handdator

Visa fullständig version : funderingar


mangemani
2003-05-01, 15:45
först och främst:jag är ju under stenhård deff just nu(som jag har sagt ett antal gånger nu)och jag läste på den här sidan att det är det första träningsåret man kan bygga på sej mest med muskler,men det här ÄR ju mitt första träningsår,har egentligen bara tränat 4 månader innan jag började deffa,min fundering är nu detta,kastar jag inte bort värdefull tid på deffen med tanke på det jag nyss skrev?

för det andra:jag måste tyvär säga att jag har förlorat muskler under deffen,inte mycket,men en del,läste om muskleminne osv,är det sant att man har lätt att bygga upp förlorade muskler rätt så fort när man väl börjar träna så som man gjorde innan deffen?

för det tredje:det här med att man inte får nåe muskler när man deffar,stämmer verkligen det?jag menar det är väl proteinet som gör så att musklerna byggs eller?och om man nu får i sej tillräckligt mycke protein per dag så borde väl musklerna växa?


in med visdomsorden nu king grub;)

King Grub
2003-05-01, 15:54
först och främst:jag är ju under stenhård deff just nu(som jag har sagt ett antal gånger nu)och jag läste på den här sidan att det är det första träningsåret man kan bygga på sej mest med muskler,men det här ÄR ju mitt första träningsår,har egentligen bara tränat 4 månader innan jag började deffa,min fundering är nu detta,kastar jag inte bort värdefull tid på deffen med tanke på det jag nyss skrev?

Svaret är antagligen att ja, du kan nog lägga på dig mer muskelmassa om du skulle satsa på det istället för att deffa bort fläsket nu under dina första träningsår. Men det är ju inte så att kroppen känner av: "Aha, nu har det gått 365 dagar sedan jag började träna, så nu är det dags att sluta växa". Du får helt enkelt bestämma vilket som är viktigast för dig: att ha magrutor eller bli grov, i vilken ordning du vill satsa på det och vilket som har högst prioritet. Om det är rutor på stranden du vill ha till sommaren i år har du inte så mycket att välja på.

för det andra:jag måste tyvär säga att jag har förlorat muskler under deffen,inte mycket,men en del,läste om muskleminne osv,är det sant att man har lätt att bygga upp förlorade muskler rätt så fort när man väl börjar träna så som man gjorde innan deffen?

Ja. Men om du deffar på rätt sätt skall du inte behöva förlora speciellt mycket muskler på kuppen.

för det tredje:det här med att man inte får nåe muskler när man deffar,stämmer verkligen det?jag menar det är väl proteinet som gör så att musklerna byggs eller?och om man nu får i sej tillräckligt mycke protein per dag så borde väl musklerna växa?

Det är väldigt svårt att bygga muskler på kaloriunderskott. Det är mer än protein som får musklerna att växa, och att få kroppen att "våga" lägga på sig något så värdelöst, ur överlevnadssynpunkt, som muskler när du ligger på energiunderskott, det kräver att du verkligen har järnkoll på vad du håller på med. Antagligen får du välja det ena eller det andra, som du tydligen redan har märkt, med tanke på dina kommentarer under punkt 2.

mangemani
2003-05-01, 15:59
hmm,du nämde "dina första träningår",hur många "goda" år har man innan det börjar gå trögt?

ok,men finns det nått enkelt sätt att gå över kcaloristrecket igen UTAN att behöva bulka och kanske lägga på sej LITE fett på lång tid?

Linnet
2003-05-01, 16:13
Är inte de två första åren de då man kan lägga på sig mest? Typ 5 första och ca 3 andra flör att ligga på ca 1-2 de följande åren? Vet att många här på forumet hävdar motsatsen, alltså inte motsatsen, men att man ständigt kan lägga på sig mer. När jag skadade mig inne på mitt andra träningsår, kändes det som att jag hade min grymmaste period avsett ökningar, det kändes som att tröjorna spände mer och mer varje pass. Personligen tror jag inte heller att kroppen säger nu har det gått 365 dagar, om man tar två personer där den ena tränar 4 dagar veckan och den andre tre så borde de väl börja nå trappstadiet vid samma form, inte tid?

Jo om du vet hur mycket energi din kropp behöver, så behöver du bara lägga dig lite över detta.

