handdator

Visa fullständig version : Har jag skadat min träningspartner?


Kräket
2007-11-27, 19:09
Sitter och funderar på huruvida jag, genom den träningsfilosofi jag kommit att utgå ifrån mycket tack vare bl.a. kolozzeum, lyckats skada min träningspartner. Känner mig aningens förvirrad i skrivande stund.

Min träningspartner har enligt sjukgymnast drabbats av inflammationer i rotatorcuff-musklerna. Enligt sjukgymnasten (enligt honom) beror dessa inflammationer på "ensidig och tung träning för bröst och axlar". Dessutom ansåg sjukgymnasten att man skall undvika djupa rörelser i pressövningarna.

Själv har jag sedan länge läst, kollat klipp och försökt utröna hur övningar skall genomföras framförallt härifrån Kolozzeum. Jag har försökt låta vikter stå tillbaka till förmån för bl.a. kontroll och maximal rörelselängd. Ta t.ex. hantelpress; Jag går alltid ner med hanteln så långt jag kan, vilket innebär att den närmast är parallellt med mina axlar. Jag kör hellre lite lättare och med den rörelselängden, än att använda mig av tyngre vikter och då tvingas korta ner rörelsen.

Enligt denne sjukgymnast skulle ett sådant utförande vara felaktigt? Här finns ju en del som både är kunniga med avseende på kropp och träning, vad anser ni?

Jag har för min träningspartner sagt detta, att jag personligen hellre kör lite lättare men strikt, än tyngre fast med mindre kontroll och rörelselängd. Jag har bl.a. motiverat detta med att det medför en mindre skaderisk! Därför har jag ibland poängterat utföranden som jag tycker kan bättras på, och även bett honom göra samma sak för mig.

Martin Löwgren
2007-11-27, 19:14
Pressövningar med hantlar är framtagna för att bland annat få större rörelselängd (en skivstång tar ju stopp efter bröstkorgen sitter där den sitter). Att inte gå hela vägen ned låter väldigt oklokt (man ska självklart inte överdriva djupet så att man stressar ledkapseln).

Kräket
2007-11-27, 19:18
Pressövningar med hantlar är framtagna för att bland annat få större rörelselängd (en skivstång tar ju stopp efter bröstkorgen sitter där den sitter). Att inte gå hela vägen ned låter väldigt oklokt (man ska självklart inte överdriva djupet så att man stressar ledkapseln).

Tack för ditt svar (såvitt jag vet är väl du en av de som är kunniga både på kroppens "biomekanik" och träningens inverkan ;))

Så har jag också förstått det hela, och faktiskt byggt min träning kring. Verkar dock märkligt när en sjukgymnast ger rådet att minska djupet i rörelsen (min kamrat har trots allt haft ett betydligt mindre rörelseomfång än mig)

Arne Persson
2007-11-27, 19:24
Ånyo en Leg. Sjg. som själv saknar djupare kunskaper om styrketräning. Ofta är det ju just de icke"djupa" övningarna som bidrager till skadorna.

Kräket
2007-11-27, 19:30
Ånyo en Leg. Sjg. som själv saknar djupare kunskaper om styrketräning. Ofta är det ju just de icke"djupa" övningarna som bidrager till skadorna.

Så jag kan m.a.o. slippa att känna dåligt samvete p.g.a. den träningsfilosofi jag utgår ifrån?

Till saken hör att jag tränat regelbundet relativt länge. Min kamrat har haft en betydligt mer sporadisk tränings"karriär". Skillnaderna i de vikter vi använder oss av speglar däremot inte alls skillnaderna i tid när det gäller regelbunden träning.

Min hypotes är att han kört på ett träningstempo och med vikter som mer är tillämpligt på en person som kört regelbundet i ett antal år, än att låta sin egen kropp successivt få anpassa sig till belastningen.

