handdator

Visa fullständig version : Optimal viktnedgång för en som aldrig ger sig!


fonzie
2007-11-26, 18:17
Hejsan.

Jag har senaste åren försökt (jag vet inte hur många gånger) att gå ner i vikt. Mitt i denna period blev jag sjuk och gick upp 25 kg på en medicin.

BMR=66,5 + (13,7 x 119) + (5,0 x 192) - ( 6,8 x 18) 2593

2593 x 1.2 = 3042

90g Kolhydrater 402 kcal 20 E%
293g Protein 1201 kcal 60 E%
43g Fett 400 kcal 20 E%

Om jag äter 2000 kcal blir det drygt ett underskott på 1000 kcal=1 kg i veckan (+det jag tränar för) det känns som en lagom takt.
Har tidigare sänkt antingen för lite eller för mycket vilket lett till att man tröttnat. Gjorde igentligen alla fel man kan göra då, ströp fettet, tränade 7 ggr i veckan. Never again!

Är inte särskilt aktiv, går hem från skolan (40 min) och fram och tillbaka till gymmet (2x20 min). Tränar ca 60-90 min beroende på muskelgrupp.
Cardio får bli så ofta jag orkar i form av promenader och cykling.
Styrka högst 4 ggr i veckan.

fonzie
2007-11-26, 18:19
Några frågor:

Hur mycket fett kan man tappa om dagen?

Är mitt kolhydratintag tillräckligt lågt för att vara en låg-kolhydratdiet?
Det lär ju inte bli någon ketos, har provat keto förut och jag mådde inte särsklit bra. Anledning till att jag väljer lite lägra kollisar är för att jag läst att låg-kolhydratdiet är bäst när man ör överviktig.

fonzie
2007-11-26, 18:26
Felåt.

Glömde ze basix.

18 år
193 cm
119 kg
BF% 25-30

Målvikt: 90 kg på 250 dagar ~ Landar någonstans i augusti 2008.

King Grub
2007-11-26, 18:35
Några frågor:

Hur mycket fett kan man tappa om dagen?

Är mitt kolhydratintag tillräckligt lågt för att vara en låg-kolhydratdiet?
Det lär ju inte bli någon ketos, har provat keto förut och jag mådde inte särsklit bra. Anledning till att jag väljer lite lägra kollisar är för att jag läst att låg-kolhydratdiet är bäst när man ör överviktig.

1. Varje kilo fett du har på kroppen kan frisätta (ungefär) 70 kcal per dygn. Ett större underskott innebär omedelbar katabolisering av fettfri massa.

2. Ja, det är en lågkolhydratdiet. En lågkolhydratdiet är dock inte per automatik "bäst" för en tränande, om det inverkar menligt på träningspassen.

fonzie
2007-11-26, 19:48
1. Varje kilo fett du har på kroppen kan frisätta (ungefär) 70 kcal per dygn. Ett större underskott innebär omedelbar katabolisering av fettfri massa.

Så var det ja! Alltså om min LBM ligger på 85 kg, 120-85=35x70=2450.
Då "bör" jag inte ha större underskott än 2450 kcal?


2. Ja, det är en lågkolhydratdiet. En lågkolhydratdiet är dock inte per automatik "bäst" för en tränande, om det inverkar menligt på träningspassen.

Men om man klarar det utan större problem så var det väl bevisat att lågkolhydrat ger större viktnedgång än en "normal"?

King Grub
2007-11-27, 10:00
Ju större övervikt, desto större underskott kan du ligga på utan att riskera muskelförlust på grund av den saken, ja. Givetvis är det inte den enda faktorn som påverkar proteinbalansen.

Dom flesta studier på överviktiga ser en större viktnedgång och fettförlust med en lågkolhydratdiet, åtminstone initialt. Efter längre tid är det färre studier som verifierar den saken.

Paltkoma
2007-11-27, 22:27
Eftersom du vid det här laget misslyckats med att gå ned i vikt flera gånger så kanske du behöver tänka igenom de mentala aspekterna av att gå ned i vikt. Du vet säkert alldeles utmärkt hur man går ned i vikt, vad man ska äta osv, vid det här laget. Det svåra är att arbeta fram ett sätt att tänka och äta som man kan fortsätta att köra på resten av livet. Jag vet - "resten av livet" känns säkert -j****igt ointressant när man är 18 och vill ha beachkropp och brudar omedelbums, men så länge du försöker maxa viktnedgången är risken större att du misslyckas igen.