handdator

Visa fullständig version : Spelar du dum?


Lellan
2007-11-26, 00:14
Jag gör det ibland. Vet inte varför. Kanske är en tjejgrej? Ibland av bekvämlighetsskäl, ibland av orkeslöshet, ibland av nyfikenhet, ibland för att någon annan ska få känna sig smartare.

Ibland är jag dum helt naturligt också.




*/ Mäh.. skulle göra en poll ju..? Jaja. Om någon mod orkar, alternativ: "ofta", "sällan", "aldrig".

Mago
2007-11-26, 00:15
På kolo brukar jag spela dum ibland. Skriver något helt korkat och sitter och fnissar när folk påpekar hur fel jag har. Uttråkning kanske?

agazza
2007-11-26, 00:17
men hallå, jag går 100% för eran skull.

EDIT: plusetta på mago

Frida.B
2007-11-26, 00:21
Jag brukar skämta på min egna bekostnad. Jag nästan måste om något verkligen är upplagt och eftersom att det är okej att driva med sig själv så är det det jag får göra då folk inte brukar uppskatta när man driver med dem. Jag sitter ofta och fnittrar åt mina egna "jag är blåst och fattar inget" kommentarer.

bulldozer
2007-11-26, 00:21
Jag behöver inte spela*rolleyes*

Nä, jag behöver inte spela dum och gör inte det heller, det räcker med
min naturliga "dumhet" :D

Mago
2007-11-26, 00:21
Jag gör det nog sällan/aldrig IRL utan att sedan erkänna att jag bara skojade.
På internet är jag bekväm nog med att jag själv vet hur smart/dum jag är, men IRL så trivs jag inte med att folk tror att jag är korkad. En vacker dag kanske..

MEDiAHORAN
2007-11-26, 00:22
Ja, ibland för att locka intresse och skapa diskussioner.

Torwald
2007-11-26, 00:25
Hm... Spelar dum för att provosera ibland, eller för att skapa diskussion. Ibland spelar jag dum för att jag inte vill att någon annan ska känna sig dum.

tjabon
2007-11-26, 00:26
Jämt och ständigt!
Annars massakrerar jag folk med mitt knivskarpa intellekt............*whistle*
(jag har utvecklat dryghet till en konstform)

C.E.J.
2007-11-26, 00:28
Spela dum hur, typ "vet du vad X är?" och sen svara nej trots att man inte vet? Om jag vet att personen kommer förklara vad X är oavsett vad jag svarar (drygare människor får man leta efter) så säger jag nog nej - spelar dum.

Olsson
2007-11-26, 00:29
Jag förstår inte frågan..

Frida.B
2007-11-26, 00:31
för mig är att spela dum att jag säger ett påstående som får mig att verka riktigt korkad

Lellan
2007-11-26, 00:39
Gjorde error 1 a när jag skapade tråden. Definiera begreppet.. tja..

Att "spela dum": låtsas som om man inte förstår något man faktiskt förstått, av någon anledning säga något som låter korkat/ointelligent, låtsas missförstå. Finns säkert bättre förklaring.

Frida.B
2007-11-26, 00:43
Gjorde error 1 a när jag skapade tråden. Definiera begreppet.. tja..

Att "spela dum": låtsas som om man inte förstår något man faktiskt förstått, av någon anledning säga något som låter korkat/ointelligent, låtsas missförstå. Finns säkert bättre förklaring.


Jag tycker det var en bra förklaring. De som inte förstår är det som aldrig spelar dumma...

Tricklev
2007-11-26, 00:45
Ja, inte med det direkta målet att framstå som korkad, men jag drar insiderskämt, som ingen på kolo förstår, och liknande saker.

jwzrd
2007-11-26, 00:45
I wish :/

Fartman
2007-11-26, 01:49
Jo, ofta av ren lathet. Ofta är jag dum på riktigt också.

Cerberus
2007-11-26, 03:04
nä, det spelar jag aldrig. Jag spelar tvspel dock.

tejpis
2007-11-26, 06:19
Ja, ofta för att undvika diskussion/konflikt.

Frippe_L
2007-11-26, 06:31
Ibland, mest på jobbet för att folk man inte känner så bra ska tro man är lite efter så slipper man göra en del viktiga saker som man ändå inte får mer betalt för man gör....

nr16
2007-11-26, 07:01
Det händer..både här och irl

nr16
2007-11-26, 07:02
Ibland, mest på jobbet för att folk man inte känner så bra ska tro man är lite efter så slipper man göra en del viktiga saker som man ändå inte får mer betalt för man gör....

