handdator

Visa fullständig version : Galen vändning på fredagskvällen...


Mehdi
2007-11-24, 02:32
Måste bara dela med mig av det knäppa som hände ikväll! *popcorn*

Jag har en annons på PS3 på blocket och en kille ringde upp idag vid 22 och ville komma och köpa det direkt, vi möts upp och han får konsolen och jag får pengarna.

Värt att nämna är att jag precis innan vi skulle åka åt varsit håll kom på att jag glömt en sladdjävel hemma, så jag bad honom köra efter mig hem och hämta den.

Väl i bilen räknar jag pengarna och inser att de inte känns som sedlar brukar kännas, sen tittar jag närmare och ser att det inte finns varken vattenstämpel eller magnetremsa i sedlarna! Vad i helvete är detta tänker jag! :MrT:

Jag ringde polisen och min sambo (som körde bilen) åkte långa omvägar hem med köparen i släptåg för att vinna tid...

Väl hemma låtsades vi att sambon skulle upp och hämta sladden medans jag och köparen väntade i porten. Dock drog sambon ut på det lääänge i väntan på att polisen skulle komma.

Efter ca 20-30min hade polisen fortfarande inte kommit(!) och det började kännas dumt att stå i porten med honom och vänta, så då fick vi koka ihop att sladden nog var kvarglömd hos mina päron och att sambon skulle åka dit och hämta den, samtidigt som han fick följa med upp i lägenheten ist.

Efter en evighetslång och pinsam väntan kom, istället för sambon, snuten som en rolig överraskning för den intet ont anande köparen.
De konstaterade direkt att sedlarna var falska, Haha, vilken jävla tur att jag märkte att de var falska i tid, kul att stå där med 7000k i falska sedlar och inget ps3...hade inte heller hans namn eller regnr. så vi hade varit riktigt jävla blåsta annars!
Köparen är på polisstationen och blir förhörd fortfarande, hehehe hoppas han får ett hårt straff :devil:

Lellan
2007-11-24, 02:34
Glömska kan vara en välsignelse. Eller ja. Ekonomiskt iaf tydligen. :thumbup:

Löjtnant Blank
2007-11-24, 02:34
Nicely done, sir!

joriice
2007-11-24, 02:37
Coolt.

Mehdi
2007-11-24, 02:38
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=2587206

joriice
2007-11-24, 02:41
"Mannen skulle köpa en stereo av personen. Säljaren tyckte dock att sedeln han fick i betalning såg oäkta ut och larmade polisen."


?

Mehdi
2007-11-24, 02:43
"Mannen skulle köpa en stereo av personen. Säljaren tyckte dock att sedeln han fick i betalning såg oäkta ut och larmade polisen."


?

Knappast första gången tidningen utger falska uppgifter? Det var en ps3 och det ver inte EN sedel utan 7st...

joriice
2007-11-24, 02:45
Knappast första gången tidningen utger falska uppgifter? Det var en ps3 och det ver inte EN sedel utan 7st...

Lmao :D

Mehdi
2007-11-24, 02:47
ahahaha! Det blir bara bättre och bättre det här! Fick ett Sms av köparen nu där det står typ "Förlåt att jag försökte blåsa dig..bla bla bla..." :D

joriice
2007-11-24, 02:49
ahahaha! Det blir bara bättre och bättre det här! Fick ett Sms av köparen nu där det står typ "Förlåt att jag försökte blåsa dig..bla bla bla..." :D

Vadå, är en ursäkt allt du får? :Virro

Han bör åtminstonde vara lite hygglig och lära dig konsten att trycka pengar. :smash:

Doctor Snuggles
2007-11-24, 02:50
Var det monopol-pengar du fick eller? ;)

Doctor Snuggles
2007-11-24, 02:51
Vadå, är en ursäkt allt du får? :Virro

Han bör åtminstonde vara lite hygglig och lära dig konsten att trycka pengar. :smash:

Ja, damn, han var ju grym på tryckandet onekligen.

joriice
2007-11-24, 02:52
Ja, damn, han var ju grym på tryckandet onekligen.

Jaja, man får väl inte vara kräsen, blinda personer behöver väl också pengar? :naughty:

tp_88
2007-11-24, 03:18
http://home.ma.rr.com/twpics/pwned.jpg

ZHTOHELLAS
2007-11-24, 03:23
Hände mig för 3år sedan.
Ringde någon som ville köpa en mobiltelefon kl 23 på en fredag, han skulle börja åka från sin stad och det tog 2timmar innan han skulle komma fram.
Kl 01 möts vi och han köper mobilen direkt.

