handdator

Visa fullständig version : Kemiingenjör 180hp Chalmers


Halldin
2007-11-23, 17:37
Någon som har läst detta, läser detta, vet någon som läser eller har läst detta, eller dylikt?
Tänkte höra om det verkar bra.

C.E.J.
2007-11-23, 17:41
Vad är du intresserad av inom kemi och vad vill du jobba som?

Mental
2007-11-23, 18:35
Kemi är kul, men ganska mycket plugg. Har du bra läshuvud så go for it.

jenny
2007-11-23, 20:29
Menar du kemiteknik 200 p? Nu för tiden är ju allt fem år.

oggen
2007-11-23, 20:40
Känner rätt många som går där. Mycket plugg och nördigt :P men säkert kul om man gillar kemi. Dom har en rätt okej pub. Dock lite för mycket "chalmers" för min smak.

jenny
2007-11-23, 20:44
Hursomhelst, är det kemiteknik du menar så har jag både gått läst på Chalmers och undervisar där så har du några specifika frågor så kan du skicka ett pm.

tp_88
2007-11-23, 20:52
Menar du kemiteknik 200 p? Nu för tiden är ju allt fem år.
Man har gjort om poängen till EU-standard, 60p/år istället för 40.

Så det finns: Kemiingenjör 180 hp (högskoleingenjör), Kemiteknik 300 hp (civilingenjör) och Kemiteknik med fysik 300 hp (civilingenjör).

Så det är väl antagligen högskoleingenjörsexamen han tänker på.

jenny
2007-11-23, 21:14
Man har gjort om poängen till EU-standard, 60p/år istället för 40.

Så det finns: Kemiingenjör 180 hp (högskoleingenjör), Kemiteknik 300 hp (civilingenjör) och Kemiteknik med fysik 300 hp (civilingenjör).

Så det är väl antagligen högskoleingenjörsexamen han tänker på.

Tänkte inte på det. Men det finns iofs fortfarande inget som heter kemiingenjör. Kemi läser man på universitetet.

C.E.J.
2007-11-23, 21:23
Tänkte inte på det. Men det finns iofs fortfarande inget som heter kemiingenjör. Kemi läser man på universitetet.

http://www.chalmers.se/sections/utbildning/arkitekt_ingenjors-

I listan finner man: "Kemiingenjör 180 hp (högskoleingenjör)"

tp_88
2007-11-23, 23:42
Tänkte inte på det. Men det finns iofs fortfarande inget som heter kemiingenjör. Kemi läser man på universitetet.
Se länken ovan.

Krampus
2007-11-23, 23:46
Någon som har läst detta, läser detta, vet någon som läser eller har läst detta, eller dylikt?
Tänkte höra om det verkar bra.

Jag har en kille på mitt jobb som jag pratar med ofta. Han är snart klar (iofs på KTH). Vad vill du veta?

Halldin
2007-11-24, 15:57
Tackar för alla svaren. :thumbup:

Tänkte på saker som medellön, hur många olika typer av jobb det kan tänkas finnas. All möjlig info och erfarenheter egentligen.

Halldin
2007-11-25, 11:43
Tänkte inte på det. Men det finns iofs fortfarande inget som heter kemiingenjör. Kemi läser man på universitetet.
Jag må säga att du verkar ha väldigt dålig koll för någon som säger sig undervisa på Chalmers. :D

Halldin
2007-11-25, 17:15
Vad hade ni själva valt utav högskoleingenjör och civilingenjör och varför?

Fatalist
2007-11-25, 17:17
Vad hade ni själva valt utav högskoleingenjör och civilingenjör och varför?

Civilingenjör på grund av den bredare kompetensen.

Scratch89
2007-11-25, 17:24
Civilingenjör på grund av den bredare kompetensen.

Man får även betydligt större värde på marknaden. En som läst tre år blir fett ägd av en som läst fem år.

evil
2007-11-25, 18:01
Man får även betydligt större värde på marknaden. En som läst tre år blir fett ägd av en som läst fem år.

Hur går det till när man blir fett ägd? En civ.ing och högskoleingenjör har inte ens samma arbetsuppgifter och båda yrkeskategorierna efterfrågas på arbetsmarknaden. Alltid lika kul när snorungar uttalar sig om sådant dom inte har en aning om.

