handdator

Visa fullständig version : "Känd Harvard-professor varnar för fruktjuice"


Yankeee
2007-11-27, 16:59
http://blogg.svd.se/matochhalsa?id=5440

Visst, fruktos är inte det mest optimala man kan stoppa i sig, men det lär finnas ett antal saker som folk borde dissa innan man ens tänker tanken på att skippa något som ändå bidrar med lite vitaminer, mineraler och antioxidanter. Det enda såna här artiklar bidrar till är att folk slutar köpa juice "för att det är farligt", men sen ändå behåller sin vanliga usla diet, som nu helt plötsligt har blivit ännu mer näringsfattig.



Yes, this is a roid rage.

Slartibartfast
2007-11-27, 17:03
omg döttsjuice! *gah!*

Doris
2007-11-27, 17:15
DÖDSKNAARRK!!! alltså sorry brukar inte vara sjukt mongo i huvet men ibland så tröttnar man bara.

Mental
2007-11-27, 17:18
Walter Willett
Chair, Department of Nutrition
Fredrick John Stare Professor of Epidemiology and Nutrition

Han borde veta någorlunda om vad han pratar om, men jag skulle rekomendera er att läsa lite i rapporten innan ni börjar posta trams i tråden.

z_bumbi
2007-11-27, 17:29
"Vi ser att en ökad risk för diabetes följer med en högre konsumtion av fruktjuice. Jag tror att ett litet glas om dagen är ok, men inte mer."

Om man ser till hela befolkningen så verkar det där ganska vettigt, att dricka 0,5-1 l juice per dag som ger 200-400 kcal och 25-50 g fruktos utan att tillföra så mycket mer än vätska och lite vitaminer är inget man kanske bör rekommendera rent allmänt.

King Grub
2007-11-27, 17:34
Vettiga åsikter. Läs mer än bara rubriken, som sagt.

King Grub
2007-11-27, 17:41
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/137/6/1447

http://www.springerlink.com/content/gj63307048202344/

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=1579639

Yankeee
2007-11-27, 18:08
Jag läste naturligtvis innan jag postade. Möjligt att det är ett vettigt uttalande i usa, där de antagligen har ett betydligt högre fruktosintag än här. Det är inte heller någon som förespråkar en liter juice om dagen, men att kategoriskt säga nej till mer än ett glas känns rätt ovärt.

thexbishop
2007-11-29, 00:13
Juice är minst, (om inte mer) farligt för tändernas emalj än cola! Juice ÄR farligt om man intar det i ganska stora mängder. Så det är med all rätt man varnar för detta eftersom faktiskt många tror det är ofarligt att dricka!

muddler
2007-11-29, 00:30
men fan då... jag som brukar dricka runt 4 dl juice om dan

LunaSpice
2007-11-29, 00:55
men fan då... jag som brukar dricka runt 4 dl juice om dan

Ja, du kommer dö inom 24 timmar. Seriöst...se lite realistiskt på det. Dra ner på det fro.m nu istället och strunta i hur du har druckit innan.

thexbishop
2007-11-29, 00:55
men fan då... jag som brukar dricka runt 4 dl juice om dan

Det gjorde min syrra också! Ungefär dom mängderna, kanske lite mer. Även fast hon borstar tänderna noga varje morgon och kväll har hon nu iaf grova emaljskador nu och är förbjuden att dricka det, hon dricker det dock ibland genom sugrör=)

muddler
2007-11-29, 01:55
Ja, du kommer dö inom 24 timmar. Seriöst...se lite realistiskt på det. Dra ner på det fro.m nu istället och strunta i hur du har druckit innan.

haha jag var ju inte direkt megaseriös ;)

LunaSpice
2007-11-29, 02:35
haha jag var ju inte direkt megaseriös ;)

Ok, sorry. :P Ibland när man läser vissa poster så undrar man ju faktiskt.

Eddie Vedder
2007-11-29, 07:19
Juice är minst, (om inte mer) farligt för tändernas emalj än cola! Juice ÄR farligt om man intar det i ganska stora mängder.