King Grub
2003-05-01, 16:16
hmm,du nämde "dina första träningår",hur många "goda" år har man innan det börjar gå trögt?

Det kan jag inte säga. Det är individuellt, men det går saktare och saktare i alla fall. Men du kan garanterat fortsätta göra ökningar långt över 30-strecket. Det blir inga 5 kilo per år, för då skulle du ju ha gått upp 50 kilo muskler om 10 år, och det är en omöjlighet.

ok,men finns det nått enkelt sätt att gå över kcaloristrecket igen UTAN att behöva bulka och kanske lägga på sej LITE fett på lång tid?

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Enkelt sätt? Det finns bara ett sätt att gå över +-0 strecket, och det är att äta. Du får helt enkelt (?) hålla koll på hur mycket du stoppar i dig och inte sätta i dig så mycket som du gjorde förra gången du fick magen du jobbar för att få bort nu.

mangemani
2003-05-01, 16:16
men alltså,jag har ju typ 2 månader kvar på min deff,ska bara ner 9 kilo till,så då(om det du säger är sant)så har jag ju 1,5 års goda år kvar.

King Grub
2003-05-01, 16:18
Goda år? Nu får du ge dig. Som om träningen skulle börja gå värdelöst efter 2 år. :smash:

mangemani
2003-05-01, 16:23
nej jag menade att dom 2 första åren ger mest....
men hell,tror jag lägger av med deffen nu,jag menar,det är ju för att bli stor som jag styrketränar,inte för att bli spinkig

Allan
2003-05-01, 16:27
Originally posted by Linnet
Är inte de två första åren de då man kan lägga på sig mest?


Nej!
Om alla parametrar stämde - att du hade perfekt teknik från början, skötte kosten perfekt, aldrig var sjuk - kanske. Snarare är det ju så att under de första två åren gör du en "gratis"-ökning, beroende på att du börjar nå upp till din naturliga styrka (lär in teknik), och att du genom att du är medveten om vad du äter också ligger på ett bra kostintag och inte har de där berg-och-dalarna som den icke-tränande tillåter sig, och som funkar som en kostkontroll.
De flesta som börjar träna i tjugåårsåldern (plus minus ett par år) ligger generellt för lågt i muskelvikt. Det är därför vi kan säga att puberteten inte är riktigt säkert avslutad förrän vid ungefär 25, närden fettförbrännande hormonstormen börjar avta...


állan

King Grub
2003-05-01, 16:27
Originally posted by mangemani
nej jag menade att dom 2 första åren ger mest....
men hell,tror jag lägger av med deffen nu,jag menar,det är ju för att bli stor som jag styrketränar,inte för att bli spinkig

Det är mina takter! :cheers: En riktig man har lite kött på benen. :eating: :bpump: :hbang:

Nej, men allvarligt talat: jag förstår inte heller riktigt vitsen med att rådeffa innan man har något att deffa fram. Vad spelar det egentligen för roll om du kan riva morötter på magrutorna? I alla fall inte om du kan rensa pipan med armarna. Bygg först, deffa sedan, det är mitt motto.

snatch_ct
2003-05-01, 16:27
En kommentar till det här med "goda år":

Om vi tar exemplet med löpträning. Första gången du e ute å springer så orkar du inte ens springa din runda utan paus. nästa gång orkar du fullfölja å nästa går det ännu snabbare. os.v.

Men detta kan ju inte gärna fortsätta för evigt utan ökningen kommer ju stagnera efter ett tag, annars skulle ju resultaten bli absurda till slut :).

Istället hamnar man på något slags maxvärde för vad ens egen kropp kan klara av ochg man får träna stenhårt för att ligga kvar på den nivån.

man komemr alltså förbattra sig snabbt när man e dåligt tränad och långsammare när man e vältränad, för att man är närmare sitt "personliga max".

det jag vill få fram är att det inte handlar om tid utan om form. ju närmare toppformen man är desta trögare går det. sen som nmån sa så tar det ju olika lång tid om du tränar 3 eller 4 ggr i veckan.

mangemani
2003-05-01, 16:33
Originally posted by King Grub


Det är mina takter! :cheers: En riktig man har lite kött på benen. :eating: :bpump: :hbang:

