handdator

Visa fullständig version : angående reklamen på tv som säger att man behöver 0,5 kilo grönsaker per dag


piraten99
2007-11-24, 23:48
är det sant? låter som en osanning om man äter som en vanlig människa.

Tolkia
2007-11-24, 23:49
Det är vad som rekommenderas, ja. Det är f.ö. inte särskilt mycket. Jag skulle snarare säga att om man äter mindre äter man INTE som en vanlig människa.

sleep is the enemy
2007-11-24, 23:51
Det är vad som rekommenderas, ja. Det är f.ö. inte särskilt mycket. Jag skulle snarare säga att om man äter mindre äter man INTE som en vanlig människa.

Jag tror nog inte många äter ett halvt kilo grönsaker varje dag.

joriice
2007-11-24, 23:58
det är inte speciellt mycket med 500 gram grönt om dagen. Jag kan dock säga att jag knappast förtär så mycket.

Mega_man1000
2007-11-25, 00:18
men det är inte bara grönsaker de menar! Frukt är ju också grönt så de menar nog frukt OCH grönsaker;)

nboi
2007-11-25, 00:29
Det är ju inte direkt mycket KCAL man trycker i sig när man drar i sig 400-500g grönt om dagen. Det är typ ~200kcal Broccoli eller spenat. Och det är ju inte direkt svårt att vålda i sig ;). ..så 500g är inte ju ingenting om man ser på kcal innehållet hehe.

Slartibartfast
2007-11-25, 00:34
om man ser på kcal innehållet hehe.

Men det gör man ju inte.

Det handlar nog mera om mängd och volym.

internethjälten
2007-11-25, 02:34
Jag har nog snittat 0gram om dagen de sista 10 åren, lever ännu. Coleman äter inte heller 'grönt' utan tar enbart tillskott.

tp_88
2007-11-25, 02:53
500g är ju massor! Jag äter minst 4000kcal/dag och är inte ens i närheten av att få i mig 500g grönt... *whistle*

Ronja
2007-11-25, 07:33
Ojoj shit 500g är ju ingenting äter minst det tredubbla för man räknar ju både frukt och grönt. Grönt är ju en viktig krydda till maten tycker ja, blir inte alls så gott utan grönt :)

Eddie Vedder
2007-11-25, 07:55
låter som en osanning om man äter som en vanlig människa.

Skojar du?

Två äpplen under dagen, en portion broccoli till lunch, en halv lök i köttfärsen, lite rårivna morötter till det om man är uppe i 500gram. Det är ju ingenting ju.

King Grub
2007-11-25, 08:06
500 g är ju ett absolut minimum och hur lätt och gott som helst att nå.

skaparn
2007-11-25, 08:09
Jag har nog snittat 0gram om dagen de sista 10 åren, lever ännu. Coleman äter inte heller 'grönt' utan tar enbart tillskott.

Vad konstigt, för kampanjen menar verkligen att man dör om man inte.

Djiiiis, hur många ska komma med sina "jag äter rött kött - och jag lever ändå"-kommentarer innan det går upp för alla att effekten knappast lär gå att upptäcka på en enskild individ utan gäller för en hel population och en längre tid, antagligen ett helt liv.

Fredrik_S
2007-11-25, 08:30
Kroppen klarar av mycket innan man får allvarliga bristsymptom. Men lindrigare bristsymptom får väldigt många pga dåligt intag av frukt och grönt såsom trötthet/seghet sämre hud/hårkvalite etc. Hade en kompis för några år sedan som fick skörbjugg(han glömde nog ketchuppen till pastan allt för länge).

King Grub
2007-11-25, 08:33
Skörbjugg som kräver en fruktansvärt dålig och enformig kost! :D

Fredrik_S
2007-11-25, 08:47
Ja fråga mig inte hur hon lyckades med det. Hon var varken över eller underviktig och såg frisk ut.

LadyG
2007-11-25, 09:33
500g är ju ingenting, som Eddie påpekade har man ju lök i köttfärsen, de flesta har lite hackad paprika och krossade tomater också. Det går inte att laga mat utan att använda grönsaker också imho.

snej
2007-11-25, 09:40
Kan jag aldrig tänka mej att jag får i mej så mycket grönt per dag. Har jag nog aldrig fått. Tillskott is the shit

King Grub
2007-11-25, 09:44
Tillskott is the shit

Nej. Det ger inte samma effekt som frukt och grönt.

