handdator

Visa fullständig version : Har du hittan meningen med ditt liv?


coxie
2007-11-27, 15:20
Skriv gärna lite mer är ja eller nej så det blir något och diskutera.

stargate
2007-11-27, 15:23
jag vill hitta nån att leva med och bygga ett liv med, nån att älska, familj osv...

Just nu har jag inget liv:(

coxie
2007-11-27, 15:24
Jag själv ligger i kategori 2, men för var dag som går så funderas det allt mer på om jakten efter en mening med livet är en hopplös illusion uppbyggt av naivitet.

Snafu
2007-11-27, 15:25
Jag tror jag har hittat meningen för tillfället iaf: konsumera, tjäna pengar och ha en hyffsad flickvän. Eller jävligt bra förresten. Det kommer naturligtvis att ta slut nån gång men för tillfället känns det rätt.

Och sälja Punton.

Slartibartfast
2007-11-27, 15:26
jag vill hitta nån att leva med och bygga ett liv med, nån att älska, familj osv...

Just nu har jag inget liv:(

Du verkar ha inställningen att din lycka är beroende av någon annan i ditt liv. Så är det inte.

Bygg ditt liv. Får du sedan en familj så är det en fet bonus.

mela
2007-11-27, 15:26
Det beror på hur man tolkar det.
Om meningen med livet är att faktiskt överleva och ha det någorlunda bra, så har jag hittat den.

Om meningen med livet är att göra något stort som man blir ihågkommen för, så har jag misslyckats än så länge :D

Handcuff
2007-11-27, 15:26
Jag vet vilken utbildning jag vill ha och vad jag vill arbeta med. Jag har mina intressen och glädjeämnen i livet. Men meningen med livet....vad är det? Måste man hitta den :confused:

Säkert en bra grej att fundera på om man vill vara deppig...

Prankie
2007-11-27, 15:27
Utveckla mig själv, att bli det bästa jag kan bli.

Genom utbilding
Genom kärlek
Genom karriär

Mål med mitt liv allafall.

JustinCredible
2007-11-27, 15:28
ja standup comedy. Bästa meningen ever är det också

coxie
2007-11-27, 15:34
Det centrala i mitt sökande är att jag har problem med saker som andra nöjer sig med. Jag gillar inte att konsumera och därför har jag svårt att hålla upp motivationen till att jobba och studera klart.

För det andra så har jag aldrig velat ha en flickvän eller familj, jag ser inte mening med att "ha någon att dela livet med" jag vill leva mitt liv på mina villkor, inga kompromisser.

Jag anade att de flesta skulle skriva just "bra jobb och en fin familj", innebär detta att vi som inte söker enligt de kriterierna är fucked och måste hitta en hobby som man kan maniskt bränna all sin tid på?

Prankie
2007-11-27, 15:36
Det centrala i mitt sökande är att jag har problem med saker som andra nöjer sig med. Jag gillar inte att konsumera och därför har jag svårt att hålla upp motivationen till att jobba och studera klart.

För det andra så har jag aldrig velat ha en flickvän eller familj, jag ser inte mening med att "ha någon att dela livet med" jag vill leva mitt liv på mina villkor, inga kompromisser.

Jag anade att de flesta skulle skriva just "bra jobb och en fin familj", innebär detta att vi som inte söker enligt de kriterierna är fucked och måste hitta en hobby som man kan maniskt bränna all sin tid på?

Finns inte så mycket annat att göra så det är väl bara gilla läget. Jag som tror på evolutionsteorier tror inte att det finns några djupare mening med livet.

Tricklev
2007-11-27, 15:38
Känner för att linka in ett Monty Python klipp, men känns som det redan är lite väl gjort.

Ont: För att sammanfatta kort, så tror jag att man får skapa sin egen mening med livet, däremot hur detta går till, eller om alla lyckas, är en annan fråga.;)

stargate
2007-11-27, 15:39
Du verkar ha inställningen att din lycka är beroende av någon annan i ditt liv. Så är det inte.

Bygg ditt liv. Får du sedan en familj så är det en fet bonus.

