handdator

Visa fullständig version : Lagavulin vann whisky-VM


Nitrometan
2007-11-26, 19:48
Rökigt retar smaklökarna bäst. I helgen korades den 16-åriga whiskyn Lagavulin till bästa whisky i maltwhisky-vm. Skotten segrade i rökklassen.

- Det ska vara bra doft, smak och eftersmak. Lagavulin är komplett med bra rökig balans, säger Henrik Aflodal, whiskyexpert som driver sajten whiskysport.
Skotten fick också juryns hederspris.

Artikel här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=527&a=718825

http://www.dn.se/content/1/c6/71/88/25/lagavulin_153.jpg

watertouch
2007-11-26, 19:53
Vad är det med Islay whiskys och att dom ska va så rökiga?

Nitrometan
2007-11-26, 19:56
Vad är det med Islay whiskys och att dom ska va så rökiga?
Det är det som är Islays grej. Rökig whisky. Det ska bara vara så.

Det finns ju andra distrikt som har en helt annan karaktär.

BigForre
2007-11-26, 20:08
Köpte min andra flaska för ett par veckor sedan. Håller på och provar mig lite fram, men blev tvungen att köpa en till då det faktiskt var en mycket trevlig bekantskap.

watertouch
2007-11-26, 20:09
Dyr hobby det här.. ;)

watertouch
2007-11-26, 20:11
Hur "Normalt" mycket bör man dricka en drink eller? När jag väll tar en drink på en Ardbegs 10 ja då fan blir det oftast mer än en drink. Det tär på plånboken...:cryout:

gatewarden
2007-11-26, 20:12
Tyvärr har Lagavulin gjort sitt sita år med 50ppm och går ner till 35 under 2008. Så sista omgången man köper in nu.

gatewarden
2007-11-26, 20:13
Man gör inte drinkar på Lagavulin eller Ardbeg. Bara hobbybrats och folk som gillar "hädelse" som gör detta!

Droog
2007-11-26, 20:16
Värdig vinnare även om det är ganska jämt skägg med t ex Bowmore 17. Om pengar inte spelar någon roll så är LOTI eller Bowmores 25:a inte så dum heller. ;)

watertouch
2007-11-26, 20:17
Man gör inte drinkar på Lagavulin eller Ardbeg. Bara hobbybrats och folk som gillar "hädelse" som gör detta!

Inte drink som i drink utan drink som man tar sig ett glas. :)

watertouch
2007-11-26, 20:18
Bourbon är väll det enda man bör göra drinkar av eller hälla i vasken.

gatewarden
2007-11-26, 20:23
Dram är ordet för ett glas whisky :)

The_RobRoy
2007-11-26, 20:35
Pappas favorit, vad betyder ppm grejen??

Ganymedes
2007-11-26, 20:36
Vad är det med Islay whiskys och att dom ska va så rökiga?

Tradition. Dessutom finns det mycket torv på öarna. Torven eldas under kornen för att torka dessa. Det är denna torkningsprocess som ger whiskyn den där härliga rökiga smaken och doften. Distillerier som gör icke-rökig whisky torkar sitt korn med varmluft (vanligtvis).

För den som inte vet det, är det alltid exakt samma innehåll i ALL maltwhisky: vatten, mältat korn och jäst. Inget annat.

Och ja, jag är en riktigt whisky-lover! Laggan är en värdig vinnare. :hbang:

Ganymedes
2007-11-26, 20:37
Pappas favorit, vad betyder ppm grejen??

PPM = Parts per million. Det avser fenolhalten i drycken. Ju högre värde, desto rökigare. Highland Park är lite lätt rökig och har 25 ppm. Värsta hittills är Octomore, som ligger (eller ja, kommer ligga på när den släpps) hela 80 ppm!

watertouch
2007-11-26, 20:39
Så smaken av tex frukt och chocklad tillsätts inte efteråt är de det du menar?

Ganymedes
2007-11-26, 20:49
Så smaken av tex frukt och chocklad tillsätts inte efteråt är de det du menar?

Absolut inga sådana tillsatser. Smaken på whiskyn kommer primärt från faten den lagrats i (många pratar även om att vattnet de använder och t.o.m klimatet vid lagringshusen spelar in). Vissa estrar kan ge söta smakassociationer t.ex. Vanligast är burbon- eller sherryfat. Det sistnämnda ger lite sötare whisky.

Edit: man får tillsätta färgämne, E150. Vissa experter menar att de kan känna det i smaken. Men det är tveksamt. Det är för färgens skull, då denna kan avvika mellan olika tappningar. Och då kan kunder få för sig att det är kvalitetsskillnad. Vilket det inte är då.

watertouch
2007-11-26, 20:51
Absolut inga sådana tillsatser. Smaken på whiskyn kommer primärt från faten den lagrats i. Vissa estrar kan ge söta smakassociationer t.ex. Vanligast är burbon- eller sherryfat. Det sistnämnda ger lite sötare whisky.

Edit: man får tillsätta färgämne, E150. Vissa experter menar att de kan känna det i smaken. Men det är tveksamt. Det är för färgens skull, då denna kan avvika mellan olika tappningar. Och då kan kunder få för sig att det är kvalitetsskillnad. Vilket det inte är då.