Ryska_raketen
2007-11-27, 19:32
Var och en ansvarar väl för sin egna träning ? Om han nu skadat sig så är det ju hans "fel" och inte ditt :)

Kräket
2007-11-27, 19:46
Var och en ansvarar väl för sin egna träning ? Om han nu skadat sig så är det ju hans "fel" och inte ditt :)

Jo, fast nog känner man sig ansvarig när man påpekar sådant som man uppfattar vara brister i utförandet. Dessutom har jag nog åtnjutit visst förtroende i och med att jag har en längre träningserfarenhet än honom.

nyrjoh
2007-11-27, 19:57
jag är sjukgymnast och jag tycker att övningar skall utföras i hela rörelser... För att förhindra skador...kan ju vara annat än fullt rörelseuttag som ger skador på cuffen. dålig teknik, för snabba ökning av vikter, ensidig träning osv

Kräket
2007-11-27, 20:14
För att förhindra skador...kan ju vara annat än fullt rörelseuttag som ger skador på cuffen. dålig teknik, för snabba ökning av vikter, ensidig träning osv

Jo...Jag tror den sammanvägda träningserfarenheten i denna tråd väger betydligt mer än vad denna sjukgymnast som min träningspartner konsulterade har.

Fast visst känner jag mig lite dum ändå. Min kompis och jag har haft diskussioner om detta, och jag har framhållit poängen med att köra på lättare vikter med striktare utförande. Antagligen har han influerats av att det som är relativt "lätt" för mig är betydligt tyngre för honom. Sannolikt har det blivit en olycklig kombination av för tunga vikter och ett utförande som inte tillåter den nödvändiga kompensation av rörelsen som "för tunga" vikter i regel förutsätter.

Hur lång tid tar i regel en skada av hans slag att läka? Själv är jag rysligt rädd för att skada mina axlar, då jag förstått att sådana skador kan vara väldigt efterhängsna. Vad för sorts rehab-träning kan/bör man rekommendera?

Kräket
2007-11-27, 20:18
Ånyo en Leg. Sjg. som själv saknar djupare kunskaper om styrketräning. Ofta är det ju just de icke"djupa" övningarna som bidrager till skadorna.

Förresten Arne, skulle Du kunna förtydliga/motivera det fetmarkerade stycket i Ditt inlägg?

Finns det specifika skador som är förknippade med ett för kort rörelsemoment vid t.ex. hantelpressar?

nyrjoh
2007-11-27, 20:45
Hur lång tid tar i regel en skada av hans slag att läka? Själv är jag rysligt rädd för att skada mina axlar, då jag förstått att sådana skador kan vara väldigt efterhängsna. Vad för sorts rehab-träning kan/bör man rekommendera?

Det är svårt att säga... hur länge har han haft ont? Hur ont har han? har han vilosmärta eller bara smärta vid träning? en tumregel som kan vara ungefärlig är att så länge som du haft ont så länge kommer det ta att komma tillbaka helt... Alltså ju snabbare du tar tag i problemet desto fortare går det att rehabilitera. Det som brukar fungera i början är rotations övningar med armen intill kroppen. Rygg brukar också fungera rätt bra, beroende på hur mycket besvär han har. Har han inte fått nått upplägga av sjukgymnasten han träffade lr?

Ivantheman
2007-11-27, 22:28
det här med axelskador är jävligt knepigt. Jag har själv under i princip hela min gymkarriär (2 år) haft problem med axlarna till och från. När det var som. värst kunde jag inte ens utföra dagliga sysslor som att diska utan att få ont. Nuförtiden är det sällan jag kan genomföra ett bröstpass eller axlar utan att det iaf ömmar en del. Bänkpress går verkligen inte. Vet inte om det är mitt utförande som är dåligt men ont gör det iaf. Det som är konsekvent är att ju djupare jag utför övningarna ju ondare gör det. vet inte om det är pga av stelhet i axlarna men jag får ont av att bara strecka bak armarna i fulldjup bänkpress utan att ens försöka pressa upp vikten.