Koloftw
2007-11-25, 10:36
C-vitamin tillskott är ändå the shit. Annars skulle jag ha skörbjugg nu :D, äter nämligen aldrig frukt eller grönt :(

Sverker
2007-11-25, 11:12
Du har tillsatt askorbinsyra i ketchup, charkprodukter, vissa läskedrycker, potatismos mm. Du behöver kanske bara 10 mg askorbinsyra för att slippa skörbjuggen så det är SVÅRT att få skörbjugg idag.

Tom Jr
2007-11-25, 11:45
Jag har nog snittat 0gram om dagen de sista 10 åren, lever ännu. Coleman äter inte heller 'grönt' utan tar enbart tillskott.

Ja, det är klart det funkar om Coleman gör det!!!!

Klart kroppen behöver frukt och grönt.

tomccc
2007-11-25, 11:48
Vad är det egentligen i frukten man behöver?

Använder ett program som räknar ut ens dagliga intag av bl.a. 10 vitaminer och 8 mineraler vilka jag samtliga ligger på 100%-400% av det rekommenderade dagliga intaget. Jag äter sällan mer än 1 frukt om dagen och lite tomat/lök i maten.

Sverker
2007-11-25, 12:03
Vad sägs om lite färgade ämnen som har antioxidativ effekt.

Beta-karoten är en antioxidant med färg och den ingår i vitaminengruppen bara för att den ombildas till retinol/A-vitamin. Bara för att andra oranga, gula, röda, blå färgämnen saknar vitaminaktivitet så betyder det inte att de är onödiga... som naturliga antioxidanter.

Eddie Vedder
2007-11-25, 12:11
C-vitamin tillskott är ändå the shit. Annars skulle jag ha skörbjugg nu :D, äter nämligen aldrig frukt eller grönt :(

Nej du hade inte alls hunnit utveckla skörbjugg, dock är det inte bara den rena askorbinsyran som sådan man behöver. Eftersom det är en syra med antioxidativa egenskaper reagerar den olika i olika miljö och att syntetiskt renframställa syran i sig innebär inte samma antioxidativa egenskaper som när den förekommer i kosten från olika livsmedel.

Just därför rekommenderas MAT och inte tillskott.

Som lite kuriosa betyder askorbinsyra ungefär "syra mot skörbjugg" (a = utan, scorbic = having scurvy, d.v.s skörbjugg:))

Vad är det egentligen i frukten man behöver?

Som Sverker säger, olika antioxidanter oach aktiva ämnen i frukt och grönt som vi inte har särskilt bra koll på hur dom fungerar och samverkar.

Därför syns ofta goda hälsotillstånd vid intag av just frukt och grönt. Givetvis hoppar tillskottsindustrin på dessa rön, framställer vissa identifierade ämnen syntetiskt och får folk att tro att det ger samma effekt och att mer alltid är bättre.

Tintomara
2007-11-25, 12:11
som Eddie påpekade har man ju lök i köttfärsen, de flesta har lite hackad paprika och krossade tomater också. Det går inte att laga mat utan att använda grönsaker också imho.
Instämmer! Jag är inte förtjust i att direkt "äta grönsaker", men just matlagning har jag svårt att föreställa mig utan grönsaker. Jag menar, vaddå, skulle man bara käka själva köttfärsen som den är med lite salt till? Märkligt i så fall. Gullök, rödlök, tomater, paprika, morötter, oliver osv är ju ett MÅSTE när man lagar till köttfärs...

Sverker
2007-11-25, 16:39
Här finns C-vitamin:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95820&highlight=garnison

snej
2007-11-25, 17:14
Nej. Det ger inte samma effekt som frukt och grönt.

Säkert inte, som du säger. Äter grönsaker, men knappast 500g om dagen. Fyller på med tillskott, och jag känner att det fungerar ypperligt för mej.

Eddie Vedder
2007-11-25, 17:18
Säkert inte, som du säger. Äter grönsaker, men knappast 500g om dagen. Fyller på med tillskott, och jag känner att det fungerar ypperligt för mej.

