handdator

Visa fullständig version : Hur är ljudet i Ipods nu för tiden?


hahavaffan
2007-11-25, 23:08
Tjohej.

Jag börjar tröttna på min Iriver E10 6GB. Den använder en hårddisk istället för flashminne, vilket gör den SLÖ. Och jag hatar slöa saker. Men men men men, den har så bra ljud. Den knüllar ju alla Ipod, Jens of sweden, Creative, Samsung och även ett par Archos och iAudios vad gäller ljudstyrka och kvalitet. Och det är ändå detta som är det viktigaste för mig.

Så nu undrar jag, "Aliquis" och ni andra, hur låter de nya generationerna från Apple? Jag tänker på Nano (gen 3), Touch och kanske även fast ändå inte Classic. Står de sig mot en 1½ år gammal Iriver? Jag tvivlar, och får väl åka in och lyssna på ett par nånstans... men vill ändå höra vad folk tycker. Så snela jellp mej.

Nya Nano är ju billig, liten som saatana och snygg, plus att gränssnittet är riktigt coolt. Touch verkar också fet som fan, med WiFi och allt det där... den är dock lite dyrare. Men bättre ljud kanske?

Vad vet ni? Berätta gärna.

Nadreas
2007-11-26, 01:00
Om man går efter företaget som skapar dem är det utan tvekan Kenwood och Creative som gör de mp3-spelarna med bäst ljudkvalitet då dessa företag också är världsledande i andra ljudprodukter.
iAudios anses vara mycket bra i ljudet, men det är endast för att de skickar med bra hörlurar till skillnad från de andra företagen.
Samsung, Archos och Jens of Sweden är hobby spelare enligt mig, inte direkt bra på något annat än att marknadsföra.
Apple gör mycket bra produkter i datorvärlden. Men när det kommer till mp3-spelare är jag fortfarande skeptisk. Det har blivit bättre, men batteritid, ljudkvalitet och livslängd är fortfarande inte lika bra som Kenwood och Creative. Vad gäller i-Tunes så har jag aldrig någonsin stött på ett så frustrerande dåligt utformat program. Deras utseende är dock i särklass de snyggaste över lag.
Creative var urusla tidigare på tex glapp i hörlurskontakten, något som de har ändrat på i deras modeller från i år. Deras modeller är överlag inte särskilt snygga, men har bra ljudkvalitet och enligt mig en relativt enkel programvara till att överföra musik.
Kenwood är ju ett av världens mest framgångsrika tillverkare av ljudprodukter. Det talar för sig själv. Jag känner dock inte till så mycket om dem.

hahavaffan
2007-11-26, 10:43
Jag har aldrig någonsin sett en mp3-spelare från Kenwood tyvärr. Världens mest framgångsrika tillverkare av ljudprodukter? På 80-talet kanske? Och jag kan inte hålla med om att man kan dra paralellen att Creative skulle vara världsledande vad gäller andra ljudprodukter och därför producera välljudande mp3-spelare. För de är varken världsledande eller tillverkare av välljudande mp3-spelare.

Men jag håller med om att Apple har blivit bättre på allt de inte var så heta på förr... batteritid har blivit bättre, lika så kvalitet.. men det jag är intresserad av är ljudet.

Är det någon här som äger en ny ipod?

Snafu
2007-11-26, 10:46
Jag köpte en tredje generations iPod och ljudet var riktigt kasst tills jag insåg att det finns en massa inställningar att fippla med och nu är ljudet perfekt.

Bra köp, tycker jag.

** inställningarna är alltså att man kan skifta mellan typ "classical settings" "rnb settings" etc, vilket låter bajsigt men till slut hittar man en setting som har rätt nivå att diskant och bas etc. Problemet var till en början att basen antingen slog igenom, eller var non existant om man slog av bass bostern.

Edit: Jag menar att namnen på settingsen är bajsigt. Inte ljudet efteråt.

hahavaffan
2007-11-26, 10:48
Okej... men hur högt kan man ha det? Har du in-ear eller vanliga lurar?

Snafu
2007-11-26, 10:50
Okej... men hur högt kan man ha det? Har du in-ear eller vanliga lurar?

Jag är inte så döv så volymen räcker för mig. Det räckte för att blocka ut skrikande ungar på ett flygplan i luften iaf. Jag har vanliga lurar.

Snafu
2007-11-26, 10:51
OBS Jag är ingen ljudbög, så jag kanske nöjer mig med lite mindre än dig också.

mangs
2007-11-26, 10:54
Om man är ute efter välljud så brukar inte spelare där man måste fippla med bas/diskant etc för att få ett ok ljud rätt väg att gå.

