handdator

Visa fullständig version : Smärta i skulderbladet efter bänkpress


Buken
2007-11-27, 16:00
Måndagens bröst/biceps pass, Körde bänkpress, inte alltför stora vikter då jag 'r ganska klen men 60kg blev det iaf, sedan lutande hantelpress, allting fortgår normalt, sen nedåtlutande bänkpress i smith maskinen, där tror jag att jag kan ha legat lite snett på bänken, för jag fick något konstigt tryck på högra skulderbladet, så jag tryckte upp stången och skulle lägga av den, och ta paus och kontrollera så jag inte hade ont osv, då small det till i skulderbladet och nu gör det ont att ha vikt på axlarna lyfta och dra, saker. problem med nattsömt pga smärta, någon som känner igen sig?

King Grub
2007-11-27, 16:02
Vänligen tänk ut en vettig trådtitel nästa gång.

Buken
2007-11-27, 17:14
Vänligen tänk ut en vettig trådtitel nästa gång.

Ursäkta mig~ Skall inte upprepas.

Martin Löwgren
2007-11-27, 18:57
M. infraspinatus och möjligen M. supraspinatus har troligen fått sig en ordentlig kyss.

Vad man gör åt detta. Antingen söker du vård eller så rehabiliterar du skadan själv om du vet hur man gör.

Svårt att lägga upp ett rehabplan över internet när man inte ens har undersökt dig och kan med säkerhet säga vad du har för skada ;)

Buken
2007-11-27, 20:27
M. infraspinatus och möjligen M. supraspinatus har troligen fått sig en ordentlig kyss.

Vad man gör åt detta. Antingen söker du vård eller så rehabiliterar du skadan själv om du vet hur man gör.

Svårt att lägga upp ett rehabplan över internet när man inte ens har undersökt dig och kan med säkerhet säga vad du har för skada ;)
Okej, blir väl att sätta sig på öppen mottagning -suck- tack för svar i alla fall.

Martin Löwgren
2007-11-27, 23:15
Okej, blir väl att sätta sig på öppen mottagning -suck- tack för svar i alla fall.

Du ska alltså gå till en läkare med axelbesvär?

*popcorn* Jag väntar med spänning *popcorn*

Sätter 5kr på Vila och Voltaren :hbang:

Buken
2007-11-28, 10:40
Vilaochibumetin.com blev det.... grgmlml -morr-
Men nu faller det sig ju så att jag gymmar på som vanligt, däremot känner jag att en övning gör MINSTA LILLA ont så skiter jag i den, men jag tänker då inte sitta still i 3 veckor bara för att bänken sket sig, det gör förresten inte så ont nu heller för den delen.

Martin Löwgren
2007-11-28, 19:34
Vilaochibumetin.com blev det.... grgmlml -morr-
Men nu faller det sig ju så att jag gymmar på som vanligt, däremot känner jag att en övning gör MINSTA LILLA ont så skiter jag i den, men jag tänker då inte sitta still i 3 veckor bara för att bänken sket sig, det gör förresten inte så ont nu heller för den delen.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!

VV-läkarna har slagit till igen :smash: :smash: :smash:

Hur länge ska detta få fortsätta?

Eller vänta, du fick ju inte voltaren, du fick ju ibumetin :)

Uppsök en duktig terapeut som vet vad han sysslar med (naprapat/sjukgymnast) och låt läkarkåren få ännu sämmre rykte (om de nu går) - avseende dessa skador (på andra områden är läkare oersätterliga enligt min mening)

Buken
2007-11-28, 19:56
Kan en kiropraktor vara något? vet dock en naprapat, som en kompis går till som han påstår vara bra :P får väl kolla upp saken.

Martin Löwgren
2007-11-28, 20:24
Kan en kiropraktor vara något? vet dock en naprapat, som en kompis går till som han påstår vara bra :P får väl kolla upp saken.

Naprapat/sjukgymnast i första hand sen kiropraktor tycker jag.

Buken
2007-11-28, 23:16
Naprapat/sjukgymnast i första hand sen kiropraktor tycker jag.
Okodoki, då gör jag på det du verkar ju vara en påläst herre att döma av andra trådar.

Buken
2007-11-29, 10:23
Har varit hos en naprapat, hon påstod att det antagligen är en förslitning som uppstod, fick massage och lite knak då hon påstod att jag var lite sne i ryggen.
Rekomenderade att jag ska fortsätta träna som vanligt bara att jag ABSOLUT inte under några som helst omständigheter får göra något som gör ont, vilket passar mig bra. Var även på akupunktur idag, hehe då jag kan få skräpet gratis,
någon sort där dom sätter nålar i öronen :O Det som imponerade mig är att jag hade ont på 3 ställen korsryggen på båda sidor, och skulderbladet, Snubben som gjorde akupunkturen veta var jag hade ont genom att studera mina öron, och utan att jag ens sagt vart jag hade ont visste han precis var det satt, så nu har jag nålat mig lite, kanske hjälper vem vet? avslappnad blev jag iaf.

hehe, någon annan som har provat akupunktur och vet om det hjälper?