Nej, men allvarligt talat: jag förstår inte heller riktigt vitsen med att rådeffa innan man har något att deffa fram. Vad spelar det egentligen för roll om du kan riva morötter på magrutorna? I alla fall inte om du kan rensa pipan med armarna. Bygg först, deffa sedan, det är mitt motto.


visa ord i mina öron grub!

den första andledning till att ajg började deffa var pga utav flickan min,har sett hur hon smygtittar på alla spinkiga killar som har magrutor osv,så då tänkte jag också få magrutor.....men va fan,screw her and lets build some muscles god damn it!!!!

ivandrago
2003-05-01, 16:34
mangemani om du inte har något jätteviktigt skäl till att gå ner 9 kilo på två månader så skulle jag råda dig att lägga på dig massa först. Det blir väldigt mycket lättare att bli av med fettet om du har mer muskler på kroppen, och dessutom så ser du mindre fet ut om du har mer muskler, trots att du har samma mängd fett, pga att proportionerna ändras.

ett bra sätt att ligga på kcalöverskott och lägga på sig muskler utan att bli fet är att äta nyttigt och att motionera. Dvs se till att kalorierna kommer från bra mat, och kör 2 eller 3 konditionspass i veckan, t.ex. hiit, vilket ser till att det inte lagras fett i onödan.

mangemani
2003-05-01, 16:39
ok,precis dom orden jag ville höra:)

men nyttig mat,hmm,sk ajg alltså fortfarnade avstå från chips,feta godisar som choklad,potatisgratänger osv osv då?

King Grub
2003-05-01, 16:41
Originally posted by mangemani
ok,precis dom orden jag ville höra:)

men nyttig mat,hmm,sk ajg alltså fortfarnade avstå från chips,feta godisar som choklad,potatisgratänger osv osv då?

Bästa byggarmaten är samma som deffmaten, fast i större mängder. Långsamma kolhydrater+protein och bra fett uppdelat på 5-6 mål per dag. Snabba kolhydrater efter träningen. Precis som under deff. Den största skillnaden är att du inte behöver vara superstrikt. Känner du för att äta något, gör det. Se bara till att få i dig rejält med protein och långsamma kolhydrater vid varje mål, och snåla inte med fettet, i alla fall inte det bra fettet.

Valrossen
2003-05-01, 16:42
Originally posted by mangemani

men nyttig mat,hmm,sk ajg alltså fortfarnade avstå från chips,feta godisar som choklad,potatisgratänger osv osv då?

Svaret på den frågan kan du nog lista ut själv med lite ansträngning!? :rolleyes:

Allan
2003-05-01, 16:42
Fasen, man måste leva också. Gå inte på det där om att det är "den totala satsningen" som gäller. Fakirer och masochister kommer aldrig att få framsteg.
Sunt förnuft, frossa med måtta och känn dig inte så bunden av några "regler" du läst om. Den enda regeln som finns är att det inte finns några regler.
Mår du bra kommer träningen att gå bra!

allan

mangemani
2003-05-01, 16:44
Originally posted by King Grub


Bästa byggarmaten är samma som deffmaten, fast i större mängder. Långsamma kolhydrater+protein och bra fett uppdelat på 5-6 mål per dag. Snabba kolhydrater efter träningen. Precis som under deff. Den största skillnaden är att du inte behöver vara superstrikt. Känner du för att äta något, gör det. Se bara till att få i dig rejält med protein och långsamma kolhydrater vid varje mål, och snåla inte med fettet, i alla fall inte det bra fettet.

tack allihop,nu höjdes min motivation rejält igen....salute grabbar:hbang: :cheers: :)

mangemani
2003-05-01, 16:47
Originally posted by Allan
Fasen, man måste leva också. Gå inte på det där om att det är "den totala satsningen" som gäller. Fakirer och masochister kommer aldrig att få framsteg.
Sunt förnuft, frossa med måtta och känn dig inte så bunden av några "regler" du läst om. Den enda regeln som finns är att det inte finns några regler.
Mår du bra kommer träningen att gå bra!

allan

du menar alltså att jag ska bulka?

ivandrago
2003-05-01, 16:49
mjo, men samtidigt om killen gillar livets goda lite för mycket så ska man ta och vänja sig vid att äta sunt. Självklart kan man äta en pizza eller glass eller godis ibland, men den huvudsakliga kosten ska man basera på nyttig mat, som faktiskt kan göras väldigt god. Problemet med många är att de är så vana att äta flottigt och sött så att de inte känner smaken på saker som inte är doppade i socker eller grädde.