Dagen efter ser jag att det var falska sedlar jag fått, men dom handlade jag i affären med så för mig spelade det mindre roll =)

skaparn
2007-11-24, 07:25
Knappast första gången tidningen utger falska uppgifter? Det var en ps3 och det ver inte EN sedel utan 7st...

Ja, var det en sjutusenkronorssedel så förstår jag varför du fattade misstankar.


Riktigt bra gjort i alla fall. Falska sedlar bekommer mig av någon anledning lite mer än vanligt fiffel.

Handcuff
2007-11-24, 07:32
Mycket bra jobbat!

Hoppas du får många julklappar av tomten :thumbup:

kharon
2007-11-24, 08:02
ahahaha! Det blir bara bättre och bättre det här! Fick ett Sms av köparen nu där det står typ "Förlåt att jag försökte blåsa dig..bla bla bla..." :D

Bra jobbat! Du får härmed pris för veckans privatdetektiv på Kolozzeum! Hurra Hurra Hurraaa!! :)

Fan vad lustigt att han ber om förlåtelse! En riktig gentlemannatjuv! :thumbup:

skaparn
2007-11-24, 08:07
Fan vad lustigt att han ber om förlåtelse! En riktig gentlemannatjuv! :thumbup:


http://www.gilbyonline.com/wp-content/uploads/2006/10/sorry.jpg

Mourten
2007-11-24, 10:36
du skulle bara gett han ett kokstryk ist å sen låtit stackarn gå.

egge
2007-11-24, 10:36
du skulle bara gett han ett kokstryk ist å sen låtit stackarn gå.

Eller nackskott direkt...

Pingu
2007-11-24, 10:44
Att polisen brydde sig så pass att dom faktisk kom.....

Bra gjort :thumbup:

hahavaffan
2007-11-24, 10:57
Dagen efter ser jag att det var falska sedlar jag fått, men dom handlade jag i affären med så för mig spelade det mindre roll =)Det var ju normalt gjort :confused:



Gött att aset åkte dit.

Handcuff
2007-11-24, 11:06
Dagen efter ser jag att det var falska sedlar jag fått, men dom handlade jag i affären med så för mig spelade det mindre roll =)

Då begick du med andra ord samma brott som den som "lurade" dig iom att du var medveten om att de falska. Det är moral :thumbup:

regus
2007-11-24, 11:12
Då begick du med andra ord samma brott som den som "lurade" dig iom att du var medveten om att de falska. Det är moral :thumbup:

Det är nog inte många som inte skulle använda dom där hundralapparna.
Förutom på kolo, här är alla moralkärringar.

Handcuff
2007-11-24, 11:13
Det är nog inte många som inte skulle använda dom där hundralapparna.
Förutom på kolo, här är alla moralkärringar.

Ok..så om man inte handlar med sedlar man vet är förfalskade så är man en "moralkärring" :confused:

regus
2007-11-24, 11:14
Ok..så om man inte handlar med sedlar man vet är förfalskade så är man en "moralkärring" :confused:

Ja.

Yankeee
2007-11-24, 11:38
Trodde självklart du menade frivändning av något slag, snacka om diss.

Loke
2007-11-24, 11:42
Alltså, ärligt talat, vad gör man om man blir blåst på typ 10 000 på det här sättet? Att vara moralisk när det inte kostar något är väl lugnt, men när det handlar om en större summa pengar så blir det jobbigare. För jag antar att man knappast får igen pengarna eller prylarna om man går till polisen i efterhand.

Starkt jobbat att hålla kvar han tills polisen kom i alla fall. Spontant hade jag nog ringt några småkriminella polare och skrämt han lite, snarare än att ringa polisen i det läget. Men på då ditt sätt fick han nog ett bättre straff.

Trance
2007-11-24, 11:43
Ja.

Men vi som inte är fattiga tattare och struntar fullständigt i några hundralappar då? Jag skulle lämna in det till polisen.

Deceiver85
2007-11-24, 11:44
Förutom på kolo, här är alla moralkärringar.

