett som till slut förloras är något helt annat.

En fettrik kost kommer innebära en högre fettförbränning, men äter du mycket fett lagras mycket fett in också.
Ett högt kolhydratintag hämmar fettförbränningen akut men om kosten då är fettsnål lagras mindre fett in samtidigt som kolhydratoxidationen är hög.

Under dygnet varierar substrattillgången av olika energigivare och om man över en längre tid totalt sett får i sig mindre energi än man förbrukat under den tiden så kommer frisättningen av fett ha varit större än inlagringen. Detta mer eller mindre oberoende av makrokomposition (extremexempel ej medräknat givetvis).


aha okey, men då vet jag. Tack för ett bra svar eddie

Acquiescence
2007-12-25, 11:55
Bröd är en av dom allra bästa kolhydratkällorna

3 skivor Pågens Kornelle bröd
250 g Keso Naturell.

Kalorier - 414 kCal
Kolhydrater - 41.5 g
Fett - 12.6 g
Protein - 37.8 g
Kostfiber - 6.09 g
Kalcium - 75 mg
Natrium - 983 mg
Kolesterol - 25 mg

Äter jag till lunch. Underbart gott!
Edit: Och relativt billigt! Plus i kanten!