handdator

Visa fullständig version : Håller du hastigheterna?


mela
2007-11-26, 18:14
Håller du hastigheterna på vägarna när du kör bil?

Poll!

christian
2007-11-26, 18:14
Bara 30-sträckor.

Mourten
2007-11-26, 18:15
Som gammal yrkeschafför borde man väl göra det, men NEJ aldrig.

Slartibartfast
2007-11-26, 18:17
Nog på lands- och motorvägar. Kör ofta för sakta där.

I tätorter, inte en chans. I min hemstad är det 40-begränsning på idiotiska ställen. Sällan jag kör under 60 där.

Hades
2007-11-26, 18:20
Nej, inte när det är bra sikt och väglag.

lectris
2007-11-26, 18:20
helt sjukt egentligen att folk (inkl mig själv) kör för fort jämt och ständigt. försöker hålla i tätorter iaf eftersom det är så jävla mycket ungar överallt som springer hur som helst. på motorväg däremot brukar det dra iväg lite.

mela
2007-11-26, 18:22
Jag håller i princip alltid trafikrytmen. I tätorter håller de flesta hastigheterna så där håller jag också hastigheten. På motorvägar drar folk lätt på och då kör jag som dem.

Lepras
2007-11-26, 18:23
Tror jag nästan aldrig håller hastigheten om jag är påväg nånstanns,,om jag bara slökör eller inte hittar håller jag trafikrytmen.
Ligger nästan alltid i vänsterfil och kör om.Hatar folk som ligger o krypkör ivänsterfilen (70% kvinnliga könet)..Prövotiden går ut om 4 dagar.. Thats it.

Ryska_raketen
2007-11-26, 18:26
Nej, snittar ett par km under 30 km över tillåtna hastighet. Utom vid 30 sträckor. man är väl inte lika cool som Alexlingdgren!

Cilia
2007-11-26, 18:26
oftast bara på 30-sträckor

Lepras
2007-11-26, 18:28
oftast bara på 30-sträckor


Det kan jag intyga*whistle*

Scratch89
2007-11-26, 18:29
Alltid.

(Eller hur mela? :D)

rolf
2007-11-26, 18:30
Nog på lands- och motorvägar. Kör ofta för sakta där.

I tätorter, inte en chans. I min hemstad är det 40-begränsning på idiotiska ställen. Sällan jag kör under 60 där.

:D
Jeppismentaliteten i trafiken är speciell.
Stadsplanen med gatorna är ännu speciellare.

OnT: Nej, jag kör nästan alltid för hårt bara jag inbillar mig att polisen inte är i närheten.

rememberence
2007-11-26, 18:32
Har precis tagit körkort, så jag håller hastigheterna så mycket jag kan och för tillfället kör jag hellre för sakta än för fort pga väglaget vissa dagar :)

egge
2007-11-26, 18:32
Så jävla svårt med nya bilar där man knappt hör motorn ju. Sålde min saab från -86 nyligen och med den kunde man ju lista ut vilken hastighet man låg i utan att titta på mätaren, mycket praktiskt.
Jag försöker att anpassa hastigheten efter trafik och väglag osv. I stan är det 50 typ överallt men oftast ligger jag ändå i 30-40.

Baan
2007-11-26, 18:32
Ganska bra i stan på 30/50-sträckor, lite snabbare än lagligt 70 och över men inte mycket vanligtvis. Beror lite på vad man kör för bil.

Sebbe_H
2007-11-26, 18:32
Kör inte bil men mc, och nej, det går väldigt snabbt väldigt fort.

Jazen
2007-11-26, 18:33
vore taskigt mot bilen om man höll 110 på 110 väg =)

Frippe_L
2007-11-26, 18:40
Sköter mig ganska bra iaf på 70-väg och så, men det är inte så sällan det ligger runt +20-30 där med, beroende på hur vägen ser ut.
I tätort kör jag dock ofta under 50.
Men på 90-väg och över är det beroende på väglag, sikt och trafik hur fort man tar sig fram.

reinholdsson
2007-11-26, 18:41
Naturligtvis!

Nonamenoshame
2007-11-26, 18:42
Aldrig, när man har moped så pallar man ju inte ligga i 50 km framåt. Snarare runt 80 när tillfälle ges.

Scratch89
2007-11-26, 18:43
Jag blir mörkrädd när jag läser den här tråden. :(

TcAnders
2007-11-26, 18:45
Är det 30 - så kör jag 30-35..

I övrigt kör jag fortare..