Hur exakt känns det? Jag äter nämligen mycket grönsaker och det vore kul om du förklarar den här känslan av att "det fungerar" som så många pratar om. Så jag vet om "det fungerar" även för mig alltså.

tomccc
2007-11-25, 17:23
Som Sverker säger, olika antioxidanter oach aktiva ämnen i frukt och grönt som vi inte har särskilt bra koll på hur dom fungerar och samverkar.

Därför syns ofta goda hälsotillstånd vid intag av just frukt och grönt. Givetvis hoppar tillskottsindustrin på dessa rön, framställer vissa identifierade ämnen syntetiskt och får folk att tro att det ger samma effekt och att mer alltid är bättre.
Vad är bristsymptomen för dessa antioxidanter och oidentifierade ämnena?

Eddie Vedder
2007-11-25, 17:32
Vad är bristsymptomen för dessa antioxidanter och oidentifierade ämnena?

Att identifiera bristsymptom på oidentifierade ämnen är nog inte så lätt.:D I övrigt finns inga direkta bristsymptom så som man vet om dom essentieolla ämnena.

Eftersom det är väldigt oklart vad som exakt har positiv effekt på hälsan så går det ju inte att exakt säga motsatsen heller.

Återigen: Epidemiologiska studier visar hälsofördelar med en kost rik på frukt och grönt, ämnen med antioxidativa egenskaper och lioka aktiva ämnen tillskrivs flera hälsofördelar. Exakta mekanismer är okända, det finns dock en hel del evidens för att tillskotten av antioxidanter som vi har idag sällan ger någon effekt alls. Ibland t.o.m. negativa effekter.

tomccc
2007-11-25, 17:52
Att identifiera bristsymptom på oidentifierade ämnen är nog inte så lätt.:D I övrigt finns inga direkta bristsymptom så som man vet om dom essentieolla ämnena.

Eftersom det är väldigt oklart vad som exakt har positiv effekt på hälsan så går det ju inte att exakt säga motsatsen heller.

Återigen: Epidemiologiska studier visar hälsofördelar med en kost rik på frukt och grönt, ämnen med antioxidativa egenskaper och lioka aktiva ämnen tillskrivs flera hälsofördelar. Exakta mekanismer är okända, det finns dock en hel del evidens för att tillskotten av antioxidanter som vi har idag sällan ger någon effekt alls. Ibland t.o.m. negativa effekter.
Okay då vänder vi på frågan, vad för positiva effekter och hälsofördelar har dessa ämnen?

Arnold Armstrong
2007-11-25, 17:59
Okej men Piraten jag tror du lätt tar det jag menar en stor banan och ett äpple väger ju en hel del i gram. Sen äter jag inte heller grönsaker men ibland 5-6 frukter per dag. Det är så himla gott.

machine gun
2007-11-25, 18:28
Ett stort äpple eller päron väger ca 200 g, en banan ca 100 g (utan skal), en stor morot ca 150-200 g, en lök ca 100 g, en burk krossade tomater 400 g. 1 dl juice 100 g.

500 g är ingenting.

Koloftw
2007-11-25, 18:40
Alltså vad i frukterna är det som man måste ha?

C vitamin och antioxidanter?

För resten av vitaminerna kan man ju gott få från annan mat.

snej
2007-11-25, 18:42
Hur exakt känns det? Jag äter nämligen mycket grönsaker och det vore kul om du förklarar den här känslan av att "det fungerar" som så många pratar om. Så jag vet om "det fungerar" även för mig alltså.


Tja, jag mår kanon fysiskt och psykiskt, jag är pigg jag sover bra, träningen går bra. Jag mår helt enkelt bra, och har gjort det mestadels av min livstid (so far). Det räcker för mej. Så det är väl kul att ''det fungerar'' för oss bägge :thumbup:. Sen om det beror på avsaknaden av 500g grönt om dagen eller inte låter jag vara osagt ;)

Eddie Vedder
2007-11-25, 18:49
Så det är väl kul att ''det fungerar'' för oss bägge :thumbup:.

Det är ju just det jag inte vet om det gör för min del. Jag har ingen aning om hur den känslan av att något fungerar eller inte fungerar. Jag kan ju inte leva två parallella liv och jämföra, vilket skulle krävas för att uttala sig om huruvida något fungerar eller ej.
Det var därför jag frågade dig som uppenbarligen vet hur du hade mått om du levt på ett annat sätt och kan jämföra.

machine gun
2007-11-25, 18:50
Alltså vad i frukterna är det som man måste ha?

