handdator

Visa fullständig version : Helkroppspass för relativ nybörjare?


Fed up
2007-11-23, 11:11
Jag tänkte att min sambo skulle få ett nytt program, han har kört helkropps i maskiner i nåt halvår med avbrott för sjukdom nån gång. Han tycker styrketräning är det tråkigaste som finns och jag hoppas att lite mer "spännande övningar" ska göra det lite mindre tråkigt.
Han vill träna hela kroppen, han tränar två gånger i veckan, en gång tidigt innan jobbet och en gång på helgen. Han vill helst ha samma program båda dagarna, men kunde tänka sig olika, så ge mig gärna ett förslag på ett program och en med två. Jag tänker att orken är ju rätt olika klockan 7 en onsdag och klockan 11 en söndag.

Han har noll machokomplex som han kommer inte tycka bänk är kul för att det är grabbigt och sånt och han är rätt stel och orörlig. Hans överkropp har en bra grundstruktur och jag tycker inte det är helt nödvändigt att han tränar armarna separat, däremot vaderna måste tränas!

Iom. att han tycker det är trist och är trött på morgonen så vill jag gärna göra ett så kort och koncist program som möjligt. Funderar tex på att se om han klarar marklyft, för då får man ju typ halva kroppen tränad på bara en övning, detsamma gäller typ dips som ju tränar både armar, axlar och bröst, men jag vet inte om han klarar dips heller.

Förslag bitte?

bertbert
2007-11-23, 11:41
Jag tror helkropp blir jättebra. Gör gärna två olika pass.

Marklyft / Knäböj / Benpress (2 av tre)
Raka mark / legcurl
Rodd
Latsdrag
Bänkpress
Press över huvudet
Stående vadpress
Magövning

3 set av varje. Medtag rullebör att köra hem sambon i.

mastermungo
2007-11-23, 11:44
Kanske ena dagen vertikalträning a la militärpress och latsdrag och nästa dag horisontal a la bänkpress/hantelpress och rodd.
Släng in önskad(e) benövning(ar) och komplement.
Färre övningar och fler set lär ju ta mindre tid och ge mer till en total nybörjare.

Det går ju också att slå ihop allt till ett pass och kanske köra lite färre set.

Inget konkret schema men iaf ett förslag.

sleep is the enemy
2007-11-23, 12:02
Var inte du utbildad pt? Eller är det nåt ja fått för mej...

Slartibartfast
2007-11-23, 12:03
Jag kan tänka mig att man börjar tycka styrketräing är det tråkigaste som finns om man kör helkroppspass från början. Det krävs enorm ansträngning att ta sig genom ett helkroppspass om man ska överbelasta musklerna (vilket jag antar är syftet med träningen). Nån som är avogt inställd till styrketräning tror jag knappast orkar träna speciellt länge på ett sånt upplägg. För nån som är väldigt motiverad är situationen en helt annan.

Jag förespråkar halvkroppspass.

Day One:
Dips or Bench Press 2 x 6-8
Incline Press, or incline Fly 2 x 10-12
Military Press, Or Hammer Shoulder Press 2 x 6-8
Tricep (skull crushers) Extensions or Tricep Pushdowns 2 x 10-12
Heavy Abs 3 x 10

Day Two:
Pull-Up 3 sets to failure
Barbell Row 2 x 8
EZ-Bar Or Dumbell Curl 1 x 10
Squats 2 x 10
Deadlifts, or Stiff-Legged Deadlift 1 x 10

från Ironaddict.com

Fed up
2007-11-23, 12:31
Jag tror helkropp blir jättebra. Gör gärna två olika pass.

Marklyft / Knäböj / Benpress (2 av tre)
Raka mark / legcurl
Rodd
Latsdrag
Bänkpress
Press över huvudet
Stående vadpress
Magövning

3 set av varje. Medtag rullebör att köra hem sambon i.