Martin Löwgren
2007-11-29, 13:47
Har varit hos en naprapat, hon påstod att det antagligen är en förslitning som uppstod, fick massage och lite knak då hon påstod att jag var lite sne i ryggen.
Rekomenderade att jag ska fortsätta träna som vanligt bara att jag ABSOLUT inte under några som helst omständigheter får göra något som gör ont, vilket passar mig bra. Var även på akupunktur idag, hehe då jag kan få skräpet gratis,
någon sort där dom sätter nålar i öronen :O Det som imponerade mig är att jag hade ont på 3 ställen korsryggen på båda sidor, och skulderbladet, Snubben som gjorde akupunkturen veta var jag hade ont genom att studera mina öron, och utan att jag ens sagt vart jag hade ont visste han precis var det satt, så nu har jag nålat mig lite, kanske hjälper vem vet? avslappnad blev jag iaf.

hehe, någon annan som har provat akupunktur och vet om det hjälper?
Jag vet att akupunktur funkar riktigt bra men kan tyvärr inte förklara exakt hur de fungerar :)

Man kan säga att de fungerar ungefär som TENS (portteorin)

illitch77
2007-12-07, 16:09
[QUOTE=Martin Löwgren;2667183]Sätter 5kr på Vila och Voltaren QUOTE]

Vad har du för invändningar mot den behandlingen på en akut skada utan tecken till cuffruptur? Lite allmänna rörelseråd är väl inte fel men mer specifik rehabiliteringsträning kan väl i de flesta fall sparas till dem som inte blir spontanförbättrade på 7-10 dagar.

Läkarens roll är som bekant att underhålla patienten medan naturen läker skadan...

Buken
2007-12-07, 17:16
Om någon undrar så är jag helt återställd nu, kände inte ett smack under träningen alls!

Martin Löwgren
2007-12-10, 13:01
[QUOTE=Martin Löwgren;2667183]Sätter 5kr på Vila och Voltaren QUOTE]

Vad har du för invändningar mot den behandlingen på en akut skada utan tecken till cuffruptur? Lite allmänna rörelseråd är väl inte fel men mer specifik rehabiliteringsträning kan väl i de flesta fall sparas till dem som inte blir spontanförbättrade på 7-10 dagar.

Läkarens roll är som bekant att underhålla patienten medan naturen läker skadan...

Att tro att värktabletter och vila (för att de inte har tid/lust/ork att undersöka en patient) löser alla problem är väldigt naivt.

Därför kommer hemsidan "Vilaochvoltaren.com - när din doktor inte vet vad vad han ska göra" bildas av en sjukgymnast jag känner som ett litet nyp i sidan till dem :)

illitch77
2007-12-10, 16:27
[QUOTE=illitch77;2685549]

Att tro att värktabletter och vila (för att de inte har tid/lust/ork att undersöka en patient) löser alla problem är väldigt naivt.

Därför kommer hemsidan "Vilaochvoltaren.com - när din doktor inte vet vad vad han ska göra" bildas av en sjukgymnast jag känner som ett litet nyp i sidan till dem :)

Med förbehållet att det helt klart saknas idrottsmedicinsk kompetens på många håll i sjukvården så tror jag man har missuppfattat både behovet av vård och den offentligt finansierade sjukvårdens möjligheter om man tror att varje i övrigt frisk människa som ådragit sig en lättare rörelsekorrelerad smärta behöver genomgå för en grundlig undersökning för exakt diagnostik. Däremot är det naturligtvis korrekt att vila och voltaren (förhoppningsvis diklofenak för ekonomins skull) knappast läker något som inte läker av sig självt. Men det är också poängen, de flesta tillfälliga smärtor i rörelseapparaten läker av sig själv och behöver varken läkarbedömning eller bedömning av alternativmedicinare. Att förespråkare för vissa intressen vill låta påskina att så är fallet är ju snarast av ekonomiska skäl.

Buken blev ju tex berövad på både tid och pengar när han sökte tre (?) vårdgivare för sannolikt självläkande besvär. Däremot är det naturligtvis mycket viktigt att ta hand om besvär som inte läker av sig själva och där kan naturligtvis manuell terapi av olika slag vara behjälplig. Jag skulle personligen välja en vårdgivare som inte tjänar pengar på att maximera antal vårdtillfällen och dessutom någon som har vetenskapligt stöd även för teorin bakom vald behandlingsmetod men det är nog en annan diskussion...