handdator

Visa fullständig version : Kokboken del 2


Allan
2003-05-01, 08:44
God proteindrink a´la Tezz
Igår lyckades jag vispa ihop något smaskigt.
1 banan
3 dl minimjölk
1 dl Pro Viva Exotisk dryck
75 gram proteinpulver med jordgubbssmak

Körde med handmixer.
Just den exotiska drycken passade jättebra med pulvrets jordgubbsmak



Röror till mackor

kyckling/soltorkade tomater/basilika (& crème fraiche eller vad ni nu använder)
kyckling/pesto
kyckling/sötsur chilisås

tonfisk/färska örter
tonfisk/pesto

skinka/champinjoner/lök

Istället för att använda crème fraiche så är det gott att blanda rörorna med keso


Kyckling med hot äppelchutney (dvs typ äppelkompott med extra stark curry, kanske lite chili osv) (+ keso eller nåt)

Rostbiff med pepparkeso

Hamburgerkött är smakrikt och gott men det är inte alla som äter det (fast det borde man, hörde något om oetiska hästtransporter om vi inte äter upp våra egna svenska pållar),gott med tomat osv.

Kalkon är gott och kan användas istället för kyckling

Proteinrik vegetarisk röra kan man göra om man mixar kikärter eller linser (som är kokta i buljong eller om man kryddar lite eller mixar med lite soltorkade tomater osv för smak), sedan blandar man mixet med keso.

Rökt lax är ju också gott..

Kladdet, det som binder samman har jag ingen bra kläm på men ni har ngn säkert standard (?) (använder själv bara kesella eller keso). Kanske ni vill tänka på dem som är laktosintoleranta och servera något och istället för kladd använda tacosås, pesto, mixade soltorkade tomater osv.

Naturligtvis en massa grönt! Gärna lite nya kombinationer, men grönsallad+gurka+tomat är väl standard


Bamse lagar mat igen...
Hett stekt ris med kidneybönor och chili. Receptet ger 3-4 portioner, beroende på hur hungrig man är

3 dl jasmineris
200 g kidneybönor
1 näve haricort verts
1 röd chilifrukt
Ett par vitlöksklyftor
1 msk soja
2 msk thailändsk fisksås
2 tsk socker
2 msk olja

Koka riset och kidneybönorna. Hacka chilin och vitlöken och skär haricot vertsen på diagonalen. Hetta upp oljan i en wok och fräs chilin och vitlöken. Tillsätt haricots verts och woka i någon minut. Ös i kidneybönorna, såsen, sojan, socker och ris och woka ett tag till.

Denna laddning ger faktiskt inte mer än 400-500 kcal, men är mycket mättande


Vanlig enkel ärtsoppa
Lovade visst nån att skriva receptet för ett tag sedan, here it comes!

(5 portioner, ca 1.50 kr per portion utan kött)

1 pkt snabbärter (tar du vanliga så blötlägg innan!!)
en gul lök
1.5-1.7 liter vatten
1 tsk salt
1 tsk timjan el mejram
ev Senapspulver (obs! Ta lite, starkt! Även gott med dijonsenap eller vilken senap man nu föredrar. fast då får man med lite socker och olja)

(+tonfisk/strimlad skinka/rökt kalkon/grytbitar - whatevva!)

1. Hacka lök, koka upp ärter, lök, salt (+ grytbitar om du använder sådana).

2. Koka sakta under lock tills ärterna är mjuka (och det ev köttet mört, skumma av lite om du har i kött), en knapp timma typ. Smaka av med kryddor och salt. Koka lite till, ät!

1 portion=(glöm inte att lägga till näringsvärdet omdu har i kött, då blir det ju mer protein och mindre kollisar/port + att du får mer soppa helt enkelt. Det här är räknat för en veggisoppa. ):
318 kcal
21 g protein
48 g kolhydrater (varav sockerarter 3 g)
fett 1,0 (varav mättat 0.1)
Kostfiber 3 g
Järn 6 mg


En lite annorlunda köttfärssås


1 kg köttfärs
1 gul lök
4 vitlöksklyftor
En skvätt rött matlagningsvin
1 burk chili-KESO
1 burk lätt-kesella
Salt & peppar
Oregano
En sked sambal oelek
2 burkar krossade tomater



Curry plättar
Ta 100 gr vetemjöl, 25g kornmjöl och 1 tsk bakpulver, häll på hälften av mjölken vispa ut mjölet, häll i 2 ägg och resten av mjölken, krydda med 1 msk curry. Stek i plätt panna


Kalkon burgare till frukost!
Jag har precis fatt ett recept pa kalkonburgare att grilla till frukost.