Jo, ungefär sådär var det nog jag hade tänkt mig men hantlar istället för bänk- och axelpress. Sen känns det lite väl tufft att köra marklyft, sen benpress och sen raka mark. Hur mycket tar mark på benen egentligen? funderar på att köra den+baksida lår som benträning bara men blir kanske lite fattigt. Ben är ju det mest tröttsamma att träna, men samtidigt behöver han träna dem.

Kanske ena dagen vertikalträning a la militärpress och latsdrag och nästa dag horisontal a la bänkpress/hantelpress och rodd.
Släng in önskad(e) benövning(ar) och komplement.
Färre övningar och fler set lär ju ta mindre tid och ge mer till en total nybörjare.

Det går ju också att slå ihop allt till ett pass och kanske köra lite färre set.

Inget konkret schema men iaf ett förslag.

Finns det nån särskild poäng med att köra sådär, eller bara att det är lättare att komma ihåg eller vad? Har aldrig beripit mig på det. Ser ingen direkt nackdel alltså, men förstår inte riktigt varför man ska dela just så.

Var inte du utbildad pt? Eller är det nåt ja fått för mej...

PT? Tror du jag är miljonär eller? Nej, jag är vanlig fattig gyminstruktör som fått 9 dagars utbildning. Jag känner att jag har rätt bra koll på programupplägg, men tänkte bara få lite infallsvinklar här.

Jag kan tänka mig att man börjar tycka styrketräing är det tråkigaste som finns om man kör helkroppspass från början. Det krävs enorm ansträngning att ta sig genom ett helkroppspass om man ska överbelasta musklerna (vilket jag antar är syftet med träningen). Nån som är avogt inställd till styrketräning tror jag knappast orkar träna speciellt länge på ett sånt upplägg. För nån som är väldigt motiverad är situationen en helt annan.

Jag förespråkar halvkroppspass.

Day One:
Dips or Bench Press 2 x 6-8
Incline Press, or incline Fly 2 x 10-12
Military Press, Or Hammer Shoulder Press 2 x 6-8
Tricep (skull crushers) Extensions or Tricep Pushdowns 2 x 10-12
Heavy Abs 3 x 10

Day Two:
Pull-Up 3 sets to failure
Barbell Row 2 x 8
EZ-Bar Or Dumbell Curl 1 x 10
Squats 2 x 10
Deadlifts, or Stiff-Legged Deadlift 1 x 10

från Ironaddict.com

Men räcker det med att köra sådär bara en gång i veckan då? Hinner man verkligen mosa musklerna tillräckligt? På bara 1x10 dessutom?

Jag vet inte om han jobbar särskilt medvetet för att överbelasta musklerna, han vill nog bara ta sig igenom skiten. Han planerar inte att bli grofv utan bara må bra och inte förfalla helt typ.

agazza
2007-11-23, 12:44
hantelpress variera lutningen
benpress
rodd
chins/pullups variera
militärpress variera framför bakom
dips


släng in hammercurl och frenchpress ifall han vill träna armarna extra.

gillar man inte träning brukar man ogilla knäböj, bänkpress och marklyft mest. Vad jag har märkt

Arf Pingvin
2007-11-23, 13:08
Kanske kika här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=104675

Programmet: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=998224

Slartibartfast
2007-11-23, 13:13
Men räcker det med att köra sådär bara en gång i veckan då? Hinner man verkligen mosa musklerna tillräckligt? På bara 1x10 dessutom?


Man kör alltså två pass i veckan. Day one på t.ex. månda och day two på t.e.x torsdag. Man behöver inte "mosa" muskler för att de ska växa. Och, ja, det räcker, men vill han köra mera set så är det ju bara att köra mera set. Inget är satt i sten. Tänkte bara att han inte gillade att träna, så...