Vart har du läst det där egentligen? Är du verkligen säker på att det stämmer för jag har då aldrig hört att det skulle vara lika illa som cola och kan inte tänka mig det?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16498075&ordinalpos=8&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

CONCLUSIONS: Results of our study suggest that contemporary changes in beverage patterns, particularly the increase in soda pop consumption, have the potential to increase dental caries rates in children. Consumption of regular soda pop, regular powdered beverages, and, to a lesser extent, 100% juice was associated with increased caries risk. Milk had a neutral association with caries. Associations between different types of sugared beverages and caries experience were not equivalent, which could be attributable to the different sugar compositions of the beverages or different roles in the diet. Our data support contemporary dietary guidelines for children: consume 2 or more servings of dairy foods daily, limit intake of 100% juice to 4 to 6 oz daily, and restrict other sugared beverages to occasional use. Pediatricians, pediatric nurse practitioners, and dietitians are in a position to support pediatric dentists in providing preventive guidance to parents of young children.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=12949310&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=14972061&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

thexbishop
2007-11-29, 15:25
Vart har du läst det där egentligen? Är du verkligen säker på att det stämmer för jag har då aldrig hört att det skulle vara lika illa som cola och kan inte tänka mig det?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16498075&ordinalpos=8&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum



http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=12949310&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=14972061&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus


Men herregud, spring till kylen och ta en titt på din juiceförpackning så är risker stor att den innehåller minst lika mkt fosforsyra som i din colaburk brevid. Och nog vet väl du att fosforsyra är extremt skadligt för emaljen.

Eddie Vedder
2007-11-29, 15:57
Men herregud, spring till kylen och ta en titt på din juiceförpackning så är risker stor att den innehåller minst lika mkt fosforsyra som i din colaburk brevid. Och nog vet väl du att fosforsyra är extremt skadligt för emaljen.

Jag frågade dig vart du läst det och hur man hade jämfört. Jag har aldrig påstått att juice är ofarligt för tänderna, bara det att jag undrade vad du grundade ditt uttalande på att det skulle vara värre än cola på.

Du behöver inte reagera så starkt, det räcker ju med att visa någon undersökning där man jämfört. Jag la upp länkarna och där nämns både juice och läsk men läsk anses snäppet värre.

Varför inte bara göra samma sak istället för att bli sur?

Nu har jag varken jucie eller cola i kylskåpet, men hur vet du förresten mängderna fosforsyra? Det kanske står i ingrediensförteckningen men inte har jag tillgång till receptet. Så hur vet du att det är lika mycket? Överhuvudtaget, hur VET du allt det här du påstår? För du gissar väl inte bara?

Vinter
2007-11-29, 16:07
Kan säkert vara värt att påpeka detta eftersom många tänker juice=nyttigt, kan lätt bli att man börjar dricka stora mängder. Men sen får man väll sparka lite på media som måste blåsa upp allt med färgstarka rubriker.

Knabb
2007-11-29, 16:39
Jos är mest en sockerlösning med konserveringsmedel som man tillsatt lite vitamner till. Det kan stå färskpressad jos fast den varit i förpackningen flera månader innan den säljes. Jos bör väl närmast ses som godis, gott att unna sig ibland :)

King Grub
2007-11-29, 16:40
Jos är mest en sockerlösning med konserveringsmedel som man tillsatt lite vitamner till. Det kan stå färskpressad jos fast den varit i förpackningen flera månader innan den säljes. Jos bör väl närmast ses som godis, gott att unna sig ibland :)

Det är en begränsad mängd socker som får tillsättas, om man vill kunna kalla sin produkt juice/jos.

http://www.slv.se/upload/dokument/Lagstiftning/2000-2005/2003_18.pdf

Gpajpen
2007-11-29, 16:44
jag har druckit 1dl apelsinjuice om dagen i ett år :(
+ mer under bulk