C vitamin och antioxidanter?

För resten av vitaminerna kan man ju gott få från annan mat.

Vitaminer, antioxidanter, fibrer mm. Som Eddie skrivit finns det troligtvis en hel del oidentifierade ämnen i frukt och grönt också som påverkar hälsan positivt, eftersom man kunnat påvisa positiva hälsoeffekter av frukt- och gröntintag som inte kunnat replikeras med kosttillskott.

piraten99
2007-11-25, 18:50
varför rekommenderar dem 500 g grönsaker om dagen. Jag kanske kommer upp i 250 g om dagen, blir man piggare och är inte lika mkt sjuk om man äter 500g?

Det är bara kolla på denna dag då jag ätit lite sallad på mackan. Sen nu åt jag en hamburgare med sallad på och sen har jag ätit ett helt äpple, roligare än så blev det inte och det är inte 500 g.

Jag tar ett sånt här vitamin, mineral tillskott också så jag är inte orolig så i slutändan är jag nog säker.

Eddie Vedder
2007-11-25, 18:55
Jag tar ett sånt här vitamin, mineral tillskott också så jag är inte orolig så i slutändan är jag nog säker.

Du har läst tråden noggrant va?:D

I övrigt vill jag inte göra dig besviken men isbergssallad är grönt vatten i stort sett. Det handlar inte bara om "något från växtriket så är det lugnt". Lite skillnad på att trycka i sig 500g majs rätt uppochner jämfört med 200g broccoli, 150g spenat, 50g röd paprika samt en banan t.ex.

Och givetvis kan man inte säga att 500g om dagen så är allt frid och fröjd, alla rekommendationer är ju REKOMMENDATIONER och dom förhåller man sig till bäst man vill. Men givetvis finns det evidens bakom, inte bara något man tagit rakt ur luften.

Koloftw
2007-11-25, 19:41
Du har läst tråden noggrant va?:D

I övrigt vill jag inte göra dig besviken men isbergssallad är grönt vatten i stort sett.

Tråkigt bara att gurka, tomat och isbergssallad är de godaste grönsakerna :(.

Mättande dock, alltid ett plus i kanten. *flex*

snej
2007-11-25, 19:50
Det är ju just det jag inte vet om det gör för min del. Jag har ingen aning om hur den känslan av att något fungerar eller inte fungerar. Jag kan ju inte leva två parallella liv och jämföra, vilket skulle krävas för att uttala sig om huruvida något fungerar eller ej.
Det var därför jag frågade dig som uppenbarligen vet hur du hade mått om du levt på ett annat sätt och kan jämföra.

Haha, ok. Jag trodde inte att du fördjupade dej så vad jag skrev. Ska förtydliga mej, jag är nöjd med hur jag mår, och sköter min kost, och får leva i ovisshet om hur det hade kunnat vara om jag strikt åt mina exakt 500g grönsaker om dagen. Varför ändra ett vinnande koncept liksom ;) (obs ironi obs)

Scratch89
2007-11-25, 20:01
De antioxidanter som finns i omättat fett, påverkar de ute i kroppen också, eller finns de bara i en så liten mängd att det bara motverkar fettoxidation i sig självt?

Scratch89
2007-11-25, 20:03
Tråkigt bara att gurka, tomat och isbergssallad är de godaste grönsakerna :(.

Mättande dock, alltid ett plus i kanten. *flex*

Fast jämför mättnadsindex hos dina grönsaker med broccoli, vitkål, frukt osv. Det är inte mycket att hänga i granen (stoppa i munnen? :)) då.

Eddie Vedder
2007-11-25, 20:06
De antioxidanter som finns i omättat fett, påverkar de ute i kroppen också, eller finns de bara i en så liten mängd att det bara motverkar fettoxidation i sig självt?

Vissa oljor är ju väldigt rika på E-vitamin, solrosolja är sprängfyllt t.ex. Samtidigt innehåller solrosolja väldigt mycket fleromättat fett och en värdelös balans mellan omega-3 och -6.

