handdator

Visa fullständig version : Tränings schema, bra lr dåligt?


DANNE1988
2007-11-27, 20:10
Tjena!

Okej, jag har fått ett tränings schema av nån snubbe jag träffade på mitt gym, för att bli riktigt stark... plus att jag tränar vanlig konditions träning beroende på min sport, rugby.

Måndag
Överkropp TUNGT

Tisdag
Kondition

Onsdag
Underkropp TUNGT

Torsdag
Vila

Fredag
Helkropp Lätt/Explosivt

Lördag
Kondition

Söndag
Vila

Rätt sorts träning för styrka?
Jag känner att jag har blivit starkare, eller är det bara tillfälligt för att jag blir piggare i kroppen, men snart så sjunker styrkan för att jag inte tränar muskel grupperna lika ofta som förut?

Tack, Daniel

DANNE1988
2007-11-28, 17:26
När jag kör tungt så kör jag alltid 3x5 lr 5x5 de beroende på hur jag känner mig... och jag kör alltid de stora muskel grupperna först, finslipar armarna och mage på slutet :)

Och fredagar har jag lagt in hopprepp och sånt...

ArcTiC
2007-11-28, 20:02
För ovanlighetens skull så är det en schemafråga i avsaknad av detaljer utan lite mer rakt på sak :)
Inte speciellt erfaren själv men jag tycker iaf att upplägget ser helt OK ut.
Om jag var du skulle jag rota runt i dagböckerna här på forumet hos de som främst fokuserar på styrka och kika över deras träningsstrategi.

DANNE1988
2007-11-28, 20:42
Ok gött, ska göra det! Men det låter bra att du gillar det ;D

Överkropp så kör jag först bröst, sen axlar, sen rygg, sen armar och sist mage.

Underkropp kör jag benböj, framlår, vader, baklår och sista kör jag antingen benpress på max 350 kg 5x5 eller marklyft, beroende på hur jag känner mig.

Helkropp Lätt Explosivt kör jag bänk, böj, olika rygg övningar, armar och lite framlår.

Låter kanske lite snurrigt men fan det ser bra ut på pappret jag har i mitt rum. :)

DANNE1988
2007-11-28, 20:53
Basövningarna låg/ligger jag på.

Bänk då 60, nu 80. (Maxar 100 gör 3 singlar på 100.)
Marklyft då 150, nu 200. (Maxar 200, gör singlar efter 150 ända upp till 200.)
Benböj då 110, nu 150. (Maxar, 170 gör en singel på 170.)

Vikt: Då 120 (40% kroppsfett) Nu 100 (21% kroppsfett)
Midjemått 122 då, nu 94cm.

Lite tjock fortfarande, men ändå :) Jag lirar Rugby så jag måste vara stor och tung hehe :P

DANNE1988
2007-11-28, 20:57
(32% kroppsfett) är korrekt, sorry :)

ArcTiC
2007-11-28, 20:59
Överkropp så kör jag först bröst, sen axlar, sen rygg, sen armar och sist mage.
- Jag hade kört ryggen först då den involverar fler/störe muskler än bröst/axlar. Fast det är nog en smaksak förmodligen.

Underkropp kör jag benböj, framlår, vader, baklår och sista kör jag antingen benpress på max 350 kg 5x5 eller marklyft, beroende på hur jag känner mig.
- samma här. Frågan är om jag inte hade lagt marklyft efter knäböjen och vader sist på underkroppsdagen. Once again, a tastethingie ;)

Helkropp Lätt Explosivt kör jag bänk, böj, olika rygg övningar, armar och lite framlår.

Låter kanske lite snurrigt men fan det ser bra ut på pappret jag har i mitt rum. :)

^^

DANNE1988
2007-11-28, 21:01
Jepp, lite smaksak, men för en perfekt uppvärmning så kör jag länge med lätta vikter, pumpa lite, sen börjar jag köra tungt hehe :)

Ska testa marklyft lite tidigare, kanske efter benböj, nehe nu ska jag se på Heroes...

Simma lugnt!

Danne