handdator

Visa fullständig version : Amerikaner är dumma?


Yankeee
2007-11-27, 19:03
Föreningen har tillsammans med ett läkemedelsföretag låtit Sifo ställa frågor om hiv och aids till 1 000 slumpvis utvalda personer över 15 år. Sammanställningen visar bland annat att nästan var femte (17 procent) inte tycker att hivpositiva ska få uppehållstillstånd i Sverige. Samtidigt tror var fjärde att hiv går att bota.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_635527.svd

egge
2007-11-27, 19:07
Har du inte sett resultatet då de frågar amerikaner samma sak?
3 av 5 tror att hiv är ett tuggummi.
lol va kass

skaparn
2007-11-27, 19:10
Har du inte sett resultatet då de frågar amerikaner samma sak?
3 av 5 tror att hiv är ett tuggummi.
lol va kass

Nej. När frågan ställdes till amerikanarna drog 4 av 5 upp sitt handeldvapen och sköt en oskyldig för att sedan fly i sin bränsletörstiga SUV. Såklart var 5 av 5 fet.

Scratch89
2007-11-27, 19:44
Nej. När frågan ställdes till amerikanarna drog 4 av 5 upp sitt handeldvapen och sköt en oskyldig för att sedan fly i sin bränsletörstiga SUV. Såklart var 5 av 5 fet.

:cool:

Viktor_Balck
2007-11-27, 19:47
Apropå hiv: Magic Johnson skjuter inte längre in bollarna i korgen, han hivar i dom.


AHAHAHAHAH

egge
2007-11-27, 19:50
På tal om Magic Jonson så ska Scottie Pippen spela en match med Sundsvall. Fatta Scottie Pippen!! Coolt som fan.

Ryska_raketen
2007-11-27, 19:50
Apropå hiv: Magic Johnson skjuter inte längre in bollarna i korgen, han hivar i dom.


AHAHAHAHAH

Glocal :/ :D

NiXPhoenix
2007-11-27, 19:50
"Sammanställningen visar bland annat att nästan var femte (17 procent) inte tycker att hivpositiva ska få uppehållstillstånd i Sverige. Samtidigt tror var fjärde att hiv går att bota."

Hmm, undrar hur de menar, jag tror tyvärr de tycker att det är elakt att ha den åsikten.
I mitt tycke borde betydligt fler vara emot att ge hiv-positiva uppehållstillstånd. De flesta kanske sköter sig visst, men inte alla. Finns ju ett antal rättsfall med olika "hiv-män".

Loke
2007-11-27, 20:13
Går det att bota HIV?

Nej, ingen har lyckats bota HIV.

Ja, det är mycket möjligt att det går, men ingen har lyckats ännu.

Trance
2007-11-27, 20:17
"Sammanställningen visar bland annat att nästan var femte (17 procent) inte tycker att hivpositiva ska få uppehållstillstånd i Sverige. Samtidigt tror var fjärde att hiv går att bota."

Hmm, undrar hur de menar, jag tror tyvärr de tycker att det är elakt att ha den åsikten.
I mitt tycke borde betydligt fler vara emot att ge hiv-positiva uppehållstillstånd. De flesta kanske sköter sig visst, men inte alla. Finns ju ett antal rättsfall med olika "hiv-män".

Vet inte om man skall basera en human flyktingpolitik på enstaka aftonbladet-artiklar.

Pingu
2007-11-27, 20:38
Apropå hiv: Magic Johnson skjuter inte längre in bollarna i korgen, han hivar i dom.


AHAHAHAHAH

Är det inte "hiv hit bollen. Nä jag aids inte"

Yes
2007-11-27, 20:43
I mitt tycke borde betydligt fler vara emot att ge hiv-positiva uppehållstillstånd. De flesta kanske sköter sig visst, men inte alla. Finns ju ett antal rättsfall med olika "hiv-män".
Nu måste du väl ändå driva med oss eller har du just skaffat banjo och husvagn?

