handdator

Visa fullständig version : Malto vs havre efter träning.


Slartibartfast
2007-11-28, 15:27
Havre är lite av min nya favorit, så jag tänkte börja köra med en mixad havredrink efter träningen. Hur är detta jämfört med malto? Malto är ju näringslös stärkelse och havre är full med näring (och fem ggr billigare), så vore det inte smartare att ta en liten hutt malto på typ 20-30 g efter träningen (tarmen kan ju ändå bara ta upp ca 1 g i minuten) så man hålls tills man kommer hem och där direkt pälsa är rejäl havregrogg på ca 100g flingor och mjölk? :thumbup:

Hur hälsosamt kan det egentligen vara att hälla i sig 100 g näringsfria glukospolymerer flera gånger i veckan? *popcorn*

jwzrd
2007-11-28, 15:33
Hur skulle du svara om Bengt Okändsson frågade dig denna fråga?

King Grub
2007-11-28, 15:44
En normal, blandad kolhydratrik kost fyller glykogendepåerna lika väl, även om det sker något långsammare. Är du inte mitt uppe i en tiokamp kommer det inte att påverka din träning till det sämre. Definitivt inte vid styrketräning där du inte skall träna samma muskel igen samma dag.

Personligen skulle det kännas helt värdelöst att lägga en massa kolhydratkalorier på glukospolymerer eller druvsocker regelbundet.

Slartibartfast
2007-11-28, 16:25
En normal, blandad kolhydratrik kost fyller glykogendepåerna lika väl, även om det sker något långsammare. Är du inte mitt uppe i en tiokamp kommer det inte att påverka din träning till det sämre. Definitivt inte vid styrketräning där du inte skall träna samma muskel igen samma dag.


Just. Låter ju bra.


Personligen skulle det kännas helt värdelöst att lägga en massa kolhydratkalorier på glukospolymerer eller druvsocker regelbundet.

Precis vad jag tänkte. En massa tom energi. Aldrig känts riktigt vettigt att halsa en massa malto efter passet, men alla gör ju det, så man har ju hängt på.

ArcTiC
2007-11-28, 16:29
Låter bra det här.
Kanske man får se schyssta recept på Recovery-Havredrinkar här framöver.

Slartibartfast
2007-11-28, 16:34
Låter bra det här.
Kanske man får se schyssta recept på Recovery-Havredrinkar här framöver.

Här är ett:

100 g havreflingor (ca 2,5 dl)
2 dl mjölk
Stavmixa dessa i en shaker och fyll sedan shakern med vatten och halsa.

Denna grogg innehåller ca 400 kcal, 20 g protein, 65 g kolhydrater och 7 g fett.

Billigt, enkelt och nyttigt. :thumbup:

Handcuff
2007-11-28, 16:44
Vi är på väg mot nya tider. Jag kan känna det! :hbang: :hbang:

Turbonisse
2007-11-28, 16:48
ursäka att jag kapar tråden lite..

Jag brukar köra följande upplägg kring träningen:

Frukost(06.15)
1dl havregryn + 1dl rågflingor samt proteindrink
Träning(cirka 7.30)

Efter passet(ca 09.00)
Malto+protein

Lunch(Cirka kl 10.30)
Kollisar + protein
Lunch + frukost brukar sluta på cirka 1000-1100kcal och 75g protein

Kan jag med gott samvete skippa malton efter passet och enbart köra proteindrinken(och sedan ta lite mer potatis eller liknande till lunch?)
En limpsmörgås efter passet till proteindrinken kanske? Räcker det lilla kolhydrattillskottet för att vända syntesen? Eller måste jag käka en limpa :)

Tack på förhand!

King Grub
2007-11-28, 16:50
Kolhydraterna har inte med proteinsyntesen att göra.

Däremot är dom avgörande för återhämtning och glykogeninlagring, men äter du vanlig kolhydratrik mat går det säkert utmärkt. Vid tömmande intensiv konditionsträning där det är ett krav att glykogendepåerna i samma muskler skall vara påfyllda ett dygn senare, kan det vara vettigt med omedelbar påfyllning med t ex maltodextrin.