// Anders

rememberence
2007-11-26, 18:45
Jag blir mörkrädd när jag läser den här tråden. :(

Varför?

mela
2007-11-26, 18:46
Jag blir mörkrädd när jag läser den här tråden. :(

Welcome to real life :Virro

Baan
2007-11-26, 18:48
Jag blir mörkrädd när jag läser den här tråden. :(

Hmmm jämfört med många länder jag kört/åkt bil i så kör vi bra mesigt här, men det är klart, det kanske är dumt att jämföra sig med andra länder, behöver inte vara bra här för att vi är bättre :)

Tycker få kör riktigt galet fort, det vanliga med 10% mer än lagen tillåter exkluderat då såklart. Lite fler på motorväg kanske men landsväg är rätt mesigt.

bertbert
2007-11-26, 18:50
Jag blir mörkrädd när jag läser den här tråden. :(

Prova att köra bil i Frankrike så känns det genast mycket bättre, utan att för den sakens skull vara särskilt bra här. :)

Jazen
2007-11-26, 18:53
Hmmm jämfört med många länder jag kört/åkt bil i så kör vi bra mesigt här, men det är klart, det kanske är dumt att jämföra sig med andra länder, behöver inte vara bra här för att vi är bättre :)

Tycker få kör riktigt galet fort, det vanliga med 10% mer än lagen tillåter exkluderat då såklart. Lite fler på motorväg kanske men landsväg är rätt mesigt.

då åker du inte e4 gävle - sthlm *whistle*

blekfet2
2007-11-26, 18:54
ja

Officer
2007-11-26, 19:29
Håller oftast kring 90 på 70-vägar och 130 på 110. 30 och 50-sträckorna försöker jag överskrida max 5km/h. De är riktigt stränga med böterna nu.


Dock får man såklart anpassa farten efter väglag och medtrafikanter. Det värsta är unga blattar som kör om allt och alla, och sedan stannar vid nästa rödljud för att bli ikappkörd av tant Agda med sin Saab 900, vilken hon inuti sitter 3 centimeter ifrån ratten (som alla andra fruntimmer i trafiken)

Nej för fan tacka vet jag tumregeln om att kvinnor är på rymmen så fort hon är längre bort än 3 meter ifrån spisen!

Scratch89
2007-11-26, 19:31
Man kan fortfarande inte jämföra med andra länder. Lagar är väl till för att hållas? Det är väldigt ovanligt att ha skolor så som vi har det i Sverige, vad jag har sett iallafall. Vi har trettio utanför skolor av en anledning, respektera det.

Psychological
2007-11-26, 19:40
Köra i 90 på 70 väg är väl ingen större fara, men där det är 30 så håller jag alltid farten. På motorväg så är det pellen i botten. Tycker det ska vara fri fart på motorväg!

Fartman
2007-11-26, 19:45
Nej, men jag har börjat bli bättre. Ffa i tätort så brukar jag försöka hålla hastigheten. På landsväg och motorväg kör jag oftast för fort, men fortfarande inte idiotfort. Nu på vintern så håller jag dock alltid hastighetsgränsen eller ibland lägre, efter att ha åkt av pga sladd i för hög hastighet så lärde jag mig.

EDIT: Bara jag som tycker att det är svårt att lyckas hålla 30? Iaf med äldre bilar, det är typ svinjobbigt och det känns som att det inte går att hitta ett "bra läge" så man får sitta och vakta hela tiden.

Denstillasittande
2007-11-26, 19:47
Jag har cirka 9mil till jobbet och mestadelen av den sträckan har fartkameror, så blir inte att jag kör vidare fort.
Ser ingen mening att gasa på imellan även att jag vet exakt var alla sitter, drar ju bara mer bensin.

Däremot om jag kör med firmabilen blir de väl för fort på de flesta ställen, mest för jag inte betalar för bensinen. Där de är 30 bruka jag dock vara rätt noga.

otherside
2007-11-26, 19:47
på vintern hålls dem slaviskt, vinterbilen går kanppt fortare=) På sommarn är de lite sämre me de=) Men som jag brukar säga finns inga regler om hur många sek de får ta upp till 110:hbang: Onödiga omkörningar är ju de underbaraste som finns! Favoriten är att stå på en påfart till motorväg och när bilarna väjer ut för att släååa upp en ger man järnet=) brukar ej vara poppis men mycket roligt! och inga fartgränser behövs brytas=)

Imni
2007-11-26, 19:56
Har nog aldrig hänt... gillar att köra fort.*popcorn*

Nitrometan
2007-11-26, 19:58
Tyvärr är jag dålig på det. 70 försöker jag hålla. Under 70 håller jag alltid. Men annars blir det ofta lite fortare. Vilket är både dumt och onödigt.

