handdator

Visa fullständig version : Maple Syrup Diet


bestof
2007-11-27, 16:02
Hej!
Jag är en snart 19år gammal kille som slutade träna i januari 2007 (främst styrketräning). Nu har jag varit inaktiv i närmare 11månader och har ökat från 78 till 90kg i vikt. Konsekvensen blev att jag nu alltså besitter 12kg fett, utöver den mängd jag hade innan. Det är dags att tappa, och dags att träna.

Till frågan, jag har letat efter olika metoder att snabbt tappa fett. Läst mängder av trådar på kolozzeum.com, utan att bli ett dugg smartare. (= trådarna är garanterat superbra, men i mina öron är allt från kcal till deff ett främmande språk *cry* ). Jag har i min sökning åtskilliga gånger träffat på en metod som kallas Maple Syrup Diet, vilket kortfattat handlar om att man mixar:
- 3dl vatten
- 40ml lönn-sirap
- cayenne-peppar
- citronsaft
Man dricker det 6-9 gånger / dag under 14dagar (dvs. inget annat under 14 dagar).
Då undrar jag följande, är det här en bra metod för viktminskning?
Tycker det känns som en svält-metod, och som att jag direkt kommer gå upp samma vikt direkt när jag slutar med dieten?
Hur kommer det sedan att fungera ifall man kör styrka/kondition samtidigt?

Är tacksam för alla svar! :)

jwzrd
2007-11-27, 16:03
Det är en av de dummaste idéerna jag någonsin hört talas om.

lectris
2007-11-27, 16:04
ren idioti. du kommer säkert gå ner i vikt men det finns ingen anledning att plåga dig till det, dessutom kommer du tappa annat än bara fett.

King Grub
2007-11-27, 16:05
Glöm den. Det är en vansinnesdiet. Det finns inga fördelar, bara ren humbug. Det är som att äta några skedar socker om dagen; inga näringsämnen, och inget protein så du kommer att tappa muskelmassa så det visslar om det.

"Metoden" som gäller är att äta en normal, vettig kost, men mindre än vanligt, gärna kombinerat med träning.

bestof
2007-11-27, 17:58
Glöm den. Det är en vansinnesdiet. Det finns inga fördelar, bara ren humbug. Det är som att äta några skedar socker om dagen; inga näringsämnen, och inget protein så du kommer att tappa muskelmassa så det visslar om det.

Är det då omöjligt att träna och bygga muskler under den perioden?
och kommer man gå upp det man tappar, lika fort igen sen?

Det fick mig att börja tänka lite, vore det inte roligt ifall jag testade det och la upp det som journal. - i något slags "vetenskapligt syfte"?

tack för era snabba och bra svar!

King Grub
2007-11-27, 18:20
Det finns inget vetenskapligt syfte; svältdieter och deras effekt på organismen har studerats för över 100 år sedan. Lägg ner vansinnesplanerna.

Åke
2007-11-27, 18:34
Vad jag hörde när jag va å plugga i usa va att maple syrup var EN utav ALLA anledningarna till att amerikanerna e så feta. Dom har de i mkt tex läsk. Nån som vet mer exakt? Grub?

King Grub
2007-11-27, 18:36
Fruktossirap kan vara en bidragande orsak till större övervikt och diabetes, men det är irrelevant i det här sammanhanget. Det här handlar inte om överätning direkt.

Commando1980
2007-11-28, 04:03
Hej!
Jag är en snart 19år gammal kille som slutade träna i januari 2007 (främst styrketräning). Nu har jag varit inaktiv i närmare 11månader och har ökat från 78 till 90kg i vikt. Konsekvensen blev att jag nu alltså besitter 12kg fett, utöver den mängd jag hade innan. Det är dags att tappa, och dags att träna.

Till frågan, jag har letat efter olika metoder att snabbt tappa fett. Läst mängder av trådar på kolozzeum.com, utan att bli ett dugg smartare. (= trådarna är garanterat superbra, men i mina öron är allt från kcal till deff ett främmande språk *cry* ). Jag har i min sökning åtskilliga gånger träffat på en metod som kallas Maple Syrup Diet, vilket kortfattat handlar om att man mixar:
- 3dl vatten
- 40ml lönn-sirap
- cayenne-peppar
- citronsaft
Man dricker det 6-9 gånger / dag under 14dagar (dvs. inget annat under 14 dagar).
Då undrar jag följande, är det här en bra metod för viktminskning?
Tycker det känns som en svält-metod, och som att jag direkt kommer gå upp samma vikt direkt när jag slutar med dieten?
Hur kommer det sedan att fungera ifall man kör styrka/kondition samtidigt?

Är tacksam för alla svar! :)



helt idiotiskt upplägg.

Maharadja
2007-11-28, 07:53
Jag läser MASSA tjejmagasin o stuff...den där dieten är ju en favorit för...BEYONCÉ KNOWLES...(tjejen i Destinys child).. ;) Låter inte speciellt hälsosam iallafall.