Kalkonfars
Lok
purjolok
paprika
Ett agg

Lite strobrod och mellanmjolk for att fa dom fastare. Kryddor som ni vill.

Grilla och njut!

Lagt i fett och hogt i protein!!


Kladdkaka med kesella
Den här kladdkakan är skitgod! Skär man upp en bit och lägger i en djup tallrik kan man skumma minimjölk till ett tjockt skum och hälla upp runt om. Jummie!

8-10 bitar:
3 ägg
2.5 dl fruktsocker
1 dl vetemjöl
0.5 tsk bakpulver
3/4 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
250 gram kesella

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg o socker pösigt. Blanda alla torra ingredienser tillsammans i en bunke och de kleggiga i en annan. Vänd sedan ned de torra i äggkesellablandningen. Häll upp en bröad form med löstagbar kant. Grädda 25 min i nedre delen av ugnen.



Kesella funkar i ugn
Är mätt och belåten efter att ha ätit lax med kesellaröra. Blandade 1% kesella, saften och skal från citron, lite hackad dill, salt, peppar och dragon. 200 grader i ca 20 min. Blev faktiskt gott.
Kokade potatis och broccoli till


Grön skinkpaj
Hittade receptet i ett häfte från Gröne Slaktaren. Har inte testat än, men det låter ju nice!

Deg:
100 g grahamsmjöl
150 g keso
½ tsk salt
Fyllning:
2 pkt skinka (deras skinka är väl på 100 g tror jagså 200 g då?)
300 g purjolök i ringar
250 g squash, tärnad
3 ägg (tror säkert man kan skippa nån gula om man vill)
50 g keso
1 tsk salt
Nymalen peppar

Blanda till degen och knåda den fast, rulla ut och lägg i en smord ca 24 cm pajform. Förbaka 10 min i 225 grader.

Koka purjo och squash ca 2 min i lättsaltat vatten. Häll av vatnet och låt rinna av. Strimla skinkan och häll tillsammans med grönsakerna i pajskalet. Blanda ägg, keso, salt och pepar med en geffel och häll över fyllningen. Baka i förvärmd ugn 200 grader ca 30 min el tills pajen är gyllenbun.



Fruktsallad

500 g blandad färsk frukt.
1 dl vatten
1 dl socker ( jag använde canderel)
juice från 1 pressad citron (ca ½ dl)
lite riven vit choklad
lite rostade pinjenötter (jag tog hasselnötter)

Värm vatten, socker och pressad citron. Låt svalna.
Skär frukten i bitar och fördela i fyra dricksglas ( i mitt fall en enda stor skål). Häll över den syrliga lagen, riven vit choklad och några pinjenötter som rostats i en torr, het panna.

Inte alls så svårt..en vanligt fruktsallad som man piffade till litegranna...skönt med frukt istället för godis



Kesella mousse
1/2 burk lätt kesella
2-3 msk funlight
1-2 äggvitor

Blanda kesella och funlight
Vispa äggvitorna till ett hårt skum
Vänd ihop
Ät och njut av din proteinbomb



"Kassler provencal

1 kg färsk potatis
2 msk smör
75 gram mjukt smör
2 krossade vitlöksklyftor

4 msk hackad persilja
½ msk torkad mejram
1 tsk rivet citronskal
500 gram benfri kassler
4-5 tomater, salt


Borsta potatisen. Skär den i skivor och lägg i en ugnssäker, smord form. Lägg smöret i klickar överst och salta. Sätt fatet i ugnen i 200-225 grader tills potatisen nätt och jämt är mjuk. Rör samman smör , vitlök, kryddgrönt och rivet citronskal. Skär kött och tomater i 1 cm tjocka skivor, tag fatet ur ugnen. Lägg kött och tomatskivor på potatisen. Fördela smöret över och gratinera tills rätten fått vacker färg och är varm."



Långpannebröd
Ingredienser:

6 dl grynblandning (t ex AXA)
1 dl vetekli
50 gram margarin eller olja (kan uteslutas, men bröder blir såklart saftigare med det i)
6 dl kokande vatten
50 gr jäst
½ msk salt
2 dl vatten
1.2 - 1.3 liter vetemjöl

Blanda ihop grynblandning, vetekli och fettet. Koka upp de 6 deciliterna vatten och häll det över blandningen. Rör om och låt svalna.

Smula ner jästen och tillsätt de 2 deciliterna fingervarmt (37 grader) vatten och vetemjölet.

Låt jäsa 50 minuter övertäckt.

Arbeta ihop degen ordentligt i bunken med en slev eller händerna.

Smörj och mjöla en långpanna.