Knabb
2007-11-29, 16:48
Det är en begränsad mängd socker som får tillsättas, om man vill kunna kalla sin produkt juice/jos.

http://www.slv.se/upload/dokument/Lagstiftning/2000-2005/2003_18.pdf

Hm 150 gram socker för en liter jos :)

Tintomara
2007-11-29, 17:24
Man kan ju läsa på förpackningen och köpa en juice som INTE är gjord på koncentrat och INTE innehåller något socker utöver det som finns naturligt i frukten. Om man bryr sig om sånt alltså.

machine gun
2007-11-29, 17:54
Man kan ju läsa på förpackningen och köpa en juice som INTE är gjord på koncentrat och INTE innehåller något socker utöver det som finns naturligt i frukten. Om man bryr sig om sånt alltså.

Vilket ändå ger ca 10 % socker. Frukt är sött.

skaparn
2007-11-29, 18:23
Kommentaren till artikeln som lyder:

Veta och göra rubriker
Här har rubriksättaren syndat. Det finns säkert en krets därnere för dem. Artikeln är ju väl skriven och återger många nyanser. Förtjänar INTE en sån rubrik(sättare). Ofta saknar jag förstås ngn mer "lyfta blicken", men man kan inte ha det i varenda artikel. Som vanligt får (och ska) man lägga ihop själv. För det är artikeln helt OK.

sammanfattar felet som gjorts ganska bra.

Som rekommendation till folk som inte har en energikonsumtion på 4000 kcal per dag tycker jag det är alldeles utmärkt. Har för mig att jag sett siffran 10E% från socker som en gräns för vad som inte torde påverka en normal persons hälsa, och ska man hålla sig under 10% och börjar lägga ihop ala sockerkällor ryms inte mycket mer än ett (litet) glas juice.

King Grub
2007-11-29, 18:26
Dom 10 energiprocenter gäller raffinerat socker utöver det som finns naturligt i frukt och grönt.

skaparn
2007-11-29, 18:40
Dom 10 energiprocenter gäller raffinerat socker utöver det som finns naturligt i frukt och grönt.

Aha! Då torde ju vara rätt lugnt med i alla fall två glas juice, förutsatt att man inte ägnar sig åt något slags fruktarianism.

z_bumbi
2007-11-29, 18:45
Man kan ju läsa på förpackningen och köpa en juice som INTE är gjord på koncentrat och INTE innehåller något socker utöver det som finns naturligt i frukten. Om man bryr sig om sånt alltså.

Vad är det för fel på koncentrat? Det är dessutom det miljövänligaste sättet att frakta produkten då man slipper frakta runt massor av vatten runt halva jorden.

Yankeee
2007-11-29, 18:58
Vad är det för fel på koncentrat?

Det är inte lika gott som vettig juice (t.ex brämhults).

Sverker
2007-11-29, 19:19
Vad är det för fel på koncentrat? Det är dessutom det miljövänligaste sättet att frakta produkten då man slipper frakta runt massor av vatten runt halva jorden.


:thumbup:

Tintomara
2007-11-29, 19:22
Vilket ändå ger ca 10 % socker. Frukt är sött.
Just därför blandar jag alltid ut apelsinjuicen. I ett 3 dl-glas tar jag 0,75-1 dl juice (Tropicana Pure Premium eller resultatet av egen apelsinpressning) & resten kranvatten. Det blir bara vinster tycker jag - mindre socker, färre kalorier, lägre pris. (Förutsatt att man inte kompenserar genom att dricka mer förstås, men det gör jag inte.) Dessutom blir det godare tycker jag - eftersom det söta i smaken nästintill försvinner medan det syrliga blir kvar. Dock verkar jag rätt ensam om att gilla just den blandningen... Folk som får smaka brukar i alla fall alltid grimasera och undra hur jag står ut med att dricka "det sura, äckliga blasket".

