handdator

Visa fullständig version : När bör man skaffa ordentliga böjskor?


Slartibartfast
2007-11-23, 20:34
Jag böjer fortfarande i mina löparskor och får en del kommentarer för det på gymmet, men jag tycker jag böjer så små vikter ännu att det inte känns motiverat att köpa specialskor.

När tycker ni det är vettigt att investera i specialskor för böj?

Förslag på andra skor som man kan både kan böja i och träna annat?

Arf Pingvin
2007-11-23, 20:45
Jag tycker det är motiverat att skaffa lyftarskor om man böjer varje vecka. De är även stabila och bra till nästan all annan gymträning. Oftast har de en klack och lämpar sig kanske inte för just marklyft, men annars kan du ha dem på dig alltid i gymet. Ångrar att jag inte skaffat mina tidigare!

Om du inte vill ha klack så har du många alternativ, bara de har platt hård sula. Chuck Taylors, du vet Converse Allstars, är det många som böjer i. Brottarskor brukar SL-arna köra marklyft i, funkar att böja med dem också. Sen inomhusskor platt låg sula utan dämpning typ innebandyskor är bättre än dina löpardojor.

Gnusram
2007-11-23, 20:47
Så fort man börjar köra böj regelbundet ska man ha bra skor för det tycker jag.

Jag kör i lyftarskor. Jag vet att en del kör i arbetsskor och även gympadojjor utan dämpning. Det viktigaste är att det är en stadig sko med "stum" sula.

Edit: Chuck Taylors hette de ja! Bra där!

Slartibartfast
2007-11-23, 20:59
Ok, ska kolla runt lite vad det finns för skor med stumma sulor. Några klackskor vill jag inte ha. Kostar skjortan gör de också.

Slartibartfast
2007-11-23, 21:00
Sen inomhusskor platt låg sula utan dämpning typ innebandyskor är bättre än dina löpardojor.

Fan, såna har jag ju i garderoben ffs! :Virro

Lepras
2007-11-23, 21:01
Kör i skor liknande dessa..Men märket Warp(400:- på stadium) tycker jag funkar bra,låg och hård sula...http://i9.tinypic.com/6jlrlaa.jpg

Arf Pingvin
2007-11-23, 21:13
Fan, såna har jag ju i garderoben ffs! :Virro

Folk brukar ha det, du o LadyInsane :thumbup:

Slartibartfast
2007-11-23, 21:18
Folk brukar ha det, du o LadyInsane :thumbup:

Jag hade helt glömt bort dem. Har inte tränat i dem på åratal. Kommer bara ihåg att jag tyckte det var så oerhört mycket skönare att träna i löparskor när jag bytte. Men fr.o.m nu är det dessa som gäller på bendagen.

De har sannerligen sett bättre dagar, men varför köpa nya om dessa funkar?

http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/shoes.jpg

tejpis
2007-11-23, 22:05
dcate skor för 99kr på Stadium just nu. HELT platt och hård sula. Liknande Chuck Taylors med tyget och allt men med plattare sula (man tar ur innersulan som är skumgummi typ). Tyget slutar lite längre ner än Chucks men fortfarande högre än vanliga sneakers. Jag tycker de verkar optimala för gymmet iaf :)
Crazy pris! Jag skulle köpa idag men de hade inte i min storlek (46) i Kista C.

tejpis
2007-11-23, 22:07
De du hittade i garderoben verkar helt ok, perfekt att de stått ett tag också, då är sulan garanterat hård.

Slartibartfast
2007-11-23, 22:14
De du hittade i garderoben verkar helt ok, perfekt att de stått ett tag också, då är sulan garanterat hård.

Jo, jag tror de stått sen typ '92. :D

Damien Thorne
2007-11-23, 23:26
Så fort man börjar köra böj regelbundet ska man ha bra skor för det tycker jag.

Jag kör i lyftarskor. Jag vet att en del kör i arbetsskor och även gympadojjor utan dämpning. Det viktigaste är att det är en stadig sko med "stum" sula.

Edit: Chuck Taylors hette de ja! Bra där!