Om mängden E-vitamin i dom specifika matfetterna räcker kan man nog aldrig svara på, ingen lever ju på olja. Förvaring av oljan, tillagning och sen fr.a. kosten och livsstilen i övrigt avgör ju. För många faktorer för att dra någon sån slutsats skulle jag tro.
Men att E-vitaminbehovet ökar ju mer fleromättat fett kosten innehåller är ju ett faktum.

Doctor Snuggles
2007-11-25, 20:09
Vitaminer, antioxidanter, fibrer mm. Som Eddie skrivit finns det troligtvis en hel del oidentifierade ämnen i frukt och grönt också som påverkar hälsan positivt, eftersom man kunnat påvisa positiva hälsoeffekter av frukt- och gröntintag som inte kunnat replikeras med kosttillskott.

Har man gjort studier på vattenlösliga fibrer förresten?

Eddie Vedder
2007-11-25, 20:15
Har man gjort studier på vattenlösliga fibrer förresten?

Fiberintaget har förknippats med många hälsofördelar i epidemiologiska studier även det.
Senast var det ju studien från Lunds universitet där fettintaget samt fördelningen mättat/omättat inte visade någon inverkan på hjärt- kärlhälsan utan snarare fiber- och frukochgröntintaget som identifierades som viktigaste faktorn.

Ska leta reda på tråden...

EDIT:...och här är den::thumbup:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=104229

Fredrik_S
2007-11-26, 07:43
Okay då vänder vi på frågan, vad för positiva effekter och hälsofördelar har dessa ämnen?

Som sagt så vet man inte det. Men det jag tycker verkar vanligast är att folk är trötta titt som tätt, och det kan kanske bero på någon brist.
De råkar ha identifierat ca 10 vitaminer och 8 mineraler men det kanske finns 100-tals ämnen som man inte vet någonting om. Så bara för man pressar in de 10+8 i ett piller så är inte allt bra sen. Bra fibrer som finns i grönsaker missar du helt när du tar ett piller.
Blir du aldrig sjuk, är du aldrig trött, mår magen bra, sover du bra, går träningen framåt, så kanske allt duger.

Eddie Vedder
2007-11-26, 07:55
Okay då vänder vi på frågan, vad för positiva effekter och hälsofördelar har dessa ämnen?

Alla ämnen med antioxidativa egenskaper kan ju oxidera istället för att fria radikaler skall bildas. Antioxidanter kans ses lite som kroppens kamikazepiloter kanske.:D Dom tar helt enkelt smällen själva och oxiderar istället för ett annat ämne. Så ett högt intag av frukt och grönt, rikt på dessa antioxidanter i olika kombinationer och kvantiteter motverkar ju helt enkelt dom negativa aspekter som hög oxidativ stress kan leda till. Och det innebär det mesta i kroppen egentligen.

SLV:s råd om frukt och grönt:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13909&epslanguage=SV

CalleP
2007-11-26, 15:23
Jag tycker det verkar rätt okej att säga 500g grönsaker per dag. För ett äpple kanske är 100g sen när man äter brukar man ju ta mycket grönt till resten av maten. Tror det mest är sunt förnuft att käka grönsaker och 500g är nog inte något problem för dom flesta här. :P

piraten99
2007-11-26, 16:16
om man äter 500 g om dagen. en banan ett äpple och lite champinjoner och lite tomat, behöver man då multi vitamintillskott??

Eddie Vedder
2007-11-26, 16:38
HUR ska man kunna ge svar på det??? Går givetvis inte att svara på, och hur många gånger har det nämnts i tråden att mycket av det nyttiga med frukt och grönt inte går att få från tillskott i vilket fall!

Doctor Snuggles
2007-11-26, 18:32
Fiberintaget har förknippats med många hälsofördelar i epidemiologiska studier även det.
Senast var det ju studien från Lunds universitet där fettintaget samt fördelningen mättat/omättat inte visade någon inverkan på hjärt- kärlhälsan utan snarare fiber- och frukochgröntintaget som identifierades som viktigaste faktorn.

Ska leta reda på tråden...