Okej intressant.

gatewarden
2007-11-26, 21:02
I vilket fall kommer Lagavulin närma sig Caol Ila, eftersom båda har samma PPM-halt. Dock så har lagavulin mycket mer hav och tångtoner i både smak och doft.

Ardbeg kommer lansera sin nya 10:a i vår. Kommer bli mycket intressant. Kommer nog köpa på mig 12 lagavulin 16 åriga framöver.

BigForre
2007-11-26, 21:17
Tyvärr har Lagavulin gjort sitt sita år med 50ppm och går ner till 35 under 2008. Så sista omgången man köper in nu.

Är helt ny när det kommer till whiskey, men gillade den här väldigt mycket. Hur vet man att man får tag i en gammal flaska? Nästan så att man ska köpa på sig en till när man råkat hitta något man gillar.

Ganymedes
2007-11-26, 21:18
I vilket fall kommer Lagavulin närma sig Caol Ila, eftersom båda har samma PPM-halt. Dock så har lagavulin mycket mer hav och tångtoner i både smak och doft.

Ardbeg kommer lansera sin nya 10:a i vår. Kommer bli mycket intressant. Kommer nog köpa på mig 12 lagavulin 16 åriga framöver.

Jag är lite orolig för Lagavulin men förväntansfull på Ardbeg i detta fallet. Har du följt Ardbeg sedan Very Young-releaserna och framåt? De bådar gott.

Ganymedes
2007-11-26, 21:19
Är helt ny när det kommer till whiskey, men gillade den här väldigt mycket. Hur vet man att man får tag i en gammal flaska? Nästan så att man ska köpa på sig en till när man råkat hitta något man gillar.

Det är inte säkert att du märker det på utseendet, men ev. byter de logga. Än är det ingen fara - du KAN inte få tag i annat än den "gamla".

gatewarden
2007-11-26, 21:27
Bukar finns en sk batch-serie på alla flaskor. Lord Of The Isle har L06, osv som säger vilket årtal den är buteljerrad.

Ganymedes. Har 1 öppnad och oöppnad av gamla 10an, very young, still young och almost there. Skall köra provning med dom och nya tian när den kommer. Funderar på att köpa mig en 5cl Mór också.

Har jag öppnat 77an och 78an då också så kör jag dom på samma provning.

Ganymedes
2007-11-26, 21:37
Bukar finns en sk batch-serie på alla flaskor. Lord Of The Isle har L06, osv som säger vilket årtal den är buteljerrad.

Ganymedes. Har 1 öppnad och oöppnad av gamla 10an, very young, still young och almost there. Skall köra provning med dom och nya tian när den kommer. Funderar på att köpa mig en 5cl Mór också.

Har jag öppnat 77an och 78an då också så kör jag dom på samma provning.

Låter härligt! Har du berikat dina smaklökar med Ardbeg 1974? Är ruskigt sugen på en investering där. Ardbeg är trots allt min favvo...

gatewarden
2007-11-26, 22:17
74:orna som säljs nu är gammla avdankade. Den som såldes på sysemet i sommras är Ren DYNGA. Du kan få en Kidalton för samma pris som är GUDARNAS NEKTAR på whiskyauction.de etc. 72, 73 är guldåren.

the_PL_man
2007-11-26, 23:11
När skulle provning vara sa du ? ;)

/the_PL_man

Bukar finns en sk batch-serie på alla flaskor. Lord Of The Isle har L06, osv som säger vilket årtal den är buteljerrad.

Ganymedes. Har 1 öppnad och oöppnad av gamla 10an, very young, still young och almost there. Skall köra provning med dom och nya tian när den kommer. Funderar på att köpa mig en 5cl Mór också.

Har jag öppnat 77an och 78an då också så kör jag dom på samma provning.

hahavaffan
2007-11-26, 23:15
Bourbon är väll det enda man bör göra drinkar av eller hälla i vasken.:laugh:

the_PL_man
2007-11-26, 23:16
Alla är inte rökiga.

Prova t .ex Bruichladdich & Bunnahabhain standardwhisky. Ganska milda tycker jag.

mvh
the_PL_man (som just för tillfället sippar lite Dalwhinnie)

Vad är det med Islay whiskys och att dom ska va så rökiga?

Mental
2007-11-26, 23:38
Finnes det något välsmakande rökigt alternativ om man inte vill spränga 300kr?

Mental
2007-11-26, 23:43
Funderar på Macleod's Islay 8yrs, ligger strax över budget. 320sek

the_PL_man
2007-11-26, 23:47
För dom pengarna hade jag nog tagit denna:
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=515&Butik=0&SokStrangar=

Men hellre lagt till några kronor till & köpt mig en Caol Ila.

/the_PL_man

Snafu
2007-11-27, 00:05
Jag såg en bumpersticker idag där det stod "I love Islay". Jag trodde det var smeknamn för Islington i London men det var alltså whisky. Jag ska nog köpa en flarra hem till päronen då det är så jädrans billigt att köpa i England.

gatewarden
2007-11-27, 14:44
Jag såg en bumpersticker idag där det stod "I love Islay". Jag trodde det var smeknamn för Islington i London men det var alltså whisky. Jag ska nog köpa en flarra hem till päronen då det är så jädrans billigt att köpa i England.

Är du hög? Snittet i i butikerna är ungefär 20kr billigare per flaska jämnfört med systemet. iaf när jag var där 2005. På flygplatsen kunde det vara värt att köpa.