Jag vet inte om han jobbar särskilt medvetet för att överbelasta musklerna, han vill nog bara ta sig igenom skiten. Han planerar inte att bli grofv utan bara må bra och inte förfalla helt typ.

bara må bra och inte förfalla helt typ = överbelasta musklerna.

mastermungo
2007-11-23, 13:15
Vad jag vet så finns det ingen speciell vetenskaplig anledning mer än som du säger att det är lättare att dela upp och att man använder vanliga alldagliga rörelser. Om man har gjort vertikal och horisontal press och drag plus en bendominant och en höftdominant underkroppsövning så kan man väl nästan säga att man tränat igenom hela kroppen hyffsat. De felsta brukar vilja träna igenom hela kroppen under loppet av en vecka och då kan det vara lätt att utgå ifrån det upplägget för att få med allt.

mastermungo
2007-11-23, 13:21
Det krävs enorm ansträngning att ta sig genom ett helkroppspass om man ska överbelasta musklerna (vilket jag antar är syftet med träningen).

+

bara må bra och inte förfalla helt typ = överbelasta musklerna.




=

För att må bra och inte förfalla helt med hjälp av helkroppspass så krävs en enorm ansträngning?

Jag menar inte att provocera nu men jag kan säga att jag som relativ nybörjare mår bra och inte förfaller med hjälp av helkroppspass utan vad jag anser vara enorm ansträning. Till detta kan jag tillägga att jag är väldigt nöjd med resultaten jag får utav helkroppspass.

Är skillnaden vad vi individuellt lägger i begreppet "enorm" eller eller vad vi anser är att må bra? Eller är det så att vissa är bättre lämpade för helkroppspass?
Jag har ingen aning.

mangs
2007-11-23, 13:24
För det första. Om styrketräning är något han ogillar så kanske det finns andra typer av träning som han skulle uppskatta mer, typ Bodypump, Spinning eller liknande? Det brukar inte bli så bra när man gör saker mot sin vilja.

Om han ändå väljer styrketräning så håller jag med Slartibartfast att ett helkroppspass är ganska tufft att köra och det kanske är lättare att motivera sig till halvkroppspass. Jag tycker han skall prova igenom olika övninagr för varje muskelgrupp och sedan utvärdera vilka som han tycker känns roliga att köra.

Fria vikter är ju att föredra men många som "inte tränar för att bli stora och starka" föredrar ju maskiner istället så han får känna sig fram. Jag skulle nog rekommendera ett Push-Pull schema med omväxlande övninagr likt detta:

Push 1
1. Bänkpress
2. Militärpress
3. Knäböj
4. Liggande Tricepspress
5. Vadpress

Pull 1
1. Chins/Latsdrag
2. Marklyft
3. Magövning
4. Bicepscurl
5. Lårcurl

Push 2
1. Lutande Bänk
2. Laterial Raises
3. Dips
4. Benpress
5. Vadpress i maskin
6. Benspark

Pull 2.
1. Stelbenta mark
2. Stående Rodd
3. Hantelrodd
4. Konc Curl.
5. Underarmscurl
6. Någon magövning

Kör typ 4-5 set på de tunga basövningarna och kanske 2-3 på de mindre övningarna.

Kör två av dessa passen i veckan och sedan de andra två nästkommande vecka.
Variationen förnöjer och gör att man dessutom kan träna hårdare utan att känna sig alltför sliten. Dessutom kan han ju enekelt byta ut någon övning mot någon från något annat pass när lusten falelr på.


Övningarna ovan är bara exempel och kan givetvis bytas ut till andra liknande övningar, typ hantelpress istället för Bänkpress etc.

pragmatist
2007-11-23, 15:40
Varför ska han styrketräna över huvud taget om han tycker det är det tråkigaste som finns? Han lär ju inte vara särskilt motiverad att göra några större framsteg. Det finns ju en massa andra motionsformer som fungerar alldeles utmärkt, boxning till exempel om han tycker sånt är kul.

burre
2007-11-23, 17:28
Vänta nu!
* Han har ingen direkt vilja att bli biff.
* Han vill må allmänt bra.
* Han ogillar styrketräning.

Han ska styrketräna för att...?

På ingen av ovanstående punkter är styrketräning det bästa förslaget. Det finns som sagt en radda med idrotter som borde va bättre lämpade.
Simning, löpning, kampsport, racketsporter mm. mm.