Det är skillnad på att vara moralkärring och inneha sunt förnuft/vara laglydig.

regus
2007-11-24, 11:47
Men vi som inte är fattiga tattare och struntar fullständigt i några hundralappar då? Jag skulle lämna in det till polisen.

Du är en bättre människa än vad jag är. Och antagligen lite rikare. :)

Det är skillnad på att vara moralkärring och inneha sunt förnuft/vara laglydig.

Det är bara pengar. Jag ser att fiffla med 10 000kr i falskpengar som en lidrigare brott än att köra 30km för fort på en 50väg.

Inte för det där sista hade så mycket med diskussionen att göra ändå.

Jax
2007-11-24, 11:50
Även om jag inte vore en moralkärring så skulle jag tycka att några hundralappar inte är värt risken att åka fast för.

Spene
2007-11-24, 12:04
Hur är det nu då. Om man åker fast med falska sedlar utan att veta att de är falska och har fått väldigt nyligen. God tro?

Ifall det inte finns någon möjlighet att bli straffad för något brott och jag tjänar 7000 på random butiks bekostnad. Då är det ju ett väldigt rationellt beslut att handla upp pengarna. Personligen så skulle jag inte må bra av det själv, men i så fall låter jag ju bli av ett egoistiskt skäl då.

Yes
2007-11-24, 13:03
Men vi som inte är fattiga tattare och struntar fullständigt i några hundralappar då? Jag skulle lämna in det till polisen.
Jag är t.om. fattig och skulle aldrig göra så ändå. Jag gillar liksom inte stöld och jag är inte tillräckligt dum för att tro att det lönar sig.

ZHTOHELLAS
2007-11-24, 15:13
Ja.

+100000000

Kolo är ett gäng moral kärringar.

Märks i tråden.

Men att ladda ner musik,filmer, köra över 110km/h på motorvägen är alltid ok..

machine gun
2007-11-24, 16:02
Även om jag inte vore en moralkärring så skulle jag tycka att några hundralappar inte är värt risken att åka fast för.

+1

Jorgen
2007-11-24, 16:07
Kolo är ett gäng moral kärringar.

Märks i tråden.

Men att ladda ner musik,filmer, köra över 110km/h på motorvägen är alltid ok..

Var går gränsen för när man inte är en moralkärring?

Handcuff
2007-11-24, 16:09
+100000000

Kolo är ett gäng moral kärringar.

Märks i tråden.

Men att ladda ner musik,filmer, köra över 110km/h på motorvägen är alltid ok..

Intressant att någon som jobbar som OV (visst jobbade du som OV?) och således har ett förordnande utfärdat av polismyndigheten där du arbetar - kallar mäniskor som inte vill begå brott för "moralkärringar"....

EDIT: Det få ju en att fundera om du med din moral verkligen är lämpad att representera en yrkeskår (med skamfilat rykte) som förväntas vara laglydiga.

muddler
2007-11-24, 18:28
snyggt jobbat määnn!

L-Sami
2007-11-24, 19:51
Vilken tur, bra jobbat :thumbup:

regus
2007-11-25, 01:19
Jag är t.om. fattig och skulle aldrig göra så ändå. Jag gillar liksom inte stöld och jag är inte tillräckligt dum för att tro att det lönar sig.

Jag tror små ekonomiska brott lönar sig oftast. :)

schabo-labo
2007-11-25, 01:29
Måste bara dela med mig av det knäppa som hände ikväll! *popcorn*

Jag har en annons på PS3 på blocket och en kille ringde upp idag vid 22 och ville komma och köpa det direkt, vi möts upp och han får konsolen och jag får pengarna.

Värt att nämna är att jag precis innan vi skulle åka åt varsit håll kom på att jag glömt en sladdjävel hemma, så jag bad honom köra efter mig hem och hämta den.

Väl i bilen räknar jag pengarna och inser att de inte känns som sedlar brukar kännas, sen tittar jag närmare och ser att det inte finns varken vattenstämpel eller magnetremsa i sedlarna! Vad i helvete är detta tänker jag! :MrT:

Jag ringde polisen och min sambo (som körde bilen) åkte långa omvägar hem med köparen i släptåg för att vinna tid...

Väl hemma låtsades vi att sambon skulle upp och hämta sladden medans jag och köparen väntade i porten. Dock drog sambon ut på det lääänge i väntan på att polisen skulle komma.

