handdator

Visa fullständig version : Nervositet


Tabbe
2007-11-23, 09:00
Jag är så nervös så jag tror att jag kommer spy, har pratat inför 1500 människor men nu ska jag ha en person som ska granska mig.

Vad tycker ni jag kan göra för att dämpa den lite, desperat *spy*

Tolkia
2007-11-23, 09:13
Har du någon där som du kan känna dig lite stöttad av (arbetskamrat, kursare, kompis, whoever)? Om ja, titta rakt på den personen när du känner att du håller på att döden dö, prata till honom/henne och se honom/henne lyssna till dig. Har iofs inte provat det själv, däremot varit "objekt" för det, och det har funkat hyfsat (personen har "hittat igen sig" när vederbörande varit på väg att slira iväg).

Jag kan vara din fan-club på avstånd om inte annat. :D

Tabbe
2007-11-23, 09:34
Jag kan vara din fan-club på avstånd om inte annat. :D


*cupid*

på nåt konstigt sätt fick det mig att känna mig lite bättre..
SKa nog gå en promenad eller träna lite brukar funka mot mycket.

ArcTiC
2007-11-23, 09:37
Vad är det för sorts granskning? Disputation?

Cilia
2007-11-23, 12:19
Jag är så nervös så jag tror att jag kommer spy, har pratat inför 1500 människor men nu ska jag ha en person som ska granska mig.

Vad tycker ni jag kan göra för att dämpa den lite, desperat *spy*

jag tycker du ska tänka på vilket det värsta är som kan hända.
Då kommer du att inse att det inte står i propotion till hur du mår.
Det brukar hjälpa att förstå att det är irrationella känslor och dämpa dom

Tabbe
2007-11-23, 13:33
jo kanske, det värsta är att jag inte klarar det. Tack för tipsen.

watertouch
2007-11-23, 13:38
Mediciner av typen Beta-blockare ex Propranolol, är sånt kändisar använder sig av vid scenskräck

kolla mer på ex. www.fass.se

mini
2007-11-23, 13:43
Lita på vad du kan. Tillåt dig att vara nervös. Du kan säga det till den som ska granska dig. Troligen är den personen inte ovan vid det.
Glöm inte att andas.

Tolkia
2007-11-23, 13:48
Mediciner av typen Beta-blockare ex Propranolol, är sånt kändisar använder sig av vid scenskräck

kolla mer på ex. www.fass.se
Betablockerare används dock för att minska vissa fysiska symptom på nervositet, främst darrningar och hjärtklappning, inte för att minska känslan av att vara nervös. De är, skulle jag säga, främst användbara för den som är orolig att inte vara stadig på handen, t.ex. en pianist. Inför en muntlig presentation tror jag att deras huvudsakliga effekt skulle vara en placebo-effekt, om den som använder dem är övertygad om att de kommer att göra något för honom. Möjligen kan det hjälpa en om man får panikkänslor av att känna hjärtat dunka, att veta att man slipper känna det, men annars är jag tveksam.

Betablockerare är väl dessutom receptbelagt, och det är nog (som tur är) inte alla läkare som villigt skriver ut det för att man är nervös för ett föredrag etc.

watertouch
2007-11-23, 14:07
Nja det där går ofta hand i hand, stresspåslag ökad hjärtfrekvens, ökad ångest nervrositet.

Dessutom är det väll bra att sånna mediciner finns, alla är ju inte lika cool lugna som dig.

tjabon
2007-11-23, 14:27
Jag har också orerat framför stora massor.
Tycker det är en adrenalinrush utan motstycke!

Fjod0r
2007-11-23, 15:14
Försök se nervositeten som en naturlig del av dig själv?
Jag brukar mer eller mindre vänta på att bli nervös i vissa situationer tex tal, idrottsliga prestationer nya sexuella bekantskaper osv osv. Då vet jag att allt är som det ska. Jag blir nervös för att jag blir upprymd. Av förväntan. Negativa tankar försöker jag skjuta åt sidan, inte trycka bort dem men snarare focusera på det ja vill ska hända.

Blir jag inte nervös kännas det inte lika roligt. Nervositet är för mig som ett bevis på att det jag ska göra spelar roll. Om nervositeten skulle göra att jag inte klarade av att göra något på ett bra sätt så är väll inte det hela världen. Ibland går det dåligt och ibland går det bra.

För mig känns det som de motgångar jag haft i livet är det som gjort mig till en bättre person. När man lyckas med saker så har man (eller jag i alla fall) en tendens att ta det för givet. Misslyckanden å andra sidan gör ofta att jag börjar fundera efter vad som gick fel. Det är oftast då som jag känner att jag kommer till insikt med hur jag är och hur jag fungerar.

Det gäller alltså bara att inse att misslyckanden är lika naturliga som framgångar. Ta inte för hårt på någondera. Var glad åt att du inte backat av rädsla för att misslyckas, oavsett hur det går.