Röda_Lacket
2007-11-27, 20:46
Ni har så fel Gambias president Yahya Jammeh kan bota aidssjuka med ett hemligt örtbalsam

http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/archive/00240/helbr_gdag_rare_240688w.jpg

Matte_Maiden
2007-11-27, 20:48
På tal om Magic Jonson så ska Scottie Pippen spela en match med Sundsvall. Fatta Scottie Pippen!! Coolt som fan.

Sjukt!

En av mina gamla favoriter! Kommer ihåg när jag satt å tittade på Jordans sista finalserie med Bulls. Helt sjuka videos! Sista move:t han gjorde...

Ignatius72
2007-11-27, 22:42
Om man är snålt lagd så kostar det ju mycket pengar med bromsmediciner till folk med AIDS. 17% kanske inte vill ha hit utlänningar överhuvudtaget, med eller utan HIV.

Miiix
2007-11-27, 23:19
Ni har så fel Gambias president Yahya Jammeh kan bota aidssjuka med ett hemligt örtbalsam



Japp och sydafrikas hälsominister (?)Manto Tshabalala-Msimang kan också bota det med sin egen metod:

"Her emphasis on treating AIDS with vegetables such as garlic and beetroot, rather than with antiretroviral medicines, has been the subject of international criticism"

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/9/9f/Manto2.jpg/200px-Manto2.jpg

XroW
2007-11-27, 23:34
Om man är snålt lagd så kostar det ju mycket pengar med bromsmediciner till folk med AIDS. 17% kanske inte vill ha hit utlänningar överhuvudtaget, med eller utan HIV.

Vi kan ju ta hit alla som svälter och ge dom mat och bidrag så räddar vi världen.
Det är väl okej om vi höjer skatten lite?

Trance
2007-11-27, 23:38
Vi kan ju ta hit alla som svälter och ge dom mat och bidrag så räddar vi världen.
Det är väl okej om vi höjer skatten lite?

Det är inte det som det handlar om här.

XroW
2007-11-27, 23:41
Det är inte det som det handlar om här.

Okej då.

Ignatius72
2007-11-28, 08:42
Det är inte det som det handlar om här.

Fast indirekt kan det ju vara så. Dvs om det är så att de som varit med i opinionsundersökningen inte är säarskilt intresserade av invandrare i allmänhet och i synnerhet inte de som bär på en livslång sjukdom. Det behöver ju inte betyda att de är rädda på viruset som sådant utan bara vad det för med sig i kostnader.

C.E.J.
2007-11-28, 09:32
När Irakkriget hade härjat ett tag frågade Aftonbladet (tror jag det var) 5 amerikaner var Irak låg. En pekade på Sydamerika, en på Centralasien, en på Afrika, en på Östeuropa, och en på Irak. Hmm...

Pingu
2007-11-28, 09:55
När Irakkriget hade härjat ett tag frågade Aftonbladet (tror jag det var) 5 amerikaner var Irak låg. En pekade på Sydamerika, en på Centralasien, en på Afrika, en på Östeuropa, och en på Irak. Hmm...

Obildade är dom men att dom skulle vara dummare än några andra tror jag inte.

Vinter
2007-11-28, 09:56
När Irakkriget hade härjat ett tag frågade Aftonbladet (tror jag det var) 5 amerikaner var Irak låg. En pekade på Sydamerika, en på Centralasien, en på Afrika, en på Östeuropa, och en på Irak. Hmm...

Be 5 random svenskar peka ut Wyoming på kartan. Eller varför inte Nicaragua.

Av mina amerikanska polare klarar de flesta båda :D

Ignatius72
2007-11-28, 10:00
Det finns många amerikaner i USA, både korkade och obildade men naturligtvis även många vansinnigt smarta. När får man se rubriken indier/kenyaner/irakier är dumma?

skaparn
2007-11-28, 10:02
Be 5 random svenskar peka ut Wyoming på kartan. Eller varför inte Nicaragua.

Av mina amerikanska polare klarar de flesta båda :D

Har Sverige stora militära styrkor i Wyoming?

Vinter
2007-11-28, 10:09
Har Sverige stora militära styrkor i Wyoming?