Turbonisse
2007-11-28, 16:57
Okej! Tackar

Känns bättre att ta en extra dl gröt till lunch kontra att hälla i sig tomma kalorier

Sheogorath
2007-11-28, 17:14
Snabba kolhydrater som druvsocker använder jag under pågående styrketräning. Jag fyller helt enkelt på med druvsocker i botten på shakern varje gång jag hämtar nytt vatten. Det får mig att orka igenom mina ganska långa pass (~2 h) på ett mycket bättre vis. Jag upplever precis samma effekt som av Beta-Alanin på det sättet, faktiskt. Detta är ett effektivt sätt att använda de tomma kalorierna på, i min mening. Kanske det enda vettiga sättet i samband med styrketräning, om man får vara lite fräck.

Jag slutade med tomma kalorier (och vassle) före och efter träningen för ett tag sedan. Nu är det BCAA innan och kasein + mat efter som är den nya given. :thumbup:

Turbonisse
2007-11-28, 19:01
Om jag skall byta ut en av proteindrinkarna mot exempelvis en burk Kesella, vilken byter jag då lämpligast ut, den före träningen dvs isamband med frukost eller den efter?
Är det kort och gott en bra idè att byta ut proteindrinken till gröten på morgonen(innan passet) mot en burk kesella?

Slartibartfast
2007-11-28, 19:04
Sheo, kan musklerna använda malton/druvsockret direkt under passet? Det tar väl tid att gå genom tarmen och ut i blodet, non?

Ganymedes
2007-11-28, 19:05
Så nu är det överflödigt att fylla på med malto direkt efter träningen? Gaaah! Det var ju inte många dagar sedan jag "lärde mig" att det var det som var the shit...

Ganymedes
2007-11-28, 19:06
Sheo, kan musklerna använda malton/druvsockret direkt under passet? Det tar väl tid att gå genom tarmen och ut i blodet, non?

10 min ca. Om inte det också är "fel". *tjurar*

Sverker
2007-11-28, 19:07
Sheo, kan musklerna använda malton/druvsockret direkt under passet? Det tar väl tid att gå genom tarmen och ut i blodet, non?


10 - 15 minuter kanske med isoton lösning.

z_bumbi
2007-11-28, 19:13
Så nu är det överflödigt att fylla på med malto direkt efter träningen?

Nej men det finns flera olika sätt att göra samma sak på. Jag skulle t ex aldrig klara att få i mig en havredrink direkt efter träningen då jag inte får i mig en gainer utan att må illa och därför dricker jag gainern under hela eller i alla fall sista halvan av passet.

Sheogorath
2007-11-28, 19:18
Sheo, kan musklerna använda malton/druvsockret direkt under passet? Det tar väl tid att gå genom tarmen och ut i blodet, non?

Som sagts i tråden går fort som attans. T.o.m. dextrosoltabletter som är allt annat än isotona går ut i blodet ruskigt fort. Jag börjar sippa på vattnet på väg in i gymmet redan.

Ganymedes
2007-11-28, 19:23
Nej men det finns flera olika sätt att göra samma sak på. Jag skulle t ex aldrig klara att få i mig en havredrink direkt efter träningen då jag inte får i mig en gainer utan att må illa och därför dricker jag gainern under hela eller i alla fall sista halvan av passet.

Ja, det klart. Om man ska köra esapro (1 timme efter) så ska man ju inte äta något innan. Så då går ju gainer odyl bort. Frågan är om man ändå ska slänga i sig malto (har det innan passet ihop med esapro), eller om man ska nöja sig med maltot innan...

Slartibartfast
2007-11-28, 19:25
Så nu är det överflödigt att fylla på med malto direkt efter träningen? Gaaah! Det var ju inte många dagar sedan jag "lärde mig" att det var det som var the shit...

Som jag har fattat det så lagras malto in oerhört mycket snabbare än säg, potatisgratäng. Men om du inte ska träna samma muskler igen senaste samma dag, eller nästa dag, så behöver inlagringen inte vara speciellt snabb. Det går bra att äta en massa fibrer och fett tillsammans med kolisarna efter träningen.

Nån får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar.