Tryck ut degen över hela långpannan. Skär degen i rutor.

Täck över långpannan med en bakduk och låt jäsa 30 minuter.

Grädda i 225 grader i 20 minuter.

Stjälp upp på galler.



Mera bröd
Först en fördeg.
Blanda 1 dl surdeg, 5-6 dl vatten och 8-10 dl fint rågmjöl. Låt stå ett dygn.

Ska du ha hela rågkorn så blötlägg 3-4 dl i 10 h, koka de sedan mjukna, tar kanske 30 min.

Nu till huvuddegen.
Smula ner 25 g jäst i 5 dl degvätska. Strö i lite salt och socker. Klunka i lite olja. Blanda i fördegen och rågkornen. Och sedan i med mjölet, valfria sorter, 20-25 dl sammanlagt. Ibland brukar jag också skålla t ex krossblandningar, kruskakli, grahamsmjöl som man kan lägga i.
Jäs i 2-3 h.
Forma 2 limpor som du lägger i 2-liters bakformar. Jäs ytterligare 30-60 min.
In i ugnen, omkring 200 grader. Tar iallafall mer en timme, 95 grader ska brödet komma upp i. Man kan lägga ett bakplåtspapper på brödet om man tycker brödskorpan blir för mörk.


Supergoa tekakor
1 dl olja
50gr jäst
0.5 l mjölk eller vatten
1 l mjöl
0.5 liter grahamsmjöl
1.5 dl sirap (om man vill göra det nyttigare minskar eller utesluter man detta)

gröt:
3dl havregryn
0.5 l vatten
salt

1. Blanda ut jästen med ljummet vatten
2. Blanda i övriga ingredienser
3. forma till tekakor
4. jaså på plåt 1 timme
5. Grädda i 225grader tills de fått fin färg


Kruskabröd

1-2 dl kruskakli
1 dl havregryn
3 dl vatten
2 dl vatten
50 gr jäst
1 tsk salt
2msk olja
5dl gramhamsmjöl
4-6dl vetemjöl

1. Låt kruskakli och havregryn svälla30 min i 3 dl av vattnet i en bunke

2. värm 2 dl vatten fingervarmt rör ut jästen i detta. Häll i det i bunken med kli o gryn. tillsätt övriga ingredientser.

3. jäs 45 min under bakduk.

4. forma två böd av valfri form.

5. jäs under bakduk i 30 min

6. grädda i nedre delken av ugnen i 30-40 min i 200 grader




Valnötsbröd

0,6 l vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
0,5 dl potatisfiber
1 tsk salt
2 msk olja
1 msk ljus sirap
25 g jäst
3 dl vatten
1 dl valnötskärnor


1. Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt oljan, sirapen och jästen utrörd i 37 grader varmt vatten. Arbeta ihop till en deg. Låt jäsa 30 minuter. Hacka valnötterna grovt och mjöla en brödkorg eller bunke som brödet sen får jäsa i.

2. Ta upp degen på ett mjölat bakbord. Arbeta in valnötterna och forma degen till en stor rund bulle.

3. Lägg den att jäsa i brödkorgen 30 minuterLägg försiktigt upp den jästa bullen på en plåt och grädda ca 30 minuter i 200 grader varm ugn. Låt kallna på galler under bakduk


Saftigt fiberbröd

1,5 dl rågmjöl
1 dl linfrö
1 dl havrekli
1 msk rapsolja
1,5 tsk salt
1 paket jäst
0,8 l vatten
0,85 l vetemjöl
1 dl solrosfrön

Deg 1
Blanda rågmjöl, linfrön, kli, olja och 1 tsk salt i en bunke. Koka upp 4 dl vatten och slå över mjölblandningen. Låt stå medan du blandar deg nummer två.

Deg 2
Smula sönder jästen och slå över 4 dl fingervarmt vatten. Tillsätt 0.5 tsk salt och rör om tills jästen har lösts upp. Blanda ner vetemjölet och låt jäsa 1 timme.

Rör ihop de båda degarna ordentligt och låt jäsa 3-4 timmar.

Värm ugnen till 225 grader.
Häll ut degen mitt på en plåt med bakplåtspapper, strö över solrosfrön och grädda i 25 – 30 minuter. Låt svalna under en handduk.


Lingonbröd

2,5 dl rågkross
2,5 dl linfrö
3 dl lingonsylt
2 dl vatten
0,5 l mjölk
50 g jäst
0,5 dl Kesella mager kvarg
1 msk salt
1 l rågmjöl
0,8 l vetemjöl

Gör det här dag 1.
Lägg rågkross, linfrö och lingon i en bunke. Häll över hett vatten (70 grader) och låt det stå över natten eller tills det svalnat.



