handdator

Visa fullständig version : Knäböj


Fultjack
2003-05-01, 16:13
suck , hemma nu efter ett framsida lår pass bestående av mestadels knäböj lite utfall och benspark ,

iaf nu till saken : Jag kan inte göra knäböj rätt ..
känner 2 saker framför allt

1. Det knakar i knäna , spelar ingen roll vilken vikt jag har , värmde upp 5 min på trampmaskin sen värmde jag med 50 kg och det knakade, vi snackar djupa böjjar nu alltså

2. jag arbetar för mkt med ryggen känner jag .

Kör jag däremot halva böjjar så bränner det uta helvete i benen och jag ha mkt vikt och det knakar inte i knäna och känns knappt i ryggen , så what to do?
less som fan :[

Nitrometan
2003-05-02, 07:08
Shut up and squat!
:D

Mina knän knakar medan de är kalla, och det tar en stund att värma upp dem. Jag brukar köra med neoprenskydd på knäna för att hålla dem varma.

Så länge det bara knakar och inte gör ont är det ingen fara.

jwzrd
2003-05-02, 07:56
Var i rörelsen knakar det? Gå ner så pass djupt så att hamstring, om du sänker ned nån cm till, tar i vaderna. Alltså stanna rörelsen med benstyrka precis INNAN hamstring tar i vaderna. Knäna gillar inte den del av knäböj som innebär att man mer eller mindre sitter på huk med vikten. Det pressar knäskålen åt sidan har jag för mig. Om knäna knakar redan innan den punkten i rörelsebanan så får du helt enkelt börja vid halva knäböj som du kunde göra och sen köra successivt djupare. Kör med "pinnarna" i powerracket eller med stoppen i Smith-maskinen.

Du kanske ska kolla om du är stel i fotleder, vader, hamstring, quadriceps, ljumskar etc.

Patrik

Nitrometan
2003-05-02, 08:49
Ett annat tips är att prova en lite bredare fotställning med fötterna något vinklade utåt.

Fultjack
2003-05-02, 09:25
det är i djupare läget av rörelsen som det knakar, ibland även en viss pytte liten smärta.det spelar dock ingen roll hur mkt jag uppvärmer , värmde som sagt 5 min på stepp + 3 lättare set , med långbyxor på och allt :) ,

Däremot i hacksquaten vi har i jokkmokk klagar ALLA på att dom får ont i knäna , men INTE jag , känner ingenting där och jag går med rumpan så långt ner det går...