Jag kör själv en fet havredrink på 100 g gryn, en skål med müssli, typ 150 g och sen 200 g stekt sej. Och på det en stor jävla kaffekopp! Fatta hur grov jag kommer att bli! Och hur bra kablar jag kommer lägga när allt gått igenom!

edit: ok, jag var slow igen.

z_bumbi
2007-11-28, 19:27
Ja, det klart. Om man ska köra esapro (1 timme efter) så ska man ju inte äta något innan. Så då går ju gainer odyl bort. Frågan är om man ändå ska slänga i sig malto (har det innan passet ihop med esapro), eller om man ska nöja sig med maltot innan...

Jag ser inte riktigt problemet med att dricka kolhydrater (eller för den delen en gainer) direkt efter träningen om du tänker hälla i dig EAA 1 h senare men så har jag inte hakat på EAA-hysterin heller då jag tror att riktig mat utom just runt träningen är betydligt bättre på sikt.

Ganymedes
2007-11-28, 19:28
Ok, man lär sig något nytt varje dag. Om inte annat lär man om iaf. :) Kanske ska skita i malton efter passet då, jag vilar nästan alltid dagen efter gym. Ingen fara att vara helt fastande en timme efter passet? Tänker på esapro, som ska tas på fastande en timme efter passet...

Ganymedes
2007-11-28, 19:29
Jag ser inte riktigt problemet med att dricka kolhydrater (eller för den delen en gainer) direkt efter träningen om du tänker hälla i dig EAA 1 h senare

EAA tas inte upp lika effektivt om magsäcken innehåller annat, då blir det som en vanlig vassle-drink. Om jag inte fått det om bakfoten dvs.

Slartibartfast
2007-11-28, 19:36
Ingen fara att vara helt fastande en timme efter passet? Tänker på esapro, som ska tas på fastande en timme efter passet...

Jag kör bara Esapro före passet, malto under/efter och mat så fort jag kan direkt efter. Tror inte ett smack på detdär att man ska gå oäten efter passet bara för att man ska ta EAA med jämna mellanrum. Det har tillverkaren hittat på för att sälja mera av produkten. ;)

Ganymedes
2007-11-28, 19:41
Jag kör bara Esapro före passet, malto under/efter och mat så fort jag kan direkt efter. Tror inte ett smack på detdär att man ska gå oäten efter passet bara för att man ska ta EAA med jämna mellanrum. Det har tillverkaren hittat på för att sälja mera av produkten. ;)

Haha! Mr. Konspirationsteori. :) Motiveringen är väl att EAA inte tas upp riktigt lika snabbt om det finns mat i magen, och då förtar det ju lite av vitsen. För min del är det sak samma. Jag hinner inte få i mig mat förrän tidigast en timme efter passet med tanke på restid.

z_bumbi
2007-11-28, 19:44
EAA tas inte upp lika effektivt om magsäcken innehåller annat, då blir det som en vanlig vassle-drink. Om jag inte fått det om bakfoten dvs.

En gainer med maltodextrin och en mindre mängd vassle elller hydrolysat lämnar inte så mycket rester i matsäcken efter 1 h men hur mycket det påverkar vet jag inte. Att vänta 1h på att fylla på med näring bara för att få en topp extra ser jag däremot som sagt ingen större mening med, kroppen vill inte bara ha aminosyror efter träningen.

Ganymedes
2007-11-28, 19:48
Det är det som är det intressanta då: är det värt att fasta 1 h för den där extra toppen eller ej? Vore kul med nån studie där...

King Grub
2007-11-28, 19:48
EAA-intag före träning börjar stimulera proteinsyntesen runt en timme efter passet. Det intaget stimulerar proteinsyntesen mest. Hur detta före-intag påverkan ytterligare ett EAA-intag efter passet är okänt. Jag tror det räcker utmärkt med EAA före, sedan äta ett kolhydrat- och proteinrikt mål mat efter (eller en gainer om man inte har lust på fast föda efter träning).

Ganymedes
2007-11-28, 19:49
EAA-intag före träning börjar stimulera proteinsyntesen runt en timme efter passet.

Ja?

King Grub
2007-11-28, 19:49
Ja?

Ja.

Vad ger då ett intag till som börjar stimulera den samtidigt?

Slartibartfast
2007-11-28, 19:51
Att vänta 1h på att fylla på med näring bara för att få en topp extra ser jag däremot som sagt ingen större mening med, kroppen vill inte bara ha aminosyror efter träningen.