Allt handlar om vanor, och om du lär dig äta rätt och MYCKET så kommer du inte gå runt och vara sugen på chips och dylikt. Ibland kan suget ändå uppstå och då kan man med gott samvete unna sig det.

ivandrago
2003-05-01, 16:52
Originally posted by mangemani


du menar alltså att jag ska bulka?

termen bulka kan tolkas på många sätt. En person som har väldigt svårt att lägga på sig både fett och muskler bulkar ofta genom att äta allt inom åsyn, medan en person som KAN lägga på sig fett får hålla lite mer koll på vad han äter. Ser ingen poäng i att bulka upp sig till en gris med 30kg fett som nån gång måste deffas bort, det går för de flesta att bygga muskler med ett måttligt kaloriöverskott också.

mangemani
2003-05-01, 16:58
hur blir det med mjölken då?jag menar ska man fortsätta att dricka protte drinkar med vatten eller?

King Grub
2003-05-01, 17:01
Det är klart du kan (och ska) dricka mjölk om du vill bygga muskler!

Allan
2003-05-01, 17:02
Litegrann av charmen med det här forumet är ju att man kan hitta info lite här och var. När det ahndlar om mjölkens vara eller icke vara föreslår jag att du tittar på Kost och Näring - där har man gått igenom den frågan ordentligt.

Mangemani - det finns inga färdiga svar. Lyssna och tänk själv. Det är bara du som vet vad som funkar för dig..

allan

z_bumbi
2003-05-01, 17:20
Om att äta rent.
Om man bara satsar på att äta sk nyttig mat så brukar efter ett tag det största problemet vara att få i sig tillräckligt med energi för att träna och växa.
Man ska kanske inte satsa på pizza till lunch varje dag utan ha lite koll på innehållet men är man för extrem åt andra hållet så är ju risken större att man tappar lusten att sköta sig över huvudtaget. Om man äter några mål i veckan som är "mindre bra" så har man ju även möjlighet att ha en socialt liv utan att sitta med specialmat hela tiden vilket man nog får tillräckligt av när man väl ska deffa på riktigt.
Tror man sig inte kunna kontrollera detta med "fuskmål*" under perioder av normal träning så tycker jag att man kan ha en viss mängd mål att fördela och om man gör det på en dag eller utspritt under veckan får man själv avgöra, har man inte det problemet så tar man maten som den kommer.

*fuskmål ska alltså inte ge dåligt samvete på något sätt utan finnas med i den mentala inställning att man äter bra.

btw Potatisgratäng = onyttigt ? Potatis, mjölk, ströbröd, vitlök, salt och lite matfett ?

Muskelsmurfen
2003-05-01, 22:19
Att äta rätt OCH mycket är ju jobbigt ju....
Jag har legat på 4000kCal de senaste 12 dagarna och måste erkänna att det blivit en och annan pizza för att rädda dagens näringsnivå. Enda sättet att inte äta "fel" fett är väl att leva på lax eller käka MCT-tillskott i mängder?

Peter
2003-05-01, 22:50
Gillerstedt: Hur går det med ABCDE? Kört första bulcykeln nu?Tycker du verkligen det är så svårt att ligga på 4000 kcal/dag. Hur lågt går du ner under deffcykeln?

snatch_ct
2003-05-02, 00:27
Du sa lite tidigare att du "bara" hade 9 kg kvar att deffa bort.
ha i åtanke att om man vill vara vältränad och smal så måste man leva så och om man kan tänka sig att ha en kagge så kan man leva på ett annat sätt.

det jag vill säga e att det handlar inte om att köra en stenhård deff (eller bantning för den delen) i några veckor/månader å sen mer eller mindre gå tillbaka till lite sämre matvanor igen.
Det handlar om att byta ut sin onyttiga livsstil mot en livsstil som motsvarar den figuren man vill ha eller är beredd att offra sig för att få.