EDIT:...och här är den::thumbup:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=104229

Ja, det var det jag trodde, och det är väl snarast just de vattenlösliga fibrerna som fattas från vitamin/antioxidant-tillskott.
Att däremot säga att frukt/grönt har visat en större effekt än vitamintillskott är väl bara sant i fallet hjärt/kärl?
Finns väl en uppsjö av studier angående tillskott rörande en mängd olika åkommor där det finns bevisad effekt.
Men en riktlinje torde vara att försöka äta så naturliga tillskott som möjligt, om man nu äter tillskott (personligen tycker jag det är extremt praktiskt, fast jag försöker på senast också få i mig mer vattenlösliga fibrer). T.ex. angånde beta-karoten studien avseende rökare, så var det just syntetiskt beta-karoten som var boven om jag inte missminner mig.

Doctor Snuggles
2007-11-26, 18:35
När det gäller mättat fett, så kan förklaringen till att vissa studier förut uppvisat en negativ effekt på hjärthälsan vara pga exogena glykations-faktorer, d.v.s. tillagad mat i hög temperatur med högt mättat fettinnehåll där maillardeffekten uppstår.

Eddie Vedder
2007-11-26, 18:38
När det gäller mättat fett, så kan förklaringen till att vissa studier förut uppvisat en negativ effekt på hjärthälsan vara pga exogena glykations-faktorer, d.v.s. tillagad mat i hög temperatur med högt mättat fettinnehåll där maillardeffekten uppstår.

Faktum är att jag suttit och väntat på att just du ska nämna kolhydraters glykationsprocess i den här tråden Doctor Snuggles.:D

Men det kan säkert ligga något i det du säger. Tack vare din AGE-fetisch har jag läst på en del om det och det är definitivt intressant även om jag aldrig skulle lägga om kosten därefter.

Sverker
2007-11-26, 18:59
Hur får du ihop mättat fett med maillardreaktioner.


Mättat fett är inte speciellt reaktivt och brunfärgningsreaktioner är reducerande sockerarter och primära aminer.

Doctor Snuggles
2007-11-26, 19:27
Eddie: Ha, nu tar du väl i, har väl bara nämnt det ett par tre gånger. ;)
Men någon måste väl göra folk uppmärksamma. Det står ju inte i aftonbladet än. :D
Du ligger nog inte i riskzonen ändå, du käkar väl inte kött - en stor mängd av exogena glycotoxiner fås från kött tillagad med fett i hög värme utan tillsatt vatten.

Sverker:
"Using antibodies that recognize lipid-AGEs as well as protein-AGEs (9, 19), we have confirmed previous reports that conventional diets contain significant amounts of AGE-modified substances which arise during heating. Of note, among the selected foods tested, lipid-rich poultry skin contained far greater amounts of AGEs than those foods high in protein. This may be attributed to the radicals generated most efficiently from lipids during the heating of cutaneous fat, catalyzing the glucose-induced glucoxidative modification of free amine-containing lipids (9, 19). Although the observation is only preliminary, given the prominence of this type of food in the human diet, the deleterious effects of high-fat foods may be in part due to the high content in glycotoxins, above and beyond those due to oxidized fatty acid derivatives"
http://www.pnas.org/cgi/content/full/94/12/6474

Sverker
2007-11-26, 19:43
Kan vi ta detta från amöborna så jag hänger med:confused:

- Vi tar upp mindre proteiner som är glukosylerade eller motsvarande. De snurrar runt i blodet på oss.

- Maliardreaktioner gynnas vid låga vattenhalter / låg vattenaktivitet ( Sverkers kommentar ).

- Det finns mer av dessa proteinrester i feta livsmedel som tillagas i fett med liten mängd tillgängligt vatten ( låg vattenaktivitet ).


- Är fettet i livsmedelet redan från start lite härsket så bildas mer av dessa AEG-föreningar.


Summa: Vi skall alltså undvika friterad fläsksvålar och knaperstekt kycklingskinn.

Doctor Snuggles
2007-11-26, 20:27
Främst ja. Knaperstekt bacon och snabbt/hårt stekta fettrika kötter är inte så bra heller. Det står inte i den texten jag länkade till, men brödkrutonger/rostat bröd (bread crust) är rätt rikt i glycotoxiner också. Föda rik på det sistnämda används t.ex. som representation for AGE-specifika dieter i studier.

Vi tar däremot inte upp alla glyserade proteiner dock, tror det rör sig om ca 15% från maten.