Dumleman
2007-11-26, 20:43
Förr hände det att jag körde lite fort men nu är det faktiskt ovanligt att jag kör över 90 på 110 väg :em:. Vid övriga hastighetsbegränsningar håller jag någon km lägre än angiven maxhastighet.

Versus
2007-11-26, 20:44
Man kan fortfarande inte jämföra med andra länder. Lagar är väl till för att hållas? Det är väldigt ovanligt att ha skolor så som vi har det i Sverige, vad jag har sett iallafall. Vi har trettio utanför skolor av en anledning, respektera det.

Utanför skolor är det nästan alltid 30, i stort sett alla i denna tråden skriver att de håller hastigheten på just 30 sträckor.

Har du själv körkort?


Jag tycker svenskarna har rätt hyfsat tempo ändå. Lite väl högt på vissa ställen tex parkeringar fattar jag inte varför folk ska ha så bråttom.

Men sedan fattar jag inte varför folk segar så på motorvägarna där det är 90/110. Motorvägarna är ju de säkraste vägarna.

Man kan ligga i 120 på motorväg i vänsterfil väldigt länge och köra om väldigt många innan man själv blir omkörd faktiskt. Kanske inte i rusning men där det varken är lite eller mycket trafik.

Själv försöker jag hålla hastighetsbegränsingarna i stan iaf. Men har nästan det alltid lite småstressigt på jobbet och det blir lätt att man flyter med i aningen för högt tempo.

budadi
2007-11-26, 20:56
Har bara körkort för Mc, ska inte skriva hur mkt för fort jag kör, men oftast går det...fort. Men icket på 30 och 50 sträckor.

Scratch89
2007-11-26, 21:30
Utanför skolor är det nästan alltid 30, i stort sett alla i denna tråden skriver att de håller hastigheten på just 30 sträckor.

Har du själv körkort?


Jag tycker svenskarna har rätt hyfsat tempo ändå. Lite väl högt på vissa ställen tex parkeringar fattar jag inte varför folk ska ha så bråttom.

Men sedan fattar jag inte varför folk segar så på motorvägarna där det är 90/110. Motorvägarna är ju de säkraste vägarna.

Man kan ligga i 120 på motorväg i vänsterfil väldigt länge och köra om väldigt många innan man själv blir omkörd faktiskt. Kanske inte i rusning men där det varken är lite eller mycket trafik.

Själv försöker jag hålla hastighetsbegränsingarna i stan iaf. Men har nästan det alltid lite småstressigt på jobbet och det blir lätt att man flyter med i aningen för högt tempo.

Ja, jag har körkort, och jag håller alltid gränserna. Jag tycker man ska respektera gränserna, även fast man tycker att de är satta för lågt. Även fast bilen klarar av snabbare inbromsningar och hårdare slirer så gör inte människan med sitt tunnelseende det.

Dock håller jag med dig om att motorvägar är säkrare än vägar med många oförutsedda händelser. En trefilig motorväg med mötande trafik ett par hundra meter bort med viltstängsel osv runt om skulle man kunna ha höga hastighetsgränser på. Men frågan är varför, återigen. Då kan man lika gärna ta tåget, om man nu ska så långt att man måste dit så snabbt.

Pepparkakssmurfen
2007-11-26, 21:34
Nej,aldrig.

Undataget 30-sträckor och då särskilt utanför skolor osv.

budadi
2007-11-26, 21:45
Men frågan är varför, återigen.

Det är kul att köra fort! :notme:

Jazen
2007-11-26, 21:59
Ja, jag har körkort, och jag håller alltid gränserna. Jag tycker man ska respektera gränserna, även fast man tycker att de är satta för lågt. Även fast bilen klarar av snabbare inbromsningar och hårdare slirer så gör inte människan med sitt tunnelseende det.

Dock håller jag med dig om att motorvägar är säkrare än vägar med många oförutsedda händelser. En trefilig motorväg med mötande trafik ett par hundra meter bort med viltstängsel osv runt om skulle man kunna ha höga hastighetsgränser på. Men frågan är varför, återigen. Då kan man lika gärna ta tåget, om man nu ska så långt att man måste dit så snabbt.

för man kan lyssna på valfri musik....och åka fort =)

Tolkia
2007-11-26, 22:11
Ja. I mina ögon svårartat korkat att inte göra det (de finns av en anledning, och den är inte att förmyndarstaten vill jävlas med stackars jäktade bilförare och missunnar dem att hinna fram fort), och svårartat löjligt att ursäkta det, eller rent av framställa det som något slags utslag av tuffhet och självständighet.

