handdator

Visa fullständig version : Vilket tillskott passar schemat?


mihmut
2007-11-27, 22:54
Hej folk, jag ska inhandla nya kosttillskott och jag undrar vilka som passar bäst till mitt mat-schema som ser ut ungefär såhär:


10:00
Frukost

11:00
**Intag av kosttillskott 1**

14:00
Lunch

ca 14:30-15:30
Gymmet

15:30 (på gymmet)
**Intag av kosttillskott 2**

16:00
Middag

20:00
Kvällsmiddag

22:00
**Intag av kosttillskott 3**

00:00-10:00
Sova


Sådär på ett ungefär. Tidigare har jag intagit Eiselt Protec vid alla tre tillfällen, och det har fungerat mycket bra, men det har blivit så dyrt nu med de små förpackningarna så jag tänkte att det säkert finns ett mer prisvärt alt. bättre alternativ. Ni kan även ge synpunkter på själva schemat om ni så behagar.

Tack på förhand!

pazappa
2007-11-28, 07:35
Det beror väl helt på vad du menar med "kosttillskott". Precisera.

pia
2007-11-28, 08:19
Förmodar att du vill ha något protein av något slag. Finns billiga proteinpulver som du kan köpa bara att söka på internet. Eftersom du drar i dig en del så köp större mängder så blir det billigare. Antingen drar du i dig extra kolhydrater vid träningen eller köper du en gainer att inta efter träningen eftersom du då också behöver kolhydraterna.

Exhale_
2007-11-28, 09:55
3 dagliga kosttillskottsintag lät dyrt, skitnödigt och onödigt i största allmänhet. Lär dig fixa ihop egen mat som passar in på luckorna i ditt schema istället. Då får du med en massa andra bra grejer på köpet.

mihmut
2007-11-28, 10:01
tack för svaren, och med kosttillskott så menar jag protein och möjligtvis kolhydrater, gärna en specifik produkt ni rekommenderar eftersom det finns så många att välja bland.

sen Exhale_ hmm jag ska kolla upp det, men jag känner att något extra proteintillskott vill jag gärna ha eftersom det är så mycket lättare än mat, kanske inte tre stycken men något i alla fall.

pia
2007-11-28, 10:41
Proteintillskott är oftast billigare än samma mängd protein i mat så jag tycker det snarare är billigare än att äta mellanmål även om jag föredrar tuggbar mat eftersom det mättar mer.

Kolozzum har väl något billigt protein så kolla där och det finns många andra sidor som säljer så googla på kosttillskott. Du kan antingen köpa bara protein eller en stor burk minst 4 kg protein och 4 kg gainer. Billigare ju större burkar du köper. Det gör du som du vill. Själv har jag både gainer och protein.

Handcuff
2007-11-28, 10:44
Proteintillskott är oftast billigare än samma mängd protein i mat så jag tycker det snarare är billigare än att äta mellanmål även om jag föredrar tuggbar mat eftersom det mättar mer.


Det är för att folk envisas med att jämföra med "köttbitar", kyckling osv. Att ersätta mat i för stor utsträckning är inte dumt - det är korkat. Du kommer att missa massor med viktiga näringsämnen och annat nyttigt som finns i livsmedel.

pia
2007-11-28, 10:46
tack för svaren, och med kosttillskott så menar jag protein och möjligtvis kolhydrater, gärna en specifik produkt ni rekommenderar eftersom det finns så många att välja bland.

sen Exhale_ hmm jag ska kolla upp det, men jag känner att något extra proteintillskott vill jag gärna ha eftersom det är så mycket lättare än mat, kanske inte tre stycken men något i alla fall.

Både gainer och wheyprotein spelar ingen roll vilket märke du väljer. Kolla efter ett billigt whey protein med ca 80% protein och vilken gainer som helst. Märke spelar ingen roll tycker jag utan de flesta brukar vara ungefär samma innehåll. Ska du ha ett annat innehåll får man gå upp en del i pris. Du bör kunna hitta protein för högst 149:- kg och en gainer bör inte behöva ligga på mer än ca 370:- för 4 kg. Det är bara att kolla runt.

pia
2007-11-28, 10:50
Det är för att folk envisas med att jämföra med "köttbitar", kyckling osv. Att ersätta mat i för stor utsträckning är inte dumt - det är korkat. Du kommer att missa massor med viktiga näringsämnen och annat nyttigt som finns i livsmedel.

Det handlar inte om att ersätta mat utan att lägga till extra. Äter man 3 mål mat så får man utan problem i sig allt man behöver och kan lägga till 2 proteindrinkar. Vassle har också många positiva effekter på kroppen kommer inte ihåg exakt tror King Grub har något om det. Vassle finns enbart i messmör tror jag förutom i drinkarna. Ser inget fel att lägga till drinkar om man äter 3 mål mat om dagen.

regus
2007-11-28, 11:29
Vassle finns enbart i messmör tror jag förutom i drinkarna.

Och i mjölk:)

Annars kan du ta valfritt (billigt är ofta lika bra) proteinpulver kl 11 och kl 22. Om du behöver mer protein dvs. Efter träningen kan du ta valfritt kosttillskott som ger dig protein och kolhydrater. Eller EEA och kolhydrater.

Exhale_
2007-11-28, 12:25
Det handlar inte om att ersätta mat utan att lägga till extra. Äter man 3 mål mat så får man utan problem i sig allt man behöver och kan lägga till 2 proteindrinkar. Vassle har också många positiva effekter på kroppen kommer inte ihåg exakt tror King Grub har något om det. Vassle finns enbart i messmör tror jag förutom i drinkarna. Ser inget fel att lägga till drinkar om man äter 3 mål mat om dagen.

Det är absolut inget fel i att lägga till drinkar till ett i annars helt okej kostupplägg. Däremot kan jag tycka att det är onödigt eftersom mat oftast är godare, ger bättre mättnadskänsla och dessutom (oftast) är nyttigare än en proteindrink (om man äter någorlunda sunt).

Jag kan bara ta mig själv som exempel och jag käkar ju hellre några knäckebrödsmackor med t ex ost/keso till mellanmål än att svepa en proteindrink. Dessutom bör du ju komplettera en proteindrink med en kolhydratskälla + fettkälla för att göra det till en riktig måltid.

pia
2007-11-29, 08:13
Det är absolut inget fel i att lägga till drinkar till ett i annars helt okej kostupplägg. Däremot kan jag tycka att det är onödigt eftersom mat oftast är godare, ger bättre mättnadskänsla och dessutom (oftast) är nyttigare än en proteindrink (om man äter någorlunda sunt).

Jag kan bara ta mig själv som exempel och jag käkar ju hellre några knäckebrödsmackor med t ex ost/keso till mellanmål än att svepa en proteindrink. Dessutom bör du ju komplettera en proteindrink med en kolhydratskälla + fettkälla för att göra det till en riktig måltid.

Absolut. Jag håller med dig. Jag äter också hellre mat än dricker maten men ibland finns det inte tid utan då är det lättast med en drink för att hinna få i sig något och inte bli vrålhungrig när man väl kan äta igen.