Jag kör med Nike Air
Opps... Det kanske är därför jag tappar balansen ibland när jag böjer... :em:

Spene
2007-11-24, 00:51
dcate skor för 99kr på Stadium just nu. HELT platt och hård sula. Liknande Chuck Taylors med tyget och allt men med plattare sula (man tar ur innersulan som är skumgummi typ). Tyget slutar lite längre ner än Chucks men fortfarande högre än vanliga sneakers. Jag tycker de verkar optimala för gymmet iaf :)
Crazy pris! Jag skulle köpa idag men de hade inte i min storlek (46) i Kista C.
Kanske skulle införskaffa mig ett par "bara för att". Billigt var det också. Orkar inte ha olika skor för mark och böj så tunna, platta och hårda är vad jag behöver.

Yankeee
2007-11-24, 09:09
Ett par riktiga (typ ol eller från wallander) skor håller en livstid, då är 1000 kr inte så mycket, särskilt inte när man får det bästa.

Spene
2007-11-24, 12:19
Vilken typ av lite dyrare skor bör man införskaffa ifall man ska böja och marka i samma skor (under hela sin livstid :hbang: )? Både platta och hårda alltså. Alla böjskor verkar ha klack och alla markskor verkar vara för instabila för böj. Sorry om jag lånar tråden lite Slarti.

Topic: Du har tränat länge och böjer tungt nog (tycker jag) för att skaffa ett par nya skor. Vilken typ har jag som du märker inte så stor koll på.

petersson
2007-11-24, 12:44
Ett par riktiga (typ ol eller från wallander) skor håller en livstid, då är 1000 kr inte så mycket, särskilt inte när man får det bästa.

Mmm. Många gubbar på klubben som fortfarande har kvar sina lyftarskor som de har haft länge.

Sheogorath
2007-11-24, 16:08
Alltså, jag blir lite konfunderad över tänket i den här tråden. OL-skor är bäst. OL-skor kostar 850-1100 kr, d.v.s. lika mycket som vilka kvalitetsskor som helst. Varför då investera i nya gympadojor? :confused:

Billiga (riktigt bra; mitt livs bästa köp när det kommer till träningsutrustning)

http://www.powerzite.se/upload/248_505-02D%20Do-Win%20reduced.JPG

me2
2007-11-24, 17:52
Antar att det bara är jag som böjer i sockar? :Virro

Arf Pingvin
2007-11-24, 18:25
Adidas Ironwork II. Lite smalare i modellerna än DoWin sägs det. Smiiiid.

http://www.crossfit.com/discus/messages/26/16005.jpg

Baan
2007-11-24, 18:41
Direkt tycker jag. Mina handboll spezial funkar bra.

Dreas
2007-11-24, 19:24
Jag har alltid kört i mina Adidas Stabil, det är väl bra skor att böja i eller?

Andreas

tejpis
2007-11-24, 20:04
http://www.stadium.se/is-bin/intershop.static/WFS/Stadium-SwedenB2C-Site/Stadium/sv_SE/Products/Large/067530_001.jpg
dcate-skorna från Stadium för 99kr

Mashik
2007-11-24, 20:09
Hur är det med dessa "Move Work-Out Shoe" från Stadium? Inte så värst dyra: 31,90€
http://www.stadium.fi/Products/produktbilder/large/033008.jpg

Frida.B
2007-11-25, 04:37
jag vet folk som böjer i strumplästen, de tycker det känns bäst. Men å andra sidan har de knappt kvar nån "naturlig" dämpning kvar under fötterna

bubbe
2007-11-25, 07:43
Håller med yankee och sheo, varför snåla på 800-1000kr ett par vanliga löparskor kostar ju ungefär lika mycket eller mer. Dessutom tror jag de flesta köper kosttillskott för betydligt mer under 3-10 års tid än dessa pengar, för att nå samma syfte att klara mer vikt. Om skorna är en begränsning i knäböjandet (och styrkeutveckling/muskelutveckling) varför ens tveka på något som kommer fungera i massor av år.

Spene
2007-11-25, 10:54
Skorna Sheo postade ser väldans fina ut faktiskt. Blir nog inte mark i dem dock. Får börja köra mark utan skor tror jag, hoppas ingen på gymmet klagar.

Helst skulle jag vilja testa dem innan jag beställer, finns det något ställe i stockholmsområdet som säljer i butik?