Nej inte i vanliga fall mest just nu känns det så. Att vara kär gör ju att man blir lite knäpp som du säkert vet.

agazza
2007-11-27, 15:42
har både någon att leva med, vänner att må gott med och nog med ideer för att kunna ha roligt i två livstider

Löjtnant Blank
2007-11-27, 15:43
En fet blaze och sitcoms. Närå, bara ibland. När jag hittar en vettig tjej ska jag tänka mer på framtiden. Som tur går skolan bra, annars hade jag nog blivit galen. Att ha ett dödfött jobb bara för att klara hyran är döden för mig, jag blir så fett nere av att leva arbetarliv.

Marina N
2007-11-27, 15:43
Jag vet inte ennu ens vad jag vill jobba med, om jag vill bo kvar här eller
flytta bort, gå en ny utbildning.. till vad:confused:

Jag vet ingenting, så nej jag har inte hittat min mening ennu!

Deceiver85
2007-11-27, 15:49
Meningen med livet är att föröka sig, så jag har ungefär 6-8 år kvar innan det blir aktuellt

Robbelibob
2007-11-27, 15:59
Ja. Självförverkligande/gudsförverkligande.

Ironbabe
2007-11-27, 16:04
Du verkar ha inställningen att din lycka är beroende av någon annan i ditt liv. Så är det inte.

Bygg ditt liv. Får du sedan en familj så är det en fet bonus.

Måste plussa på det där. Läser alltför ofta att många tror att en partner ska göra deras liv fullkomligt eller komplett. Bygga sin lycka på andra är inget bra recept.

Jag skulle istället vilja trycka på att finna en själslig lycka, alltså frid i sinnet/huvudet och nöja/glädja sig över små saker. Finna glädje i vardagliga saker, vet att det är lättare sagt än gjort men det är helt klart värt att försöka. Livet är kort och skört, må bra här och nu för det kan vara slut fortare än du anar!

Innan jag fick barn så trodde jag inte att meningen med livet kunde vara att få vara med om en sån stor händelse, för stort är det! Jag är lycklig över att ha fått vara med om den händelsen två ggr i livet. Känns lite som att meningen med livet ändras ju äldre du blir oxå?!

Fatalist
2007-11-27, 16:07
Om svarsalternativet "Ja" betyder att jag lever på ett sätt där jag själv format varje liten faktor i mitt eget välbefinnande är jag inte där riktigt än, men å andra sidan vet jag att det är målet och att vägen dit är lång men färdiglagd. Eftersom inga andra alternativ stämmer in på mig svarar jag med andra ord Ja. :)

En fet blaze och sitcoms. Närå, bara ibland. När jag hittar en vettig tjej ska jag tänka mer på framtiden. Som tur går skolan bra, annars hade jag nog blivit galen. Att ha ett dödfött jobb bara för att klara hyran är döden för mig, jag blir så fett nere av att leva arbetarliv.

Min sista arbetsdag på ett jäävla långt tag idag. Nu är jag så fri jag kan bli, i resten av mitt liv, bortsett från lumpen. Den ser jag som en trevlig paus dock, jag kan ju göra vadsomhelst på min lediga lumpentid så jag ser det som ett år av njutning. Med andra ord +1 på det röda.

Maharadja
2007-11-27, 16:13
Jag har det mesta jag önskat mig..men känns som att man måste kanske resa lite mer i världen, hitta en jobbbranch man stormtrivs med och att så småningom bilda familj..sen e det nog ok och allt utöver är en bonus!

Fartman
2007-11-27, 16:18
Även om jag fortfarande knappt har en aning om vad jag ska/vill bli när jag blir stor osv osv så svarade jag ja.
Det handlar mer eller mindre om att det är bara att göra det bästa av situationen, leva och må bra.

mangs
2007-11-27, 16:24
Meningen med livet är olika från person till person och kan nog mycket väl ändras under resans gång. För många inklusive mig ligger mycket i lyckan av att ha en familj som man älskar och som älskar en. Jag kan hålla med Ironbabe och Slarti om att man inte skall basera sin lycka på någon annan men faktum är att sedan jag fick barn är jag konstant lycklig och då över alla löjliga småsaker runt omkring. De problem som jag tidigare sett ser jag mer som småsaker som jag kan fixa etc.

