handdator

Visa fullständig version : konstruktiv kritik sökes för halvkroppspass.


schmecker
2007-11-23, 16:28
kille 26 år gammal, tränat lite mer strukturerat på gym i 6 mån, helkroppspass 3ggr per vecka, lagt på mig runt 10 kg.

p.g.a att annan träning ligger på is över vintern vill jag lägga på en träningsdag till per vecka på gymet, funderar på ett över/underkropps schema. läst på lite om det men skulle vilja anpassa för övningar som jag jag gillar och tycker passar mig.

så om nån med mer kunskap och erfarenhet än mig, d.v.s de flesta här, skulle ha lust och tid att ge mig lite konstruktiv kritik skulle jag buga och bocka :)

överkropp 1:
dips
chins
marklyft
pullovers
snedbänk (hantlar el. smith)
stående militärpress

underkropp1:
knäböj
raka marklyft
benpress
sittande vadpress
(mage)

överkropp 2:
chins
dips
bänkpress
skivstångsrodd
hantellyft åt sidan (eller liggande drag i cable för baksida axlar)
stående rodd (drag till hakan)

underkropp 2:
knäböj
lårcurls
utfall m. skivstång
stående vadpress i smith
(mage)

varierar antal reps enligt följande:

vecka 1
tis: överkropp lågrep ( 6 rep/ set)
ons: underkropp högrep (10-14 rep/ set)
fre: överkropp högrep
lör: underkropp lågrep

vecka 2
tis: överkropp högrep
ons: underkropp lågrep
fre: överkropp lågrep
lör: underkropp högrep

kör chins på kroppsvikt på lågreps dag och i avlastande maskin på högrepsdag. dips på kroppsvikt högrepsdag och med extravikt på lågrepsdag.

tackar för alla synpunkter jag får

Danny Devito
2007-11-23, 16:32
Jag skulle ta bort marklyften från överkroppsdag 1. Marklyft tycker jag bäst lämpar sig att köra med underkroppen.

schmecker
2007-11-23, 16:42
ja var ju lite osäker på vart man skulle slänga in marklyftet, kan ju köra det på underkroppspass 2 och slänga in hantelrodd istället för marklyftet på överkroppsdagen

Danny Devito
2007-11-23, 16:44
ja var ju lite osäker på vart man skulle slänga in marklyftet, kan ju köra det på underkroppspass 2 och slänga in hantelrodd istället för marklyftet på överkroppsdagen

Det låter bättre. :thumbup:

ChrisDEFC
2007-11-23, 17:13
vad vill du uppnå med träningen och vad är det för annan träning du annars ägnar dig åt? vill du bara bli stor och stark så skulle inte jag skifta mellan hög/låg reps så frekvent, möjligen lågreps 4-6 varannat pass sen varva mellan mellan och högreps alltså mellan 6-12 hög 13 och uppåt. men personligen brukar jag alltid ligga under 10rep utom när jag värmer upp.
Men det är ju personligt vad man gillar åxå. varierar du övningar ganska ofta kan du nog köra lite tungare träning i perioder och sen slänga in några veckor med lite högre reps men som sagt det beror på vad du tränar inför. jag kanske svamlar lite väl mycket nu men svara på första frågan jag ställde så är det lättare att se om du är på rätt väg men 2split är ju inte fel och 4tillfällen per vecka lär ge resultat och du hade ju fått en rejäl viktökning på ett halvår med helkropps, blir ju sugen på att själv köra helkroppspass då alla får så bra resultat av det, men kanske inte ger lika mycket för mig som tränat såpass länge men klart värt att testa lite =).
Kör hårt =)

Arf Pingvin
2007-11-23, 19:59
Jag skulle nog föredra marken på första passet ändå. Den körs var fjärde pass som jag förstår det, verkar rimligt.

Sen skulle jag flytta stående vader till underkropp 1 och skrota underkropp 2 och bara köra samma som underkropp 1 där. Bättre övningar.

schmecker
2007-11-24, 13:25
ja målet med träningen är väl att bli större, starkare, må bättre, se snyggare ut, impa på frugan och så vidare. är väl ingen elitsatsnig direkt men vill träna hårt och komma i såpass bra form jag kan efter mina förutsättningar. slutmålet är inte att bli "jättestor", kvalitet före kvantitet ni vet :)

just nu över vinterhalvår tränas inte så mycket annat, nån tennismatch ibland och en massa promenader men skulle inte se det som nån seriös träning. när ländspåren och pisterna börjar kännas bra kan det nog bli en del skidåkning både utför och på längden, men det dröjer nog någon månad till.

får helt enkelt prova och känna vart marklyftet känns bäst kanske.
alltså onödigt köra så många reps alltså? bättre köra upp till 10 reps per set som mest?
tänkte att det var bra att variera benövningarna lite, men kanske bättre då att bara köra på med de tunga övningarna varje pass (knäböj raka mark, benpress)