Har sverige stora militära styrkor någonstans?

heffa
2007-11-28, 10:10
I Afrika är det en utbredd sanning att Hiv går att bota om man har sex med en oskuld.

Yankeee
2007-11-28, 10:26
Har sverige stora militära styrkor någonstans?

Inte i idontgetit-village iallafall.

olle lindblad
2007-11-28, 10:30
Har Sverige stora militära styrkor i Wyoming?

:D

C.E.J.
2007-11-28, 10:33
Be 5 random svenskar peka ut Wyoming på kartan. Eller varför inte Nicaragua.

Av mina amerikanska polare klarar de flesta båda :D

Som sagt, vi har inte varit i krig med Irak två gånger. Personerna som frågades var alla gamla nog för att ha varit sisådär 15+ vid första invasionen (1991?).

Trance
2007-11-28, 10:35
Som sagt, vi har inte varit i krig med Irak två gånger. Personerna som frågades var alla gamla nog för att ha varit sisådär 15+ vid första invasionen (1991?).

Hur många frågades totalt och hur genomfördes undersökningen?

Tricklev
2007-11-28, 10:36
Ja, silka idioter, ska vi åka till Amerika och skälla på dom pga deras bristande Geografi-kunskaper, före vi sätter oss ner och healar deras aids sjuka, och återuppliver deras döda.

kaer
2007-11-28, 10:37
Det var väl inte vad jag tänkte på när jag öppnade tråden, att det skulle handla om svenskars hiv-kunskaper.
Jag läste också om undersökningen imorse och blev minst sagt förvånad.

Jag trodde topic om amerikaner var i allmänhet korkade och där folk skulle posta skojjiga filmer.
Jag måste säga att jag är trött på resonemanget om korkade/obildade amerikaner, även om jag med fnissar åt alla filmer som cirkulerar.

Av de amerikaner jag träffat så har ingen gjort ett ointelligent intyck, snarast tvärtom.
Enligt wikipedia ligger de som nation 3 iq under oss, http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the_Wealth_of_Nations

Kasta gärna ett öga på de senaste 30 årens nobelpristagare för den delen, det är rätt många amerikaner där om man säger så.
Däremot kan man nog påsta att utbildningsnivån är ganska ojämn i usa. Mycket möjligt att deras utbildningssystem är orättvist med. Men jag är ganska övertygad om att det går att göra roliga filmer där svenskar i gemen framgår som både korkade och obildade.

Trance
2007-11-28, 10:39
Jag hatar verkligen "IQ and the wealth of nations". Kolla hur de får fram faktiska siffror, känns direkt att man inte kan dra några jättestora slutsatser om befolkningars intelligens.

jwzrd
2007-11-28, 11:00
Jag hatar verkligen "IQ and the wealth of nations". Kolla hur de får fram faktiska siffror, känns direkt att man inte kan dra några jättestora slutsatser om befolkningars intelligens.

Så säger du bara för att du egentligen är mer praktiskt lagd :/

C.E.J.
2007-11-28, 11:26
Hur många frågades totalt och hur genomfördes undersökningen?

Du vet baksidan på Aftonbladet, en fråga ställs till fem personer på gatan? Så, fast det gjordes i USA den gången. Ingen undersökning alltså.

Yankeee
2007-11-28, 15:08
Jag trodde topic om amerikaner var i allmänhet korkade och där folk skulle posta skojjiga filmer.
Jag måste säga att jag är trött på resonemanget om korkade/obildade amerikaner, även om jag med fnissar åt alla filmer som cirkulerar.

Av de amerikaner jag träffat så har ingen gjort ett ointelligent intyck, snarast tvärtom.
Enligt wikipedia ligger de som nation 3 iq under oss, http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the_Wealth_of_Nations

Kasta gärna ett öga på de senaste 30 årens nobelpristagare för den delen, det är rätt många amerikaner där om man säger så.
Däremot kan man nog påsta att utbildningsnivån är ganska ojämn i usa. Mycket möjligt att deras utbildningssystem är orättvist med. Men jag är ganska övertygad om att det går att göra roliga filmer där svenskar i gemen framgår som både korkade och obildade.