Baan
2007-11-25, 18:09
Hur går det till när man blir fett ägd? En civ.ing och högskoleingenjör har inte ens samma arbetsuppgifter och båda yrkeskategorierna efterfrågas på arbetsmarknaden. Alltid lika kul när snorungar uttalar sig om sådant dom inte har en aning om.

Och du har total koll? Heh. Det du säger är hur det borde funka i teorin. Är man kompetent så tror jag man kan nå långt med "bara" tre år. Säkert få samma uppgift i vissa företag, beror nog ganska mycket på företaget.

Fatalist
2007-11-25, 18:17
Och du har total koll? Heh. Det du säger är hur det borde funka i teorin. Är man kompetent så tror jag man kan nå långt med "bara" tre år. Säkert få samma uppgift i vissa företag, beror nog ganska mycket på företaget.

Jag kan tänka mig att en arbetsgivare gärna väljer en civilingenjör framför en högskoleingenjör oavsett vad arbetsuppgiften kräver, eftersom den senare valt bort 2 år av studier och många tunga matte- & fysikkurser. Civilingenjören har redan bevisat sin vilja att jobba hårt genom att läsa 2 år extra för att garantera sig en bred och stabil kompetens inte bara inom sitt ämne, utan även inom andra viktiga ämnen runt omkiring själva inriktningen på utbildningen. Högskoleingenjören kan säkert uppfattas som något lättsam och lat.

Scratch89
2007-11-25, 19:02
Jag kan tänka mig att en arbetsgivare gärna väljer en civilingenjör framför en högskoleingenjör oavsett vad arbetsuppgiften kräver, eftersom den senare valt bort 2 år av studier och många tunga matte- & fysikkurser. Civilingenjören har redan bevisat sin vilja att jobba hårt genom att läsa 2 år extra för att garantera sig en bred och stabil kompetens inte bara inom sitt ämne, utan även inom andra viktiga ämnen runt omkiring själva inriktningen på utbildningen. Högskoleingenjören kan säkert uppfattas som något lättsam och lat.

Tack, jag slapp formulera mig själv.
Tillbaka till kemin! (hah!)

Halldin
2007-11-25, 19:11
Jag skulle ju iofs lika gärna kunna läsa högskoleingenjör och sedan hoppa på civilingenjör (komplettering) om jag känner mig pluggsugen, right?

Mehdi
2007-11-25, 19:27
Läser kemiprogrammet vid Liu, inriktning organisk kemi/läkemedelskemi o är inne på 4e året och lutar åt ett 5e år på Liu (master of science). Vad är anledningen till att du vill läsa kemi och varför med ingenjörinriktning?
Jag kan bara svara för det jag läst och det är svårt för dig och veta vad jag läst men har du några generella frågor om kemi är du mer än välkommen att fråga.

Baan
2007-11-25, 19:31
Jag skulle ju iofs lika gärna kunna läsa högskoleingenjör och sedan hoppa på civilingenjör (komplettering) om jag känner mig pluggsugen, right?

Enligt nya Bolognasystemet som introducerades från mitt antagingsår på Chalmres (-04) så är det väl upplagt för att man eventuellt ska kunna fortsätta. Dock tror jag civilingenjörerna, eller ja dom som valt femårigt från början, har företräde till Mastersprogram. I praktiken tror jag det är ganska många platser så om man vill fortsätta bör det inte vara omöjligt. Problemet kan väl ligga i om man läser för lite matematik eller liknande, att man saknar ämnespoäng för att bli antagen. Borde inte vara något problem då jag har kompisar som inte har särskilt många mattepoäng, eller snarare så har dom inte så många färdiga kurser, det var dock inga problem för dom ändå att fortsätta med masters efter kandidat.

jakke
2007-11-25, 19:38
Jag kan tänka mig att en arbetsgivare gärna väljer en civilingenjör framför en högskoleingenjör oavsett vad arbetsuppgiften kräver, eftersom den senare valt bort 2 år av studier och många tunga matte- & fysikkurser. Civilingenjören har redan bevisat sin vilja att jobba hårt genom att läsa 2 år extra för att garantera sig en bred och stabil kompetens inte bara inom sitt ämne, utan även inom andra viktiga ämnen runt omkiring själva inriktningen på utbildningen. Högskoleingenjören kan säkert uppfattas som något lättsam och lat.

Låt mig gissa, du pluggar i 1an?
Dina teorier är skrattretande.
Välkommen ut i verkligheten sen!

