handdator

Visa fullständig version : Nackdelar med nyproduktion (LGH)


skaparn
2007-11-28, 16:16
Någon som har några erfarenheter av att köpa nyproducerat. Det är ju fräscht, men är det som att köpa en ny bil med värderas första året, eller får man valuta för pengarna?

Det jag ser som nästan mest lockande är att slippa budgivning. Det rubbar mina autistiska cirklar med människor som lägger bud till höger och vänster.

Versus
2007-11-28, 16:44
Bygger kök i nybyggnationer, största nackdelarna jag har märkt är att golv och väggar är helt åt helvete och det blir ett jäkla pill med passbitar för skiten inte är rakt.

Noodles
2007-11-28, 16:50
Fräschare lägenhet och avsaknaden av budgivning är ett starkt argument. Den nackdel som jag kan se är att avgiften tenderar att bli hög i nybyggen.

maRRtin
2007-11-28, 18:32
En annan nackdel kan väl vara att föreningen sitter med saftiga lån vilket gör att avgifterna blir ännu högre när räntan stiger.

Sen ser det också oftast bättre ut än vad det är. En lägenhet i ett gammalt välbyggt hus med en stabil föreningen är ett bättre köp imho. Sen kan man välja om man vill köpa en nyrenoverad eller ett gammalt kyffe som man sedan renoverar så som man själv vill ha det.

Arnesson
2007-11-28, 18:43
Materialvalet är ofta(?) ganska kasst i de nybyggen jag har kommit i kontakt med. Min far bor i nybygge och materialval på karmar, lister etc. känns välidgt budget. Kanske inget generellt?, men irriterande.

Kanske kan man välja lite själv om man köper i god tid med?

z_bumbi
2007-11-28, 18:49
Materialvalet är ofta(?) ganska kasst i de nybyggen jag har kommit i kontakt med. Min far bor i nybygge och materialval på karmar, lister etc. känns välidgt budget. Kanske inget generellt?, men irriterande.

Kanske kan man välja lite själv om man köper i god tid med?

Snabbväxande virke ger mer avkastning men sämre kvalitet och det är nog ett problem för alla nyproduktioner.

Grisen
2007-11-28, 18:55
Flytta tillbaka till Sollefteå?

JJ
2007-11-28, 19:34
Största problemet brukar vara att det blir dyrt, men det kan du ju räkna på själv.

Allan
2007-11-28, 20:33
Prisnivån motsvarar inte på något vis kvaliten som sätts in. Under de senaste tio åren har jag inte varit på ett enda bygge där stommaterial, fönster, dörrar etc skulle vara av bättre kvalitet bara för att bostadsrätten kommer kosta en jävla massa pengar. Man köper kort sagt i stort samma saker både till hyresärtter som till bostadsrätter - samma parkett, samma tapeter.
I själva byggprocessen skiljer ingenting. Man bygger bättre nuförtiden, men har mindre tid

Cilia
2007-11-28, 20:36
Största problemet brukar vara att det blir dyrt, men det kan du ju räkna på själv.
inte alltid sista åren har man kunnat göra bra vinster på nyproduktion med.

Cinna här har erfarenhet av nyproduktion om hon orkar in och läsa.
Hon köper nyprod på löpande band. Inte alltid med bra erfarenhet.

Jag har också varit lite sugen men jag är lite skeptisk.
Vad jag gillar med gamla är att jag tänker att om det är ngt "fel" så borde det ha uppkommit under dom 100 åren huset har funnits.

skaparn
2007-11-28, 21:21
Jag tackar för synpunkter. Jag har dessutom varit i telefon med lite folk som kan hjälpa mig med olika delar av en eventuell renoveringsprocess, och det lutar lite år en "äldre". eller i alla fall befintlig lägenhet.
Dels på grund av de många säger i tråden och jag tycker låter trovärdigt, dels för att efter jag grävt djupt i mitt inre insett att de geografiska punkter som ökar min puls ofta är sådana med äldre hus (läs: Råsunda) i jämförelse med en del nybyggen jag kollat på som Västra Skogen eller Bromma/Mariehäll. Nästan så att kåken skulle byggas på refugen till E18 istället.

skaparn
2007-11-28, 21:27
Flytta tillbaka till Sollefteå?

Bra diss.

Jag roade mig med att kolla vilka bostadsrätter som finns ute i Skellefteå, och även om det är galet mycket billigare så är jag glad att jag är stockholmare. Det var i stort set bara beiga (bokstavligen, beige är tapetstandard där) treor på skogaholmslimpevägen som fanns.

skaparn
2007-11-29, 15:30
Efter kontemplerande och några telefonsamtal.
Jag har ganska många kamrater som förtjänar sitt uppehälle genom praktiskt arbete, och kan ställa upp med att hjälpa mig renovera.