Jag inser att jag är oerhört lyckligt lottad då jag redan nu har allt jag någonsin velat ha men givetvis flyttar jag fram målen vartefter men jag tror det är viktigt att även leva och njuta av nuet.

Att hålla mig frisk och välmående......check
Att folk jag bryr mig om mår bra......check
Nöjd med mig själv......check
Att känna av att varje dag är betydelsefull och inte bara transport.....check
Avklarad universitetsutbildning.....check
Bra och betydelsefullt jobb......check
Bra ekonmi och möjligheten att ta hand om sig själv......check
Fru och barn...........check
Trevliga vänner..........check
Ett rikt socialt liv.....Check
Ett aktivt liv............Check
Hobbys jag brinner för och tid för dessa......check
En balans mellan jobb,fritid och övrig tid.......check
Fint hus med plats till mina prylar......check
En bra HIFI-utrustning och en dedikerad hemmabio......check
Bra bil.....check

Har säker missat massa punkter men de ovan är mina viktiga punkter. För många är resor och att upptäcka världen en mening. Jag har varit runt på många ställen men aldrig fått en sådan där WOW-känsla utan jag har insett att paradiset jag letat efter finns när jag befinner mig här i nuet och njuter av vardagen. Istället för att stressa runt och planera för mycket inför framtiden.

Yankeee
2007-11-27, 16:26
Meningen med livet är att kunna skriva en lista på hur grymt bra man har det och vilka coola grejer man har.

Doctor Snuggles
2007-11-27, 16:26
Jag hittade den förra veckan. Hade tappat bort den en tag, men gjorde en storstädning och se där, där låg den bakom byrån.

Doctor Snuggles
2007-11-27, 16:27
Meningen med livet är lätt att kunna skriva en lista på hur grymt bra man har det och vilka coola grejer man har.

Den som har mest när han dör vinner ftw.

Tolkia
2007-11-27, 16:31
Om det överhuvudtaget finns en "mening med livet" tror jag inte att jag kommer att lyckas ta redan på vad den är innan jag dör (vad är oddsen - gaaaaanska många betydligt smartare än jag har försökt tidigare utan att lyckas ...). Det är inte detsamma som att jag inte kan skapa mig ett liv som är meningsfullt både för mig och andra.

Till trådskaparen: Det låter som om du fokuserar vad du INTE vill ha/göra/uppnå; kanske vore det en vettig approach att nu när du vet det, övergå till att fundera på vad du faktiskt VILL. Ditt liv är just ditt, så det är egentligen ganska ointressant hur dina önskningar förhåller sig till andras (så länge de inte centrerar kring att skada andra eller något). Jag tror inte riktigt på att det skulle vara så att du verkligen inte har några som helst önskningar, drömmar etc., däremot kan det lätt bli så att man, om man fokuserar sin egen tänkta "fucked-up-het" för mycket, glömmer att de faktiskt finns där.

Tolkia
2007-11-27, 16:31
Meningen med livet är att kunna skriva en lista på hur grymt bra man har det och vilka coola grejer man har.
Jag som trodde att det var att förfina spydigheten till en konstart. Äsch då.

Eddie Vedder
2007-11-27, 16:33
Jag röstade inte alls, tror inte det finns någon mening med livet. Att finna meningen i livet tycker jag skiljer sig från meningen med livet.

Så jag letar inte efter meningen med livet eftersom jag inte tror någon sådan existerar, men för den delen tycker jag absolut inte livet är onödigt så inget svarsalternativ passade in för mig direkt.

Yankeee
2007-11-27, 16:34
Jag som trodde att det var att förfina spydigheten till en konstart. Äsch då.

Jag är en simpel man.

jwzrd
2007-11-27, 16:34
Jag röstade inte alls, tror inte det finns någon mening med livet. Att finna meningen i livet tycker jag skiljer sig från meningen med livet.

Så jag letar inte efter meningen med livet eftersom jag inte tror någon sådan existerar, men för den delen tycker jag absolut inte livet är onödigt så inget svarsalternativ passade in för mig direkt.

Juryn noterar att meningen i ditt liv finns att hitta i semantik.

Doctor Snuggles
2007-11-27, 16:37
Jag röstade inte alls, tror inte det finns någon mening med livet. Att finna meningen i livet tycker jag skiljer sig från meningen med livet.