Fatalist
2007-11-25, 19:42
Låt mig gissa, du pluggar i 1an?
Dina teorier är skrattretande.
Välkommen ut i verkligheten sen!

Du gissade fel. Och vad grundar sig herrns behov av att stampa med spikskor på min teori i? Jag skriver hur jag hade tänkt som arbetsgivare.

Baan
2007-11-25, 19:45
Du gissade fel. Och vad grundar sig herrns behov av att stampa med spikskor på min teori i? Jag skriver hur jag hade tänkt som arbetsgivare.

Värre än så, tekniskt basår? ;)

Det är lite svårt säga hur arbetsgivare tänker. Vissa kanske är ingenjörer själva och i fallet med IT-branschen kanske man är mer intresserad av att killen kan göra det man vill att han ska göra, säg viss programmering i Java, än att han läst en massa kurser som inte har något med jobbet att göra. Visst kan man lätt läsa 200p på högskolan (gamla poäng, dvs motsvarande fem års studier) och bara läsa lite om allt möjligt och ändå inte ha någon spetskompetens i något. Det går fucka upp det på många sätt :)

Fatalist
2007-11-25, 19:49
Värre än så, tekniskt basår? ;)
Det är lite svårt säga hur arbetsgivare tänker. Vissa kanske är ingenjörer själva och i fallet med IT-branschen kanske man är mer intresserad av att killen kan göra det man vill att han ska göra, säg viss programmering i Java, än att han läst en massa kurser som inte har något med jobbet att göra. Visst kan man lätt läsa 200p på högskolan (gamla poäng, dvs motsvarande fem års studier) och bara läsa lite om allt möjligt och ändå inte ha någon spetskompetens i något. Det går fucka upp det på många sätt :)

Inte ens det, jag börjar plugga först 2009 igen. :)
Pffft tekniskt basår, jag är natur/naturare

Jag håller delvis med dig Baan, men jag håller fortfarande fast vid att en civilingenjör redan har bevisat sin förmåga att arbeta mot ett mål på lång sikt, medan en högskoleingenjör tagit den snabba vägen ut.

Jag tycker det känns lite som att högskoleingenjör motsvarar ett vänskapsförhållande med en het brud, medan civilingenjören har samma vänskapsförhållande bortsett från att han även får sätta på henne hårt och länge varje kväll. Varför ska man välja bort det? ;)

Halldin
2007-11-26, 11:42
Några frågade mig vad som intresserar mig med kemi.
Det vet jag inte. Enda anledningen för mig som jag ser det att välja kemi, är för att det verkar vara en bred utbildning och att det förmodligen går att jobba i väldigt olika miljöer om man vill.

Det är dock inte så att jag brinner för kemi och tycker det är jätteintressant eller dylikt. Finns inget jag känner så för, och som är realistiskt att jobba som, vad jag kan komma på.

Baan
2007-11-26, 11:53
Några frågade mig vad som intresserar mig med kemi.
Det vet jag inte. Enda anledningen för mig som jag ser det att välja kemi, är för att det verkar vara en bred utbildning och att det förmodligen går att jobba i väldigt olika miljöer om man vill.

Det är dock inte så att jag brinner för kemi och tycker det är jätteintressant eller dylikt. Finns inget jag känner så för, och som är realistiskt att jobba som, vad jag kan komma på.

En jag känner lite som gick ut kemiteknik för några år sen har haft svårt att få jobb. Läs några år sen som en del år sen, läget kan vara annorlunda idag. Har dock inte fått uppfattningen att just Kemi är hett som fan men det är å andra sidan inte något jag aktivt undersökt heller.

Tycker man ska plugga det man har motivation till att pugga färdigt, helst med goda resultat också. Fokusera på antalet jobb senare känns lite off då det är svårt att veta hur många jobb som finns om 3/5 år, läget kan förändras ganska drastiskt då. Just IT-branschen har t.ex. svängt från massa jobb, till få jobb (IT-bubblan) till att det finns jobb igen, på inte särskilt många år.

Det du säger med jätteintressant känner jag igen, jag kunde själv egentligen lika gärna ha pluggat något annat. Var inte direkt något särskilt man brann för, sen nu när jag pluggat några år känns det lite annorlunda men man är lite mer insatt också, hade varit svårt att sadla om och börja från noll. Du är nog knappast ensam om att inte vara ohälsosamt intresserad av det du tänkt plugga.

jenny
2007-11-26, 16:38
Inte ens det, jag börjar plugga först 2009 igen. :)
Pffft tekniskt basår, jag är natur/naturare

Jag håller delvis med dig Baan, men jag håller fortfarande fast vid att en civilingenjör redan har bevisat sin förmåga att arbeta mot ett mål på lång sikt, medan en högskoleingenjör tagit den snabba vägen ut.