Så tänk på att leva sunt oavsett!

ta inte det här som nån kritik eller så... det e bara lilla jagh som skriver av mig lite :)

Tompi
2003-05-02, 04:54
Se till att trivas med din kropp. Vill du bli av med lite fett ska du självklart göra det, vill du bygga mer muskler ska du göra det åxå.
Men försök inte göra allt samtidigt. :kickass:

Nitrometan
2003-05-02, 09:02
Gillerstedt: Det kan vara jobbigt att äta. Bara att tvinga i dig de kalorier du ska ha. Jag har varit på en föreläsning av Torbjörn Åkerfeldt, han sa att killarna i hans test grupp åt så mycket de kunde och kompletterade med rapsolja och olivolja för att komma upp i sina kalorier.

Jag håller med om att man ska ha muskler att "deffa fram" innan man försöker ta bort fettet.

9kg på två månader?? Med den farten kommer du att tappa muskler.

Sen är det som flera har sagt här att man växer "lättare" i början men å andra sidan lär man sig mer när man har hållit på ett tag så det är inte säkert att det behöver bli så mycket sämre.

Lellan
2003-05-02, 09:29
Originally posted by mangemani

.....men va fan,screw her and lets build some muscles god damn it!!!!

Wow! Äntligen har du fattat galoppen.. :thumbup: Det är just genom :kinky: du gör tösen din lycklig.. :D

Som snatch_ct skrev så handlar det ju om hur man vill leva, men samtidigt så behöver du ju inte "välja". Jag menar, du behöver ju inte för alltid säga farväl till de onyttigheter du gillar - men vill du leva sunt så.. tja, då får du största delen av tiden göra det! Genom att hitta bra mat du gillar, träning som är kul och inte bli martyr så går det smärtfritt men bra skulle jag tro.

Tränar man och äter bra överlag ska inte snedsteg spela någon roll - om det inte är så att man verkligen plågar kroppen med fel näring, träning, dåliga vanor osv är dåligt samvete det första man ska utesluta ur sitt leverne (mycket lättare sagt än gjort, men det mesta blir lättare när det är gjort).

(Jobbar personligen på att försöka få bort lite "hangups" såväl som hull. Forskningsrapporter osv i all ära, men när man tex är sugen på något gott och då väljer att äta en frukt och sedan står och jämför kcalnivåer, näringsvärde och gi när man väljer istället för att låta gommen göra det.. tja - har ganska nyligen kommit fram till att då är man mest fånig..:em: :smash: ).

Bestäm dig helt enkelt för vad DU vill (flickvännen blir nog nöjd när du själv blir det!), hur du uppnår det bäst genom den livsstil du vill ha! Lycka till!

spinkoo
2003-05-02, 10:05
Nu tycker jag så här...jag fått uppfattningen att du "mangemani" inte har tränat särskilt länge (ett par månader??). Du säger att du har 9 kilo kvar innan du har "bra fettnivå" så uppfattar jag det. Nu får du inte ta illa upp men som jag ser det har du ingen muskelmassa att prata om (du hade ju tränat så kort tid). Då tycker jag du deffar ner dig till bra fettnivå och bygger därifrån. Kroppen vill ju ha dina standard-muskler så även om du går ner lite för snabbt tappar du mest fett. Detta går ju om man inte har överflödiga muskler som inte behövs. Om du bygger lite muskler nu, och sen bestämmer dig för att dra av kaggen kommer mer muskler ryka. Ju mer man har, desto lättare att tappa dom...

Och stunta definitivt i "de första året bygger mest"...det är som någon ensam stackare här i tråden sa, din form som är av betydelse för "nybörjarökningarna", som man kan kalla dom.

Min åsikt är definitvit, bort med kaggen, det kanske tar 2-3 månader sen kan du bygga vidare på slanka dig där muskler verkeligen kommer synas...

Deffa inte ner dig till ett benrangel men bort med kaggen så kommer du inte ångra dig när du väl börjar bygga.

Hur fet är du nu då? Kanske är helt ok.:)

Hoppa på mig nu bara:cool:

mangemani
2003-05-02, 11:20
hmm,jadu spinkoo,vet inte riktigt vad jag ska tro nu,är ju som sagt nybörjare på allt det här,och ena stunden får man höra gör så och andra stunden höra gör så,är lite svårt att använda nån logik också aftersom jag nu är nybörjare som sagt.

men som du säger,jag har inte så mycket muskelmassa nej,ok jag har väl en aning,medelmåttigt.
jag har nu bestämt mej för att följa det som grub och dom säger,att äta nyttigt och at motionera tillsamans med styrketräning,på så sätt så lär man väl inte få så överdrivet mycket fett på kroppen tills den dag då man verkligen står med deffnings problemet igen.

spinkoo
2003-05-02, 11:27
Du ska göra det som motiverar DIG och DU känner för, i detta fall bygga mer muskler!!!

