handdator

Visa fullständig version : Regler för kosttillskott i USA?


C.E.J.
2007-11-28, 16:29
Hur funkar USA:s regler när det gäller kosttillskott egentligen? På en viss sida såg jag nyligen en produkt som fick mig att tappa hakan, hur kan en sån produkt få säljas?

Produkten innehåller två prohormoner som utan större problem alls omvandlas till de två anabola steroiderna 1-testosteron/dihydroboldenon och turinabol. Den ena genomgår reduktion av sin ena dubbelbindning samt omvandling av en alkoholgrupp på 3-kolet till en ketongrupp, och den andra genomgår också omvandling av 3-alkoholen. Båda är kraftiga steroider, turinabol gavs till exempel till Östtyska atleter förut.

Sånt här är ju sjukt, är det nån som vet hur lagstiftningen ser ut? Prohormoner förbjöds ju för ett tag sen så det måste finnas nåt "loop hole" som gör att den här typen av produkter fortfarande får säljas lagligt.

fonzie
2007-11-28, 18:15
Jag har hittat dopingklassade preparat på en svensk sida. Att folk så gärna mixtrar med sina hormoner. *gah!*

Khyron_
2007-11-28, 19:19
Om du vill ha nått att förfasa dig över kolla in Storbritannien där är allt lagligt.

KniveN
2007-11-28, 20:15
Jag har hittat dopingklassade preparat på en svensk sida. Att folk så gärna mixtrar med sina hormoner. *gah!*

Dopingklassad och olaglig är två olika saker. Koffein var dopingklassat för några år sen.

Nitrometan
2007-11-28, 20:34
Jag tror FDA (myndigheten som reglerar mat och droger i USA) förbjuder ett preparat i taget. Det är sällsynt med breda svepande förbud. Därför kan de som tillverkar preparat på gränsen till det tillåtna jaga upp nästa när ett blir förbjudet.