handdator

Visa fullständig version : domnade armar


tequilla
2003-04-30, 20:51
Har ett litet problem kanske, vet inte om det är vanligt eller om det bara är jag.
Det är att mina armar och axlar domnar vid långa snabba promenader.
Vad beror de på och vad kan man göra åt de?

Antar att de har me att blodet åker ner till benen o göra men lite blod får de väll vara över till armarna...

Örjan
2003-05-01, 01:07
Har aldrig hört talas om det problemet, men kan ju flumma lite anspråkslöst:

Koffein kan ge domningskänslor, om du tar det före.

Armarna borde väl fortfarande ha blod? Och du borde domna ännu mer på gymmet, t.ex. vid ett benpass. Så det där med blodet tycker jag låter tveksamt.

Du har inte ett speciellt plagg när du promenerar som sitter hårt runt armhålan?

spinkoo
2003-05-01, 01:13
Jag har samma "problem" när jag går längre så domnar axlar/trapz och armar. Lättare för min vänster att få denna smärta som egentligen inte är nån domning.

Jag tror det är för att mina armar är så tunga :smokin:

Pez
2003-05-01, 02:49
Triggerpunkter?

Kolla med naprapat.. själv så har/hade jag problemet att min ryggs vänstra sidan domnade av när jag bar nåt över axeln och när jag jobbade med armarna över axelhöjd en längre tid.
Det har börjat fixa sig nu när jag varit hos naprapat och fått både behandling samt lite speciella övningar/stretchmoment.

/pez

Tanman
2003-05-01, 07:53
Att armarna domnar bort när man jobbar med dem över axelhöjd kan bero på stela bröstmuskler. Blodförsörjningen stängs av genom att muskeln trycker på stora blodådror, testa genom att ställa dig i en dörrpost och stretcha pectoralis major med överarmen i axelhöjd och underarmen i 90 graders vinkel uppåt..för många (däribland mig) domnar handen bort efter 10-15 sek...så ska det inte vara och man bör stretcha bättre!

Att axlarna/armarna domnar när man går kanske kan bero på att man går och spänner sig? Kommer på mig själv ibland att gå med något höjda skuldror och det blir till slut en överbelastning. Testa att medvetet slappna av i musklerna kring axelleden under promenaden..tänk på det var 10 min så ska ni se att ni varje gång ni tänker på det medvetet kan slappna av mer..ganska läskigt egentligen att man går och spänner sig så hela dagarna..inte konstigt att man blir stel/kort på baksidan/rygg.

Allan
2003-05-01, 10:15
Det troligaste är ju att nån nackkota ligger snett. Oerhört vanligt förekommande bland folk som tränar styrketräning. Iväg till naprapat eller kiropraktor - en baggis att rätta till, dumt att gå omkring med...


allan


Sku dessutom tro att den här tråden skulle ge mer respons under Träning&Kondition

tequilla
2003-05-01, 16:07
Har haft tidigare problem me att ngn kota ligger snett men har inte varit hos ngn naprapat eller kiropraktor . Vad kostar de o gå hos en sånn då?

Tänkte oxå på att efter att armarna har dommnat så om jag rör på dom lite extra så går de över, sen så kommer de igen efter 15-20 minuter.. :(

Tänker på o strecha efter träningen o känner mig inte stel..

Fultjack
2003-05-01, 20:25
trapz axlar känns mysko för mig när jag går / springer mycket...

kanske borde hälsa på farbror nappe nån dag eller nåt