Klart att de kan låta bra men låter de inte ok naturellt så är det inget för hifi. Sedan är ju frågan vad man är ute efter med. Vissa gillar en Boomande bas med en topp kring 60-80Hz medan andra vill ha ett cleant ljud.

Om jag bara var ute efter bra ljud skulle jag inte välja Ipod. Jag har både Ipod och iRiver och det är stor skillnad.

Torwald
2007-11-26, 14:42
Ni kan ju inte döma kvalitén på hörlursstärkaren efter hur bra eller dålig EQn är? Det är ju knappast boutique-EQs i någon av spelarna, så det man får bedöma är väl ändå hur det låter med neutral inställning. Om man måste boosta kring 50-100Hz (vilket jag gissar att "bass bostern" gör) tror jag man borde skaffa vettiga hörlurar.

hahavaffan
2007-11-26, 16:53
Ni kan ju inte döma kvalitén på hörlursstärkaren efter hur bra eller dålig EQn är? Det är ju knappast boutique-EQs i någon av spelarna, så det man får bedöma är väl ändå hur det låter med neutral inställning. Om man måste boosta kring 50-100Hz (vilket jag gissar att "bass bostern" gör) tror jag man borde skaffa vettiga hörlurar.Jag har inte pratat om hur bra eller dålig EQn är. Jag vill bara veta hur spelaren låter. En första generation Ipod Nano låter ju helt förskräckligt uselt fabriksinställd, och det blir fan inte ens en smula bättre av att konsultera EQn. Min Iriver E10 låter helt okej med fabriksinställningar, men slår man på EQn och SRS-inställningarna så låter den riktigt bra. Och jag har bra lurar, men ändå kör jag på nästan max i basinställningen för SRS.

rememberence
2007-11-26, 16:58
Jag köpte en Iaudio 7 för inte så länge sen, jag gillar den mer och mer för varje dag som går, skaffar man bra hörlurar till den är den en av dom bättre spelarna om man ser till ljudkvaliteten :thumbup:

Hades
2007-11-26, 17:06
iAudios anses vara mycket bra i ljudet, men det är endast för att de skickar med bra hörlurar till skillnad från de andra företagen.

Haha, jaså, det säger du. Min iAudio spelar väldigt väl, och det är inte tack vare lurarna som följde med (de var för övrigt inte så mycket att hänga i julgranen - eller så kanske det var det de var till för; de såg ganska spejsade ut).

Torwald
2007-11-26, 17:08
Jag har inte pratat om hur bra eller dålig EQn är. Jag vill bara veta hur spelaren låter. En första generation Ipod Nano låter ju helt förskräckligt uselt fabriksinställd, och det blir fan inte ens en smula bättre av att konsultera EQn. Min Iriver E10 låter helt okej med fabriksinställningar, men slår man på EQn och SRS-inställningarna så låter den riktigt bra. Och jag har bra lurar, men ändå kör jag på nästan max i basinställningen för SRS.
Jag syftade mer på det Snafu skrev...

Fast jag förstår fortfarande inte riktigt hur du menar. Fabriksinställningarna på alla spelare är väl flat EQ, hoppas jag? Om det låter dåligt då blir det ju inte bättre av att boosta någonstans. I så fall kompenserar man ju bara för en brist i hörlurarna. Om det är så att det finns en fabriksinställd EQ (hemska tanke) så förstår jag om det blir bättre med EQ.

Det är mycket som kan hända med ljudet när förförstärkare och hörlursförstärkare är dåliga, men det första man brukar ju märka är ju dött, instängt och dåligt definierat ljud, men inte så mycket att någon bas skulle försvinna.

Jag avskyr av hela min själ hängmatteEQs som förstör produktionen, och där kanske våra åsikter går isär och det är därför jag aldrig skulle komma på tanken att använda EQn i en spelare. Den ska, i min mening, vara helt avstängd och inget annat.

rememberence
2007-11-26, 17:09
Haha, jaså, det säger du. Min iAudio spelar väldigt väl, och det är inte tack vare lurarna som följde med (de var för övrigt inte så mycket att hänga i julgranen - eller så kanske det var det de var till för; de såg ganska spejsade ut).

Håller med totalt, jag har inte ens använt hörlurarna dom skickade med spelaren

hahavaffan
2007-11-26, 17:25
Jag syftade mer på det Snafu skrev...

Fast jag förstår fortfarande inte riktigt hur du menar. Fabriksinställningarna på alla spelare är väl flat EQ, hoppas jag? Om det låter dåligt då blir det ju inte bättre av att boosta någonstans. I så fall kompenserar man ju bara för en brist i hörlurarna. Om det är så att det finns en fabriksinställd EQ (hemska tanke) så förstår jag om det blir bättre med EQ.