Fed up
2007-11-23, 18:47
För det första. Om styrketräning är något han ogillar så kanske det finns andra typer av träning som han skulle uppskatta mer, typ Bodypump, Spinning eller liknande? Det brukar inte bli så bra när man gör saker mot sin vilja.


Varför ska han styrketräna över huvud taget om han tycker det är det tråkigaste som finns? Han lär ju inte vara särskilt motiverad att göra några större framsteg. Det finns ju en massa andra motionsformer som fungerar alldeles utmärkt, boxning till exempel om han tycker sånt är kul.

Vänta nu!
* Han har ingen direkt vilja att bli biff.
* Han vill må allmänt bra.
* Han ogillar styrketräning.

Han ska styrketräna för att...?

På ingen av ovanstående punkter är styrketräning det bästa förslaget. Det finns som sagt en radda med idrotter som borde va bättre lämpade.
Simning, löpning, kampsport, racketsporter mm. mm.

Han styrketränar för att han hatar alla andra former av träning ännu mer. Han tycker typ badminton är rätt kul, men det kräver en träningspartner vilket ställer till med två problem: 1. brist på person att träna med 2. om han hittar en så faller träningen bort så fort den är sjuk/inte kan/inte orkar osv..
Sen tycker han cykling är helt ok, men det är ju en väldig sässongssport, kräver massa prylar+att man inte får en snygg överkropp (minus tycker jag).

TRO MIG, jag har försökt med alla former. Spinning skulle nog kunna funka om det inte var nån ledare, inga andra deltagare och han själv fick välja musik. Han hatar gruppträning, avskyr hurtiga ledare och tyckte techno är vidrigt. Han är inte intresserad av bollsporter. Som ni förstår utesluter detta det mesta.

Jag har försökte lirka med löpning, tror egentligen han skulle gilla det bara han ville. Det är ju en enmanssport och han är jäkligt envis. Men nej, han vägrar.

Kvar finns då bara styrketräning, något han ser som ett nödvändigt ont. Jag hoppas han ska mjukna lite efter hand. Dessutom förbättrar det vår relation, nu blir han inte tjurig när jag kommer hem med proteinpulver och sånt skit, utan snarare om jag glömt köpa nytt. :D

Tack för alla förslag. Ska ta allt i beaktning och försöka sätta ihop nåt han kan tänkas uppskatta, eller nej, icke-avsky, menar jag.

ps. den som har ett förslag på träningsform, speak up!

machine gun
2007-11-23, 18:53
ps. den som har ett förslag på träningsform, speak up!

Klättring kanske? Eller snarast bouldring då, eftersom man kan träna det ensam.

Simning?

Kampsport av något slag? (iofs kanske det går in under gruppträningsrelaterad aktivitet)

Motorsport? Typ motocross (sjukt mkt jobbigare än man kan tro). Dyrt dock...

Mountainbike? (går att köra även på vintern)

Arf Pingvin
2007-11-23, 19:03
ps. den som har ett förslag på träningsform, speak up!

Kanske nån hybridträning då: http://www.crossfit.com/

Säg bara åt han att kipping är ghey.

Fed up
2007-11-23, 19:10
Klättring kanske? Eller snarast bouldring då, eftersom man kan träna det ensam.

Simning?

Kampsport av något slag? (iofs kanske det går in under gruppträningsrelaterad aktivitet)

Motorsport? Typ motocross (sjukt mkt jobbigare än man kan tro). Dyrt dock...

Mountainbike? (går att köra även på vintern)

Ja, klättring tänkte jag på nu också, men det känns som att han skulle behöva bli meddragen på en sån grej första gången och det lär han inte bli av mig för jag är höjdrädd som tusan, och hans kompisar är sjukt lata, de sportar icke.

Simning tycker han är helt ok, men det är verkligen sjukt långt till simhall härifrån utom friskis lilla bassäng men den får man ju simma trettio längder i för att komma nånstans+att de har dåliga öppettider. Han vill helst träna innan jobbet.

