handdator

Visa fullständig version : Dra tillbaka axlarna?


Aimar
2007-11-23, 12:05
jag skulle vilja dra tillbaka axlarna lite och skulle vilja veta vilka övningar som är bra att köra. Sen undrar jag om jag ska utesluta sittande axelpress och militärpress i smith, för dom övningarna tar ju rätt så mycke på framsida axel och jag anser att dom får nog med träning då jag kör bröstövningar. Istället bara rikta in mig på att träna mellersta och baksida. Hur låter de?

Rahf
2007-11-23, 12:09
Om du vill dra bak axlarna så får du göra det medvetet. Träningsmässigt så får du träna mer rygg och mindre bröst, skillnaden kommer ändå inte bli enorm såvida du inte har framåtroterade axlar.

Uteslut inte axelträningen helt, dra ner på volymen lite om du nu måste men uteslut den inte.

Aimar
2007-11-23, 12:17
Alltså de är just framåtroterande axlar jag har, körde mycke bröst då jag var yngre. Trodde att de var de enda som gällde för beachen men nu på sista tiden så har jag kört fler set rygg än bröst i veckan. Var därför jag undrade om jag skulle även sluta köra de axel övningar som tar på framsidan för tillfället tills jag har fått tillbaka dom så pass som jag vill ha det. Eller är de att fortsätta köra fler rygg pass och köra axlar som vanligt?

Aimar
2007-11-23, 12:21
jag skrev nog fel i första inlägget, har inga planer på att utesluta axlar bara de övningar som främst tar på framsidan, utan att köra mer baksida och stående hantel lyft åt sidan.

Junior
2007-11-23, 12:43
Jag kör inga övningar för att isolera framsidan av axeln, det har jag aldrig gjort.
Jag anser precis som du säger att de får tillräckligt mycket av bröstträningen.
Det beror ju dock mycket på hur man lyfter i bröstövningarna, men för min del så räcker det fint att träna mitten och baksidan av axlarna.

mangs
2007-11-23, 13:29
Fokusera på att köra mycket roddövningar av olika slag och kör mindre övningar som tar på framsida axlar.

Kör du bröst med tex Bänkpress, Dips, Lutand Bänkpress mm så har framsidan redan fått en del stryk. Lateral Raises kan vara bra att kompletera med liksom framåtlutande dito. EN kanonövning är även hantelrodd.

Sedan gäller det att tänka på hållningen och inte sitta som en skalbagge framför datorn mm.

L-Sami
2007-11-23, 13:39
Svaghet i m.rhomboideii och m.trapezius mellersta och nedre del leder till att axlarna åker framåt. Roddövningar där skulderbladen dras ihop aktiverar och stärker de musklerna.

C.E.J.
2007-11-23, 16:13
Efter några månaders tyngdlyftning kan jag säga att jag haft framåtroterade axlar, och det som hjälpt är alla drag jag har gjort - roddar, marklyft, ryck, stöt. Det är min erfarenhet att det "funkar", om det är teoretiskt riktigt vet jag inte.

Martin Löwgren
2007-11-23, 16:31
Hitta kontakten och träna din interscapulär muskulatur.

Stretching av främmre delta, pectoralis minor har minimal effekt.

Aimar
2007-11-23, 17:37
vad betyder eller är pectoralis minor på svenska?

Sparrisen
2007-11-23, 17:59
http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisMinor.html

Alltidxx
2007-11-23, 18:47
Hitta kontakten och träna din interscapulär muskulatur.

Stretching av främmre delta, pectoralis minor har minimal effekt.
Om man är kort i bröst så lär träning av rygg och baksida axel i kombination med just stretching göra goda reslutat. Att hävda att stretching ger minimala resultat är underskattande.

Rahf
2007-11-23, 19:00
Om man är kort i bröst så lär träning av rygg och baksida axel i kombination med just stretching göra goda reslutat. Att hävda att stretching ger minimala resultat är underskattande.

Samtidigt så är inte stretching den yttersta lösningen, vilket somliga verkar tro.

Jorgen
2007-11-23, 19:08
Läs denna: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=11249

Martin Löwgren
2007-11-24, 05:29
Samtidigt så är inte stretching den yttersta lösningen, vilket somliga verkar tro.

Exakt.

"Stretcha framsidan" är mer ett lekmannatips och inget som riktigt fungerar. Stärk interscapulär muskulaturen primärt, därifrån kan man arbeta sig vidare.

jojjep91
2007-11-24, 10:59
Svaghet i m.rhomboideii och m.trapezius mellersta och nedre del leder till att axlarna åker framåt. Roddövningar där skulderbladen dras ihop aktiverar och stärker de musklerna.

gött sami!

du läser på hårt för att bli sjukgymnast ;)

Allan
2007-11-24, 11:33
Bra tråd!! Det kan inte nog understrykas att för mycket bröstträning ger taskig hållning!

major Pectoralis
2007-11-24, 13:02
Jag skulle vilja flagga för Ryckmark. Överhuvudtaget anser jag att s.k. hard-core ryggträning med fria vikter är riktigt bra för ändamålet. Ett sådant dra-tillbaka-axlarna-pass skulle kunna se ut så här:

Hängande frivändningar/drag till hakan
ryckmark
Liggande skivstångsrodd
Hantelrodd, dra hanteln så högt som möjligt

Därutöver finns det massor med specialövningar man kan använda sig av, t.ex. denna:

uponxqZp58k

Sheogorath
2007-11-24, 16:15
Jag skulle vilja flagga för Ryckmark. Överhuvudtaget anser jag att s.k. hard-core ryggträning med fria vikter är riktigt bra för ändamålet. Ett sådant dra-tillbaka-axlarna-pass skulle kunna se ut så här:

Hängande frivändningar/drag till hakan
ryckmark
Liggande skivstångsrodd
Hantelrodd, dra hanteln så högt som möjligt

Därutöver finns det massor med specialövningar man kan använda sig av, t.ex. denna:

uponxqZp58k

Mycket bra! Det var du som gav mig den här övningen en gång i tiden, och jag inkluderade den i mitt prehab-pass från första stund. Jag kör den från plattform för att få ännu mer flexion av rygg och höft innan draget börjar.

BigForre
2007-11-24, 20:25
Jag skulle vilja flagga för Ryckmark. Överhuvudtaget anser jag att s.k. hard-core ryggträning med fria vikter är riktigt bra för ändamålet. Ett sådant dra-tillbaka-axlarna-pass skulle kunna se ut så här:

Hängande frivändningar/drag till hakan
ryckmark
Liggande skivstångsrodd
Hantelrodd, dra hanteln så högt som möjligt

Därutöver finns det massor med specialövningar man kan använda sig av, t.ex. denna:

uponxqZp58k

Och jag har inte fått den, men jag har däremot snott den. Känns som en perfekt övning för att få fason på mina brister i ryggen. Kör den hemma med min övriga prehab. Kör då rotation med stav runt huvudet för att få hålla uppe och förberede rörligheten, sedan denna övning och avslutar med två statiska övningar..horse stance och prone cobra. Ett litet pass på 15 minuter som körs två dagar i veckan, detta och väl valda ryggövningar på gymmet får upp en snygg hållning på min överkropp iaf.