Gör det här dag 2.
Värm mjölken till 37 grader och smula ner jästen så att den löser sig. Blanda i rågkrossgröten från dag 1, Kesella, salt, rågmjöl och det mesta av vetemjölet. Låt sedan degen jäsa ca 30 minuter.


Arbeta degen kraftigt på ett mjölat bakbord och forma den till en limpa. Låt limpan jäsa i ca 30 minuter eller tills den har nått dubbel storlek.


Sätt ugnen på 200 grader. Pensla limpan med vatten och strö över rågkross och linfrö. Grädda den nederst i ugnen i ca 45 minuter. Låt den sedan svalna på galler under en bakduk


Brytbröd med kesella

3,5 dl grahamsmjöl
50 g jäst
250 g kesella
2,5 msk ljus sirap
0,5 l mjölk
1,5 tsk salt
0,85 l vetemjöl

Om du använder matberedare börjar du med de torra ingredienserna i beredningsskålen och tillsätter jästen och vätskan.

Gör annars så har:
1. Värm mjölken till 37 grader. Rör ut jästen i lite av degspadet. Tillsätt kesellan, sirapen, saltet och mjölet och arbeta degen smidig.

2. Låt jäsa 30 minuter på dragfri plats.

3. Ta upp degen på bakbordet och arbeta den. Dela i 24 lika stora bitar, rulla till bollar och lägg tätt i en långpanna.

4. Jäs under bakduk 30 minuter. Grädda i 225 grader varm ugn i 15-20 minuter. Pensla med vatten och lite matfett. Låt kallna på galler under bakduk. Bryt isär bullarna.



Guacamole
Jag är helt galen i Guacamole men det känns i inte helt kul när alla recept innehåller crème fraiche. Här kommer ett bättre recept:

3-4 mogna avocado
1 röd lök
1 burk Kesella 1%
vitlök efter smak
salt & peppar efter smak

Mosa ihop allt tills det blir krämigt....njut!

Allan
2004-05-25, 20:11
Vet inte hur många som sett den här så jag bumpar den

allan

Herkulez
2004-05-25, 20:16
:bow: fick mycket nya ideer, den första måste jag bara prova, tack farbror :thumbup:

bubbe
2004-05-25, 21:13
Någon, jag menar den som har lust, borde sammanställa alla
dessa underbara recept som finns här på forumet.

till tex en htmlfil eller pdf som man kunde skriva ut och förvara
i köket när man har idetorka.


/bara en tanke som slog mig efter bumpandet.

z_bumbi
2004-05-25, 21:32
Originally posted by bubbe
Någon, jag menar den som har lust, borde sammanställa alla
dessa underbara recept som finns här på forumet.

till tex en htmlfil eller pdf som man kunde skriva ut och förvara
i köket när man har idetorka.


/bara en tanke som slog mig efter bumpandet.

Antingen skriver du ut inlägget som det är eller så är det väl bara att klistra in det i word och editera själv?

Whey
2004-05-25, 21:56
Originally posted by bubbe
Någon, jag menar den som har lust, borde sammanställa alla
dessa underbara recept som finns här på forumet.

till tex en htmlfil eller pdf som man kunde skriva ut och förvara
i köket när man har idetorka.


/bara en tanke som slog mig efter bumpandet.

Jag kan fixa det när jag har tid, vilket är när jag har slutat skolan. Det gör den 16 juni... orkar du vänta så kommer både PDF och HTML med alla recept i dessa två trådar + alla mina smarriga recept + lite till :D

bubbe
2004-05-26, 07:17
Originally posted by z_bumbi


Antingen skriver du ut inlägget som det är eller så är det väl bara att klistra in det i word och editera själv?

jag tänkte mer på det hela i ett större sammanhang, ta
med alla recepten i forumet, eller så många man orkar.

kanske gruppera efter, vaddå frukost mellanmål, lunch,
bra efter träning, middag, nattmålet osv

eller något annat smart.

bubbe
2004-05-26, 07:20
Själv skulle jag gärna göra det, men det skulla antagligen
bara hamna på hyllan tillsammans med alla andra projekt
man borde ha slutfört.....finns så mycket mer som är måsten.

jobba tex, som jag egentligen gör nu, vilket betyder nu måste
jag jobba istället...

Allan
2004-05-27, 18:29
Det här är just en sammanställning av de recept som flutit in till det datumet som står i orginaltråden. Står vem som helst fritt att fortsätta. Annars får ni vänta tills jag är sjuk nästa gång.

allan

Medusa
2004-11-18, 10:14
*bump*