handdator

Visa fullständig version : Hur få i sig havre?


Slartibartfast
2007-11-24, 22:48
Jag har fettröttnat på de flesta kolhydratkällor utom bröd och müssli. Tänkte ge havreflingor en chans också. Hur får man lättast i sig mycket havre? Jag har tillgång till blender. *popcorn*

Gröt är uteslutet.

Koloftw
2007-11-24, 22:52
Pannkakor :D

sleep is the enemy
2007-11-24, 22:54
Jag har fettröttnat på de flesta kolhydratkällor utom bröd och müssli. Tänkte ge havreflingor en chans också. Hur får man lättast i sig mycket havre? Jag har tillgång till blender. *popcorn*

Gröt är uteslutet.

Hemmagjorda Snickers! :)

Du behöver

1 burk jordnötssmör
1 liter krossade Kelloggs K
1 dl socker
1 dl sirap
1 dl jordnötter
250 g ljus blockchoklad
Smält ihop jordnötssmör, socker och sirap.
Blanda i jordnötter och Kelloggs K.
Lägg i lagom stora klickar på plåt eller tallrik.
Smält blockchoklad och bre på.
Ställ kallt.
Njut!

Kopierat från: http://hem.passagen.se/reines/godsaker_till_barnkalaset.htm

Alfred Nobel
2007-11-24, 22:55
Du kan blanda havreflingor/gryn med ägg, mjöl och mjölk och steka dig smarriga pannkakor. Eventuellt blanda ihop med färsen när du gör egna hamburgare/bffar. Eller varför inte en god äggröra toppat med havregryn.

Jag är fan inte bra på havreflingor/gryn rätter förutom Gröten, som är en självklart favorit i alla lägen!

Einar
2007-11-24, 22:58
Oatley havredryck kanske kan vara något? Det smakar som Oboy i princip.

sleep is the enemy
2007-11-24, 23:00
Oatley havredryck kanske kan vara något? Det smakar som Oboy i princip.

Oboy? Finns de i smaker? Neutral smakar ju som brödsmulor i vatten...

Slartibartfast
2007-11-24, 23:00
ok, allt detdär låter ganska krångligt. Det går inte att hälla några nävar havreflingor i en blender, slänga med en banan och lite mjölk, blenda och halsa skiten? Det var lite sånt jag hade hoppats på. Jag är sjukt trött på att äta. :D

Alfred Nobel
2007-11-24, 23:02
ok, allt detdär låter ganska krångligt. Det går inte att hälla några nävar havreflingor i en blender, slänga med en banan och lite mjölk, blenda och halsa skiten? Det var lite sånt jag hade hoppats på. Jag är sjukt trött på att äta. :D

Självklart, blenda gemensamt med lite frukter och mjölk så har du en god drink min vän. Jag skulle däremot valt yougurt istället för mjölken då den blir stabbigare och godare i konsistensen. Som en milkshake *drool*

Yougurt med vaniljsmak, annanas/banan, havregryn och en massa BÄR! Lite is också, now we talkin'

internethjälten
2007-11-24, 23:04
Mixa proteinpulver, havregryn i blendern och tillsätt sedan den vätska du brukar ha till din drink. Kan kännas lite ovant i början men många gör så =)

tntballe
2007-11-24, 23:07
ok, allt detdär låter ganska krångligt. Det går inte att hälla några nävar havreflingor i en blender, slänga med en banan och lite mjölk, blenda och halsa skiten? Det var lite sånt jag hade hoppats på. Jag är sjukt trött på att äta. :D

så brukar jag göra, havren smakar inte så mycket. Blir lite riv i det dock.

Fjällbrynt
2007-11-24, 23:10
Jag har fettröttnat på de flesta kolhydratkällor utom bröd och müssli. Tänkte ge havreflingor en chans också. Hur får man lättast i sig mycket havre? Jag har tillgång till blender. *popcorn*

Gröt är uteslutet.

bakmaskin är en SVINBRA grej:D

mixa havregryn så att du får 5 dl havremjöl, lägg till 1 dl solrosfrömjöl(mixa solrosfrön) och en halv deciliter linfrömjöl(mixade linfrön)
lägg till 2,5 dl vatten, 1 msk olivolja, 1 tsk salt samt 1,5 tsk torrjäst, lägg i på kvällen, ställ in timern och avnjut nybakt bröd på morgonen...mmmm*drool*

Slartibartfast
2007-11-24, 23:14
Allrajt! Många bra tips här nu. Tack ska ni ha!