Efter ca 20-30min hade polisen fortfarande inte kommit(!) och det började kännas dumt att stå i porten med honom och vänta, så då fick vi koka ihop att sladden nog var kvarglömd hos mina päron och att sambon skulle åka dit och hämta den, samtidigt som han fick följa med upp i lägenheten ist.

Efter en evighetslång och pinsam väntan kom, istället för sambon, snuten som en rolig överraskning för den intet ont anande köparen.
De konstaterade direkt att sedlarna var falska, Haha, vilken jävla tur att jag märkte att de var falska i tid, kul att stå där med 7000k i falska sedlar och inget ps3...hade inte heller hans namn eller regnr. så vi hade varit riktigt jävla blåsta annars!
Köparen är på polisstationen och blir förhörd fortfarande, hehehe hoppas han får ett hårt straff :devil:
Starkt jobbat :) Men varför hade du inte regnumret?

Mehdi
2007-11-25, 14:49
Starkt jobbat :) Men varför hade du inte regnumret?

Det var mörkt och han hade skitiga skyltar. En märklig grej när jag kollade upp personen ifråga var att han hade fem reggade mobilnr på sig och det nrt han ringde med var inte reggat. Med andra ord hade människan minst sex telefoner/nr. Hah, inte ens knarklangare har så många lurar.

shadowfire
2007-11-25, 15:41
Bra jobbat! Hoppas bara han inte har anknytningar till HA eller något annat trevligt nu när han vet var du bor också... :Virro

_Robbie_
2007-11-25, 16:25
Bra jobbat! Hoppas bara han inte har anknytningar till HA eller något annat trevligt nu när han vet var du bor också... :Virro

Precis. Han vet ju var du bor...

Pinglan
2007-11-25, 16:37
Trodde självklart du menade frivändning av något slag, snacka om diss.

+1 :D

Bra jobbat Mehdi :thumbup:

Mehdi
2007-11-25, 18:38
+1 :D

Bra jobbat Mehdi :thumbup:

Tack :laugh:

shadowfire: Jag hoppas för hans del att han INTE har några som helst ankytningar till någon större 1%-organisation. Seriöst, hur låter det egentligen att en pajjas som försöker blåsa en student med skitsedlar har ankytningar till någon seriös (kriminell) organisation. :laugh:
Snarare han som borde va orolig. Jag har hans adress också :cool:

Stoltz
2007-11-25, 19:41
Bra jobbat!

Det är nog inte många som inte skulle använda dom där hundralapparna.
Förutom på kolo, här är alla moralkärringar.

Ja.

Ifall det är en falsk sedel som någon som inte arbetar inom ämbeten där man lär sig se hur en falsk sedel kan se ut, utan som lekman ser att sedeln är falsk, är man då inte jävligt blåst om man använder den själv?

Bronkitkorv
2007-11-25, 19:53
Du gjorde såklart rätt. Modigt gjort dessutom.

Att lura privatpersoner är såklart mycket värre än att ladda hem en jävla film eller köra för fort på en landsväg *screwy*
Svar direkt
Därför att Skivbolagen lurar oss konsumenter med sina jävla överpriser och har miljarders med pengar på banken. Sen kör dom sin snyft historia om att artisten inte får betalt, buhuu, Men säger inte att det beror på att dom roffar åt sej så in i helvete. Finns det en fattig skivbolagsdirektör kanske ?
Samma gäller filmindustrin, dom jävla asen tjänar så det räcker och blir över.
Spel däremot är omoraliskt att ladda ner.....

Frida.B
2007-11-25, 20:05
Säker på att snubben visste att det var falska dedlar? Annars är han ju inte den smartaste om han går med på att följa med hem till dig Mehdi och inte nog med det stå där och vänta i en halvtimma för att sedan följa med upp till lägenheten. Det finns ju gott om tid där att komma på att du faktiskt märkt att sedeln var falsk och bara ville uppehålla honom tills polisen kom dit.

shadowfire
2007-11-25, 20:10
Tack :laugh:

shadowfire: Jag hoppas för hans del att han INTE har några som helst ankytningar till någon större 1%-organisation. Seriöst, hur låter det egentligen att en pajjas som försöker blåsa en student med skitsedlar har ankytningar till någon seriös (kriminell) organisation. :laugh:
Snarare han som borde va orolig. Jag har hans adress också :cool:

Tänkte mer på att det låter ju inte som om han är smart nog att ha tillverkat de sedlarna själv.. utan mer att det ligger en organisation bakom som nyttjar snubben till lite penningtvätt (som är ett brott som bara ökar mer och mer i landet, vi som jobbar inom bank får nya direktiv/lagkrav nu till sommaren för hur vi ska handskas med det).