Han kör redan motorcykel, det räcker. Han kör bara en del på sommaren och det är ju rätt krävande, men jag tycker han behöver styrka för att orka, alltså är styrketräning utmärkt komplement.

Mountainbike är lite som med klättringen tror jag.

Kampsport går bort eftersom han hatar gruppträning+att han är sjukt osmidig. Jag tror egentligen han skulle kunna bli bra på boxning, men jag har försökt med det många gånger utan nåt gensvar...


Kanske nån hybridträning då: http://www.crossfit.com/

Säg bara åt han att kipping är ghey.

Crossfit känns på tok för hurtigt och käckt,det är ju nåt man måste vara engagerad när man gör, liksom.

Kipping?

Arf Pingvin
2007-11-23, 19:46
Kipping?

Pullups med sving. Kålla jak kan göra jetemonga :Virro

z_bumbi
2007-11-23, 20:33
Kör ett enkelt styrkeprogram men lägg in andra fysiska moment integrerat i styrkan. Vilka moment får du lura ut själv då jag varken har träffat den tränande eller har sett vad gymet har för möjligheter i den vägen.

Fed up
2007-11-23, 20:51
Kör ett enkelt styrkeprogram men lägg in andra fysiska moment integrerat i styrkan. Vilka moment får du lura ut själv då jag varken har träffat den tränande eller har sett vad gymet har för möjligheter i den vägen.

Jag förstår inte vad du menar. Hänga knäveck i smithen? :confused:

z_bumbi
2007-11-23, 21:18
Jag förstår inte vad du menar. Hänga knäveck i smithen? :confused:

Det finns annat än ren styrketräning du kan lära ut på gymet, kolla på lätta spänstövningar, olika kastövningar osv.

Fed up
2007-11-23, 21:21
Det finns annat än ren styrketräning du kan lära ut på gymet, kolla på lätta spänstövningar, olika kastövningar osv.

Sånt skulle han hellre dö än utsätta sig för, han gillar inget som är det minsta hurtigt eller käckt.

tejpis
2007-11-23, 21:49
Bumbis helkroppsprogram med hantlar istället för skivstång. Det blir inte roligare än kablar och hantlar för en omotiverad själ. Dock kanske han finner motivation i rörligheten och styrkan han får?
Sittande rodden med pronerat och latsdrag med supinerat grepp, kanske? För lite olika aktivering av biceps et al. Situps är dock det tråkigaste som finns, men det kanske inte din herre tycker... :cryout:

Arf Pingvin
2007-11-23, 22:10
Pingvinprogrammet - bra för pingviner och andra.

Bakgrund. Jag behövde ett upplägg för min 37 åriga brorsa som inte egentligen har tid med träning. Samma pass 2 ggr i veckan, klart på under en timme.

Knäböj 3x5
Marklyft 3x5
Press 3x5 (militärpress, alt bänkpress, axelpress)
Drag 3x5 (chins, pullups, alt tung valfri rodd, latsdrag)
Mage 3x5-8 (hängande benlyft, alt maskin)

Vikter som man kan hantera i början. Trappa upp till ganska tunga femmor. Lägg till fler set om man har tid/ork. Brorsan valde att göra en extra övning ibland, oftast ben.

Chins/pullups det som är lättast i början, progression: fler reps.
Hängande benlyft, progression: böjda ben lågreps -> raka ben -> högreps.

tejpis
2007-11-23, 22:27
Pingvinprogrammet - bra för pingviner och andra.

Bakgrund. Jag behövde ett upplägg för min 37 åriga brorsa som inte egentligen har tid med träning. Samma pass 2 ggr i veckan, klart på under en timme.

Knäböj 3x5
Marklyft 3x5
Press 3x5 (militärpress, alt bänkpress, axelpress)
Drag 3x5 (chins, pullups, alt tung valfri rodd, latsdrag)
Mage 3x5-8 (hängande benlyft, alt maskin)

Vikter som man kan hantera i början. Trappa upp till ganska tunga femmor. Lägg till fler set om man har tid/ork. Brorsan valde att göra en extra övning ibland, oftast ben.