Hahahahaha :laugh:

Cilia
2007-11-26, 08:04
I stort sett aldrig.
Seriöst har jag väldigt svårt för tjejer som spelar dumma för att vara er feminina.
Man ser det ofta hur dom spelar dumma för att killar ska få känna sig smarta.
Det kryper i kroppen på mig

Grisen
2007-11-26, 08:09
I stort sett aldrig.
Seriöst har jag väldigt svårt för tjejer som spelar dumma för att vara er feminina.
Man ser det ofta hur dom spelar dumma för att killar ska få känna sig smarta.
Det kryper i kroppen på mig

+1

Sluta med det Lellan!

Cilia
2007-11-26, 08:12
Tack Grisen, jag vill nog ta bort ofta och ersätta det att det händer att man ser det. Ofta är nog ett litet för starkt ord

Eddie Vedder
2007-11-26, 08:14
Jag spelar aldrig dum, skulle aldrig falla mig in. Sitter jag bland ett gäng där jag tycker nivån är pinsam pallar jag bara inte att sitta och låtsasgarva och hänga på, jag går istället därifrån.


I övrigt är det kul att läsa om personer som försöker rädda sitt skinn i såna här trådar, när man skriver korkade saker i tråd efter tråd så tas chansen att säga "jag spelar bara dum och gör mig till.":D

Jax
2007-11-26, 09:28
Varje gång ni tycker att jag verkar dum spelar jag bara.

Laijza
2007-11-26, 09:33
Ja jag spelar dum lite då och då... nästan dagligen tror jag.
Jag är ju även naturligt dum.

Marina N
2007-11-26, 09:51
Nej! Jag förstår mej inte heller på -som redan sagts, speciellt tjejer- som spelar
dumma för en killes skull!! WTF is the point, skulle aldrig falla mej in:confused:

sleep is the enemy
2007-11-26, 09:53
Mina skämt brukar till 90% gå upp på att ja spelar dum, dom som e smarta nog inser detta å förstår de roliga, dom övriga som inte fattar tror antagligen att ja e lätt korkad.

olwe
2007-11-26, 09:59
Nej, aldrig. Jag är på tok för egenkär för det.

Däremot så har jag kul och driver med andras dumhet.

Lallle
2007-11-26, 10:00
Nej.

Pingu
2007-11-26, 10:06
Jag gör det ibland. Vet inte varför. Kanske är en tjejgrej? Ibland av bekvämlighetsskäl, ibland av orkeslöshet, ibland av nyfikenhet, ibland för att någon annan ska få känna sig smartare.

Ibland är jag dum helt naturligt också.




*/ Mäh.. skulle göra en poll ju..? Jaja. Om någon mod orkar, alternativ: "ofta", "sällan", "aldrig".

Det gör jag ofta.
Gillar att förvirra och driva med folk så jag spelar dum lite nu och då.

Tolkia
2007-11-26, 10:15
I stort sett aldrig.
Seriöst har jag väldigt svårt för tjejer som spelar dumma för att vara er feminina.
Man ser det ofta hur dom spelar dumma för att killar ska få känna sig smarta.
Det kryper i kroppen på mig
Ja, det känns konstigt. Min mormor brukar dock (på fullt allvar) råda mig att göra det, om jag inte vill/skall förbli singel resten av mitt liv. :D

Mats Loefstroem
2007-11-26, 10:17
Ja, det känns konstigt. Min mormor brukar dock (på fullt allvar) råda mig att göra det, om jag inte vill/skall förbli singel resten av mitt liv. :D

Jag har länge funderat på att anmäla mig till Tolkia fan-club. Börjar du spela du nu så gör jag inte det!

Löjtnant Blank
2007-11-26, 10:22
Mina skämt brukar till 90% gå upp på att ja spelar dum, dom som e smarta nog inser detta å förstår de roliga, dom övriga som inte fattar tror antagligen att ja e lätt korkad.
Right. Det är ungefär som i lågstadiet när man frågade chans på en tjej och fick nej. "Jag bara skojade!"

mini
2007-11-26, 10:24
Jag tycker att det är en sak att göra det för att skoja, en annan sak att göra det för att få fördelar eller slippa göra något typ byta däck, tvätta, programmera videon eller packa barnens gympapåsar.

Det första är klart jag gör ibland. Det andra är jag för stolt för att göra.