Det var det jag menade, ganymedes. Visst får man en optitoppar om man sitter och halsar 10 g esapro i timmen tre timmar (eller bara en) efter träning. Men jag tror det är en riktigt dålig idé i praktiken. Mycket mat ganska direkt efter träningen är mitt råd!

Ganymedes
2007-11-28, 19:51
Ja.

:) Det är inte det vi pratar om. Vitsen att ta EAA en timme efter passet är ju för att skjutsa på den igen. Därav ordvalet extra topp.

Ganymedes
2007-11-28, 19:52
Det var det jag menade, ganymedes. Visst får man en optitoppar om man sitter och halsar 10 g esapro i timmen tre timmar (eller bara en) efter träning. Men jag tror det är en riktigt dålig idé i praktiken. Mycket mat ganska direkt efter träningen är mitt råd!

Ja, där håller jag med. Jag kan tänka mig att göra det en gång till, utöver den innan passet. Men 2 eller t.o.m tre gånger - nope. Då måste jag ha mat. Men en timme fixar jag utan.

King Grub
2007-11-28, 19:53
:) Det är inte det vi pratar om. Vitsen att ta EAA en timme efter passet är ju för att skjutsa på den igen. Därav ordvalet extra topp.

Jaså? Om EAA före passet stimulerar proteinsyntesen med X procent under en viss tidsperiod efter passet, ger det då mer att tillföra ytterligare EAA efter passet, som börjar stimulera den vid samma tidpunkt?


Proteinsyntesen kan inte stimuleras hur mycket som helst av EAA under en begränsad tidsrymd. Och vid "muscle full"-situation faller proteinsyntesen ned mot basnivåer i stället.

King Grub
2007-11-28, 19:53
Det finns inga studier på intag av EAA både före och efter, hur det ena intaget påverkar det andra.

http://i7.tinypic.com/4y0fotc.jpg

Tipton 2007.

Och staplarna visar inte en ögonblicksbild, utan hur mycket proteinsyntesen stimuleras under samma tre timmar långa tidsperiod efter passet av intag vid olika tillfällen. Föreintaget stimulerar proteinsyntesen efter passet, mer än vad intag vid något tillfälle efter gör, och fyller man på med mat lär det räcka utmärkt.

zeusden1
2007-11-28, 19:56
Här är ett:

100 g havreflingor (ca 2,5 dl)
2 dl mjölk
Stavmixa dessa i en shaker och fyll sedan shakern med vatten och halsa.

Denna grogg innehåller ca 400 kcal, 20 g protein, 65 g kolhydrater och 7 g fett.

Billigt, enkelt och nyttigt. :thumbup:

Hur gör du när du ska träna då? Har du med dig stavmixern till gymmet, och mjölken i en kylväska?

Ganymedes
2007-11-28, 19:57
Jaså? Om EAA före passet stimulerar proteinsyntesen med X procent under en viss tidsperiod efter passet, ger det då mer att tillföra ytterligare EAA efter passet, som börjar stimulera den vid samma tidpunkt?

Fast det blir väl inte samma tidpunkt om man tar den andra dosen en timme efter träning? Skulle dos två ge omedelbar respons medan dos ett tar två timmar (träning+1 h) menar du?


Proteinsyntesen kan inte stimuleras hur mycket som helst av EAA under en begränsad tidsrymd. Och vid "muscle full"-situation faller proteinsyntesen ned mot basnivåer i stället.

Läste detta på Eiselts sida:

Jag tänkte ta EsaPro efter träning. Exakt när är bäst?

Det finns inget exakt tid. Forskningen visar att direkt efter, en, två och tre timmar efter träning fungerar mycket bra. Du kan med fördel en dos för varje timme under de 2-3 första timmarna efter träning. Den ena dosen förtar inte effekten av den andra så du får m a o en anabol respons varje gång du tar EsaPro.


Är det utan belägg? Jag vet att det inte gjorts studier med kombinationen före träning samt efter iofs...

Slartibartfast
2007-11-28, 19:58
Hur gör du när du ska träna då? Har du med dig stavmixern till gymmet, och mjölken i en kylväska?