Så jag letar inte efter meningen med livet eftersom jag inte tror någon sådan existerar, men för den delen tycker jag absolut inte livet är onödigt så inget svarsalternativ passade in för mig direkt.

Om livet har någon mening, eller om det är onödigt eller inte är både en fråga om mänsklig tolkning. Vi vill gärna dock upphöja begrepp till att ha absoluta, oföränderliga värden, som kvarstår efter vi är borta (religion är ypperligt för detta ändamål).

Doctor Snuggles
2007-11-27, 16:38
Juryn noterar att meningen i ditt liv finns att hitta i semantik.

Den noterar också att meningen i ditt liv är att påpeka detta. ;)

Alexton
2007-11-27, 16:38
Min mening med mitt liv är att lära mig det jag tycker är intressant och skita i resten. I slutet ska det vara mer roliga och intressanta saker jag gjort än tråkiga. Nu inte sagt att diska / städa / vädra mattor är roligt och intressant men det är nödvändigt för min hälsa och välmående i längden ;)

jwzrd
2007-11-27, 16:39
Den noterar också att meningen i ditt liv är att påpeka detta. ;)

Och detsamma om ditt =)

Doctor Snuggles
2007-11-27, 16:43
Och detsamma om ditt =)

Haha, I knew it. Programmeraren låter sig ej förnekas.
Jag är Jacks rekursiva funktion.

jwzrd
2007-11-27, 16:46
Haha, I knew it. Programmeraren låter sig ej förnekas.
Jag är Jacks rekursiva funktion.

Givet =)

Jag har funnit en del saker som fungerar för mig för att överleva och trivas men söker samtidigt en del för att hitta fler.

Muskelbyggaren
2007-11-27, 17:01
Att tänka på kluriga saker.

Trance
2007-11-27, 18:58
Saknar alternativet." Nej, har inte börjat leta än". Noll planering för framtiden, lever dag för dag. Vilket bara är coolt om man faktiskt fyller de dagarna men någon som helst mening.

Baan
2007-11-27, 19:33
Ja, att hålla mig vid liv. FOREVER

Versus
2007-11-27, 19:37
Saknar alternativet." Nej, har inte börjat leta än". Noll planering för framtiden, lever dag för dag. Vilket bara är coolt om man faktiskt fyller de dagarna men någon som helst mening.

Stämmer inte bra på mig med.

Frida.B
2007-11-27, 19:52
Jag anser att meningen med livet (människorna som lever) är att föra sina gener vidare. Det är därför man skaffar barn, man vill ju inte att ens gener ska upphöra här och nu. Men med det sagt menar jag inte att folk som inte har eller kan få barn etc inte borde leva. Jag tycker bara att det är onödigt att tänka på, meningen med livet utan tycker att man ska tänka. Vad kan jag göra med mitt liv så att jag och andra ska må så bra som möjligt.

jaaaaag
2007-11-27, 19:58
Varför tkr vissa att det är så viktigt att finna en mening med allting? Livet har sin gång och man får göra det allra bästa för att vara lycklig och ha riktigt kul den tid man får. Som Eddie Vedder tror jag inte att det finns nån speciell mening, vi bara finns.

joriice
2007-11-27, 20:07
saknade alternativet "Nej" också

Jag letar inte, jag låter det komma bara. Jag styr det såklart i den vägen jag tror är bäst. Jag gör saker som känns viktiga och roliga, och ser vad som händer bara.

:)

pe11e
2007-11-27, 20:08
Nej. Varför? för att den inte finns någon mening med livet annat än hur du själv väljer att leva ditt liv. Flummigt svar, men det är min uppfattning. Vi föds med olika förutsättningar och jag som har det förjävla bra i Sverige har inget att klaga över.

Det jag har gjort är att leva ett meningsfullt liv istället. Jag har hittat en harmoni med mig själv och min existens. Som agnostiker är jag övertygad om att det inte finns några givna svar på någonting. Jag slösar inte min tid på att fundera över hur mitt liv ska vara utan lever som jag vill och försöker göra något vettigt av tiden jag har.

lectris
2007-11-27, 20:20
Nej jag har nog inte hittat meningen med mitt liv, tveksam till att det finns en. Beror på vad man vill och hur man ser på sin tillvaro. Just nu vill jag dock att meningen med mitt liv ska vara:

Skaffa mig min drömutbildning och drömjobb
Få en hyfsat god ekonomi
Uppleva så mycket som möjligt med min friska, lyckliga familj som jag ska skaffa nån gång ;)

slutliga målet med mitt liv är att inte dö av cancer eller annan långdragen och överdrivet plågsam sjukdom.

Muskelbyggaren
2007-11-27, 20:34
Det lustiga med hela meningsbegreppet är ändå att det förlorar sin innebärd ju mer man lär sig om världen.

Pingu
2007-11-27, 20:37
Ja jag har hittat meningen med livet

Så här ser dom ut, Eric och Sara

http://i14.tinypic.com/8eiwpk7.jpg

Baan
2007-11-27, 20:38
Det lustiga med hela meningsbegreppet är ändå att det förlorar sin innebärd ju mer man lär sig om världen.

Jaså? Hur då?

Octavus Fortuna
2007-11-27, 20:43
Jag vet inte vad den egentliga meningen med livet är, om man ser det från ett större perspektiv men min mening med livet är att leva för allt som gör att man vill leva.

Muskelbyggaren
2007-11-27, 20:46
Jaså? Hur då?
Därför att allt reduceras ned till personlig favör, då ingen mening finns ur rent fysikalisk mening.

Baan
2007-11-27, 20:48
Därför att allt reduceras ned till personlig favör, då ingen mening finns ur rent fysikalisk mening.

Nej, och frågan har aldrig handlat om någon fysikalisk mening i någon instans.

Muskelbyggaren
2007-11-27, 20:53
Nej, och frågan har aldrig handlat om någon fysikalisk mening i någon instans.
För mig är fysikalisk mening något viktigt när jag funderar kring mening. Precis lika godtyckligt som de andra svaren i tråden. Och jag upplever också att stöttestenarna i vad jag grundar mina meningar på försvinner alltmer ju mer jag tänker på dem. Oberoende av att jag råkar vara naturvetare.

Bronkitkorv
2007-11-27, 20:56
Att ha en meningsfull fritid och lycka, helst ska alla i min närhet ha del av den lyckan också så jag slipper höra massa gnäll.

Baan
2007-11-27, 20:57
För mig är fysikalisk mening något viktigt när jag funderar kring mening. Precis lika godtyckligt som de andra svaren i tråden. Och jag upplever också att stöttestenarna i vad jag grundar mina meningar på försvinner alltmer ju mer jag tänker på dem. Oberoende av att jag råkar vara naturvetare.

Det lustiga med hela meningsbegreppet är ändå att det förlorar sin innebärd ju mer man lär sig om världen.

Jag citerar dig igen för att förtydliga. Du får det att låta som du kommit på något nytt, du är lite smartare än andra o.s.v., fastän det låter mer som du inte ens förstår frågan. Det är ganska uppenbart och intressant att det inte finns något rätt svar ur ett vetenskapligt perspektiv, därmed är det ganska överskattat att påpeka det dom flesta ändå förstår intuitivt.

Det som efterfrågas är kanske svårt att uttrycka i få ord, men jag ser det som att man ska ta upp det som gör livet värt att leva och är värt att nämnas sas. Jag tror det är den generella tolkningen av den här antika frågan.

jwzrd
2007-11-27, 20:57
För mig är fysikalisk mening något viktigt när jag funderar kring mening. Precis lika godtyckligt som de andra svaren i tråden. Och jag upplever också att stöttestenarna i vad jag grundar mina meningar på försvinner alltmer ju mer jag tänker på dem. Oberoende av att jag råkar vara naturvetare.

För dig reduceras meningen till att vara ett djur: knurra för att göra barn, skydda din familj/flock, äta, skita och sova.

Vi andra intelligenta primater värderar det vi kan göra med vår intelligens mer än du, trots att du inbillar dig att du är naturvetare. Vår kapacitet för abstrakt tänkande är också naturvetenskap.

Muskelbyggaren
2007-11-27, 21:05
Klart att jag också kan räkna upp en lista över konkreta saker som är meningsfulla för mig. Men vad hindrar det mig att göra det till något mer filosofiskt? Jag tror att ni missförstår mig. Jag har ingen kallt naturalistisk livssyn som grundar sig blint på mina naturvetenskapliga övertygelser.

Hur vi än vänder och vrider på det är vi ju ändå fångade i våra intellekt, det är med dem vi utför själva analysen av omvärlden som leder till resultatet som är lockande att ta för något det inte är, en filosofi exempelvis.

jwzrd
2007-11-27, 21:08
Klart att jag också kan räkna upp en lista över konkreta saker som är meningsfulla för mig. Men vad hindrar det mig att göra det till något mer filosofiskt? Jag tror att ni missförstår mig. Jag har ingen kallt naturalistisk livssyn som grundar sig blint på mina naturvetenskapliga övertygelser.

Hur vi än vänder och vrider på det är vi ju ändå fångade i våra intellekt, det är med dem vi utför själva analysen av omvärlden som leder till resultatet som är lockande att ta för något det inte är, en filosofi exempelvis.

Vissa är mer fångade än andra.

Muskelbyggaren
2007-11-27, 21:13
Vissa är mer fångade än andra.
Och det grundar du på vad jag skrivit i denna tråd?

stridis
2007-11-27, 21:13
Meningen med livet?
2pw6R_-wTXU

jwzrd
2007-11-27, 21:16
Och det grundar du på vad jag skrivit i denna tråd?

Ja ditt sista inlägg. Du verkar full av begränsningar helt enkelt.

Muskelbyggaren
2007-11-27, 21:19
Ja ditt sista inlägg. Du verkar full av begränsningar helt enkelt.
Okej, så må vara, jag tänker inte försvara mig. :)

Yes
2007-11-27, 21:21
Syftet/meningen har varit rätt självklar sen jag var en 8-9 år, men det är inte förrän rätt nyligen jag insett det.

rememberence
2007-11-27, 21:26
Nej fy fan, mitt liv känns som att det kan sluta imorgon.

Yes
2007-11-27, 21:40
Nej fy fan, mitt liv känns som att det kan sluta imorgon.
Det kan det också. Just därför är det klokt att fylla dagarna med något meningsfullt. Fast samtidigt får man inte glömma att livet kan fortgå i rätt många dagar till.

Bästa receptet är förstås att fylla livet med så mycket meningsfullt som möjligt idag, som i sin tur gör det ännu mer meningsfullt imorgon.

Du ska för övrigt veta att jag just nu känner mig sagolikt vis.

Godnatt!

rememberence
2007-11-27, 21:43
Mjo, jag försöker motivera mig själv att leva vidare med att det finns en morgondag men jag har en känsla av att den kommer att vara lika illa som dom andra dagarna. *gah!*

Mirre
2007-11-27, 21:55
Meningen med livet för mig är;
att hela tiden vidareutvecklas
att sprida glädje
att hjälpa till
att dela med mig
att tro på min framtid

och framförallt att älska!

Bonus är barn, familj och karriär

Tro, hopp och kärlek, helt enkelt!

/Mirre

P.s Givetvis finns även kortsiktiga små meningar med livet utmed vägen. För mig är det att gå vidare med min karriär, hjälpa till så att vi kan utöva vår älskade sport och givetvis att vinna SM.*rolleyes* Längre fram vill jag adoptera ett föräldralöst barn och även få eget med någon underbar man.

Ignatius72
2007-11-27, 22:22
För att spinna vidare på det semantiska så skulle jag vilja säga att det är ett jobbigt projekt att leta meningen med livet, däremot kan man ju försöka ge mening till sitt liv. Det senare känner jag mig rätt så nöjd med och det är väl bara att fortsätta göra sånt som funkar.
barn, familj, jobb, fritid, träning, polare. Är de någorlunda tillfredställt på den fronten så är jag en nöjd man.

Pepparkakssmurfen
2007-11-27, 22:30
Japp,jag har hittat Meningen Med Livet.

Doris
2007-11-27, 22:35
meningen med mitt liv verkar skifta, dag för dag vecka för vecka, livet handlar om att ha mål uppsatta o jobba för att uppnå dom - för din egen skull -

ZHTOHELLAS
2007-11-27, 22:38
Nej, söker fortfarande.

Testar ofta på nya saker att göra osv

tejpis
2007-11-27, 22:50
Nej, jag tror inte heller på någon mening med livet. Tills motsatsen är bevisad så är universum och exinstensen en delikat slump utan syfte.

Men jag vet vad jag vill GÖRA med mitt liv.

Ganymedes
2007-11-27, 22:57
Svår fråga det där. Man får ju nya infallsvinklar varje dag tycker jag. Men om jag skulle hamna på min dödsbädd i morgon skulle jag vara nöjd med vad jag lyckats åstadkomma på de (i sammanhanget) få år jag levat iaf. Och det måste ju vara ett gott tecken.

Lilla Lisa
2007-11-28, 09:39
Att utveckla och att utvecklas.
Trygghet, balans, ro och att känna mig tillfredställd.

Mashik
2007-11-28, 09:53
Jepp, att leva och uppleva. Enkelt men ändå svårt.

TCOG
2007-11-28, 09:58
Pengar är det viktigaste med livet....kan jag göra det mesta jag vill då...

coxie
2007-11-28, 10:00
Jag menade så klart meningen med ditt egna liv, inte meningen med livet i sig. Jag själv känner att jag för varje dag som går får en allt mer meninglös vardag. Jag har testat resa runt världen, det var tråkigt på alla platser. Jag har testat att plugga, känns totalt meningslöst med personlig utveckling.

Det var därför jag startade denna tråd, för att få lite nya anfallsvinklar i striden mot tristess.

Ignatius72
2007-11-28, 10:02
Jag menade så klart meningen med ditt egna liv, inte meningen med livet i sig. Jag själv känner att jag för varje dag som går får en allt mer meninglös vardag. Jag har testat resa runt världen, det var tråkigt på alla platser. Jag har testat att plugga, känns totalt meningslöst med personlig utveckling.

Det var därför jag startade denna tråd, för att få lite nya anfallsvinklar i striden mot tristess.

Med den inställningen du har så lär du inte få roligare än vad du har det är jag rädd. Jag kan ju slänga upp några förslag till dig. Du kommer att testa och sen säger du att det var inte roligt.

mini
2007-11-28, 10:06
Meningen med livet känns så definitivt. Jag har flera olika saker som gör mitt liv meningsfullt, men det är ju inte samma sak. Så nä, jag har inte hittat min mening, och jag tror ärligt talat inte att jag kommer finna den heller. Det gör dock inget.

TCOG
2007-11-28, 10:09
ok, men i mitt eget fall/liv då är pengar det viktigaste för mig....

gatewarden
2007-11-28, 10:11
Tänker aldrig tankarna "Vad är meningen med live?". Lever enkelt, varje dag är en ny dag och gör det bästa av stunden. Tänker aldrig på framtiden i princip heller.

coxie
2007-11-28, 10:18
Med den inställningen du har så lär du inte få roligare än vad du har det är jag rädd. Jag kan ju slänga upp några förslag till dig. Du kommer att testa och sen säger du att det var inte roligt.

Jo jag vet, och problemet är antagligen att trots tung medicinering fortfarande är deprimerad. Läkarna vill testa nya saker då och då men jag märker ingen effekt.

Ignatius72
2007-11-28, 10:25
Jo jag vet, och problemet är antagligen att trots tung medicinering fortfarande är deprimerad. Läkarna vill testa nya saker då och då men jag märker ingen effekt.

Det har bidrar naturligtvis. Det är ju inte så att man direkt väljer att vara kliniskt deprimerad. Men inställningen kan vara avgörande för var man tar vägen och hur man upplever saker. Det kan man ju få hjälp med på olika sätt. Enbnart medicinering tror jag inte hjälper till annat än att ta sig ur det värsta och att bli mottaglig för annan form av hjälp. Det är inte alltid så lätt att själv "ta sig i kragen". jag är inte så vansinnigt insatt i depression, men en semikvalificerad gissning är att lösniningsfokuserad terapi hade kunnat hjälpa dig.

Rahf
2007-11-28, 12:02
Surf.

scum
2007-11-28, 13:57
jakten på den perfekta runda, bruna diamanten, troligtvis.