Om det Arf säger är sant så kanske jag borde ha ett par adidas, har inte så breda fötter nämligen. Dock så känns det lite dumt att betala 400 spänn extra för märke och utseende. Funkar DoWin-skorna för normala/aningen smala fötter?

Petf
2007-11-25, 11:50
sett en del träna i conversedojor, http://www.cloggs.co.uk/content/ebiz/cloggs/invt/495/converse_allstar_optwhite_m_01.jpg

typ sådana , är det nåt att rekommendera om man ska böja och marka ?? har nämligen ett par liknande hemma som jag knappt använder . mina löpardojor med stötdämpning känns inte så stabila när det blir lite tyngre.

Sheogorath
2007-11-25, 11:57
Skorna Sheo postade ser väldans fina ut faktiskt. Blir nog inte mark i dem dock. Får börja köra mark utan skor tror jag, hoppas ingen på gymmet klagar.

Helst skulle jag vilja testa dem innan jag beställer, finns det något ställe i stockholmsområdet som säljer i butik?

Om det Arf säger är sant så kanske jag borde ha ett par adidas, har inte så breda fötter nämligen. Dock så känns det lite dumt att betala 400 spänn extra för märke och utseende. Funkar DoWin-skorna för normala/aningen smala fötter?

Jag har väldigt smala fötter och DoWin sitter faktiskt väldigt bra. Jag har visserligen "alltid" haft strumpor + fotbollsstrumpor i skorna eftersom. FB-strumpor är bra eftersom det bara är att kavla upp dem om man ska dra lite mark.

Klart man inte drar mark i skor. Mark dras barfota eller i strumplesten. :D

Slartibartfast
2007-11-25, 12:39
Håller med yankee och sheo, varför snåla på 800-1000kr ett par vanliga löparskor kostar ju ungefär lika mycket eller mer.

Nu handlade det ju iofs inte om att välja mellan att köpa ett par böjskor eller att köpa ett par löparskor. Löparskor har jag redan och tränar i dem. (tjejens kasserade ett år gamla Kayanos för 200€. Hon har stora fötter, jag har små) Innebandyskorna som jag visade tidigare i tråden blir en bra kompromiss. :)

Imni
2007-11-25, 13:01
Jag kör OL 1-2 ggr i veckan och böj 1 gång i v. Jag kör i löpskor men funderar på att köpa några nya skor att ha dessa gånger. Vilka skor är bra för OL men som även funkar för böj? Är det samma sorts sko ja ska satsa på?

Gnusram
2007-11-25, 13:15
Jag kör OL 1-2 ggr i veckan och böj 1 gång i v. Jag kör i löpskor men funderar på att köpa några nya skor att ha dessa gånger. Vilka skor är bra för OL men som även funkar för böj? Är det samma sorts sko ja ska satsa på?

Om du läser tråden från början så ser du att många rekomenderar OL-skor just för knäböj. Svaret är alltså ja, satsa på ett par riktiga OL-skor.

Imni
2007-11-25, 13:25
Ok. Men när jag böjer så faller överkroppen framåt ibland och jag kan inte riktigt hålla ryggen lika upprätt. Kommer OL-skor förvärra eller förbättra?

Sheogorath
2007-11-25, 13:25
Nu handlade det ju iofs inte om att välja mellan att köpa ett par böjskor eller att köpa ett par löparskor. Löparskor har jag redan och tränar i dem. (tjejens kasserade ett år gamla Kayanos för 200€. Hon har stora fötter, jag har små) Innebandyskorna som jag visade tidigare i tråden blir en bra kompromiss. :)

Kompromiss? Vad är det som ska kompromissas? Går du på gymnastikpass också eller? För spinning fungerar de säkert utmärkt. För jogging/hopp-o-studs fungerar de säkert synnerligen dåligt.

Men det finns inget som mäter sig med OL-skor när det kommer till olika knäböjsmoment. De är liksom designade för det.

Gnusram
2007-11-25, 13:30
Ok. Men när jag böjer så faller överkroppen framåt ibland och jag kan inte riktigt hålla ryggen lika upprätt. Kommer OL-skor förvärra eller förbättra?