Kakling
Här menade herrn att jag skulle riva det mesta själv, och frakta bort det. Sådant var visst rätt dyrt i förhållande till hur enkelt det var att fixa själv.
Våtduk(?, eller vad det nu hette) och själva kaklingen anlitar man proffs till och behövde inte bli så dyrt. Jobbigast var väl att vara utan mugg i ett par dagar. Men jag kan duscha i fikarummet, vi har en rymlig diskbänk

Kök
Dyrt med kyl/frys och spis, men det är som jag förstått det ännu dyrare att köpa en lgh med nya sådana artiklar i eftersom det trissar upp budgivningen mer än vad som är rimligt

Golv
Fula golv kan man klicka över med något biligt. VÄrre är om man har decimetertjockt kådig furu, eller vad han nu sa, men det lät jobbigt iaf


Summa summarum
Jag tror att jag kan få en finare lya givet om jag köper begagnat. Fler objekt i bättre områden, och något mer humana priser. För är nyproduktionen billig så tror jag på er som säger att man använder sämre material, och om det inte är sämre material, så är det nog rätt dyrt = mindre pengar till italienska cyklar.

JJ
2007-11-29, 15:35
Summa summarum
Jag tror att jag kan få en finare lya givet om jag köper begagnat. Fler objekt i bättre områden, och något mer humana priser. För är nyproduktionen billig så tror jag på er som säger att man använder sämre material, och om det inte är sämre material, så är det nog rätt dyrt = mindre pengar till italienska cyklar.

Ja, det var väl i stort min uppfattning också. Det jag menade med dyrt var ju att månadsavgiften (som är pengar ner i ett svart hål) ofta är hög på nyproducerat och det är en sämre affär än att istället ha ett högre lån.
Tjocka furugolv slipar man och kan sen vitolja, betsa eller vad fan som helst. Badrum är aldrig billiga, även om det blir billigare om man gör som du beskrev.

skaparn
2007-11-29, 15:40
Ja, det var väl i stort min uppfattning också. Det jag menade med dyrt var ju att månadsavgiften (som är pengar ner i ett svart hål) ofta är hög på nyproducerat och det är en sämre affär än att istället ha ett högre lån.
Tjocka furugolv slipar man och kan sen vitolja, betsa eller vad fan som helst. Badrum är aldrig billiga, även om det blir billigare om man gör som du beskrev.


Ja, det är sant. Då känns det faktiskt lite bättre att, i den mån man klarar, amortera på ett lån.

Förstå mig rätt, jag är en man med många begåvningar, men jobba praktiskt är INTE en av dem. Tyvärr. Ord som vitolja, betsa och slipa får mig att greppa telefonen och ringa en hantverkare. Att jag ändå övervägde att riva eventuellt kakel själv var för att ordet "riva" innan ett hantverk ger det ett enklare sound. Men jag har som sagt börjat organisera mina vänner, så det här ska nog bli bra.

daja
2007-11-29, 15:43
Någon som har några erfarenheter av att köpa nyproducerat. Det är ju fräscht, men är det som att köpa en ny bil med värderas första året, eller får man valuta för pengarna?

Det jag ser som nästan mest lockande är att slippa budgivning. Det rubbar mina autistiska cirklar med människor som lägger bud till höger och vänster.

Köpte en nyproducerad lägenhet för 2 1/2 år sen i Sthlms-trakten, har inte stött på några problem alls egentligen. Visst är inte värdeökningen kanske precis lika stor som annars då folk är beredda att betala en extra peng just för att få en lägenhet där ingen har bott innan dig, säljer du efter bara nåt år så är det ju fortfarande så pass nytt att du kommer ha nytta av det.
Det viktigaste är väl egentligen att kolla på avgiften, som brukar kunna bli rätt hög vid nyproduktion, annars ser jag mest fördelar med det.

Snafu
2007-11-29, 15:46
Jag håller på att måla en kompis lägenhet (eller flickvän är det väl) och det var kul första timmen och rummet. Två rum senare och flera sena kvällar är det inte lika roligt längre.

Att köpa BRF är alltid rätt.

maRRtin
2007-11-29, 15:54
Att hitta en lägenhet med ett äkta trägolv i är fina grejer. Slipa och lacka/betsa/måla eller vad du nu vill är inte så svårt som det låter. Hyr en golvslip, slipa, sen balta på med vad du nu ska använda.

Om inte annat kan du nog hitta lite nya hemfixar forum att hänga på, fast akta dig för svårare projekt som badrum och dyl.

skaparn
2007-11-29, 15:57
Jag håller på att måla en kompis lägenhet (eller flickvän är det väl) och det var kul första timmen och rummet. Två rum senare och flera sena kvällar är det inte lika roligt längre.

Att köpa BRF är alltid rätt.

Alltså, det är kul att du tror mycket om min ekonomi, men jag har inte riktigt medlen att köpa så stort att jag kommer formulera mig i termer av "två rum senare"...

Att hitta en lägenhet med ett äkta trägolv i är fina grejer. Slipa och lacka/betsa/måla eller vad du nu vill är inte så svårt som det låter. Hyr en golvslip, slipa, sen balta på med vad du nu ska använda.

