handdator

Visa fullständig version : Skiftarbete och matintag - fråga


Durayan
2007-11-23, 10:58
Jobbar oregelbundet och kommer att jobba ännu mer oregelbundet framöver pga byte av jobb. en fråga till er som är i samma sits (eller vet mycket i allmänhet):

Äter ni samma tider varje dag, trots att ni sover olika tider, eller börjar ni ert näringsintag när ni vaknar (alltså anpassar maten så att det alltid är frukost efter sömn)? Fördelar och nackdelar?

Noodles
2007-11-23, 11:33
För några år sedan jobbade jag skift och fick prova på det där med konstig dygnsrytm. För min del blev magen helt förstörd av att äta mitt på natten (när jag jobbade). Det som fungerade bäst för mig var att äta precis som vanligt. När jag hade gått av ett nattskift åt jag alltså en lätt frukost innan jag sov. På nätterna åt jag på sin höjd en frukt. När jag gjorde så mådde magen mycket bättre.

Exhale_
2007-11-23, 11:37
Jag har jobbat en del i skift och har alltid anpassat maten efter min tillfälliga dygnsrytm. Det har funkat riktigt bra för min del, havregrynsgröt mitt i natten är en hit!

maRRtin
2007-11-23, 12:26
När jag jobbade skift brukade de största måltiderna vara när man vaknar och strax innan jobbet. Ibland blev det något lätt under natten, frukt mackor/müsli.
Sedan "frukost" innan sängdags.

Durayan
2007-11-24, 17:02
Väldigt olika alltså. Någon som har vetenskapliga rön om hur man bäst går till väga då?

z_bumbi
2007-11-24, 17:44
Normal dygnsfördelning på måltiderna, undvik att äta (mycket) på natten
Se över koffeinintaget.
Försök hålla regelbundna sömntider.

simpan
2007-11-24, 18:01
Vad exakt är det som gör att folk har svårt att äta på natten? Jobbar natt var tredje vecka och pallar inte att äta bara en smörgås. Förstår inte heller hur jag skulle få i mig dagsbehovet av energi om jag inte skulle äta något på natten... Har inga som helst problem med magen eller att jag vaknar och är hungrig veckan efter...

Eddie Vedder
2007-11-24, 18:08
Vad exakt är det som gör att folk har svårt att äta på natten?

Jag tror inte folk har svårt att äta på natten generellt sett, visst finns det dom som får magproblem o.s.v. men något överhängande problem bland majoriteten tror jag verkligen inte att det är.

Men dock är det ju bevisat mindre hälsosamt med nattätande, därför kan det ju finnas en vilja att hitta lämpliga vägar för att må bra, vara mätt, ha energi o.s.v. trots att man vill försöka äta så lite som möjligt under nattetid.

simpan
2007-11-24, 18:11
90% av de jag jobbar med äter inget på natten. Tror knappast det beror på att dom bryr sig om hur nyttigt det är eller inte. Säkerligen inte alla som har problem med magen när dom äter men nyttighets argumentet tror jag inte allt för mycket på!

Eddie Vedder
2007-11-24, 18:17
Säkerligen inte alla som har problem med magen när dom äter men nyttighets argumentet tror jag inte allt för mycket på!

Vad är det du inte tror på? Att det stämmer i sak eller att det är anledningen till att trådskaparen (som trots allt är personen det främst handlar om nu) och andra utgår från det när dom äter mindre under natten?

C.E.J.
2007-11-24, 18:32
"Frukost" är för mig dagens första måltid, inte ett morgonmål. Har förvisso bara jobbat skift under en sommar, jobbade då 18-06, och då åt jag frukost kl 17, inte efter skiftet. Resten av maten åt jag så normalt som bara går när man sitter i en traktor och inte har lunchrast.

simpan
2007-11-24, 18:46
Vad är det du inte tror på? Att det stämmer i sak eller att det är anledningen till att trådskaparen (som trots allt är personen det främst handlar om nu) och andra utgår från det när dom äter mindre under natten?