Har i princip enda sen jag fick ont första gången för rotatorcuffövningar tan något egentligt resultat. Jag har själv börjat fundera i att man borde strecha ut axlarna (pectoralis minor) för att på så sätt försöka normalisera rörligheten i axlarna som jag upplever som begränsad båda pga av stelhet och för att de smärtar i vissa positioner.

hursomhelst är det knepigt som fan och jag får fan inte bukt på problemet.
detta leder till lite småskumma styrkestats.
en bra dag så kan jag om jag biter ihop bänka 50-60 kg
i marklyft drar jag 140.....
klarar 25+ chins

dagsvikt 66 kg

Kräket
2007-11-27, 22:58
det här med axelskador är jävligt knepigt. Jag har själv under i princip hela min gymkarriär (2 år) haft problem med axlarna till och från. När det var som. värst kunde jag inte ens utföra dagliga sysslor som att diska utan att få ont. Nuförtiden är det sällan jag kan genomföra ett bröstpass eller axlar utan att det iaf ömmar en del. Bänkpress går verkligen inte. Vet inte om det är mitt utförande som är dåligt men ont gör det iaf. Det som är konsekvent är att ju djupare jag utför övningarna ju ondare gör det. vet inte om det är pga av stelhet i axlarna men jag får ont av att bara strecka bak armarna i fulldjup bänkpress utan att ens försöka pressa upp vikten.


Precis det där klagade min träningskamrat också på. Han hade dessutom svårt att komma ner djupt i dips, då det också gjorde ont i hans axlar. Mitt råd var som sagt att köra med lättare vikt.

nyrjoh: Sjukgymnasten sa åt honom att skippa styrketräningen i två månader. Men att döma utifrån denna tråd, hur trovärdig är en sjukgymnast egentligen i dessa frågor?

Martin Löwgren
2007-11-27, 23:22
[QUOTE=Kräket;2666649]Förresten Arne, skulle Du kunna förtydliga/motivera det fetmarkerade stycket i Ditt inlägg?

Finns det specifika skador som är förknippade med ett för kort rörelsemoment vid

Att stanna t.ex mitt i rörelsen för knäböj stressar knäleden enormt jämfört med at arbeta i ledens fulla omfång. Att begränsa rörelselängden eller stanna mitt i ledens omfång påfrestar ligamentapparaten och leden vädigt mycket.

Lite så han menade tror jag, rätta mig om jag har fel.

machine gun
2007-11-27, 23:50
Det beror ju lite på vad skadan i sig beror på också. Jag har t.ex. överrörliga axlar, vilket gör att jag lätt får problem av dem (lyckades totalhaverera ena axeln och fick gå i rehab i 2 år t.ex...*rolleyes*). I mitt fall så har min sjukgymnast avrådit mig från att gå alltför djupt i vissa övningar pga att min axel lätt hamnar i fel läge och att ytterlägen med belastning därför inte var/är att rekommendera för mig (inte så kul om axeln hoppar ur led när man kör dips eller hantelpress t.ex). Jag får också lättare ont om jag går till ytterlägen. Men å andra sidan gör jag fortfarande övningarna med "normal" rörelselängd för en icke överrörlig person, jag tror på att inte överdriva åt nåt håll.

Kräket
2007-11-28, 00:27
Att stanna t.ex mitt i rörelsen för knäböj stressar knäleden enormt jämfört med at arbeta i ledens fulla omfång. Att begränsa rörelselängden eller stanna mitt i ledens omfång påfrestar ligamentapparaten och leden vädigt mycket.

Lite så han menade tror jag, rätta mig om jag har fel.

Ja, nu kör min träningskamrat visserligen inte knäböj (*screwy* working on it tho) men jag antar att samma resonemang gäller vid bröst/hantel/axelpressar?

Är det dumt av mig att rekommendera lätt träning när han väl börjar känna sig lite bättre? Med tanke på skadan då alltså.