Jag tycker det känns lite som att högskoleingenjör motsvarar ett vänskapsförhållande med en het brud, medan civilingenjören har samma vänskapsförhållande bortsett från att han även får sätta på henne hårt och länge varje kväll. Varför ska man välja bort det? ;)

Enligt min mening gäller detta civilingenjörer också..

MVH
"Snart teknisk doktor i kemiteknik" :)

jenny
2007-11-26, 16:43
Några frågade mig vad som intresserar mig med kemi.
Det vet jag inte. Enda anledningen för mig som jag ser det att välja kemi, är för att det verkar vara en bred utbildning och att det förmodligen går att jobba i väldigt olika miljöer om man vill.

Det är dock inte så att jag brinner för kemi och tycker det är jätteintressant eller dylikt. Finns inget jag känner så för, och som är realistiskt att jobba som, vad jag kan komma på.

Jag lovar att det inte spelar någon större roll om du brinner för kemi eller inte. Väldigt lite av den kemin du läser kommer vara den du har läst tidigare. Kemiteknikdelen som är lika stor som kemidelen är en helt annan sak.

jenny
2007-11-26, 16:45
En jag känner lite som gick ut kemiteknik för några år sen har haft svårt att få jobb. Läs några år sen som en del år sen, läget kan vara annorlunda idag. Har dock inte fått uppfattningen att just Kemi är hett som fan men det är å andra sidan inte något jag aktivt undersökt heller.

Tycker man ska plugga det man har motivation till att pugga färdigt, helst med goda resultat också. Fokusera på antalet jobb senare känns lite off då det är svårt att veta hur många jobb som finns om 3/5 år, läget kan förändras ganska drastiskt då. Just IT-branschen har t.ex. svängt från massa jobb, till få jobb (IT-bubblan) till att det finns jobb igen, på inte särskilt många år.

Det du säger med jätteintressant känner jag igen, jag kunde själv egentligen lika gärna ha pluggat något annat. Var inte direkt något särskilt man brann för, sen nu när jag pluggat några år känns det lite annorlunda men man är lite mer insatt också, hade varit svårt att sadla om och börja från noll. Du är nog knappast ensam om att inte vara ohälsosamt intresserad av det du tänkt plugga.

Det är inte alls svårt att få jobb nu. Arbetsmarknaden är mycket god. Men det svänger som sagt snabbt. Dock tror jag att kemitekniker har en mer stabil arbetsmarknad än IT ingenjörer. Inte jättetoppar men inga djupa dalar heller.

NiXPhoenix
2007-11-26, 16:45
Inte ens det, jag börjar plugga först 2009 igen. :)
Pffft tekniskt basår, jag är natur/naturare

Jag håller delvis med dig Baan, men jag håller fortfarande fast vid att en civilingenjör redan har bevisat sin förmåga att arbeta mot ett mål på lång sikt, medan en högskoleingenjör tagit den snabba vägen ut.

Jag tycker det känns lite som att högskoleingenjör motsvarar ett vänskapsförhållande med en het brud, medan civilingenjören har samma vänskapsförhållande bortsett från att han även får sätta på henne hårt och länge varje kväll. Varför ska man välja bort det? ;)



Ahahaha, vilken jävla liknelse. :laugh: :laugh:
Man kan ju undra hur du kom på den. :thumbup:

kaer
2007-11-26, 16:59
Är det inte lite småknepigt med jobb inom kemibranchen?
Min kusin är färdig civ ing kemi sedan länge och haft väldigt svårt att hitta jobb inom sitt område.
Fundera redan innan på vilken gren inom kemi du vill läsa senare och undersök lite om framtidsutsikterna inom det området.

jenny
2007-11-26, 17:01
Är det inte lite småknepigt med jobb inom kemibranchen?
Min kusin är färdig civ ing kemi sedan länge och haft väldigt svårt att hitta jobb inom sitt område.
Fundera redan innan på vilken gren inom kemi du vill läsa senare och undersök lite om framtidsutsikterna inom det området.

Som sagt, inte nu längre.