Har bara hört från folk och aldrig fått något bevis på att det ska vara så farligt att äta på natten. Förstår inte varför kroppen ska kunna ta upp maten som vanligt om jag vaknar kl 15 på dagen och sedan äter ett mål kl 02.00... Skulle vara skoj att se någon studie som bevisar det.

För att återgå till frågan i tråden anpassar jag maten till när jag är vaken! Har inte kommit på några nackdelar med det... Fördelarna är att jag sällan är hungrig.

Eddie Vedder
2007-11-24, 18:48
Skulle vara skoj att se någon studie som bevisar det.

Sök på Night eating syndrome (NES) på pubmed, eller leta efter studier på nattarbetare.
Det finns precis hur mycket som helst.

simpan
2007-11-24, 18:58
Sökte på google och läste lite om det. Lät ju inte allt för trevligt... Antar att det finns någon koppling med nattarbete och NES. Hittade inget där det stod men orkar inte finläsa nu.

Durayan
2007-11-24, 19:17
Posta gärna länkar till det du hittat, jag är så dålig på att söka på nätet. (eller sammanfatta här, det är kanske ännu bättre).

Jag kommer att jobba totalshift, kan alltså börja tre på natten, sluta fem på morgonen, börja ett på dan osv, men det kommer alltid att vara vissa bestämda timmars vila mellan så att man inte riskerar att göra ett dåligt jobb. Men det är alltså inte en vecka av ditt och en av datt, det hade varit enkelt, men så är det inte.

C.E.J.
2007-11-24, 19:19
Posta gärna länkar till det du hittat, jag är så dålig på att söka på nätet. (eller sammanfatta här, det är kanske ännu bättre).

Jag kommer att jobba totalshift, kan alltså börja tre på natten, sluta fem på morgonen, börja ett på dan osv, men det kommer alltid att vara vissa bestämda timmars vila mellan så att man inte riskerar att göra ett dåligt jobb. Men det är alltså inte en vecka av ditt och en av datt, det hade varit enkelt, men så är det inte.

Heh får man fråga vad det är för jobb, den där beskrivningen låter som flygledares arbetstider :D

Durayan
2007-11-26, 21:56
Typ, men jag kör.

jontet
2007-11-28, 00:11
jobbar 19-7 på ett övervakningsföretag och käkar i princip allt käk däremellan, runt 3000kcal, funkar fint för mig än så länge iaf

simpan
2007-11-28, 00:34
jobbar 19-7 på ett övervakningsföretag och käkar i princip allt käk däremellan, runt 3000kcal, funkar fint för mig än så länge iaf

Hur länge har du gjort det? Tänkte att det kanske tar ett tag tills magen blir mysko... Iaf vad dom säger till mig när jag äter på natten...

Durayan
2007-11-28, 08:41
Fortfarande ingen som har någon vetenskaplig länk att posta, eller orkar med en sammanfattning?

King Grub
2007-11-28, 08:49
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&DbFrom=pubmed&Cmd=Link&LinkName=pubmed_pubmed&LinkReadableName=Related%20Articles&IdsFromResult=12373318&ordinalpos=4&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

LunaSpice
2007-11-29, 01:31
Det finns flera negativa aspekter på nattskiftsarbete. Bl.a studier på störd GH/IGF-axel vid skiftarbete, melantonin och andra hormonella störningar...inte bara insulinresistens och metabola syndrom.

LunaSpice
2007-11-29, 01:36
http://joe.endocrinology-journals.org/cgi/reprint/171/3/557

shifty
2007-11-29, 15:31
Det finns flera negativa aspekter på nattskiftsarbete. Bl.a studier på störd GH/IGF-axel vid skiftarbete, melantonin och andra hormonella störningar...inte bara insulinresistens och metabola syndrom.

Och det innebär i praktiken (och framför allt på svenska) att..? ;)

MVH Andreas.