Snafu
2007-11-26, 10:25
Jag var ärligt talat inte medveten om att tjejer spelar dumma? Först förstod jag inte varför i hela fridens namn de skulle vilja göra det förutom när de vill ha hjälp (okey det har jag nog stött på) men jag har aldrig tänkt på att kvinnsen kan göra det för att männen skall känna sig smarta.

I am teh shocked.

Liten Men Fet
2007-11-26, 10:26
Aldrig att jag skulle spela dum, förstår inte meningen med det.

I stort sett aldrig.
Seriöst har jag väldigt svårt för tjejer som spelar dumma för att vara er feminina.
Man ser det ofta hur dom spelar dumma för att killar ska få känna sig smarta.
Det kryper i kroppen på mig

Jag har oerhört svårt för människor som gör sig dummare än vad dom är, har tvingats umgås med människor som är dumma på riktigt och jag upplever det som väldigt ansträngande. Då menar jag inte smådumma, utan personer som man får se efter som om dom små barn som kan köra farliga saker.
Jag uppskattar sällskap där man får ett intellektuellt utbyte och jag skulle nog aldrig kunna vara tillsammans med nån tjej som inte låg på iallafall någorlunda samma nivå, det gör naturligtvis inget om hon är smartare än mig.

Lelle Pelle
2007-11-26, 10:26
Jag brukar påstå att jag inte vet hur tvätt/diskmaskinen fungerar, så jag slipper pyssla med det.

olwe
2007-11-26, 10:30
Jag brukar påstå att jag inte vet hur tvätt/diskmaskinen fungerar, så jag slipper pyssla med det.

Wöööoo. Jag kom på att jag har gjort jusst det. Jag påstår ibland att jag inte kan koka kaffe eller använda diskmaskinen för att slippa det. Shit pommes, in my face.

LadyInsane
2007-11-26, 10:32
Ja det har nog hänt. Förmodligen pga lathet.

Spelar aldrig dum för att attrahera killar. Tror fan inte att det fungerar ändå.

zanzi
2007-11-26, 10:32
Nej, jag är naturligt dum och skulle inte vilja göra något som styrker min avsaknad av intelligens ytterligare.

olwe
2007-11-26, 10:34
Ja det har nog hänt. Förmodligen pga lathet.

Spelar aldrig dum för att attrahera killar. Tror fan inte att det fungerar ändå.

Tror inte jag heller. Jag blir äcklad av tröga tjejer.

Trance
2007-11-26, 10:42
Mina skämt brukar till 90% gå upp på att ja spelar dum, dom som e smarta nog inser detta å förstår de roliga, dom övriga som inte fattar tror antagligen att ja e lätt korkad.

Hehehe, den var rolig.

sleep is the enemy
2007-11-26, 10:45
Right. Det är ungefär som i lågstadiet när man frågade chans på en tjej och fick nej. "Jag bara skojade!"

Nä, nu förstår ja inte, vad har dina misslyckade pick-ups med nånting att göra... Tjejen gjorde ju uppenbarligen ett bra val, så vem spelade dum?

hahavaffan
2007-11-26, 10:48
När jag får en dum jävla fråga brukar jag spela dum så att personen ska behöva ställa frågan på rätt sätt.

kaer
2007-11-26, 10:49
Jag vet inte om spelar är rätt ord, men jag orkar inte vara den som vet bäst och mest jämnt (en liten överdrift).
Så ibland låter jag bra vilka dumheter som helst passera ifrån folk utan att ta striden eller ev debatt.

sleep is the enemy
2007-11-26, 10:55
Hehehe, den var rolig.

De var inget skämt :(

Trance
2007-11-26, 10:57
De var inget skämt :(

;)

Löjtnant Blank
2007-11-26, 11:02
Nä, nu förstår ja inte

Nu spelar du dum igen.

spange
2007-11-26, 11:05
om någon ställer en fråga som jag av bekvämlighetsskäl inte orkara svara på, då spelar jag ibland dum och säger att jag inte vet svaret.

sleep is the enemy
2007-11-26, 11:19
;)

*popcorn*

sleep is the enemy
2007-11-26, 11:20
Nu spelar du dum igen.