Blir att inhandla en påse gryn på måndag och pröva.

Lepras
2007-11-24, 23:18
Frysta hallon/blåbär/jordgubbar ca 1-2 dl
1-3 dl havregryn
1-2 dl proteinpulver
vatten eller mjölk
Mixa,och drick direkt annars sjunker havregrynen..tänk också på att hålla igång drinken(typ rotera shakern hela tiden) annars sjunker havregrynen också---gött

Mapa
2007-11-24, 23:31
protein-havregryn-is-mixa-vatten

nboi
2007-11-25, 00:34
Fullkornsvälling kan du testa istället för havre, svinlätt att blanda i en mixer med en banan och lite osockrad oboy. Lättdrucket och gott som satans.

Einar
2007-11-25, 00:43
Oboy? Finns de i smaker? Neutral smakar ju som brödsmulor i vatten...

Den finns som chokladdryck ja.

snej
2007-11-25, 09:44
Min Frukost består av 2dl havregryn(omixade), i en shaker tillsammans med mjölk och whey80. Fungerar hur fint som helst. Bara att blanda den kvällen innan och ställa i kylen så blir grynen mjuka och lättsvalda. Perfekt =)

Handcuff
2007-11-25, 09:46
Som en del sagt-blanda havret i prottedrinken på morgonen. Om du tycker det känns för "grötigt" så kan du mixa sönder havret till pulver och ha i en burk.

Sverker
2007-11-25, 11:15
Jag skulle undvika att mala havregrynen och stoppa det i en burk för framtida behov.

Stor risk att fettet härsknar och ger bitter smak till havremjölet.

Mal och drick är mitt råd.

Slartibartfast
2007-11-25, 12:26
Blir det bra att blanda havre och vassle? Vassle är ju inte det bästa proteinet att äta som sådant (pga snabbheten), men hur är det i kombination med havren?

Eddie Vedder
2007-11-25, 12:30
Blir det bra att blanda havre och vassle? Vassle är ju inte det bästa proteinet att äta som sådant (pga snabbheten), men hur är det i kombination med havren?

Jättebra aminosyrakombination mellan vassle och spannmål, dessutom kommer ju troligtvis havren sakta ner upptaget en aning.

Bra eller mindre bra kan ag inte svara på men en skillnad jämfört med enbart proteinet lär det ju göra.

Slartibartfast
2007-11-25, 12:57
Jättebra aminosyrakombination mellan vassle och spannmål, dessutom kommer ju troligtvis havren sakta ner upptaget en aning.

Bra eller mindre bra kan ag inte svara på men en skillnad jämfört med enbart proteinet lär det ju göra.

Allrajt! Då kan jag köra en sån drink när jag inte hinner/orkar äta "vanlig" mat. :thumbup:

Tjuckot
2007-11-25, 13:30
Min frukostdrink förrut

Fil/yoghurt 2-3dl
kesella 125g
havregryn 2.5dl
blåbär
fun light jordgubb
hasselnötter/valnötter 20g
rapsolja 10g

Beroende på hur trögflytande du vill ha den så är det bara att öka och ändra ingredienserna. Riktigt gott är det :)

Slartibartfast
2007-11-25, 13:39
Tråden kunde nästan flyttas över till receptforumet snart. :)

Vilken typ av yoghurt använder ni? Det finns ju så många smaksatta, men det är ju väldigt mycket socker i dem. :MrT: Naturell är väl att föredra?

Handcuff
2007-11-25, 13:41
Slarti vill bli stark hest!

Havre är verkligen ett kanonlivsmedel som nästan är gratis :thumbup:

Cerberus
2007-11-25, 14:11
kör det i mixern. Annars brukar jag äta yoghurt med havre på och socker på det :D blir asgott, åt det skitmkt som liten

Three pigs
2007-11-25, 14:27
Mixa havre, mjölk, oboy samt lite nötter/frön. Det brukar jag köra på.

