handdator

Visa fullständig version : Köpråd: Laptopbatteri orginal vs kopia


Arnesson
2007-11-23, 13:44
Jag behöver ett nytt batteri till min HP Compaq nc4200.

Är det stor skillnad generellt på orginal och kopior? Är det värt skillnaden på en gammal dator som denna?

Orginal kostar:
8cell batteri 1695kr
6cell batteri 1295kr

Kopior kostar från 30USD plus frakt (och ev tull).

Någon som har erfarenhet av kopior? Får man som vanligt vad man betalar för?

Wayfaerer
2007-11-23, 15:19
Köp inget annat än original, piratbatterier är skit. Köpte pirat till min gamla laptop och det förlorade sin kapacitet såpass att det knappt är användbart på mindre än ett år. Originalbatteriet klarade sig med samma behandling i 4 år. Fujitsu-Siemens. Betalade typ 800 jämfört med ~1600, skulle aldrig göra om det.

Arnesson
2007-11-23, 15:22
Köp inget annat än original, piratbatterier är skit. Köpte pirat till min gamla laptop och det förlorade sin kapacitet såpass att det knappt är användbart på mindre än ett år. Originalbatteriet klarade sig med samma behandling i 4 år. Fujitsu-Siemens. Betalade typ 800 jämfört med ~1600, skulle aldrig göra om det.

Som vanligt alltså, man får vad man betalar för.

Snafu
2007-11-23, 15:35
Just batterier är det värt att satsa på kvalitet. Om batteriet får för sig att strejka (läcka, poppa, brinna etc) kan det ju skada laptopen, och det kan bli rätt dyrt.

Arnesson
2008-02-27, 11:42
Har köpt nytt batteri nu, blev en kopia men ett bra sådant (om jag törs lite på polaren som jobbar i en datorbutik). Enligt honom fanns det mycket varierande kvalitet på batterierna (givetvis), men det fanns även bra kopior (för ca 50% av priset).

Funkar kanon än så länge, tiden får väl avgöra om man var dumsnål.

Snafu
2008-02-27, 12:32
Har köpt nytt batteri nu, blev en kopia men ett bra sådant (om jag törs lite på polaren som jobbar i en datorbutik). Enligt honom fanns det mycket varierande kvalitet på batterierna (givetvis), men det fanns även bra kopior (för ca 50% av priset).

Funkar kanon än så länge, tiden får väl avgöra om man var dumsnål.

Om batteriet börjar läcka, och det inte är original, kan du naturligtvis få problem hos tillverkaren. Många tillverkare, misstänker jag, kan nog tänka sig att goodwillersätta dig för batterier som läcker, trots att det är utanför garantin. Är det piratbatteri, not so much.

Prankie
2008-02-27, 12:35
kanske lite offtopic men det kan vara värt att investera i en laptopkylare för 250kr om det används mycket hemma. Anledning till laptopbatterier förlora sin kapacitet fort är just värme den utsätts för.

Snafu
2008-02-27, 12:37
kanske lite offtopic men det kan vara värt att investera i en laptopkylare för 250kr om det används mycket hemma. Anledning till laptopbatterier förlora sin kapacitet fort är just värme den utsätts för.

Intressant, aldrig funderat över det.

Granatgiraffen
2008-02-27, 12:38
Finns många sätt man kan spara batteri på.. t.ex. att ha det halvt uppladdat och ha det frånkopplat från laptop när man jobbar på nätström osv(kolla wikipedia eller så?).. men det är ingen som orkar med sådan skit så man får räkna med halverad batteritid efter något år eller två.

Snafu
2008-02-27, 12:39
Min laptops skärm blir betydligt mindre ...öh...ljus, om jag kör på batteri. Så därför kör jag alltid nätelinät. Kanske finns en inställning men orka bry sig.

Granatgiraffen
2008-02-27, 12:42
Min laptops skärm blir betydligt mindre ...öh...ljus, om jag kör på batteri. Så därför kör jag alltid nätelinät. Kanske finns en inställning men orka bry sig.

Det finns inställning ja. *drool*