Rataxes
2007-11-29, 20:07
Walter Willett förordar ändå en generös konsumtion av frukt och grönt. "Ja, det är viktigt. Även om bevisen är nedgraderade en bit för cancer har bevisen för hjärtsjukdomar blivit starkare. Men jag skulle ta bort fruktjuicer från listan eftersom det är växande bevis för att deras socker är skadligtFastnade på den här kommentaren, energin i frukt och grönt består väl, till ungefär samma proportion som motsvarande juice, av fruktos, så varför är juice speciellt skadligt i jämförelse? Skiljer näringsdensiteten (bortsett från kostfibrer) sig så betydligt åt?

Eddie Vedder
2007-11-29, 20:10
Fastnade på den här kommentaren, energin i frukt och grönt består väl, till ungefär samma proportion som motsvarande juice, av fruktos, så varför är juice speciellt skadligt i jämförelse? Skiljer näringsdensiteten (bortsett från kostfibrer) sig så betydligt åt?

Intakt frukt innehåller ju mer fibrer och har troligtvis kvar lite mer av t.ex. C-vitamin och antioxidanter än juicen. Det är ju dock marginella skillnader och ingen anledning att välja det ena eller det andra egentligen, den stora skillnaden ligger nog snarare i viktbalansperspektivet. Att äta frukt ger ju en viss mättnadskänsla jämfört med att dricka sin energi.

Så har man svårt att hålla vikten och hålla ordning på aptiten kan säkert en apelsin vara ett bättre val än ett glas med apelsinjuice även om det är två isokaloriska alternativ.

Rataxes
2007-11-29, 20:32
Intakt frukt innehåller ju mer fibrer och har troligtvis kvar lite mer av t.ex. C-vitamin och antioxidanter än juicen. Det är ju dock marginella skillnader och ingen anledning att välja det ena eller det andra egentligen, den stora skillnaden ligger nog snarare i viktbalansperspektivet. Att äta frukt ger ju en viss mättnadskänsla jämfört med att dricka sin energi.

Så har man svårt att hålla vikten och hålla ordning på aptiten kan säkert en apelsin vara ett bättre val än ett glas med apelsinjuice även om det är två isokaloriska alternativ.Ah, som jag trodde då. Kommentaren "jag skulle ta bort fruktjuicer från listan eftersom det är växande bevis för att deras socker är skadligt" är lite missledande i sammanhanget.

Morty
2007-11-29, 22:52
För er som fightas ang. juice vs cola ur tandsynpunkt. Dom är lika dåliga.

Eddie Vedder
2007-11-29, 23:01
För er som fightas ang. juice vs cola ur tandsynpunkt. Dom är lika dåliga.

Så du har tillgång till coca colas recept du också? Och har koll exakt på halten av fosforsyra i fruktjuicer samt andra faktorer som påverkar tandhälsan i dom båda?

Vart får du och thexbishop all den här faktan ifrån?

sweet_sunny_south
2007-11-29, 23:30
är det bara halten fosforsyra som är avgörande för hur dåliga dessa drycker är för tänderna? vilka andra faktorer finns? personligen tycker jag cola känns värre för tänderna med detta är ju endast min personliga åsikt.

thexbishop
2007-11-30, 01:40
Mängd fosfosyra står på baksidan. Inga recept finns här inte.

Sverker
2007-11-30, 07:11
Finns i Livsmedelsvekets Livsmedelstabell.

Apelsinjuice som exempel innehåller 140 mg fosfat per liter. Coladryck innehåller 120 mg per liter.

King Grub
2007-11-30, 07:24
The results showed the following degree of enamel demineralization: Pepsi Cola = orange juice greater than apple juice greater than Diet Pepsi Cola.

http://grande.nal.usda.gov/ibids/index.php?mode2=detail&origin=ibids_references&therow=286289

machine gun
2007-11-30, 12:48
Dom 10 energiprocenter gäller raffinerat socker utöver det som finns naturligt i frukt och grönt.

Fast det står ju även att bara 100 g fruktjuice bör räknas in i det dagliga frukt- och grönsaksintaget. Juice ger ju en lite mer koncenterad sockerlösning än om man äter frukten intakt.