handdator

Visa fullständig version : Skaffa högre iq?


Röda_Lacket
2007-11-24, 17:12
Jag gjorde det där iqtestet som någon postade här i allmänt. Nu kan jag bara konstatera jag har blivit dummare. Fick 94 har gjort liknande tester i gymnasiet och då fick jag över 100. Är helt slut efter att ha jobbat (jobbet ger ingen som helst tankestimulans) och tränat och orkar inte läsa massa böcker eller plugga. Detta ser jag som ett samband fast jag kanske har fel.

Så jag kollade runt lite på internet om det fanns tips på hur man kunde få högre iq. Hittade allt från vissa tillskott som folk påstod hjälpa till att man skulle göra korsord osv. Men hittade inga definitiva tips.

Har ni några bra råd på hur man kan höja sin iq efter egna erfarenheter?

Jacksatan
2007-11-24, 17:17
Efter att jag läst statistik och matematik på universitetet hade jag höjt mig mellan 15 och 20 så håller man på med liknande grejer blir man så klart bättre på det(jag gjorde 3-4 tester när jag var 20år och ungefär lika många när jag var 25 och det pekade entydigt på en sådan höjning).

Shajjn
2007-11-24, 17:19
Gör liknande uppgifter ofta. Och håll dig i form och må bra.

Psychological
2007-11-24, 17:45
Jag behöver nog oxå fixa till mitt iq.. Min sambo tycker att jag är utveckilingsstörd

Scratch89
2007-11-24, 17:59
Jag behöver nog oxå fixa till mitt iq.. Min sambo tycker att jag är utveckilingsstörd

:D

simpan
2007-11-24, 17:59
Nån som kan länka någon bra sida med något test?

skans
2007-11-24, 20:40
http://www.mensa.se/content/view/52/90/

skans
2007-11-24, 20:41
http://www.illvet.se/htm/IQTest/sv/index.html

Testar mer än bara logiskt tänkande..

tjabon
2007-11-24, 20:48
Jag gjorde det där iqtestet som någon postade här i allmänt. Nu kan jag bara konstatera jag har blivit dummare. Fick 94 har gjort liknande tester i gymnasiet och då fick jag över 100. Är helt slut efter att ha jobbat (jobbet ger ingen som helst tankestimulans) och tränat och orkar inte läsa massa böcker eller plugga. Detta ser jag som ett samband fast jag kanske har fel.

Så jag kollade runt lite på internet om det fanns tips på hur man kunde få högre iq. Hittade allt från vissa tillskott som folk påstod hjälpa till att man skulle göra korsord osv. Men hittade inga definitiva tips.

Har ni några bra råd på hur man kan höja sin iq efter egna erfarenheter?

Du är den du är. Svårt att ändra på.
Däremot kan man träna upp sej till att bli bättre på IQ-tester.
Det är bara till att skaffa en massa olika IQ-tester och köra på!

Psychological
2007-11-24, 20:49
:D


Du ser. jag kan inte ens stava.. Vad att göra?

Betar
2007-11-25, 16:15
Enligt vad jag hört/läst så kan man inte förbättra/höja sin iQ. Fast själklart kan man ju träna sig så man får bättre score på testen.

Och om du vill få bättre resultar så är förmodligen det bästa settet att göra iQ-tester eller lösa liknande frågor/problem.

Rekomenderar detta iQ-test: http://www.mensa.dk/testiq.html

Sj fick jag 135 i IQ (med spredningen 15)

hahavaffan
2007-11-25, 16:37
Jag behöver nog oxå fixa till mitt iq.. Min sambo tycker att jag är utveckilingsstörd:D :laugh:

Doctor Snuggles
2007-11-25, 16:41
Enligt vad jag hört/läst så kan man inte förbättra/höja sin iQ. Fast själklart kan man ju träna sig så man får bättre score på testen.

Och om du vill få bättre resultar så är förmodligen det bästa settet att göra iQ-tester eller lösa liknande frågor/problem.

Rekomenderar detta iQ-test: http://www.mensa.dk/testiq.html

Sj fick jag 135 i IQ (med spredningen 15)

Nej, det stämmer inte. Förut ansåg man att iq var helt genetiskt betingad, men numer vet man att hjärnan är väldigt plastisk och att det går att betydligt påverka sin intelligens genom att helt sonika använda hjärnan.

Märkligt att du själv säger att man kan "träna sig så man får bättre score på testen" och inte kopplar till vad det är man tränar.

Doctor Snuggles
2007-11-25, 16:45
Jag gjorde det där iqtestet som någon postade här i allmänt. Nu kan jag bara konstatera jag har blivit dummare. Fick 94 har gjort liknande tester i gymnasiet och då fick jag över 100. Är helt slut efter att ha jobbat (jobbet ger ingen som helst tankestimulans) och tränat och orkar inte läsa massa böcker eller plugga. Detta ser jag som ett samband fast jag kanske har fel.

Så jag kollade runt lite på internet om det fanns tips på hur man kunde få högre iq. Hittade allt från vissa tillskott som folk påstod hjälpa till att man skulle göra korsord osv. Men hittade inga definitiva tips.

Har ni några bra råd på hur man kan höja sin iq efter egna erfarenheter?

Det anses för övrigt som det snabbaste sättet att öka iq är att förbättra korttidsminnet. Finns klara statistiska samband mellan det och iq.
Förutom det så handlar det om att utmana hjärnan på mer eller mindre daglig basis. Se på det som man gör med kroppsträning - träna, och lyft tynge o tynge vikter/lös svårare o svårare problem.

Honken
2007-11-25, 16:51
Din IQ påverkas av flera faktorer. Ditt humör, din inställning, sömn osv avgör en handfull +/-. Behöver nödvändigtvis inte betyda att du blivit "dummare".

Dock så fungerar det precis som träning, slackar du efter så är du givetvis inte lika skarp som annars.

Mago
2007-11-25, 18:07
Yes! Äntligen är jag någon!

Olof
2007-11-25, 19:44
Hjärnan behöver tränas precis som resten av kroppen.

Träna genom att:

Läsa böcker och dagstidningar

Lär dig att behärska flera språk

Spela spel

Skriv regelbundet

Titta på dokumentärer

Ställ frågor till allt så fort du inte förstår något eller vill veta mer

och så vidare