Nä, jag gör ju såklart drinken när jag kommit hem. :MrT:

King Grub
2007-11-28, 20:00
Det är utan belägg, ja. Det har inte gjorts studier på intag vid dessa två tillfällen. Ett intag 1 h efter träning förtar inte effekten av intag 2 h efter träning, men där är det ju inte träning mellan. Träningen undertrycker proteinsyntesen så föreintaget börjar inte stimulera den förrän en bra bit efter passet, vid samma tillfälle som ett intag efter skulle göra det. Jag vet inte effekten av detta, och inte någon annan heller.

After a short, latent period of about half an hour, muscle protein synthesis is initially rapidly stimulated but then there appears to be a switch off – a tachyphylaxis – in response to amino acids, which results in the synthetic rate falling.

Experimental Physiology 90.4 pp 427-436

Our results suggest that the mechanisms of control of muscle protein synthesis contain physiological devices that limit the amount of protein that can be stored in muscle. Thus, it makes no sense to supply more than the amount required to cause a "muscle full" situation. By our calculations from the infusion rates and the time over which the infusion was applied, amounts of amino acid as small as 3.5 g given on a single occasion would result in this "muscle full" situation.

J. Nutr. 132:3225S-3227S, October 2002

Ganymedes
2007-11-28, 20:03
Då tolkar jag det som att man lika gärna kan nöja sig med en dos EAA ihop med malto precis innan passet. Och sedan äta närhelst man har möjlighet därefter. - Allt annat är utan belägg (men därmed inte sagt att det är fel, bara det att man inte har bevisat någon vits med det än). Är jag i närheten tro?

King Grub
2007-11-28, 20:06
Ja. Det är fullt tänkbart att en andra dos EAA även efter passet ger ytterligare stimulans, men om man ändå hade tänkt fylla på med proteinrik mat lär det göra marginell effekt på den praktiska proteinbalansen även om så är fallet. Ett kaseinintag ger ju likvärdig anabol stimulans som ett vassleintag efter träning, trots den lägre men långvarigare toppningen av proteinsyntesen, och det är före passet som EAA ger den överlägsna stimulansen jämfört med intakt protein. EAA efter träning är inte så dramatiskt mycket effektivare än t ex vassle efter träning, och har man då dessutom tillfört EAA före passet lär skillnaden vara högst marginell i praktiken och över dygnet. Om det ens finns någon.

Ganymedes
2007-11-28, 20:09
Ja. Det är fullt tänkbart att en andra dos EAA även efter passet ger ytterligare stimulans, men om man ändå hade tänkt fylla på med proteinrik mat lär det göra marginell effekt på den praktiska proteinbalansen även om så är fallet. Ett kaseinintag ger ju likvärdig anabol stimulans som ett vassleintag efter träning, trots den lägre men långvarigare toppningen av proteinsyntesen, och det är före passet som EAA ger den överlägsna stimulansen jämfört med intakt protein. EAA efter träning är inte så dramatiskt mycket effektivare än t ex vassle efter träning, och har man då dessutom tillfört EAA före passet lär skillnaden vara högst marginell i praktiken och över dygnet. Om det ens finns någon.

Det var nog det rakaste svaret jag haft äran att läsa från dig, King Grub. Tack! ;) Du har just sparat in en halv burk Esapro åt mig.

zeusden1
2007-11-28, 20:12
Nä, jag gör ju såklart drinken när jag kommit hem. :MrT:

*slap*

zeusden1
2007-11-29, 18:29
Här är ett:

100 g havreflingor (ca 2,5 dl)
2 dl mjölk
Stavmixa dessa i en shaker och fyll sedan shakern med vatten och halsa.

Denna grogg innehåller ca 400 kcal, 20 g protein, 65 g kolhydrater och 7 g fett.

Billigt, enkelt och nyttigt. :thumbup:

Jag gjorde den idag, men jag hade även i en dl protte. Smaskens

Morty
2007-11-29, 22:41
Jag gjorde den idag, men jag hade även i en dl protte. Smaskens

Körde också på den, flera gånger idag, men med något mera havre. Gaaaalet gott. 0.75 dl whey80 choklad också. Sjukt, tror min konsumtion av whey80 kommer att öka lite :p