handdator

Visa fullständig version : matematik(envariabelanalys)


isato
2007-11-27, 19:11
Jag vet ju att det finns en del duktiga matematiker här på forumet.
min fundering gäller parabelns ekvation.

Man är ju sedan gymnasiet van ekvationer av typen y=x^2.
Parabelns allmäna ekvation är väll y^2=4ax.

Vad står 4a för ? det jag är med på man tippar ner parabeln 90 grader till höger när man har y^2=x. men vad gör 4*a?

Jag undrar också om cirkeln.

x^2+y^2=1, beskriver väll en cirkel med radien 1. om jag istället har (3x^2)/2+(3y^2)/4=1 så är väll det en ellips? men hur vet man hur utdragen den är, åt vilket håll osv?



En sista också

Om jag vill kvadrera 2sin(2x).... blir det 4sin^2(4x)?


Mvh

Commando1980
2007-11-27, 19:18
Jag vet ju att det finns en del duktiga matematiker här på forumet.
min fundering gäller parabelns ekvation.

Man är ju sedan gymnasiet van ekvationer av typen y=x^2.
Parabelns allmäna ekvation är väll y^2=4ax.

Vad står 4a för ? det jag är med på man tippar ner parabeln 90 grader till höger när man har y^2=x. men vad gör 4*a?

Jag undrar också om cirkeln.

x^2+y^2=1, beskriver väll en cirkel med radien 1. om jag istället har (3x^2)/2+(3y^2)/4=1 så är väll det en ellips? men hur vet man hur utdragen den är, åt vilket håll osv?



En sista också

Om jag vill kvadrera 2sin(2x).... blir det 4sin^2(4x)?


Mvh


hemtenta?

isato
2007-11-27, 19:24
hemtenta?

nej verkligen inte...

det är väll allmäna frågor jag ställer ändå?
det är helt enkelt saker jag inte förstår även efter att jag läst bokens(calculus) förklaringar.

Jag ber ju ingen räkna ut något. utan det är principerna jag undrar över.

Edit: det är ju grundläggande saker an behöver för att kunna förstå resten!

balder
2007-11-27, 19:38
Jag vet ju att det finns en del duktiga matematiker här på forumet.
min fundering gäller parabelns ekvation.

Man är ju sedan gymnasiet van ekvationer av typen y=x^2.
Parabelns allmäna ekvation är väll y^2=4ax.

Vad står 4a för ? det jag är med på man tippar ner parabeln 90 grader till höger när man har y^2=x. men vad gör 4*a?


Mvh

"a:et" är en godtycklig parameter som kan ha vilket värde som helst. Beroende på a:s värde kommer parabeln ändra utseende, men sålänge a är skilt från noll så kommer det alltid förbli en parabel. Egentligen kan man tycka att 4:an är överflödig i detta fall...

isato
2007-11-27, 19:40
"a:et" är en godtycklig parameter som kan ha vilket värde som helst. Beroende på a:s värde kommer parabeln ändra utseende, men sålänge a är skilt från noll så kommer det alltid förbli en parabel. Egentligen kan man tycka att 4:an är överflödig i detta fall...

Tack!

Muskelbyggaren
2007-11-27, 20:20
Parabeln
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/da/Parabola_with_focus_and_directrix.svg/400px-Parabola_with_focus_and_directrix.svg.png

Om du tänker att du har en rak linje L som är parallell till tangenten till parabelns extrempunkt, samt en punkt som kallas fokus, så kommer alla punkter på parabeln att ha samma avstånd till fokus som till någon punkt på den raka linjen. Det är då rätt enkelt att härleda att parabeln skrivs på formen

http://upload.wikimedia.org/math/6/7/c/67ce00bce97ca66a5e11a9647639dda8.png

Där du kan strunta i h och k för enkelhetens skull. p ger den räta linjen y = -p i detta fall, samt tillsammans med h och k punkten för fokus (0, p).

Ellipsen
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/24/Elipse.svg/300px-Elipse.svg.png

Skriv om dess ekvation på formen

http://upload.wikimedia.org/math/8/c/0/8c08f74c1f75ce10bd2a43288f596adc.png

Om man utgår från att den är centrerad kring origo är h och k båda 0, då är a och b hel- respektive halvaxel.

Beviset för sambandet är inte särskilt invecklat och innebär bara enkel geometri utgående från att för varje punkt på ellipsen, är summan av avståndet till de två fokalpunkterna F1 och F2, i bilden ovan, alltid lika.

Och ja, kvadraten av 2sin(u) = 4*sin^2(u).

Ett tips är att du provar dig fram lite med ellipsen och parabeln så får du upp en intuitiv känsla för dem. Det är inte särskilt svårt. Rita lite olika figurer och testa med olika värden. Tänk på sambandet mellan cirkel och ellips.

Racso
2007-11-27, 20:27
Och ja, kvadraten av 2sin(u) = 4*sin^2(u).



jag hade valt "nej" mtp frågan, annars har du rätt...

Muskelbyggaren
2007-11-27, 20:29
jag hade valt "nej" mtp frågan, annars har du rätt...
Hoppsan, det missade jag helt.

budadi
2007-11-27, 20:45
Jag känner mig efterbliven när jag läser sånhär trådar :MrT: Hur svårt är det att lära sig räkna sånt här?

Fatalist
2007-11-27, 20:49
Jag känner mig efterbliven när jag läser sånhär trådar :MrT: Hur svårt är det att lära sig räkna sånt här?

Precis som med all annan kunskap, så är det bara att lära sig. Börja från grunden och bygg på. :)

Muskelbyggaren
2007-11-27, 20:49
Jag känner mig efterbliven när jag läser sånhär trådar :MrT: Hur svårt är det att lära sig räkna sånt här?
Man kan lära sig det ganska lätt om man förstått hela grundskolematten bra.

budadi
2007-11-27, 20:52
Precis som med all annan kunskap, så är det bara att lära sig. Börja från grunden och bygg på. :)
Man kan lära sig det ganska lätt om man förstått hela grundskolematten bra.

Okej! Tror nog att det skulle vara kul att kunna lite mer matte än vad jag kan just nu. Får väl inhandla några böcker i framtiden :D

isato
2007-11-27, 20:55
Man kan lära sig det ganska lätt om man förstått hela grundskolematten bra.

Tack så mycket för att ansträngt dig!

Muskelbyggaren
2007-11-27, 20:55
Okej! Tror nog att det skulle vara kul att kunna lite mer matte än vad jag kan just nu. Får väl inhandla några böcker i framtiden :D
Köp en bok i geometri, det är ett kul sätt att lära sig matte på. Fullt jämförbart med de klurigheter som folk oftast ägnar sig åt i tidningar och dylikt.
Tack så mycket för att ansträngt dig!
Inga problem, tycker det är ganska roligt också. :)

isato
2007-11-27, 20:56
Okej! Tror nog att det skulle vara kul att kunna lite mer matte än vad jag kan just nu. Får väl inhandla några böcker i framtiden :D

Det tycker jag! matematik är fascinerande

isato
2007-11-27, 21:02
jag hade valt "nej" mtp frågan, annars har du rätt...

mtp?

budadi
2007-11-27, 21:08
Köp en bok i geometri, det är ett kul sätt att lära sig matte på. Fullt jämförbart med de klurigheter som folk oftast ägnar sig åt i tidningar och dylikt.


:thumbup:

Thorwaldsson
2007-11-27, 22:28
mtp?

Med tanke på