Var det inte de tråden gick ut på?

tja88
2007-11-26, 11:24
ibland, av ren lathet, för att jag inte orkar förklara något för den som inte förstår.

jwzrd
2007-11-26, 11:28
Den här tråden får mig att vilja slå upp ord som insikt och distans. Vad är det med vissa personer och deras vilja att i cykler först säga något riktigt uselt för att fortsätta med att försöka förklara sig med att de var ironiska, skämtade och/eller spelade dumma när sanningen är så tydlig? Har ni ingen skam i kroppen?

mini
2007-11-26, 11:36
Jag vet inte om spelar är rätt ord, men jag orkar inte vara den som vet bäst och mest jämnt (en liten överdrift).
Så ibland låter jag bra vilka dumheter som helst passera ifrån folk utan att ta striden eller ev debatt.

Nä, det är verkligen inte rätt ord.

bertbert
2007-11-26, 11:36
Spelar enbart dum i humorsammanhang. Enda undantaget är om någon gjort något riktigt pinsamt/dum, då kan jag spela lite extra dum för att få personen att förklara dumheten/pinsamhetet extra noga. Men det är humor (skadeglädje) det också.

Spela dum för att få korkade män att känna sig smarta? Driver ni med mig? Få saker är så osexigt som dumhet, ignorans och brist på bildning.

Löjtnant Blank
2007-11-26, 11:39
Den här tråden får mig att vilja slå upp ord som insikt och distans. Vad är det med vissa personer och deras vilja att i cykler först säga något riktigt uselt för att fortsätta med att försöka förklara sig med att de var ironiska, skämtade och/eller spelade dumma när sanningen är så tydlig? Har ni ingen skam i kroppen?
Werd.

coxie
2007-11-26, 11:47
Spelar aldrig dum förutom för att provocera folk som inte kan uttrycka sig ordentligt.

Spinkot
2007-11-26, 11:49
Om jag träffar någon som är dum brukar jag spela med för att det är för jobbigt att förklara saker så noga som man måste för en dum människa

Pudzianovski
2007-11-26, 11:53
Nä, det tror jag inte att jag gör, kanske händer någon gång? Ibland gör jag det när jag ska köpa något (låtsats att man inte förstår något om en tv t.ex.). Är dock rätt patetiskt med folk som alltid ska spela smarta genom olika sätt.

petersson
2007-11-26, 11:54
Nja. Ibland brukar jag låtsas att jag inte redan vet saker som folk berättar för mig eller ställa frågor jag redan vet svaret på för att dom ska få berätta klart.

Frida.B
2007-11-26, 12:48
Ska ge ett exempel på att spela dum... Var på lisebergs julmarknad och såg ett ställe som sålde spanska våfflor. Det stod en tjej där inne, följde alla riktlinjer för en blåst blondin, det står en man först i kön och frågar något, varpå tjejen säger - Va undrar du hur många det är? Killen säger då - Do you speak english? varpå tjejen börjar fnittra och då säger killen - just one! och pekar med pekfingret. När tjejen tagit fram 1 säger hon - Vad ska du ha på den?

Dummare männniska har jag nog aldrig träffat, man får väl hoppas att hon bara spelade

mini
2007-11-26, 12:49
Dummare männniska har jag nog aldrig träffat, man får väl hoppas att hon bara spelade

Ameh shit va dumt!

coxie
2007-11-26, 12:57
Är dock rätt patetiskt med folk som alltid ska spela smarta genom olika sätt.

Jo detta är 100 gånger värre, folk som leker besserwisser utan kunskap att backa upp är sjukt jobbiga. En smart människa behöver inte hävda sitt interlekt.

jwzrd
2007-11-26, 12:58
Jo detta är 100 gånger värre, folk som leker besserwisser utan kunskap att backa upp är sjukt jobbiga. En smart människa behöver inte hävda sitt interlekt.

Vore det att spela smart att påpeka bristen i ditt interlekt?

coxie
2007-11-26, 13:01
Vore det att spela smart att påpeka bristen i ditt interlekt?

Nej för jag är inte speciellt smart.

jwzrd
2007-11-26, 13:04
Nej för jag är inte speciellt smart.

Inte jag heller, men du har stavat intellekt fel. :)

coxie
2007-11-26, 13:07
Inte jag heller, men du har stavat intellekt fel. :)

Rättat av min egen kologud *cupid*

Liten Men Fet
2007-11-26, 13:11
Jo detta är 100 gånger värre, folk som leker besserwisser utan kunskap att backa upp är sjukt jobbiga. En smart människa behöver inte hävda sitt interlekt.

Måste det vara antingen eller? Jag är väl något över medelbegåvad ibland och ganska kunnig inom vissa områden men det betyder ju inte att jag försöker trycka upp det i ansiktet på folk jag umgås med.
Det finns ju något som heter ödmjukhet och det har ju diskuterats här också fast alla visste tydligen inte vad det var.