Varför tror du att jag skrev som jag gjorde i topic?

kaer
2007-11-28, 16:41
Jo, jag förstod vad du skrev, ville bara vika ut det lite.

Jag bor med i sundbyberg nu =) fast bara en vecka till.
Ska försöka släpa mig till sats där ikväll.

Yankeee
2007-11-28, 16:43
Jo, jag förstod vad du skrev, ville bara vika ut det lite.

Jag bor med i sundbyberg nu =) fast bara en vecka till.
Ska försöka släpa mig till sats där ikväll.

Sats wtf? STK går du naturligtvis till.

kaer
2007-11-29, 11:19
Sats wtf? STK går du naturligtvis till.

Nja, flyttar runt så mycket så jag kan inte hägna på något lokalt gym :-(
Lämnar sumpan om en vecka dessutom.

Eddie Vedder
2007-11-29, 12:26
Skulle vara intressant att läsa hur frågorna var utformade faktiskt. Minsta lilla risk för feltolkning kan ju ställa till det.

Om frågan bara var "Går det att bota HIV?" kanske folk uppfattar det som att det troligtvis går även om vi inte idag vet hur.
Om frågan istället vore "Finns det idag något botemedel mot HIV?" så är ju det skillnad.

Jag vet som sagt inte hur frågorna ställdes så det är svårt att svara på om det är okunnighet eller förvridna tolkningar som lett till svaren. Men om det är så att folk på allvar tror att vi idag vet hur aids botas så är det ju rätt skrämmande.

Snafu
2007-11-29, 12:44
Skulle någon visa mig en karta på t ex asien eller sydamerika skulle jag nog bli kallad dum svensk. Jag är totalt sär på geografi och har alltid varit det. Jag kämpar med Europa ibland (särskilt Schweiz och Österike) och östeuropa.

C.E.J.
2007-11-29, 12:54
Skulle någon visa mig en karta på t ex asien eller sydamerika skulle jag nog bli kallad dum svensk. Jag är totalt sär på geografi och har alltid varit det. Jag kämpar med Europa ibland (särskilt Schweiz och Österike) och östeuropa.

Österrike ligger öster och Schweiz :P

bertbert
2007-11-29, 13:58
Om frågan bara var "Går det att bota HIV?" kanske folk uppfattar det som att det troligtvis går även om vi inte idag vet hur.
Om frågan istället vore "Finns det idag något botemedel mot HIV?" så är ju det skillnad.


Jag håller med ur ett strikt logiskt perspektiv, men å andra sidan; om du frågar vem som helst som du möter på gatan, "går det att XXX" så kommer de nog att svara vad de tror om dagens läge, det är väl ändå den mest naturliga tolkningen?

Men visst är det som du säger, som man frågar får man svar. Och av de enkäter jag har fått hem i olika sammanhang har det i 100% av fallen funnits en hel del frågor som kan tolkas lite hur som helst.

Jag tar med andra ord den här typen av information med en stor nypa salt.

Jag håller dock med trådskaparen om att vi inte ska inbilla oss att vi är smartare än amerikaner.

pabb
2007-11-29, 14:31
I Afrika är det en utbredd sanning att Hiv går att bota om man har sex med en oskuld.

Afrikaner är otroligt dumma

Tricklev
2007-11-29, 14:40
Afrikaner är otroligt dumma

I sverige är det en utbredd sanning att det i Afrika är en utbredd sanning att sex med en oskuld botar HIV.

bertbert
2007-11-29, 14:47
I sverige är det en utbredd sanning att det i Afrika är en utbredd sanning att sex med en oskuld botar HIV.

Ja, svenskar är så otroligt dumma!

Eddie Vedder
2007-11-29, 16:18
Jag håller med ur ett strikt logiskt perspektiv, men å andra sidan; om du frågar vem som helst som du möter på gatan, "går det att XXX" så kommer de nog att svara vad de tror om dagens läge, det är väl ändå den mest naturliga tolkningen?