Chins/pullups det som är lättast i början, progression: fler reps.
Hängande benlyft, progression: böjda ben lågreps -> raka ben -> högreps.

Byt ut till Knäböj ELLER Marklyft varje pass så har du mitt exakta schema just nu :) Tre till fyra ggr i veckan dock. Tyvärr brukar de flesta, som egentligen inte tycker träning är roligt, tycka att tunga basövningar är väldigt tråkigt.
Men om feddan ger instruktioner till utförande och mannen är villig så är detta program über tycker jag med.

Vi verkar ha liknande tankar om träning har jag märkt ett par poster, både ang. träningsprogram, chins, helkropp osv.

regus
2007-11-23, 23:43
Pass 1
Knäböj
Bänk
Rodd
Mage
vader

pass 2
Marklyft
chins
press ovanför huvudet
mage
vader

Volym efter hur han orkar.
Fan vad jag gillar det här schemat, cred to major tutte.

pragmatist
2007-11-24, 01:00
Min erfarenhet säger att om man inte tycker styrketräning är kul på en gång så kommer man aldrig tycka det, och tycker man inte det är kul så kommer man inte fortsätta. Och fortsätter man inte så får man inga resultat och slösar bort sin tid.

Alternativa förslag: simning, löpning, cykling (mountainbike kanske?)

747
2007-11-24, 05:30
Vad är rullebör?

bertbert
2007-11-24, 10:19
Vad är rullebör?

Skottkärra på skånska. :D

machine gun
2007-11-24, 12:28
Ja, klättring tänkte jag på nu också, men det känns som att han skulle behöva bli meddragen på en sån grej första gången och det lär han inte bli av mig för jag är höjdrädd som tusan, och hans kompisar är sjukt lata, de sportar icke.

Simning tycker han är helt ok, men det är verkligen sjukt långt till simhall härifrån utom friskis lilla bassäng men den får man ju simma trettio längder i för att komma nånstans+att de har dåliga öppettider. Han vill helst träna innan jobbet.

Han kör redan motorcykel, det räcker. Han kör bara en del på sommaren och det är ju rätt krävande, men jag tycker han behöver styrka för att orka, alltså är styrketräning utmärkt komplement.

Mountainbike är lite som med klättringen tror jag.

Kampsport går bort eftersom han hatar gruppträning+att han är sjukt osmidig. Jag tror egentligen han skulle kunna bli bra på boxning, men jag har försökt med det många gånger utan nåt gensvar...

Fråga vilken klättrare som helst och få anser att de sysslar med sport. Det är mer en fritidssysselsättning, precis som motocross eller skateboard eller bmx ofta är för de som håller på med det. Man anser inte att man tränar, man har bara kul :) Släpa med honom och hans kompisar till en klätterhall då. Du behöver ju inte klättra själv om du är höjdrädd. Jag vet massor av "osportiga" människor som klättrar :)

Mountainbike är ju en perfekt enmanssport, skaffa en begagnad billig mtb bara och ut i närmsta skogsparti och kör. Skitkul!


Sen är väl frågan varför han måste träna om han inte tycker att det är kul. Man överlever bra utan att "förfalla", bara man har tillräckligt med vardagsmotion.

Fed up
2007-11-24, 13:00
Sen är väl frågan varför han måste träna om han inte tycker att det är kul. Man överlever bra utan att "förfalla", bara man har tillräckligt med vardagsmotion.

Dels för att han mår bättre och blir piggare och del för att dagliga promenader inte motverkar begynnande gubbmage+lätt insjunket bröst.

Det blir inte roligare än kablar och hantlar för en omotiverad själ. Dock kanske han finner motivation i rörligheten och styrkan han får?


Så tänker jag med.



Knäböj 3x5
Marklyft 3x5
Press 3x5 (militärpress, alt bänkpress, axelpress)
Drag 3x5 (chins, pullups, alt tung valfri rodd, latsdrag)
Mage 3x5-8 (hängande benlyft, alt maskin)

Vikter som man kan hantera i början. Trappa upp till ganska tunga femmor. Lägg till fler set om man har tid/ork. Brorsan valde att göra en extra övning ibland, oftast ben.