Det är nog svårt att svara på utan att veta varför du fäller ryggen? Dålig teknik? Svag i bålen? Både och?

Imni
2007-11-25, 13:34
Det är nog svårt att svara på utan att veta varför du fäller ryggen? Dålig teknik? Svag i bålen? Både och?

Svag bål är det inte, garanterat. Dålig teknik? Kanske. Men jag är otroligt stel. Kan det vara en del av svaret? Arbetar mycket med att inte fälla ryggen men det tar tid. Har dock märkt en del förbättringar på senare tid. Förresten samma problem, att jag fäller fram ryggen, i frontböj. OT Hur strechar jag ryggen på bästa sätt?

Sheogorath
2007-11-25, 13:40
Svag bål är det inte, garanterat. Dålig teknik? Kanske. Men jag är otroligt stel. Kan det vara en del av svaret? Arbetar mycket med att inte fälla ryggen men det tar tid. Har dock märkt en del förbättringar på senare tid. Förresten samma problem, att jag fäller fram ryggen, i frontböj. OT Hur strechar jag ryggen på bästa sätt?

Stel var? I nacken? I vaderna? I biceps? Var man är stel är naturligtvis det viktigaste. Stel rygg är inget problem i knäböj. Stel rygg är snarare bra eftersom det hjälper stabiliteten. Ryggen ska ju hållas rak oavsett hur mycket man fäller.

Gnusram
2007-11-25, 13:40
Svag bål är det inte, garanterat. Dålig teknik? Kanske. Men jag är otroligt stel. Kan det vara en del av svaret? Arbetar mycket med att inte fälla ryggen men det tar tid. Har dock märkt en del förbättringar på senare tid. Förresten samma problem, att jag fäller fram ryggen, i frontböj. OT Hur strechar jag ryggen på bästa sätt?

Är det OL-böjar du vill göra och upplever att du är stel i fotleden hjälper det garanterat. OL-skor har ju en klack som gör att du lättare får fram knäna.

Om du kör OL däremot och kommer ner i sitt så är du knappast för stel för att göra göra en knäböj, då gör du något annat fel.

Imni
2007-11-25, 13:50
Är det OL-böjar du vill göra och upplever att du är stel i fotleden hjälper det garanterat. OL-skor har ju en klack som gör att du lättare får fram knäna.

Om du kör OL däremot och kommer ner i sitt så är du knappast för stel för att göra göra en knäböj, då gör du något annat fel.

Oj, ledsen för min otydlighet. Aja, här kommer ett nytt försök. I OL-böjar kommer jag knappt ner alls. Det känns som om det stramar i hela ryggen. Jag kan kommer ner någgorlunda bra om jag inte har någon vikt på stången men det stramar fortfarande väldigt mycket. Däremot är jag vid o fotleden och det är inte några problem alls.

När jag kör OL (framförallt ryck) så kommer jag inte alls ner. Vill kunna komma under stången helt men det går helt enkelt inte. Det stramar för mycket i ryggen. Skulle tex ett par OL-skor hjälpa?

Gnusram
2007-11-25, 14:08
Om du är vig i fotleden så gör förmodligen inte OL-skor så mycket skillnad i böjen. Men eftersom jag tycker att man ska ha en stum sko för att böja och du ändå håller på med OL så är det väl inte så mycket att tveka på i min mening.

Lyftning i gympadojjor är värdelöst, de är alldeles för mjuka både när du hoppar isär i vändningen och när du gör utfallet i stöten.

Att det sträcker i ryggen låter ändå som att du gör något tokigt. Be någon kunnig där du tränar om hjälp. Det är oerhört svårt att komma med råd över ett forum på nätet.

z_bumbi
2007-11-25, 17:01
Men det finns inget som mäter sig med OL-skor när det kommer till olika knäböjsmoment. De är liksom designade för det.

Tyngdlyftningskor är anpassade för tyngdlyftning men det finns lyftare som slipar ner sina klackar eftersom de är för höga på skorna direkt från fabrik, sen finns det styrkelyftare som kör med helt plana skor även i böjen.

burre
2007-11-25, 17:27
Frågan är då: finns det skor att köpa i butik i sthlm?
Har svårt för att köpa kläder och skor på nätet.