Du vinner i längden på att trivas med din sysselsättning hehe!!!

Lycka till! :cheers: :cheers:

mangemani
2003-05-02, 11:31
Originally posted by spinkoo
Du ska göra det som motiverar DIG och DU känner för, i detta fall bygga mer muskler!!!

Du vinner i längden på att trivas med din sysselsättning hehe!!!

Lycka till! :cheers: :cheers:


jo precis.men å andra sidan så vill man ju inte bli fetare=/och det lär man ju bli när an bygger muskler,som jag nu vill och som jag trivs med.

men tack iaf:thumbup:

Muskelsmurfen
2003-05-02, 12:02
Till de som kom ihåg mitt lilla ABCDE-experiment...
Jag har precis avslutat min första bulkperiod ā 12 dagar med 4000kCal/dag. Jag har definitivt ökat i vikt men förmodligen så är det en hel del fett ty jag har inte kunnat träna fullt ut och det har varit svårt att hålla kalorierna uppe och samtidigt äta nyttigt. -> Det blev en del skräpmat och godis...
Jag utgick ifrån en +/- 0-nivå på 2800kCal och la mig på 140%.
För den kommande deffperioden så lägger jag mig på 90%, dvs ~2500kCal/dag. Målet är att hålla 3g protein/kg kroppsvikt och 30E% fett. ->Nästan keto...
Vi får se hur det går... :em:

Peter
2003-05-02, 12:44
Ok, blir spännande att se vad resultatet blir. Ska du köra 12 eller 16 dagar deff eller något helt annat?

Tycker inte det borde vara så svårt att ligga på 4000 nyttig mat. Ät 6 gånger per dag, lite över 650 kcal per gång. 80-100 gram kolhydrater per måltid och 30-40 protein och sen normalt med fett.

Tycker sammasättningen på maten under deffperioden låter vettig även om jag inte håller med om att man kan kalla det nästan keto med runt 150 gram kolhydrater per dag.

Muskelsmurfen
2003-05-02, 19:40
Hade tänkt köra 12 dagar högt och 12 dagar lågt. Borde jag köra 16 dagar deff?
Det var mest att det känndes som väldigt lite kolhydrater... :em:

Claes
2003-05-02, 21:26
Det ska bli grymt kul att se hur det går för dig Gillerstedt!
Se till att posta med jämna mellanrum och berätta om dina framsteg/bakslag (förhoppningsvis bara framsteg).

Peter
2003-05-02, 21:43
16 dagar deff är det "på riktigt". Ingen aning om ifall det är bättre än 12. Beror antagligen lite på hur lågt man går och hur lång tid kroppen behöver för att vänja sig av med "högkalorichocken", samt hur rädd man är för fettökning.

Muskelsmurfen
2003-05-03, 22:12
Well, Peter... vi har ju träffats, så vad tror du? Behöver jag vara rädd för lite extra mage? (och köra 16 dagar)
Jag hade faktiskt missat att det var 12/16 i originalutförandet av dieten. :em:
Jag har ju lagt mig på 90% så jag går ju inte speciellt lågt till en början i.a.f.
Dag ett: 94,4kg -> 93,4kg gissa om jag släpper vätska... he, he :D

Peter
2003-05-04, 12:42
Vet som sagt inte om det är bäst med 12 eller 16 dagar. Har för mig att valet av just detta antalet dagar var ganska väl motiverat och genomtänkt även om jag kommer ihåg att det rådde delade meningar om hur relevanta referenserna som nämndes i Bill Phillips artiklar var. I och med att studien aldrig publicerades får vi nog aldrig veta exakt hur det egentligen skulle gå till och vad som var Torbjörns respektive Bills tankar.

Vet att Torbjörn Åkerfeldt varit inne på forumet ett par gånger så det bästa vore ju om han kunde berätta en gång för alla hur vi ska göra för att gå upp 7 kg fettfri massa på 9 veckor utan att lägga på oss något fett.