Det är mycket som kan hända med ljudet när förförstärkare och hörlursförstärkare är dåliga, men det första man brukar ju märka är ju dött, instängt och dåligt definierat ljud, men inte så mycket att någon bas skulle försvinna.

Jag avskyr av hela min själ hängmatteEQs som förstör produktionen, och där kanske våra åsikter går isär och det är därför jag aldrig skulle komma på tanken att använda EQn i en spelare. Den ska, i min mening, vara helt avstängd och inget annat.Okej, jag fattar hur du menar. Men vilken mp3-spelare använder du då? Du låter kräsen som fan, och det är bra. Jag är också mycket kräsen... och gillar därför inte Ipod p.g.a. det dåliga ljudet. Och med dåligt menar jag torrt, dött och klent ljud. Min Iriver är med flat EQ mycket varmare och klarare, och spelar bra mycket högre. Höjer man volymen mycket på en Ipod får man bara mer diskant känns det som.

Håller med totalt, jag har inte ens använt hörlurarna dom skickade med spelareniAudio är kända för att leverera bra ljud. De har fina kretsar och förstärkare med hög uteffekt.

Baan
2007-11-26, 18:05
Okej, jag fattar hur du menar. Men vilken mp3-spelare använder du då? Du låter kräsen som fan, och det är bra. Jag är också mycket kräsen... och gillar därför inte Ipod p.g.a. det dåliga ljudet. Och med dåligt menar jag torrt, dött och klent ljud. Min Iriver är med flat EQ mycket varmare och klarare, och spelar bra mycket högre. Höjer man volymen mycket på en Ipod får man bara mer diskant känns det som.


Jämför uteffekt bara för ljudet (styrkan), det kan du i alla fall utläsa från siffror ganska lätt. Om du hittar siffrorna dvs :)

redbrigade
2007-11-26, 18:06
Någon som vet hur Iriver Clix är ? den ser väldigt trevlig ut

Snabel
2007-11-26, 19:28
Jag har just köpt en Samsung YP-k3 eller vad den nu heter, billig och snygg. Relativt klart ljud men ej lika "fylligt" som på min 3 år gamla iAudio, seriöst. Och jag är ingen människa som använder "loudness" på min stereo så att säga.

Jag saknar min iAudio lite då samsungens ljud känns lite för innehållslös och ibland har alldeles för mycket diskant. Det går säkert att ställa in bättre så jag skall inte döma ut den helt ljudmässigt, likvärdig en iPod är den iaf.

Alexton
2007-11-26, 19:39
Jag har en ny ipod nano och tycker fortfarande min gamla trogna Iriver E10 låter betydligt bättre.

otherside
2007-11-26, 19:50
Någon som vet hur Iriver Clix är ? den ser väldigt trevlig ut

den rockar! otroligt ljud i den!!!!! lite klumpigare än poden men härlig design!

mangs
2007-11-26, 20:42
Jag håller med Torwald.

I undantagsfall använder jag dock EQ om det visar sig att det inspelade materialet är i undermålig kvalité, vilket det tyvärr ofta är.

Sedan är det ju frågan vad man skall ha spelaren till. Använder jag den på gymmet vill jag främst kunna fläska på rätt bra med bibehållen skärpa och här kanske även lite extra bas är skönt för att få rätt känsla. I Hemstereon syftar jag efter att få¨ett så realistiskt ljud som möjligt och det är främst där man förundras över hur dåliga många inspelningar är. Jag skulle säga att 90-95% av all musik som idag produceras har mindre bra eller rent ut dåligt ljud. De siktar mer på att det skall låta mycket hela tiden för att de skall kunna spelas på radiostationer. Ingen dynamik, boomig bas, skrikig diskant och ett försvunnet mellanregister är ofta förekommande. Dessutom i många fall även hög distorsion vilket för mig är. *screwy*

rememberence
2007-11-26, 20:43
iAudio är kända för att leverera bra ljud. De har fina kretsar och förstärkare med hög uteffekt.

Vet inte riktigt vad du menade, men om det var ett missförstånd så menade jag att deras hörlurar dom skickar med inte är i samma klass som spelarna i sig alltså :)

hahavaffan
2007-11-26, 23:11
Jag har en ny ipod nano och tycker fortfarande min gamla trogna Iriver E10 låter betydligt bättre.Det var precis nåt sånt här jag ville höra. Tack :) E10an får hänga med ett halvår till då! Jag ångrar att jag tog en svart :(

Tack alla andra för svaren! Iriver Clix är fet som fan... men jag vill ha en nyare.

otherside
2007-11-27, 16:48
Det var precis nåt sånt här jag ville höra. Tack :) E10an får hänga med ett halvår till då! Jag ångrar att jag tog en svart :(

Tack alla andra för svaren! Iriver Clix är fet som fan... men jag vill ha en nyare.

va kommer om ett halvår?=)