Men det beror ju på hur sedlarna var förfalskade också, hur pass bra/dåligt det jobbet var (papperskvalitét mm).

Olsson
2007-11-25, 22:01
Hur dösnackar man i 30 min med någon som nyss försökt blåsa en på 7000 men inte vet om att man själv vet det?

Handcuff
2007-11-25, 22:05
Hur dösnackar man i 30 min med någon som nyss försökt blåsa en på 7000 men inte vet om att man själv vet det?

That takes some serious skilz :thumbup:

petah
2007-11-25, 22:06
gj!

Fredrik S
2007-11-25, 22:46
Säker på att snubben visste att det var falska sedlar?

Eftersom han skickade ett SMS dagen efter, där han bland annat skrev "förlåt att jag försökte blåsa dig.." så får vi väl anta, att han visste att sedlarna var falska.

petah
2007-11-25, 22:47
Hur dösnackar man i 30 min med någon som nyss försökt blåsa en på 7000 men inte vet om att man själv vet det?

Seriöst det undrar fan jag också. :)

Mehdi
2007-11-25, 23:16
30 minuter är underdrift, snarare 40-50 minuter var det nog vill jag minnas. Och ja, det var inte det lättaste jag gjort men det var rätt krävande att hålla situationen trovärdig. Värt att nämna var en vän till mig med hela tiden och höll ett vakande öga på honom.
Vi kallpratade lite emellan och jag påpekade hela tiden vilket bra köp han hade gjort och att resan var väl värd det hela (:laugh:)då jag redan ångrat försäljningen osv. Givetvis ringde jag upp min sambo och "skällde" på henne att skynda sig på för vi inte kunde vänta länge till.

Mehdi
2007-11-25, 23:21
Edit: Skulle jag varit han så hade jag fixat dealen på något mindre riskfylld sätt. T.ex kunde jag skickat stålarna per brev till random försäljare och fått be köparen skicka grejerna till en fejkad adress (målvakt). Eller gett mig på en mindre PS3 med mindre total värde för att dra ner exponering av sedlarna, ju mindre sedlar desto lägre chans för oro och misstanke hos försäljaren.
Dessutom när man väl är igång så kan man skita ner sedlarna och skrynkla till dom lite, riva sönder kanten på någon eller så.
Idéen var god men amatörmässigt utförd, tursamt nog :cool:

Mehdi
2007-12-09, 15:18
Vi får se om det hela får ett lyckligt slut! Hade en snubbe på tråden nyss som ville åka direkt och hämta upp det för en 7 lax. Så, vi får se om det är riktiga sedlar den här gången eller inte :smash: ;) Oh jajuste, han skulle åka direkt från Nyköping och är framme om en timma eller så.

zeusden1
2007-12-09, 17:00
Vi får se om det hela får ett lyckligt slut! Hade en snubbe på tråden nyss som ville åka direkt och hämta upp det för en 7 lax. Så, vi får se om det är riktiga sedlar den här gången eller inte :smash: ;) Oh jajuste, han skulle åka direkt från Nyköping och är framme om en timma eller så.

Hur gick det?

Mehdi
2007-12-12, 01:18
Sorry glömde! Men det gick bättre den här gången ;D

Mehdi
2008-07-22, 11:46
Bump!

Och idag damp det ner beslut om åtal. Han kommer åtalas för bedrägeri och jag kommer ev. bli kallad till förhör. :D

Tricce
2008-07-22, 12:18
Läste första inlägget för att fresha minnet, helsike 7lök för en ps3a vad gick dom för när dom kom ut egentligen? :)

Corpobal
2008-07-22, 12:42
Jag trodde fan tråden skulle handla om en frivändning. *cry*

theoppositescollide
2008-07-22, 13:01
Bump!

Och idag damp det ner beslut om åtal. Han kommer åtalas för bedrägeri och jag kommer ev. bli kallad till förhör. :D

Fick du någon kompensation?

Angel
2008-07-22, 15:38
Typiskt smålänningar