Sen betyder det ju inte att man ska hålla käften när man vet bättre utan att man ska öva upp sin pedagogiska förmåga så man kan förklara/berätta sin syn på saken de gånger det är nödvändigt utan att idiotförklara den andra parten.

jwzrd
2007-11-26, 13:11
Rättat av min egen kologud *cupid*

:em:

Trance
2007-11-26, 13:12
Är dock rätt patetiskt med folk som alltid ska spela smarta genom olika sätt.

Förlåt.

Deceiver85
2007-11-26, 13:13
Spelar dum ibland på kolozzeum, mest för skojs skull och se hur alla skiter ner sig av politiskt korrekt ilska över vissa uttalanden.

coxie
2007-11-26, 13:16
Måste det vara antingen eller? Jag är väl något över medelbegåvad ibland och ganska kunnig inom vissa områden men det betyder ju inte att jag försöker trycka upp det i ansiktet på folk jag umgås med.
Det finns ju något som heter ödmjukhet och det har ju diskuterats här också fast alla visste tydligen inte vad det var.

Sen betyder det ju inte att man ska hålla käften när man vet bättre utan att man ska öva upp sin pedagogiska förmåga så man kan förklara/berätta sin syn på saken de gånger det är nödvändigt utan att idiotförklara den andra parten.

Att visa att man har kunskap av ämnet är bara bra så länge lite ödmjukhet smyger med. De jag ogillar är de som i alla lägen ska höras och de är inte rädda för att rätta ett fel med ett otydigt eller felaktigt svar.

En ödmjuk slacker attityd är nog det optimala.

jwzrd
2007-11-26, 13:41
Spelar dum ibland på kolozzeum, mest för skojs skull och se hur alla skiter ner sig av politiskt korrekt ilska över vissa uttalanden.

Allt du skriver om SD är ett skämt precis som vi alla alltid vetat alltså. Skönt. Annars då?

Trance
2007-11-26, 13:46
Spelar dum ibland på kolozzeum, mest för skojs skull och se hur alla skiter ner sig av politiskt korrekt ilska över vissa uttalanden.

Ge ett exempel på när du har gjort det. Är nyfiken på hur det ser ut.

Dissector
2007-11-26, 13:58
Aldrig någonsin. Ingen gillar väl att framstå som dum.
Verkar jag dum så är jag nog det också.

kaer
2007-11-26, 14:21
Nä, det är verkligen inte rätt ord.

Isåfall spelar jag nog inte dum nånsin.
Men för att spinna vidare på frågeställningen så tror jag det är betydligt vanligare att tjejer agerar dummare än de är. Varför har jag inte riktigt klart för mig, men kanske för att alla killar inte tar det så bra med tjejer som är intelligentare än de själva är.

jwzrd
2007-11-26, 14:23
Isåfall spelar jag nog inte dum nånsin.
Men för att spinna vidare på frågeställningen så tror jag det är betydligt vanligare att tjejer agerar dummare än de är. Varför har jag inte riktigt klart för mig, men kanske för att alla killar inte tar det så bra med tjejer som är intelligentare än de själva är.

För att det fungerar skulle jag säga. Det är ok för de flesta att kvinnor är dumma hjälplösa våp helt enkelt.

Löjtnant Blank
2007-11-26, 15:21
Ge ett exempel på när du har gjort det. Är nyfiken på hur det ser ut.
Jag är också väldigt nyfiken. Det gäller även alla andra i tråden som påstår att de spelar dumma för driva med folk. Ge oss exempel!

Nimille
2007-11-26, 15:52
Ja, faktiskt. Dock bara lite halvt skämmtsamt, osäker på om alla uppfattar det though *rolleyes*

NiXPhoenix
2007-11-26, 16:26
Den här tråden får mig att vilja slå upp ord som insikt och distans. Vad är det med vissa personer och deras vilja att i cykler först säga något riktigt uselt för att fortsätta med att försöka förklara sig med att de var ironiska, skämtade och/eller spelade dumma när sanningen är så tydlig? Har ni ingen skam i kroppen?

Nä, det är verkligen inte rätt ord.

Werd.


Måste vara så jäkla kul att få äga lite folk på internet, ni måste vara stolta över vad ni uppnått.

jwzrd
2007-11-26, 16:28
Måste vara så jäkla kul att få äga lite folk på internet, ni måste vara stolta över vad ni uppnått.

