handdator

Visa fullständig version : sets...?


Vetez
2007-11-25, 10:58
Har en del frågor om sets/reps...
Har läst en del här på forumet och en del träningsjournaler.

Förstår inte detta:

Vad räknas som ett set igentligen:
80kg . 7, 7, 7,
Alltså 80kg 7 gånger, vila 1 min, 7 gånger, vila 1 min, 7 gånger vila 1 min?
Räknas det som 1 set eller 3 set?

Hur mycket ska man ta ut sig i varje set? Jag har alltid tagit ut mig fullt. :S
Och jag har alltid börjat tungt och sen minskat på vikterna. :S
Har sett i träningsjournalerna att folk kör lätt-vikter och sen tyngre-vikter. vaför gör man de? Spelar det någon roll?

Jag antar att man inte ska ta ut sig fullt i varje set..? Så hur mycket ska man ta ut sig ungefär? Ska jag "sluta" när jag känner att jag bara kommer att klara 1 eller 2 Reps till. typ?

Är det någon som brukar avsluta träningen med ett "Burn-set"?
Dvs. köra slut muskeln fullständigt med någon lite lättare vikt.


Många dumma frågor nu. men jag är väl lite dum oxå :Virro

TACK PÅ FÖRHAND.

Mourten
2007-11-25, 11:11
Det är 3 sett du menar i exemplet.
Klart att du ska ta ut dig helt annars ger träning inget.
De dem menar är kanske 1 sett uppvärmning sen 2-3 tunga sett.
Personligen kör jag failure i VARJE sett men jag vet att många här tycker det är dumt, personligen tycker jag det är grymt eftersom en stressad/trött muskel kommer vilja växa.

Flykt
2007-11-25, 11:18
Kan svara på den första frågan åtminstone. Du har helt rätt gällande "80 kg 7, 7, 7"
Alltså man kör 7 repetitioner (reps), vilar den tid man behöver, sen 7 till, vila, 7 till.
Det innebär att man har kört tre stycken set med 7 reps (repetitioner) i varje.

pragmatist
2007-11-25, 12:06
Hur mycket ska man ta ut sig i varje set? Jag har alltid tagit ut mig fullt. :S

Att alltid ta ut sig fullt är antagligen ingen bra idé eftersom det är slitsamt för nervsystemet och mest gör att du blir "slut i huvudet". Det är förmodligen bättre att träna lite mer snarare än köra slut på sig så totalt. Nackdelarna överväger helt enkelt fördelarna när man tränar på det sättet hela tiden, däremot kan det vara vettigt att göra det då och då.

På den gamla goda tiden brukade man säga "stimulate, don't annihilate" - syftet med träning är att producera progressivt bättre resultat, inte att tortera sig själv.

Och jag har alltid börjat tungt och sen minskat på vikterna. :S
Har sett i träningsjournalerna att folk kör lätt-vikter och sen tyngre-vikter. vaför gör man de? Spelar det någon roll?

Anledningen till att man ökar vikterna successivt är att man vill värma upp och vänja nervsystemet vid tyngre och tyngre vikter, först och främst eftersom det känns mer bekvämt och säkert. Egentligen skulle jag säga att din metod, att börja tungt och sedan successivt minska vikterna för att hålla antalet reps konstant, är mer effektiv.

Jag antar att man inte ska ta ut sig fullt i varje set..? Så hur mycket ska man ta ut sig ungefär? Ska jag "sluta" när jag känner att jag bara kommer att klara 1 eller 2 Reps till. typ?

Det finns olika filosofier om det. För normal träning tycker jag man ska anpassa vikten så att man precis orkar göra det antal reps som man planerat göra. D.v.s. om du orkar göra 10 reps så ska du göra 10 reps men inte påbörja den 11:e. Det finns andra metoder också där man inte ens går i närheten av att ta ut sig helt i de första seten utan förlitar sig på den ackumulerade utmattning som många set innebär, men det är lite överkurs.

Är det någon som brukar avsluta träningen med ett "Burn-set"?
Dvs. köra slut muskeln fullständigt med någon lite lättare vikt.

Det kan vara en bra metod. I en japansk studie gav det bättre resultat att lägga till ett set med lättare vikt direkt efter man kört färdigt sina tunga set, både för styrka och volym. Det finns en föreställning om att man ska sluta efter sitt tyngsta set eftersom musklerna "minns" det sista setet man gör och ett lätt set på slutet "förstör" styrkeökningarna, men det är nog mest en gammal skröna.

Vetez
2007-11-25, 16:33
Säker på att det inte har någon betydelse om man kör Tungt direkt efter uppvärmningen istället för lätt och sen öka (som alla gör typ) ? :O

I bänkpress t.ex. Börjar man med lätta vikter och sen går tyngre och tyngre, Då är det stor risk att man "fastnar" juh. *gah!*

Men om man gör som jag kör tungt direkt och sen lättare och lättare, då är det ingen risk att man fastnar.

kommentarer om detta?

mvh

pragmatist
2007-11-25, 17:31
När man börjar lätt och sedan ökar vikten successivt (s.k. pyramidträning) så fungerar de första seten vanligtvis som uppvärmning d.v.s. man tar inte i för fullt. Det är först när man kommer upp på tunga vikter som man kör tills man fastnar (eller nästan).

Däremot har du ju förstås rätt i att om man tar i för kung och fosterland på de lättare seten i början så orkar man inte lika mycket när man kommer till de tunga på slutet. Om detta spelar någon praktisk roll kan man dock tvista om, möjligen är det negativt för styrkeutvecklingen.

Kovalchuq
2007-11-25, 19:15
Om detta spelar någon praktisk roll kan man dock tvista om, möjligen är det negativt för styrkeutvecklingen.

Någon som vet mer om detta?

Vetez
2007-11-27, 19:41
negativt för styrkeutvecklingen att köra tungt först och sen köra lägre vikter??