Chins/pullups det som är lättast i början, progression: fler reps.
Hängande benlyft, progression: böjda ben lågreps -> raka ben -> högreps.

Ja, nåt sånt hade jag tänkt, tack för tips.

Pass 1
Knäböj
Bänk
Rodd
Mage
vader

pass 2
Marklyft
chins
press ovanför huvudet
mage
vader

Volym efter hur han orkar.
Fan vad jag gillar det här schemat, cred to major tutte.

Nåt sånt hade jag tänkt men nån övning mer kanske. Knäböj är lite dumt dock för det finns inget powerrack och han har ju ingen som passar. Men han kan köra benpress istället.

Min erfarenhet säger att om man inte tycker styrketräning är kul på en gång så kommer man aldrig tycka det, och tycker man inte det är kul så kommer man inte fortsätta. Och fortsätter man inte så får man inga resultat och slösar bort sin tid.



Jag tyckte verkligen inte styrketräning var kul i början and look at me now!

Ignatius72
2007-11-24, 13:31
Min erfarenhet säger att om man inte tycker styrketräning är kul på en gång så kommer man aldrig tycka det, och tycker man inte det är kul så kommer man inte fortsätta. Och fortsätter man inte så får man inga resultat och slösar bort sin tid.

Alternativa förslag: simning, löpning, cykling (mountainbike kanske?)

Min erfarenhet är att de flesta som säger att de ogillar styrketräning är för att de inte vet vad de ska göra.

Jorgen
2007-11-24, 13:36
Min erfarenhet är att de flesta som säger att de ogillar styrketräning är för att de inte vet vad de ska göra.

Det är nog en av dom absolut vanligaste orsakerna faktiskt.

mangs
2007-11-24, 14:35
Roliga och bra alternativ:

Boxning, Brottning

Roligt alternativ:
Fotboll


Jag har inte lirat boll sedan jag var liten och var ytterst skeptrsik när jag började spela igen så smått för några år sedan. Dock är det jäkligt kul att springa och spela i ett lag. Bra sammanhållning etc och det ger bra kondition.

Boxning och Brottning ser jag som riktigt bra träningsalternativ till Styrketräning. Man får med lite av varje.

machine gun
2007-11-24, 15:18
Dels för att han mår bättre och blir piggare och del för att dagliga promenader inte motverkar begynnande gubbmage+lätt insjunket bröst.

Sant. För att motverka en begynnande gubbmage krävs även energiunderskott.

Fed up
2007-11-24, 19:40
Min erfarenhet är att de flesta som säger att de ogillar styrketräning är för att de inte vet vad de ska göra.

Precis, han säger själv att han bara vill ha tillräckligt med övningar och koll så han kan köra som han känner för och det var först på den nivån som jag började tycka det var kul. Innan drevs jag av saker som fåfänga och liknande och mina sådana drifter är mycket starkare än hans.

Roliga och bra alternativ:

Boxning, Brottning

Roligt alternativ:
Fotboll


Jag har inte lirat boll sedan jag var liten och var ytterst skeptrsik när jag började spela igen så smått för några år sedan. Dock är det jäkligt kul att springa och spela i ett lag. Bra sammanhållning etc och det ger bra kondition.

Boxning och Brottning ser jag som riktigt bra träningsalternativ till Styrketräning. Man får med lite av varje.

Ja jag har försökt med att föreslå sånt, tror han skulle gilla det om han väl började men han har ingen motivation att börja.

Fotboll har han inte spelat ens som barn.

Sant. För att motverka en begynnande gubbmage krävs även energiunderskott.

Mjo, energiunderskott ligger han ju knappast på men med lite muskler så får man ju lite under hullet iallafall, bättre hållning osv. (han har inte mycket hull heller)

machine gun
2007-11-25, 17:17
Om ingenting annat funkar: Nintendo Wii! :D