King Grub
2009-04-11, 12:34
The impact of shift work on cardiovascular disease (CVD) risk factors and metabolic syndrome are not yet completely understood. The objectives of this study were to evaluate the impact of shift work on metabolic syndrome according to two different definitions in a population of strictly rotating shift workers (3x8 h) compared to paired counterparts working only day hours, and to study whether shift work itself is a determinant of metabolic syndrome after taking into account a large panel of confusing factors. We conducted a cross-sectional study comparing 98 strictly rotating shift workers to 100 regular day-workers (all subjects had a long experience of their working rhythms) within the same petrochemical plant. Clinical, behavioral, occupational, and biological data were collected, and a detailed nutritional investigation was done. Shift and day workers were comparable in terms of major CVD factors, and both had a 10 yr Framingham risk scoring of 11%. Shift workers reported an increased job strain and higher total and at-work physical activity. Alterations in metabolic parameters were evident with a rise in triglycerides, free fatty acids, and gamma glutamyl transpeptidase and lower HDL-cholesterol. Multiple logistic regression analysis demonstrated that shift work was associated with occurrence of metabolic syndrome, as defined by the National Cholesterol Education Program-ATPIII criteria, OR: 2.38 (1.13-4.98), but not using the more recent score from the International Diabetes Federation, which gives a major emphasis on abdominal obesity. Total energy intake and contributions of the major nutrients did not differ between the two groups, with the notable exception of saturated lipids (+10% in shift workers). Meal distribution was clearly different: energy intake was more fractionated within the day, with a lesser contribution of breakfast and lunch but with increased intakes during intermediate light meals, particularly in the afternoon and night. Multivariate analyses were performed to test for the influence of dietary rhythms on the development of an NCEP-ATPIII metabolic syndrome. Dietary intakes at breakfast and during intermediate light meals appear to be "protective" against metabolic syndrome, while a high load at dinner favors its occurrence. A high intake at lunch is particularly deleterious to shift workers. However, in all tested models, shift work remained significantly associated with metabolic syndrome, after taking into account potential covariates like job strain, physical activity, quantitative dietary parameters, and meal distribution. A specific follow-up of shift workers should be recommended to occupational physicians.

Chronobiol Int. 2009 Apr;26(3):544-59. Shift work and metabolic syndrome: respective impacts of job strain, physical activity, and dietary rhythms.

Scratch89
2009-04-11, 12:40
Det som jag tänker på, som kanske står i fullängdaren, är att det troligen rör sig om helt olika jobb. Skiftarbeten är vanliga på tunga industrier, typ Volvo, medan dagtidsarbeten är vanligt på kontorsliknande arbetsplatser. Det är ju helt olika normer som gäller; på Volvo är det grovhuggna karlar som äter fläsk och bacon, medan det på kontoret handlar om lunchlådor från Condeco. Har man tagit hänsyn till sånt?

Eddie Vedder
2009-04-11, 13:11
Det som jag tänker på, som kanske står i fullängdaren, är att det troligen rör sig om helt olika jobb. Skiftarbeten är vanliga på tunga industrier, typ Volvo, medan dagtidsarbeten är vanligt på kontorsliknande arbetsplatser. Det är ju helt olika normer som gäller; på Volvo är det grovhuggna karlar som äter fläsk och bacon, medan det på kontoret handlar om lunchlådor från Condeco. Har man tagit hänsyn till sånt?

Det står ju i alla fall att försökspersonernas påstådda matintag inte skiljde sig märkvärt för energi och makrofördelning (bortsett från lite mer mättat fett hos skiftarbetarna).

Sen vet jag inte om lunchrestaurangerna på typiska kontor ger sådär supernyttiga måltider heller.;) Min ringa erfarenhet säger mig att den typen av personer ofta har ganska ohälsosamma matvanor också även om det handlar om finare restaurangluncher kontra tristare matlådor.