Sheogorath
2007-11-25, 17:28
Frågan är då: finns det skor att köpa i butik i sthlm?
Har svårt för att köpa kläder och skor på nätet.

DoWin har helt normala storlekar. Det du vanligen har (din vanligaste sko-storlek) är rätt för DoWin-skor. Jag köpte mina på nätet.

Spene
2007-11-25, 17:30
Frågan är då: finns det skor att köpa i butik i sthlm?
Har svårt för att köpa kläder och skor på nätet.
Precis, vill ju att de ska passa också. Jobbigt att skicka fram och tillbaka med posten för att bli nöjd.

Sheogorath
2007-11-25, 17:47
Precis, vill ju att de ska passa också. Jobbigt att skicka fram och tillbaka med posten för att bli nöjd.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2661766&postcount=42

daggermoon
2007-11-25, 18:37
Frågan är då: finns det skor att köpa i butik i sthlm?
Har svårt för att köpa kläder och skor på nätet.
Budofitness säljer Adidas Ironwork II, om de har några inne i butikerna varierar från butik till butik så ring runt och fråga. Annars borde de väl kunna beställa hem den storlek du tror att du vill ha så kan du prova innan du köper.

ramagoen
2007-11-26, 20:49
Inte sett nån nämna hålfoten, så heter den väl?

Converseskor stödjer inte hålfoten utan gör dig plattfot.

OL-skor ger dig detta stödet.

Köpte ett par do-win fick perfekt storlek på direkten, 43or har jag på alla skor typ å köpte ett par 43or :)

Arf Pingvin
2007-11-26, 20:54
Budofitness säljer Adidas Ironwork II, om de har några inne i butikerna varierar från butik till butik så ring runt och fråga. Annars borde de väl kunna beställa hem den storlek du tror att du vill ha så kan du prova innan du köper.

Klippt från powerzite.se (de har även storlekstabell på sidan)

"ADIDAS lyftarskor: I webshop anges UK storlek. ADIDAS är något smal i modellen därför bör du gå upp ½ stlk. En ½ storlek motsvarar 5 mm på längden."

Det stämde bra för mig med nästa halvstorlek större än vad som hade varit normalt. De har även DoWin skor.

Sheogorath
2007-11-26, 21:40
Klippt från powerzite.se (de har även storlekstabell på sidan)

"ADIDAS lyftarskor: I webshop anges UK storlek. ADIDAS är något smal i modellen därför bör du gå upp ½ stlk. En ½ storlek motsvarar 5 mm på längden."

Det stämde bra för mig med nästa halvstorlek större än vad som hade varit normalt. De har även DoWin skor.

Powerzite säljer kosttillskott och är därmed en konkurrent till Kolozzeum. Det är därför vi andra smugit runt den adressen i PM. :smash:

phrack
2007-12-05, 19:04
Bump. Jag har kört på med mina säkert 6 år gamla joggingskor på gymmet, och vid det här laget är de väldigt slitna och instabila. Med andra ord är det dags för något nytt. Funderar på Do-win. Hur gör ni med skor när ni värmer upp? T.ex. vid löpning, har ni dem på er då eller har ni ett extra par med er? Verkar lite omständligt.

Sheogorath
2007-12-05, 22:34
Bump. Jag har kört på med mina säkert 6 år gamla joggingskor på gymmet, och vid det här laget är de väldigt slitna och instabila. Med andra ord är det dags för något nytt. Funderar på Do-win. Hur gör ni med skor när ni värmer upp? T.ex. vid löpning, har ni dem på er då eller har ni ett extra par med er? Verkar lite omständligt.

Uppvärmning innebär ju att man värmer upp väsentliga muskler för det moment de ska utföra. Det gör man genom att stegvis vandra uppåt i vikt i den första övningen man gör, som ju naturligtvis ska vara en basövning så att man värmer många muskler samtidigt. Att springa, cykla eller basta är inte rätt typ av uppvärmning för styrketräning. Sen att det kanske känns bra och det har blivit till en god vana för konditionens skull, det är en annan femma.

Med det sagt har jag naturligtvis samma skor genom hela styrketräningspasset, eftersom jag inte värmer upp genom att springa, utan genom att stega vikten i förstaövningen.