Det är coolare än att påstå att man indirekt ägt ett helt forum eftersom man bara spelat dum varje gång man framstått som så.

mini
2007-11-26, 16:29
Måste vara så jäkla kul att få äga lite folk på internet, ni måste vara stolta över vad ni uppnått.

Ja, det är just det som är syftet. Ungefär som du är stolt över att vara trådens riddare.
http://www.wadbring.com/historia/bilder6/riddare.jpg

agazza
2007-11-26, 16:30
Jag är också väldigt nyfiken. Det gäller även alla andra i tråden som påstår att de spelar dumma för driva med folk. Ge oss exempel!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=104571

*whistle*

NiXPhoenix
2007-11-26, 16:33
Ska ge ett exempel på att spela dum... Var på lisebergs julmarknad och såg ett ställe som sålde spanska våfflor. Det stod en tjej där inne, följde alla riktlinjer för en blåst blondin, det står en man först i kön och frågar något, varpå tjejen säger - Va undrar du hur många det är? Killen säger då - Do you speak english? varpå tjejen börjar fnittra och då säger killen - just one! och pekar med pekfingret. När tjejen tagit fram 1 säger hon - Vad ska du ha på den?

Dummare männniska har jag nog aldrig träffat, man får väl hoppas att hon bara spelade


Jag fattar inte, är det nån stor grej som är själva dumheten eller är det bara hennes beteende i allmänhet?
Jag kanske saknar vissa förkunskaper om spanska våfflor och och vad man har på dem, ursäktar mig med det.

Verkar udda av mannen/killen att fråga om hon talar engelska också.

NiXPhoenix
2007-11-26, 16:38
Det är coolare än att påstå att man indirekt ägt ett helt forum eftersom man bara spelat dum varje gång man framstått som så.

Aja, det kanske jag kan köpa.

Ja, det är just det som är syftet. Ungefär som du är stolt över att vara trådens riddare.
http://www.wadbring.com/historia/bilder6/riddare.jpg


Klart jag skulle vara stolt över att vara honom, maken till stilig karl har jag inte sett på länge! Nä, men det vore fan kul att leka riddare tror jag.

von huff
2007-11-26, 17:20
Nej men leker ofta fjant då jag är med personer jag inte känner:D

Mago
2007-11-26, 17:32
Jag är också väldigt nyfiken. Det gäller även alla andra i tråden som påstår att de spelar dumma för driva med folk. Ge oss exempel!

Väldigt töntigt och det förstör ju det "roliga".
Men eftersom du frågar så snällt. *Letar nån tråd för dåligt exempel*

I båda fallen blev jag spottad på, men skrockade belåtet för mig själv.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2633893&postcount=55

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2440718&postcount=36

Vilken spela-dum-mastermind jag är..

Loke
2007-11-26, 17:41
Jag tycker många kvinnor spelar dumma, svaga, okunniga, viljolösa etc ganska ofta av någon anledning. Eller så är dom kanske det och jag bara har en övertro på deras förmågor. Eller kanske en blandning på så sätt att låtsas man vara sämst ofta så blir man tillslut sämst.

Eller så är det rent av så att killar känner en större press på sig att visa upp sin smarthet, styrka och sånt.

Cilia
2007-11-26, 17:52
För att det fungerar skulle jag säga. Det är ok för de flesta att kvinnor är dumma hjälplösa våp helt enkelt.
intressant eller hur?
för få vågar erkänna det.



Jag tycker många kvinnor spelar dumma, svaga, okunniga, viljolösa etc ganska ofta av någon anledning. Eller så är dom kanske det och jag bara har en övertro på deras förmågor. Eller kanske en blandning på så sätt att låtsas man vara sämst ofta så blir man tillslut sämst.

Eller så är det rent av så att killar känner en större press på sig att visa upp sin smarthet, styrka och sånt.
Jag tror båda sakerna spelar in samt att det är bekvämt.
Det är bekvämt att spela dum för då slipper man ta ansvar.
I vissa fall gäller det även killar.

Hur kommer det sig att många killar inte klarar av att hantera en tvätt- eller diskmaskin? När dom kan gå in i garaget och hantera minst lika avancerade andra maskiner. Lär dom sig sen trycka på rätt knappar kan man alltid lösa det genom att systematiskt stoppa ner en röd strumpa i vittvätten så blir man automatiskt bannad från sysslan.