Men visst är det som du säger, som man frågar får man svar. Och av de enkäter jag har fått hem i olika sammanhang har det i 100% av fallen funnits en hel del frågor som kan tolkas lite hur som helst.

Jag tar med andra ord den här typen av information med en stor nypa salt.

Jag håller dock med trådskaparen om att vi inte ska inbilla oss att vi är smartare än amerikaner.

Du har rätt i det du säger, jag försöker mest ppeka att det rent generellt (alltså inte bara i just det här fallet) ofta kan ställa till det om minsta risk för feltolkning finns.
Kanske blir det ett par som ger ett jakande svar trots att dom inte tror att vi kan bota HIV och detta ställer till resultatet = media frossar.;)

Din sista mening håller jag också med om till 100%. Det är väldigt populärt att vis upp "dumma amerikaner", både här i Sverige och i USA verkar det som. Den här typen av frågor på stan när folk inte hittar länder o.s.v., visst är det kul men hur många frågades och som visade rätt på kartan då? Hur många frågor ställdes till varje enskild person om olika saker där andra svar var rätt? Hur bemötte intervjuarna dessa personer? Jag skulle troligtvis kunna ge ett jättekorkat svar av ren chock om någon hetsig intervjare kommer till mig mitt på stan och trycker upp en kamera i ansiktet.:D

Fartman
2007-11-29, 17:01
Skulle någon visa mig en karta på t ex asien eller sydamerika skulle jag nog bli kallad dum svensk. Jag är totalt sär på geografi och har alltid varit det. Jag kämpar med Europa ibland (särskilt Schweiz och Österike) och östeuropa.

Hehe, jag med. Men jag är också förbannat dålig på svensk geografi, skulle någon typ be mig peka på en karta över låt säga götaland och svealand skulle jag tamefan vara helt lost. Jag skulle nog typ lyckas pricka stockholm, göteborg och malmö. :em:

bertbert
2007-11-29, 17:08
Din sista mening håller jag också med om till 100%. Det är väldigt populärt att vis upp "dumma amerikaner", både här i Sverige och i USA verkar det som. Den här typen av frågor på stan när folk inte hittar länder o.s.v., visst är det kul men hur många frågades och som visade rätt på kartan då?

Och frågan är hur relevant det är. Det finns mycket bildade människor som inte har koll på var alla länder i världen ligger, och varför skulle man ha det? Kan man med säkerhet säga "du är obildad" för att vederbörande inte vet var kazakhstan ligger?

jwzrd
2007-11-29, 17:10
Och frågan är hur relevant det är. Det finns mycket bildade människor som inte har koll på var alla länder i världen ligger, och varför skulle man ha det? Kan man med säkerhet säga "du är obildad" för att vederbörande inte vet var kazakhstan ligger?

Nej men om du markerar australien som irak så är du tammefan obildad.

bertbert
2007-11-29, 17:16
Nej men om du markerar australien som irak så är du tammefan obildad.

Det kan tyda på en något bristande allmänorientering, ja. :D

Betar
2007-11-29, 22:13
http://www.youtube.com/watch?v=fJuNgBkloFE&feature=related

Rolig :laugh: Vissa amrikaner är ju för roliga hehe:D

Trance
2007-11-29, 23:12
http://www.youtube.com/watch?v=fJuNgBkloFE&feature=related

Rolig :laugh: Vissa amrikaner är ju för roliga hehe:D

Den postas alltid. Det är ju ett australiensiskt humorprogram så du kan ju gissa att det är aningen vinklat samt personer blir lite ställda när de helt plötsligt blir intervjuade av ett tv-program. Går nog utan problem att hitta personer som dem i Sverige också, förmodligen på detta forumet också.

Finns en del filmer på stanford.edu om du vill titta på fler amerikaner.

bertbert
2007-11-29, 23:17
http://www.youtube.com/watch?v=fJuNgBkloFE&feature=related

Rolig :laugh: Vissa amrikaner är ju för roliga hehe:D

Underbar! :D Diaper-head :hbang:

Svenskar har ett ungefär lika gediget rykte utomlands:

mbs64GvGgPU