Tolkia
2007-11-28, 08:41
Är Det fick mig att börja tänka lite, vore det inte roligt ifall jag testade det och la upp det som journal. - i något slags "vetenskapligt syfte"?
Finns som jag ser det inget "vetenskapligt syfte" med att göra en sådan sak - att det inte är hälsosamt att leva på sockerlösning (om man inte är en fjäril eller något?) är inte direkt någon epokgörande nyhet. Fundera en gång till över det själv - hur smart låter det?

Rahf
2007-11-28, 09:23
Jag läser MASSA tjejmagasin o stuff...den där dieten är ju en favorit för...BEYONCÉ KNOWLES...(tjejen i Destinys child).. ;) Låter inte speciellt hälsosam iallafall.

Angelina Jolie hade någon diet som var låg på proteiner.
Victoria Beckham hade nån vansinnesdiet med soja och yoghurt (i otroligt små mängder).
Jessica Simpson hade nån diet där hon fick äta 85 tuggor om dagen oberoende av vad det var hon åt.

Det funkar säkert för sitt syfte men hur kul är det och hur jävla dåligt mår man? Skittråkigt och förbannat dåligt. Undantaget Jolie förmodligen.

Paltkoma
2007-11-28, 09:32
En annan bra diet omnämns i filmen "Djävulen bär Prada".

Du svälter dig tills du håller på att svimma och då äter du en kub ost, för att sedan åter svälta dig tills du håller på att svimma, varpå du tar en ny kub ost osv.

mini
2007-11-28, 10:46
Jag blir överraskad av att någon ens kan tänka sig att det är en god idé.

C.E.J.
2007-11-28, 10:53
Jag blir överraskad av att någon ens kan tänka sig att det är en god idé.

Tänka först och göra sen är en sällsynt egenskap bland folk.

Nelo322
2007-11-28, 19:24
Jessica Simpson hade nån diet där hon fick äta 85 tuggor om dagen oberoende av vad det var hon åt..

Skulle man ju lätt kunna komma upp i 7000 kcal om dagen med...

Tänk er snickers. En 55 g tar man ju i 2-3 tuggor. cirka 260 kcal per 50 g. säg 3 tuggor. 85/3=28 snickers. 260*28= 7280 kcal..
Fan den dieten måste jag testa :D

Durayan
2007-11-28, 20:01
Ojoj, ja det fins mycket tokigt. Åter till saken kanske:
Vill du gå ned i vikt: träna mer, ät mindre. Gärna i kombination. Så enkelt är det.

bestof
2008-01-07, 16:53
men hövven. det var tre frågor jag ville ha svar på. Inte era åsikter.

King Grub
2008-01-07, 16:55
Åsikterna ger svaren. Värdelöst. Tokerier.

Commando1980
2008-01-07, 17:01
men hövven. det var tre frågor jag ville ha svar på. Inte era åsikter.


vadå, du måste ju vara helt blåst om du inte inser att upplägget är rena idiotin?

Tolkia
2008-01-07, 17:03
men hövven. det var tre frågor jag ville ha svar på. Inte era åsikter.
Jag kan vara lite tydligare, även om jag egentligen inte tror att det behövs:

Är det här en bra metod för viktminskning? Nej, värdelös.

Tycker det känns som en svält-metod, och som att jag direkt kommer gå upp samma vikt direkt när jag slutar med dieten? Större risk att du kommer att balla ur och tokäta under tiden, och alltså inte gå ner överhuvudtaget.

Hur kommer det sedan att fungera ifall man kör styrka/kondition samtidigt? Inte alls.

bestof
2008-01-07, 17:06
vadå, du måste ju vara helt blåst om du inte inser att upplägget är rena idiotin?

Jag kan väl inte veta allt?
Kanske är rätt självklart för dig, om du är kunnig inom kost&träning.
Det säger väl sig självt, du måste ju vara helt blåst om du inte fattar det?

Tack Tolkia!

Commando1980
2008-01-07, 17:08
Jag kan väl inte veta allt?
Kanske är rätt självklart för dig, om du är kunnig inom kost&träning.
Det säger väl sig självt, du måste ju vara helt blåst om du inte fattar det?

jag må va blåst som en stormvind men jag vet att ditt upplägg är helt vanvettigt.

Ant
2008-01-07, 17:14
Det fick mig att börja tänka lite, vore det inte roligt ifall jag testade det och la upp det som journal. - i något slags "vetenskapligt syfte"?

Jag tycker det skulle vara jätteroligt att läsa om! :D

bestof
2008-01-07, 17:14
jag må va blåst som en stormvind men jag vet att ditt upplägg är helt vanvettigt.

Haha ja, men det betyder ju inte att jag vet det eller hur?

TheGodfather
2008-01-07, 23:52
Om du nu har karaktären och och inte har något emot extrema dietuplägg, vilket du inte kan ha om du föreslår den här dieten, så kanske Grandmasters Den Termogena Dieten kan vara något..?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=73606&highlight=termogena+dieten

Morty
2008-01-08, 11:50
Jag tycker det skulle vara jätteroligt att läsa om! :D

Du är sjuk och skadeglad :(