Metal_boy_
2007-11-26, 17:55
Inte i verkliga livet. Visst kan jag skoja och flamsa lite. Men jag tror inte någon skulle kunna koppla mig till Metal_boy_ på kolo via min personlighet i verkligheten. Jag är lite smått blyg och snäll. Kan ofta ha seriösa diskussioner etc.

Shajjn
2007-11-26, 18:14
Tror inte det. Nä.

Fatalist
2007-11-26, 18:29
Nej jag gör mig inte till för att få uppmärksamhet, men påpekar det gärna om någon annan gör det.

Lellan
2007-11-26, 23:32
Jag gör det ibland. Vet inte varför. Kanske är en tjejgrej? Ibland av bekvämlighetsskäl, ibland av orkeslöshet, ibland av nyfikenhet, ibland för att någon annan ska få känna sig smartare.

Ibland är jag dum helt naturligt också.



Att "spela dum": låtsas som om man inte förstår något man faktiskt förstått, av någon anledning säga något som låter korkat/ointelligent, låtsas missförstå. Finns säkert bättre förklaring.


Inte någonstans skrev jag att det var för att attrahera eller något om motsatt kön.. Komiskt att folk tolkar det så? :D

Jag menade iaf just det jag skrev. Exempel: Om man stöter på dryg människa som gått på myten om sig själv. Orka ta ner en sån på jorden? Antagligen borde man det. Men ofta är det bekvämare, lättare att låta personen ifråga spela Allan. Uppenbarligen har personen ifråga stort hävdelsebehov och behöver ta plats för att må bra, sådana personer kan vara svåra att orka med och därför låter man dem helt enkelt hållas för att slippa undan.

Två av mina gamla tjejkompisar var sådana, de är för övrigt de enda kompisar jag "gjort" slut med. Orka idka välgörenhet och ta ner folk på jorden, bättre att låta dem hållas å smyga iväg.. *whistle*

Ibland är jag uttråkad, då kan jag låtsas missförstå. För att någon ska utveckla sitt resonemang, eller för att påvisa att personens resonemang har brister. Inser att det kan uppfattas som drygt.

Andra gånger är det så trååkigt att bara svara "ja" och "nej" och sakligt. Så man väljer det puckade svaret bara för att få le lite inombords.

Allt ovanstående är rätt drygt beteende, jag vet. Men det är inte samma som det bimbobettan gör när hon lägger huvudet på sned, skrattar, tvinnar en hårlock och putar med tuttar å röv gör när hon fnissar åt allt en kille säger.. :smash:
Eller när machomicke råkar spänna sin bringa och manliga zoolander blick i dig och skryta om sina etsningar/bilar/pengar/flashiga jobb/stora snopp.. då är det kanske enklast att nicka istället för att ifrågasätta/äga/negligera, spela att som att man inte fattar att man blir raggad på. Det låter kanske ologiskt, men spelar man då lite korkat neutral istället så blir man ingen utmaning = slipper personen ifråga.

Men inte Bimbobettankorkad, det är en annan typ av dumhetsspelande. Det attraherar nog bara undantagsvis - och då Machomicke.

Ffa på krogen, nu har jag hittat en bättre metod och det är att inte gå på krogen. Men när jag var yngre kunde jag va skyldig till att vara lat på det här sättet.

Här på kollo är jag naturligt dum eller så internskämtar jag med mig själv. Helt ok om allt klassas som naturligt dumt, det kan säkert ligga närmast sanningen.:)

Eddie Vedder
2007-11-27, 06:52
Jag menade iaf just det jag skrev. Exempel: Om man stöter på dryg människa som gått på myten om sig själv. Orka ta ner en sån på jorden? Antagligen borde man det. Men ofta är det bekvämare, lättare att låta personen ifråga spela Allan. Uppenbarligen har personen ifråga stort hävdelsebehov och behöver ta plats för att må bra, sådana personer kan vara svåra att orka med och därför låter man dem helt enkelt hållas för att slippa undan.

Två av mina gamla tjejkompisar var sådana, de är för övrigt de enda kompisar jag "gjort" slut med. Orka idka välgörenhet och ta ner folk på jorden, bättre att låta dem hållas å smyga iväg.. *whistle*

Ibland är jag uttråkad, då kan jag låtsas missförstå. För att någon ska utveckla sitt resonemang, eller för att påvisa att personens resonemang har brister. Inser att det kan uppfattas som drygt.

Andra gånger är det så trååkigt att bara svara "ja" och "nej" och sakligt. Så man väljer det puckade svaret bara för att få le lite inombords.