Pingu
2007-11-26, 22:12
Håller du hastigheterna på vägarna när du kör bil?

Poll!

på 30 sträckor annars inte

David86
2007-11-26, 22:37
"Jag följer alltid trafikrytmen oavsett hastighet"

Jag hoppas att ni som röstat på detta har vett nog att sänka hastigheten vid dåligt väglag då trafikrytmen tenderar till att bli oförändrad även om hela vägen är täckt av snö :)

Johan_P
2007-11-26, 22:47
Haha, Kolozzeum är inget bra föredömme för oss som läser till körkort :D (det är iofs inget annat ställe heller, framför allt inte verkligheten på gatorna :))

fat_joe
2007-11-26, 22:50
Ja, jag har körkort, och jag håller alltid gränserna. Jag tycker man ska respektera gränserna, även fast man tycker att de är satta för lågt. Även fast bilen klarar av snabbare inbromsningar och hårdare slirer så gör inte människan med sitt tunnelseende det.

Dock håller jag med dig om att motorvägar är säkrare än vägar med många oförutsedda händelser. En trefilig motorväg med mötande trafik ett par hundra meter bort med viltstängsel osv runt om skulle man kunna ha höga hastighetsgränser på. Men frågan är varför, återigen. Då kan man lika gärna ta tåget, om man nu ska så långt att man måste dit så snabbt.


Kan ju även vara så att man bor så till att bilen går betydligt fortare.

Torwald
2007-11-26, 22:54
Ni som alltid ligger 20 över begränsningen, har ni räknat på hur mycket tid ni sparar på en resa? Det är ofta ganska mycket mindre än vad man tror, och med tanke på att de flesta här inne hör till den grupp som är överlägset överrepresenterad i trafikolyckor...

David86
2007-11-26, 22:59
Ni som alltid ligger 20 över begränsningen, har ni räknat på hur mycket tid ni sparar på en resa? Det är ofta ganska mycket mindre än vad man tror, och med tanke på att de flesta här inne hör till den grupp som är överlägset överrepresenterad i trafikolyckor...
Ofta är det ju inte tidsvinsten som är den yttersta anledningen till att köra för fort. De flesta är ju överens om att det blir så mycket roligare att köra, sen går det inte komma från faktumet att man kommer fram snabbare, om än några minuter bara.

C.E.J.
2007-11-27, 00:13
Nej. Jag anpassar farten efter väglag, om det är mycket fotgängare ute, eller om det är rusningstrafik, då kör jag mindre aggressivt, eftersom andra kör aggressivt då, som bäddat för olyckor.

Skulle vara intressant att se hur svaren fördelat sig på kön *whistle*

Lepras
2007-11-27, 00:18
Ni som alltid ligger 20 över begränsningen, har ni räknat på hur mycket tid ni sparar på en resa? Det är ofta ganska mycket mindre än vad man tror, och med tanke på att de flesta här inne hör till den grupp som är överlägset överrepresenterad i trafikolyckor...

Tänker inte ofta på om jag vinner 5 min hit o dit,,Håller den hastighet jag tycker är bekväm,ca 140-160 på större motorvägar..

Tuniz
2007-11-27, 10:09
Vid skolor och villaområden håller jag hastigheten (läs: 30-vägar).

Dock vid 50+ vägar är det väldigt lätt att foten blir tung. Ligger nästan alltid 20 km/h över hastigheten.

Blev stoppad av polisen förra veckan då jag körde i 71 km/h på en 50-väg. Fick en varning och han sa att det skulle kosta mig 2400-2800 kr nästa gång...

Ändå blåser jag därifrån i 70 km/h >_< :(

jelp mej!

jesuz
2007-11-27, 10:21
30-sträckor och vissa 50-sträckor är jag noga med att hålla farten, annars blir det lätt att jag följer trafikrytmen, eller sätter en lite högre rytm än så. :)

Kabuto
2007-11-27, 11:13
Brukar bara köra för fort just när det ska bli byte av hastighet typ 50 > 70 eller 90 > 70 så brukar jag bromsa eller gasa för tidigt eller sent. Annars så brukar jag oftast inte köra för fort oftast..

ligne
2007-11-27, 11:35
ibland om det är 30-väg

Marina N
2007-11-27, 12:20
Nej. Jag blir såhär -UR VÄGEN ELLER SÅ KÖR JAG ÖVER DEJ- :MrT: såfort jag hoppar bakom ratten :D