Slartibartfast
2007-11-25, 15:39
Havre är verkligen ett kanonlivsmedel som nästan är gratis :thumbup:

Ja ffs! Köpte en 2 kilos påse för 1,85€! För müssli får jag pröjsa 2,5€ för ETT kilo.

Sniggel
2007-11-25, 17:01
Brukar blanda en burk kvarg (500g) med 100g havre, godtyckligt med vatten och 2 bananer. Bananerna neutraliserar den sura smaken i kvarg och gör den god. Havren bidrar med bättre konsistens och smak. Om man vill kan man säkert lägga i annat också som t ex russin eller andra frukter efter smak och tycke.
Visserligen får man i sig "bara" 100g havregryn så här och en drös med annat men det blir en rejäl måltid som går snabbt att göra (men tar längre tid att äta, det blir upp mot en 1-kilosmåltid :D).

Doctor Snuggles
2007-11-25, 17:10
Hur är det med skillnaden i upptaget mellan kokt och okokt havre egentligen?

Sverker
2007-11-25, 17:43
Havregryn är ångpreparerade. Det betyder att stärkelsen till viss del är förklistrad och vi tar lätt upp näringen. Spelar alltså ingen roll ifall du tuggar havregrynen ur påsen eller kokar gröt på dem.

machine gun
2007-11-25, 18:19
Havregryn (ej gröt) + mjölk + sylt = mat :D

Doctor Snuggles
2007-11-25, 19:11
Havregryn är ångpreparerade. Det betyder att stärkelsen till viss del är förklistrad och vi tar lätt upp näringen. Spelar alltså ingen roll ifall du tuggar havregrynen ur påsen eller kokar gröt på dem.

"Till viss del" reagerar jag dock på. Betyder inte det att man inte kommer ta upp all stärkelse av grynen? Eller är det bara en obetydligt liten del "kvar" att förklistras?

Sverker
2007-11-25, 20:15
Stärkelsekornen är spräckta. Allt är klart. Tillsätt bara vatten ( saliv/magsaft ).


Du tar upp stärkelsen i havregrynen lika bra från gröt och från torra gryn.

Doctor Snuggles
2007-11-25, 20:56
Stärkelsekornen är spräckta. Allt är klart. Tillsätt bara vatten ( saliv/magsaft ).


Du tar upp stärkelsen i havregrynen lika bra från gröt och från torra gryn.

K, thx.

Slartibartfast
2007-11-25, 21:13
Blandade just 100 g havregryn, 50 gram vasslepulver med chokladsmak, 2 DL yoghurt och en skvätt mjölk och en skvätt olja i en blender. Det var nog det värsta jag nånsin svalt. *spy*

King Grub
2007-11-25, 21:14
http://havrefras.com.hosting.sbbsnet.se/se/hf/images/pak_swe.jpg

regus
2007-11-25, 21:16
Havrefras går nästan att äta som snacks, som det är rätt ut ur påsen.
Annars är havregrynspannkaka gott.

Slartibartfast
2007-11-25, 22:45
Nu testade jag att stavmixa 50 g flingor, en dl mjölk och lite vatten. Gick betydligt bättre att dricka. :thumbup: Däremot känns det inte riktigt vettigt att basera en dryg fjärdedel av dagliga kolhydratintaget på flytande kolhydrater. :MrT:

Sniggel
2007-11-26, 12:51
Blandade just 100 g havregryn, 50 gram vasslepulver med chokladsmak, 2 DL yoghurt och en skvätt mjölk och en skvätt olja i en blender. Det var nog det värsta jag nånsin svalt. *spy*
Varför förstöra med olja? :D
Jag tror den blivit helt ok annars. Svep oljan efter eller före istället om du nu vill ha det.

Slartibartfast
2007-11-26, 15:52
Varför förstöra med olja? :D
Jag tror den blivit helt ok annars. Svep oljan efter eller före istället om du nu vill ha det.

Det smakade röv redan innan oljan, så jag tänkte det är lika bra att hälla med den. Det kunde ju inte bli sämre.

Piranha
2007-11-26, 16:07
Mixa med mjölk och vassle, skall nog funka bra.

sen är de bara å hålla för näsan och svälja.