Om inte annat kan du nog hitta lite nya hemfixar forum att hänga på, fast akta dig för svårare projekt som badrum och dyl.

Ok, jag ser bara framför mig hur jag lyckas sliprondella ett hål ner till grannen. Fast å andra sidan är det ett Gevaliamoment som kan leda till något stort.

Nej för tusan. Badrum vill jag ha proffs till. Fuktskador luktar så dåligt.

PowPow
2007-11-29, 17:18
Att hitta en lägenhet med ett äkta trägolv i är fina grejer. Slipa och lacka/betsa/måla eller vad du nu vill är inte så svårt som det låter. Hyr en golvslip, slipa, sen balta på med vad du nu ska använda.

Om inte annat kan du nog hitta lite nya hemfixar forum att hänga på, fast akta dig för svårare projekt som badrum och dyl.

Trägolv är härligt.
Men man ska inte överskatta det heller. Jag är stormförtjust i furugolv, och blev därför överlycklig när jag hittade en lägenhet som jag inte bara gillade, utan som även hade ett klassiskt gammalt furugolv i vardagsrum och hall. När jag bott här i en månad och det var dags att slipa och olja om golvet så kom jag på att det var ganska ovärt, med tanke på att plankorna (som de flesta gamla furugolv) hade blivit snea och vinga, och att de rest sig så att det knarrade så fort man röde sig. Så jag kollade upp vad ett nytt obehandlat furugolv kostade, och det finns från ungefär 100kr kvadratmetern. Ska man ha lite tjockare så går det på ungefär 200kr kvadratmetern.

Vad jag vill ha sagt är att man inte ska stirra sig blind på golv i en lägenhet. Det är faktiskt inte så dyrt att själv lägga ett nytt trägolv. DÅ slipper man dessutom mecka med slipmaskinen (och sånt kan faktiskt gå jäkligt fel om man gör det själv :D )

maRRtin
2007-11-29, 18:02
Trägolv är härligt.
Men man ska inte överskatta det heller. Jag är stormförtjust i furugolv, och blev därför överlycklig när jag hittade en lägenhet som jag inte bara gillade, utan som även hade ett klassiskt gammalt furugolv i vardagsrum och hall. När jag bott här i en månad och det var dags att slipa och olja om golvet så kom jag på att det var ganska ovärt, med tanke på att plankorna (som de flesta gamla furugolv) hade blivit snea och vinga, och att de rest sig så att det knarrade så fort man röde sig. Så jag kollade upp vad ett nytt obehandlat furugolv kostade, och det finns från ungefär 100kr kvadratmetern. Ska man ha lite tjockare så går det på ungefär 200kr kvadratmetern.

Vad jag vill ha sagt är att man inte ska stirra sig blind på golv i en lägenhet. Det är faktiskt inte så dyrt att själv lägga ett nytt trägolv. DÅ slipper man dessutom mecka med slipmaskinen (och sånt kan faktiskt gå jäkligt fel om man gör det själv :D )
Går det riktigt illa så är det ju tur att det är ganska billigt med ett nytt. :D
Jag ser fram emot skaparns renoveringstråd.

JJ
2007-11-29, 19:01
Jag slipade golven i förra lyan, mest för att ha testat. Nästa gång köper jag nog in tjänsten, det är det värt.

Allan
2007-11-29, 19:08
Bra diss.

Jag roade mig med att kolla vilka bostadsrätter som finns ute i Skellefteå, och även om det är galet mycket billigare så är jag glad att jag är stockholmare. Det var i stort set bara beiga (bokstavligen, beige är tapetstandard där) treor på skogaholmslimpevägen som fanns.

...eller hur....

*rolleyes*

Trance
2007-11-29, 19:11
...eller hur....

*rolleyes*

Exakt. Jäkla invandrare skall inte tro att de tillhör något bara för de flyttar dit.

skaparn
2007-11-29, 19:13
...eller hur....

*rolleyes*

Faktum är att jag är född stockholmare i en västerbottnisk kropp. Min flytt kan ses lite som ett medicinskt motiverat könsbyte.

Noodles
2007-11-29, 19:40
Jag bor i en gammal lägenhet som turligt nog är i gott skick och samma sak med föreningens ekonomi. Just den höga belåningen och de höga avgifterna är det som fått mig att hålla mig borta från nyproduktion. Dessutom hade jag inte kunnat hitta nyproducerat tillräckligt centralt. När det gäller värdeökningen eller värdeminskningen på själva bostadsrätten vet jag inte om det är så stor skillnad mellan nyrpoducerat eller äldre lägenheter.

Fin fiskbensparkett och högt i tak är några till saker jag gillar med äldre lägenheter. Grannar som frivilligt sänker sitt tak för att trycka in massor spotlights kommer jag aldrig förstå mig på.

Jarod
2007-11-29, 20:57
Jag hittade en ny signatur i denna tråden iaf... :thumbup: