handdator

Visa fullständig version : Hälsosam viktökning utan att träna


lectris
2007-11-26, 19:56
Hörde om en tjej vars far har problem med käkarna och därför inte kan äta ordentligt. Han får ont av att öppna munnen och kan inte äta något annat än mixad mat egentligen. Nu på senare tid har han rasat i vikt och behöver gå upp igen.. de har varit i kontakt med sjukvården för att få nån slags näringsdryck men utan vidare framgång. finns det något kosttillskott som är mer som en måltidsbas, än en gainer? alltså som biddrar till viktökning utan att det egentligen "ska" intas i samband med träning tex.

Måltidsersättare innehåller väl relativt lite kalorier eftersom de är menade att få folk att gå ner i vikt, men han har svårt att få i sig stora mängder och behöver något som innehåller mycket kalorier på liten mängd så att säga.

Gainer är väl inte det bästa att sitta och sörpla på dag ut och dag in eller?

Jag är lite lost. Han lever i princip på olika soppor men behöver något mer energirikt. Har tipsat om sjukvården men om de redan har varit i kontakt med dietist utan så stor förändring kan man ju se sig om på annat håll innan han tynar bort fullständigt.

Tips och råd, någon?

z_bumbi
2007-11-26, 20:21
Det man får köpa via vården är en (äckligare) form av färdig dryck precis som gainomax, gainomax var ursprungligen just en produkt för folk som behövde mer kalorier inom vården men med lite reklam och produktutveckling så blev det dessutom en återhämtningsdryck.
Gainomax etc funkar alltså men jag ser inget fel i att använda en vanlig gainer, blanda med den fetaste mjölken och ev slå i lite rapsolja för att öka kalorierna ytterligare.

Dietisterna på forumet kanske har andra råd.

Mental
2007-11-26, 23:13
Om han i nuläget via soppor och passerad mat får i sig det han behöver i form av aminosyror och essentiella fettsyror så skulle jag bara berika varje mål med ca 1msk rapsolja.

Säg att det blir 5msk rapsolja om dan så ger det ca 600 extra kalorier utan att addera mättade fettsyror eller onödig mättnad från fibrer och liknande.

Gainomax och liknande är bra, men de kostar ju en bra slant.
Jag skulle inte köra hela energihöjningen baserat på mjölk och mjölkfett dock, på grund av fettsyrasammansättningen.

Sen att man kan ta ett glas varm choklad med massor av vispgrädde då och då för njutningens skull är en annan sak.

C.E.J.
2007-11-27, 00:07
Hörde om en tjej vars far har problem med käkarna och därför inte kan äta ordentligt. Han får ont av att öppna munnen och kan inte äta något annat än mixad mat egentligen. Nu på senare tid har han rasat i vikt och behöver gå upp igen.. de har varit i kontakt med sjukvården för att få nån slags näringsdryck men utan vidare framgång. finns det något kosttillskott som är mer som en måltidsbas, än en gainer? alltså som biddrar till viktökning utan att det egentligen "ska" intas i samband med träning tex.

Måltidsersättare innehåller väl relativt lite kalorier eftersom de är menade att få folk att gå ner i vikt, men han har svårt att få i sig stora mängder och behöver något som innehåller mycket kalorier på liten mängd så att säga.

Gainer är väl inte det bästa att sitta och sörpla på dag ut och dag in eller?

Jag är lite lost. Han lever i princip på olika soppor men behöver något mer energirikt. Har tipsat om sjukvården men om de redan har varit i kontakt med dietist utan så stor förändring kan man ju se sig om på annat håll innan han tynar bort fullständigt.

Tips och råd, någon?

Det har väl ändå hans läkare koll på? Calogen brukar ges till wasting-patienter, det är enbart fett. Sen finns det särskilda produkter avsedda för tpn-patienter, alltså de som går mat genom en slang. Eftersom kolozzeum inte säljer den här typen av produkter alls vill jag nog våga mig på att länka: http://www.nutricia.se

tejpis
2007-11-27, 01:55
Min mor får såna, Nutricia Fortimel Extra:
Fortimel Extra innehåller per 100 ml

• 150 kcal
• 10 g protein (27 E%)
• 15,6 g kolhydrat (41 E%)

300kcal per drink, god som sjutton också. Man får dem även billigt av vården? Hon köper för 2kr/st eller någonting.

lectris
2007-11-27, 06:12
Sen finns det särskilda produkter avsedda för tpn-patienter, alltså de som går mat genom en slang. Eftersom kolozzeum inte säljer den här typen av produkter alls vill jag nog våga mig på att länka: http://www.nutricia.se

Min mor får såna, Nutricia Fortimel Extra:
Fortimel Extra innehåller per 100 ml

• 150 kcal
• 10 g protein (27 E%)
• 15,6 g kolhydrat (41 E%)

300kcal per drink, god som sjutton också. Man får dem även billigt av vården? Hon köper för 2kr/st eller någonting.

ahh! det var något sånt jag var ute efter :) ska föra det vidare. tack tack.

machine gun
2007-11-27, 08:22
Se till att han får komma till en dietist, det är dietister som skriver ut näringsdrycker (läkare kan göra det också, men de har inte lika bra koll på den biten som regel). Det blir ofta betydligt billigare än att köpa dem till självkostnadspris på Apoteket.

Överhuvudtaget bör man få komma till en dietist om man har ätproblem. Det är mkt lättare om någon får träffa honom och kan utgå från hans förutsättningar än att man ska sitta här och gissa sig fram.

lectris
2007-11-27, 08:37
Överhuvudtaget bör man få komma till en dietist om man har ätproblem. Det är mkt lättare om någon får träffa honom och kan utgå från hans förutsättningar än att man ska sitta här och gissa sig fram.

jo det var vad jag sa också, men de har varit hos dietist tydligen och inte riktigt blivit tagna på allvar (kändes det som att hon tyckte iaf). nu hade hon besökt sin far första gången sedan några månader tillbaka och han hade tydligen gått ner riktigt mycket. han ska träffa sin dietist igen men hon ville väl försäkra sig på nåt sätt om att han inte går ner mer tills det händer något på dietistfronten..

jag förstår henne, om min pappa inte kunde äta ordentligt och rasade i vikt utan att vi hade nån hjälp från sjukvården skulle jag väl få panik eller något :Virro