handdator

Visa fullständig version : åsikter på löpträning, snälla :)


fian
2007-11-23, 09:40
Hej hej jag har nyss lagt om min löpträning eftersom jag sen ååår tillbaka har sprungit alldeles för ensidigt o det händer verkligen ingenting nu varken men formen eller konditionen eftersom jag antar min kropp har vant sig.. har sprungit en ca timme ca 4 dagar i veckan..

Mitt nya upplägg är att e 1 ggr i v springa långpass på ca 1 1/2 timme o därtill lägga in intervallpass 2 - 3 ggr i veckan... det jag vill ha kritik på är just intervallpassen... de ser ut som följer

Sker före frukost, springer med pulsklocka på löpband, växlar 7 km/ 14 km håller det högre tempo 1 min, sen joggar jag på 7 km tills pulsen lagt sig under 160 o därefter upp igen 1 min.... högsta puls blir 176 o lägsta 158... passet tar typ 30 min jag göra då 15 intervallökningar.... hinner typ 5.5 km på den tiden.. så nu fick jag nog med allt... kan tillägga att jag har en vilopuls på 49 o en maxpuls på typ 190....

Så vad tror ni ja förbättrar med detta upplägg? kondition, fettförbrännig, mjölksyratolerans?? Läst en del om HII träning o där e det ofta kortare intervaller på 30 sek.... svårt när man ska öka o minska ett löpband.. bättre utomhus kanske?!

Jax
2007-11-23, 10:09
Vad tränar du till? Vilka sträckor vill du vara bra på?

I vilket fall som helst skulle jag bytt ut ett intervallpass mot ett snabbt pass på kanske 7-8 km, i syfte att lära dig springa med högt tempo och hög puls under längre tid än någon minut.

Ironwoman
2007-11-23, 12:09
Du ser ut att främst jobba med en höjning av mjölksyratröskeln med intervallträningen.

Fast med långpasset blir det fettförbränning.

Då du tränar före frukost, är det för att du tycker bäst om det eller är det för att bränna fett? För att nå förbättringar måste du äta tillräckligt. Det gäller även konditionsträning i mycket stor grad. Genom att äta tillräckligt (lika många kalorier som du bränner) förbättrar du dig mycket snabbare. För mig går det 3-4 gånger snabbare att nå samma resultatförbättring på en distans med tillräckligt med mat.

Annars är intervaller 2-3 gånger i veckan mycket, mer än vad de flesta konditionstränande personerna kör. Jag tycker att du istället ska köra 1-2 intervallpass i veckan + 1 lite längre pass + ett vanligt distanspass som du tidigare kört. Genom att springa mycket distans får du ut mer resultat av intervallerna. Så lite mer variation på intervallerna. De passet du kör är en variant, så kan du köra lite lugnare intervaller vid ca 165 i puls under en lite längre tid, kanske 5 min och sedan köra en bestämd vila, kanske 2 min. Distanspassen bör du ligga på runt en puls på 150-155.

Öka inte träningen för snabbt, max 10% / vecka, så länge det känns bra. Sedan bör du inte köra samma program längre än 8 veckor innan du antingen ökar tempot eller distansen, annars stannar du på samma nivå (om du nu inte är nöjd med nivån).

fian
2007-11-23, 14:40
Jag tränar egentligen inte till nån spec sträcka eller så utan för att förbättra både formen o konditionen allmänt. Jag har tränat på hög nivå sen 10 år tillbaka så kroppen är van vid träningsbelastningen..

Tack så mkt för tipsen :) att jag kör intervallerna före frukost är nog för att jag läst om HIIT träningen o dess fettförbrännande effekt.. det blir lite rörigt ibland när man funderar över sin träning :) lite sådär.. att ju mer man läser o lär sig desto mer förvirrad blir man :) därför bra att få lite andras åsikter så man själv får upp ögonen...

Palm
2007-11-23, 14:54
Hej hej jag har nyss lagt om min löpträning eftersom jag sen ååår tillbaka har sprungit alldeles för ensidigt o det händer verkligen ingenting nu varken men formen eller konditionen eftersom jag antar min kropp har vant sig.. har sprungit en ca timme ca 4 dagar i veckan..

Mitt nya upplägg är att e 1 ggr i v springa långpass på ca 1 1/2 timme o därtill lägga in intervallpass 2 - 3 ggr i veckan... det jag vill ha kritik på är just intervallpassen... de ser ut som följer

Sker före frukost, springer med pulsklocka på löpband, växlar 7 km/ 14 km håller det högre tempo 1 min, sen joggar jag på 7 km tills pulsen lagt sig under 160 o därefter upp igen 1 min.... högsta puls blir 176 o lägsta 158... passet tar typ 30 min jag göra då 15 intervallökningar.... hinner typ 5.5 km på den tiden.. så nu fick jag nog med allt... kan tillägga att jag har en vilopuls på 49 o en maxpuls på typ 190....

Så vad tror ni ja förbättrar med detta upplägg? kondition, fettförbrännig, mjölksyratolerans?? Läst en del om HII träning o där e det ofta kortare intervaller på 30 sek.... svårt när man ska öka o minska ett löpband.. bättre utomhus kanske?!

Mycket bättre utomhus. Försök att hitta ett kuperat område med mycket upp- och nerförsbackar så ska du se att det börjar hända saker. Har du snö att springa i är det ännu bättre.

Betar
2007-11-23, 17:05
Jag tränar egentligen inte till nån spec sträcka eller så utan för att förbättra både formen o konditionen allmänt.

Men för att veta ifall du gör framsteg måste du ju testa dig själv och mäta dina framgångar. Och de görs ju lämpligast genom att löpa en viss sträcka och vilken distans skulle detta vara?

För om du aldrig testar dig själv då ett eller annat sätt så kommer du ju inte få veta om du förbättrar kondisen.

fian
2007-11-24, 15:31
ja.. om jag ska ha nån "teststräcka" så blir det ju kankse milen jag jämför med.. att få en snabbare tid där. men det är inget mål jag har att få så bra tid som möjligt där.. tror eg jag mest vill förbättra formen i första hand.. sen att jag blir bättre på löpningstiderna är en bonus.