handdator

Visa fullständig version : Sittande rodd, vilket "grepp"?


Mr.Cosybear
2007-11-25, 23:11
Senaste tiden har jag funderat på vilket grepp jag ska använda mig av när jag kör sittande rodd. Vi har V greppet, vi har |____|-greppet och sen samma som det fast ännu bredare. Med V-greppet antar jag att man använder sig mer av armmusklerna än vid bredare grepp? Vad är skillnaden? Vilket grepp föredrar ni och varför?

Vilket skulle ni rekomendera för mig som kör 3 ryggövningar(sittande rodd, chins, stående rodd) i veckan? Kör med ett av joachim bartolls scheman med över/underkropp indelning 4ggr i veckan.

Scratch89
2007-11-25, 23:20
Jag tycker att V-greppet är överlägset. Har jag ett bredare så tappar jag kontakt i ryggen då draget blir så konstigt. Det kan bero på att jag är en tvärhand hög och ännu kortare armar, men testa runt och se. Kör två pass uteslutande sittande rodd, där du ena passet kör med |-----| och andra med V.

Oktay
2007-11-25, 23:22
när man ska köra med V greppet.. spelar det nån roll hur man håller det?
\/ eller /\ ?

Scratch89
2007-11-25, 23:27
när man ska köra med V greppet.. spelar det nån roll hur man håller det?
\/ eller /\ ?

Vanligast är väl att man håller med den avsmalnade delen uppåt och mot dig, och tummarna där.

Yucko
2007-11-25, 23:30
Variera.

Sheogorath
2007-11-25, 23:33
Man kan köra med en stång som ser ut såhär också:

----

Eller så här:

-------------

;)

Och då kan man välja överhands- eller underhandsfattning. I dagsläget, om jag skulle kört den övningen, hade jag valt den korta stången och kört underhandsfattning.

Richyboy
2007-11-26, 09:48
Jag använder mig alltid av V-grepp /\ får bra kontakt med såväl rygg som armar.

bengdoktor
2007-11-26, 09:54
Coolt. Jag har alltid använt det åt andra hållet, dvs V. Göött tänk vad stor jag kommer att bli nu! So long SUCKERS! nu drar jag till gymmet och kör uteslutande V. =)

Scratch89
2007-11-26, 12:36
Hur i hela friden har du hållt då?

Martin Löwgren
2007-11-26, 20:39
Jag kör med rak stång med supinerat grepp (underhandsfattning). Detta ger ett större ROM vilket är fördelaktigt. När v-handtaget slår i magen kan man fortsätta kontrahera ryggen om man kör med stång då rörelsen ej begränsas av handtaget.

Nimille
2007-11-26, 20:41
Jag kör med en konstig stång.
Den är som ett tredimensionellt u om ni fattar
En böj ut från kroppen och två raka handtag rakt upp som man håller i.
Mycket skön!