Inget av det där skulle jag någonsin göra heller. Hamnar jag i situationer där jag inte orkar annat än att spela dum så avlägsnar jag mig, aldrig att jag sjunker till nivån att framstå som mindre smart av ren slöhet.

mini
2007-11-27, 09:06
Att inte alltid "sätta folk på plats" eller idka hetsiga debatter bara för att man kan är inte nödvändigtvis att spela dum som jag tolkar det. Mer att man klarar av att föra sig i möblerade rum. Då jag nu är förvirrad över definitionen måste jag ta tillbaka mitt tidigare svar och avvakta vidare diskussioner som kan bringa klarhet i om jag spelar dum eller bara är smart.

bertbert
2007-11-27, 09:25
Lellan, att inte ta konflikter eller inte tillrättavisa folk är vare sig att vara dryg eller att spela dum, det är både lämpligt och i många fall väldigt bekvämt.

haiduc
2007-11-27, 09:27
Jag är inte så smart så att spela ännu dummare vore nog inget smart drag i mitt fall.

Jag har tre stora problem: Jag har inget lokalsinne, jag kommer aldrig ihåg folk jag inte känner väl och jag är urusel på matte.

Häromveckan skulle jag visa en tant till affären och pekar då glatt åt fel håll (tydligen) mina kompisar höll på att skratta ihäl sig när tanten tog sin rullator och pinnade på åt fel håll.. Men det var inte meningen...

Och sen var det en annan gång när vi satt och spelade kort på bryggen, och jag kände på vattnet och konstaterade att "Det är flera minus i vattnet" vilket det tydligen inte kunde vara...

sleep is the enemy
2007-11-27, 09:29
Jag är inte så smart så att spela ännu dummare vore nog inget smart drag i mitt fall.

Jag har tre stora problem: Jag har inget lokalsinne, jag kommer aldrig ihåg folk jag inte känner väl och jag är urusel på matte.

Häromveckan skulle jag visa en tant till affären och pekar då glatt åt fel håll (tydligen) mina kompisar höll på att skratta ihäl sig när tanten tog sin rullator och pinnade på åt fel håll.. Men det var inte meningen...

Och sen var det en annan gång när vi satt och spelade kort på bryggen, och jag kände på vattnet och konstaterade att "Det är flera minus i vattnet" vilket det tydligen inte kunde vara...

Du verkar underhållande :)

Löjtnant Blank
2007-11-27, 12:08
"Det är flera minus i vattnet" vilket det tydligen inte kunde vara...

Not for nothing, men vatten kan faktiskt vara flera minusgrader kallt, utanför Sibirien till exempel.

haiduc
2007-11-27, 18:35
Not for nothing, men vatten kan faktiskt vara flera minusgrader kallt, utanför Sibirien till exempel.
Mina något smartare vänner påstod att det frös till is när det kom under noll grader?
men vad vet jag :smash:

Pudzianovski
2007-11-27, 18:43
Mina något smartare vänner påstod att det frös till is när det kom under noll grader?


Tror det beror på salthalt och sånt. Dessutom kan man väl tillsätta saker i vatten så det kan flera minusgrader. Någon annan kanske kan vidareutveckla något jag antagligen inte borde uttala mig om. :D

haiduc
2007-11-27, 18:45
Tror det beror på salthalt och sånt. Dessutom kan man väl tillsätta saker i vatten så det kan flera minusgrader. Någon annan kanske kan vidareutveckla något jag antagligen inte borde uttala mig om. :D

Aha! Det kanske inte är helt självklart då.. kanske inte är så dum när allt kommer omkring då :cool:

Trance
2007-11-27, 18:48
Tror det beror på salthalt och sånt. Dessutom kan man väl tillsätta saker i vatten så det kan flera minusgrader. Någon annan kanske kan vidareutveckla något jag antagligen inte borde uttala mig om. :D

Korrekt. Förutom saltvatten så vet väl de flesta om hur man hanterar kylarvätska till bilen eller att man kan ha sprit i frysen.

Commando1980
2007-11-27, 18:49
jag behöver inte spela. Man är ju korkad sen födseln.

stridis
2007-11-27, 20:09
Kan spela tankspridd, för då får jag saker och ting förklarade för mig som jag kanske är osäker på alternativt så gör jag det för att inte uppfattas som den dryga skit jag varit som struntat i saken. Det fungerar jävligt fint för jag är ju tankspridd, så att slänga det som en ursäkt en extra gång vid lämpligt tillfälle kan man ju inte motstå!