Slartibartfast
2007-11-26, 22:01
Konstaterat att det bästa sättet att få i sig havren är att blanda flingorna med en skvätt mjölk och stavmixa i en shaker. Sen fyller man shakern med vatten och halsar. Behöver inte ens hålla för näsan. Ypperligt bekvämt att kompensera energiförlusten av långa promenader, t.ex. :thumbup:

Jättebra aminosyrakombination mellan vassle och spannmål, dessutom kommer ju troligtvis havren sakta ner upptaget en aning.


Hur mycket mjölkprotein behövs för att komplettera havreprotein? Går det att svara på alls?

Eddie Vedder
2007-11-27, 06:27
Hur mycket mjölkprotein behövs för att komplettera havreprotein? Går det att svara på alls?

Väldigt lite faktiskt, om det enda du vill är att komplettera upp havregrynens (bristande) lysinhalt krävs jättesmå mängder, kvantiteterna protein blir ju självklart mindre totalt sett men det kan du ju ordna upp vilken tid under dagen som helt.:)

Jag orkar inte sätta mig och räkna proteinpoäng nu klockan halv sju på morgonen dock.:D Men hursomhelst är mängden som krävs för att komplettera havren väldigt liten.

Slartibartfast
2007-11-27, 11:51
Väldigt lite faktiskt, om det enda du vill är att komplettera upp havregrynens (bristande) lysinhalt krävs jättesmå mängder, kvantiteterna protein blir ju självklart mindre totalt sett men det kan du ju ordna upp vilken tid under dagen som helt.:)

Jag orkar inte sätta mig och räkna proteinpoäng nu klockan halv sju på morgonen dock.:D Men hursomhelst är mängden som krävs för att komplettera havren väldigt liten.

Allrajt. Så 1-2 dl mjölk på 100 g havregryn (alltså 3-6 gram mjölkprotein på 14 g havreprotein) är opti?

skaparn
2007-11-27, 14:55
http://havrefras.com.hosting.sbbsnet.se/se/hf/images/pak_swe.jpg

Jag är förvånad att det tog så lång tid för Havrefras att dyka upp. En av de godare flingorna, och precis som Regus säger ett ypperligt snack.

Slartibartfast
2007-12-05, 20:58
Ett par gånger efter att jag har klämt en havregrogg så har jag börjat må ganska illa och känna mig matt några timmar senare. Vad kan detta bero på?

Var den optiga havregroggen bara en vacker dröm? :(

maRRtin
2007-12-05, 21:17
Havre är sjukt enkelt att få i sig.
Tallrik + havre + russin + mjölk + sked = äta

Jag äter russin + massa andra frukter, jag kommer att dö den plågsamma fruktosdöden™.

Diggler
2007-12-06, 00:33
Tallrik, mjölk, havre, honung och kanel. Riktigt gott. Havre är mättande så det går inte att käka några överdrivna mängder.

Samma som ovan, fast med råg istället för havre är snäppet godare.

Slartibartfast
2007-12-06, 17:28
Visst är det så att havregryn är preparerade på nåt sätt (med ånga?) så det går lika bra att äta dem råa som kokta (i form av gröt och annat)?

Handcuff
2007-12-06, 17:29
Visst är det så att havregryn är preparerade på nåt sätt (med ånga?) så det går lika bra att äta dem råa som kokta (i form av gröt och annat)?

Ja

Slartibartfast
2007-12-06, 17:39
Ja

Hur funkar det?

Morty
2007-12-06, 18:14
Havregryn (ej gröt) + mjölk + sylt = mat :D

+124345345! Kör på den när man är sådär seg på morgonen ;p Fast äppelmos är nästan godare :o

maRRtin
2007-12-06, 18:29
Visst är det så att havregryn är preparerade på nåt sätt (med ånga?) så det går lika bra att äta dem råa som kokta (i form av gröt och annat)?
Testat att läsa tråden?
Havregryn är ångpreparerade. Det betyder att stärkelsen till viss del är förklistrad och vi tar lätt upp näringen. Spelar alltså ingen roll ifall du tuggar havregrynen ur påsen eller kokar gröt på dem.

machine gun
2007-12-06, 18:50
+124345345! Kör på den när man är sådär seg på morgonen ;p Fast äppelmos är nästan godare :o

Äppelmos går in under kategorin "sylt" i min värld :D Äppelmos och kanel är en fin kombination.