Durayan
2007-11-28, 08:29
Utan att ha sett din kompis skulle jag gissa att han/hon inte har gjort hemläxan när det gäller grundträning innan han började lassa på vikt. Det är viktigt att ha en bra grundträning innan man ökar på, men många blir starka på ett ställe, känner sig peppade och ökar i denna rörelse. Då blir kroppen ännu mer sned i fråga om stark kontra svag sida av en led och så blir man skadad.

Alla leder har ju två muskler, den ena är oftast den starkare, medans den andra är antagonisten (t.ex. biceps och triceps). Den ena ska böja armen och den andra räta ut den, i alla vardagliga sysslor. Tränar man bara biceps (som ser ballast ut på stranden) så kommer man att i sinom tid få ont där muskeln fäster, eftersom leden då roteras även i vila pga att den starka muskeln är just stark och därmed drar ihop sig.

Rotatorcuff är ju tämligen komplicerat, i och med att det är ett litet hål i skelettet där rät mycket sena ska ut. Blir det en irritation där kan senan bli lite svullen och då gör det ont. Vila och träning av antagonisten är receptet.

bertbert
2007-11-28, 08:32
Ja, nu kör min träningskamrat visserligen inte knäböj (*screwy* working on it tho) men jag antar att samma resonemang gäller vid bröst/hantel/axelpressar?

Är det dumt av mig att rekommendera lätt träning när han väl börjar känna sig lite bättre? Med tanke på skadan då alltså.

Långa rörelser kräver ofta lägre vikt, vilket i sig också minskar skaderisken.

Lätta set med många repetioner är mycket bra ur rehabsynpunkt, men när man ska börja med detta, och vid vilken belastning, är givetvis beroende på skadan.

nyrjoh
2007-11-28, 08:56
nyrjoh: Sjukgymnasten sa åt honom att skippa styrketräningen i två månader. Men att döma utifrån denna tråd, hur trovärdig är en sjukgymnast egentligen i dessa frågor?

Det är ju inte lätt att säga vad som är rätt upplägg när man inte träffat personen ifråga... Men att inte göra någon rehab träning alls är en rätt extrem åtgärd enligt mitt tycke.

Guddi
2007-11-28, 10:24
Sjukgymnastens råd att inte träna på 2 månader är väldigt svårt att förstå
Sjukgymnastens förklaring till skadan kan vara korrekt då vi inte vet hur rörlig din vän är (läs machine guns inlägg) och vi vet inte hur väl balanserat ert träningsupplägg är (framsida vs baksida).
Din vän kan givetvis börja träna så fort det känns bra igen. Alla övningar som, inte gör ont och inte gör så att skadan gör mer ont efter, går bra och är oftast positivt för skadans läkningsprocess.
Vissa personer är predisponerade för axelskador och det ska till ett närmare perfekt program och lugn stegring av vikter för att de ska kunna undvika någon typ av axelproblem under sin karriär.
Det låter i ett av dina inlägg som att din vän fortsatt att gå så djupt som möjligt trots att det har gjort ont. Säg till han att sluta med det. I stort sett alla övningar som gör ont kommer att leda till en skada förr eller senare.

Ivantheman
2007-11-28, 16:17
idag lyckades jag en kul grej som kanske gör att jag kommer närmre en lösning på mitt problem!
Efter att spenderat några timmar med att forska runt lite på nätet på axelproblem tyckte jag att det mest troliga var att min diagnos borde ha med supraspinatussenan att göra. Smärtan jag haft har varit väldigt diffus och jag har inte riktgit kunnat lokalisera den till supraspinatus.

Jag plcokade hel enkelt fram min ketoprofengel som jag tidigare använt flitigt men bara smort in lite godtyckligt eftersom smärtan varit så diffus. Denna gång smörjde jag ring rejäla mängder i området kring supraspinatussenan. Senan ligger ju under acromion till största del men smörje iaf på var den fäster på tuberculum major.

15 minuter senare är jag helt smärtfri!
deta har jag i princip aldrig varit förut. Min slutsats av detta är att min misstanke om irritation i supraspinatussenan är riktig. Eller vad säger ni andra med lite kompetens på området?