(var på en kurs med jobbet, vi var 1000pers sammlade. Det var två föreläsande där. Båda pratade om nervositet i inledningen. Den ene stammade lite i början. De är båda proffs med typ 2000föreläsningar för stora folksammlingar bakom sig och båda sa, den dagen jag inte är nervös innan jag ska tala så lägger jag av. De var för övrigt gryma när de vart varma i kläderna)


lycka till

Tolkia
2007-11-23, 15:36
Ett trick som jag sett nyttjas av många (har dock aldrig vågat testa det själv) är att artikulera sin nervositet innan man börjar. Alltså, typ "Välkomna hit, yada yada, trevligt att se så många här - och oj vad nervös det gör mig! - yada yada ya."

Watertouch: Visst är det bra att betablockerare finns; dock tycker jag att de gör mest nytta i sitt ursprungliga syfte, som blodtrycksmedicin. Jag tycker att du överreklamerar dem lite, helt enkelt (Och nej, det är inte, som du antyder, fråga om att jag dissar dem bara för att jag inte förstår att det är jobbigt att vara fasansfullt nervös; eftersom mina egna framträdanden brukar karaktäriseras av totalpanik. Just for your information.).

Palm
2007-11-23, 15:43
Anta en "Ni kan dra åt helvete allihop"-inställning så lättar nervositeten.

PowPow
2007-11-23, 16:08
Ett trick som jag sett nyttjas av många (har dock aldrig vågat testa det själv) är att artikulera sin nervositet innan man börjar. Alltså, typ "Välkomna hit, yada yada, trevligt att se så många här - och oj vad nervös det gör mig! - yada yada ya."


Alla inom området verksamma som jag haft kontakt med har alltid lyft fram vikten av att inte artikulera att man är nervös. Nervositeten är ju något man vill lägga åt sidan och försöka få bort. Då verkar det ju dumt att lägga den först på dagordningen, så att säga.

Men för vissa fungerar det säkert. Ur retorisk synvinkel tycker jag inte det verkar så smart dock.

ArcTiC
2007-11-23, 16:16
Anta en "Ni kan dra åt helvete allihop"-inställning så lättar nervositeten.

+1

ja precis, lite lagomt sådär...

"I´LL KILL YOU ALL!!!!!!#¤%&" attityd kanske är lite väl att ta i dock :)

ArcTiC
2007-11-23, 16:20
Ett trick som jag sett nyttjas av många (har dock aldrig vågat testa det själv) är att artikulera sin nervositet innan man börjar. Alltså, typ "Välkomna hit, yada yada, trevligt att se så många här - och oj vad nervös det gör mig! - yada yada ya."

Beror helt och håller på vad det är för situation. Lite myspys stämning över det hela så kan det funka. I lite mer formella sammanhang avråder jag det.

kspr
2007-11-23, 16:21
Betablockerare används dock för att minska vissa fysiska symptom på nervositet, främst darrningar och hjärtklappning, inte för att minska känslan av att vara nervös. De är, skulle jag säga, främst användbara för den som är orolig att inte vara stadig på handen, t.ex. en pianist. Inför en muntlig presentation tror jag att deras huvudsakliga effekt skulle vara en placebo-effekt, om den som använder dem är övertygad om att de kommer att göra något för honom. Möjligen kan det hjälpa en om man får panikkänslor av att känna hjärtat dunka, att veta att man slipper känna det, men annars är jag tveksam.

Betablockerare är väl dessutom receptbelagt, och det är nog (som tur är) inte alla läkare som villigt skriver ut det för att man är nervös för ett föredrag etc.

Tja, beror lite på hur nervositeten yttrar sig, men de fysiska symptomen på rejäl nervositet (hjärtklappning,darrningar etc) bidrar gärna till ytterligare känsla av nervositet/ångest. Kan man då dämpa dom bidrar det starkt till en känsla av lugn.

Sen tycker jag inte att det är speciellt fel att skriva ut betablockerare för riktigt nervösa föredragshållare, ångesten är ju definitivt äkta, sett folk svimma under föredrag pga nervositet tex . Jämför med huvudvärkstabletter.

Palm
2007-11-23, 16:25
+1

ja precis, lite lagomt sådär...

"I´LL KILL YOU ALL!!!!!!#¤%&" attityd kanske är lite väl att ta i dock :)

:D
Det handlar om att bygga upp ett inre förakt med ett leende på läpparna. Man är aldrig nervös inför något man föraktar.

Tolkia
2007-11-23, 16:42
Beror helt och håller på vad det är för situation. Lite myspys stämning över det hela så kan det funka. I lite mer formella sammanhang avråder jag det.
Det finns en anledning till att jag inte använt det själv (än) om vi säger så. Inte så lämpligt på en större konferens t.ex.

watertouch
2007-11-23, 16:48
Ett trick som jag sett nyttjas av många (har dock aldrig vågat testa det själv) är att artikulera sin nervositet innan man börjar. Alltså, typ "Välkomna hit, yada yada, trevligt att se så många här - och oj vad nervös det gör mig! - yada yada ya."

Watertouch: Visst är det bra att betablockerare finns; dock tycker jag att de gör mest nytta i sitt ursprungliga syfte, som blodtrycksmedicin. Jag tycker att du överreklamerar dem lite, helt enkelt (Och nej, det är inte, som du antyder, fråga om att jag dissar dem bara för att jag inte förstår att det är jobbigt att vara fasansfullt nervös; eftersom mina egna framträdanden brukar karaktäriseras av totalpanik. Just for your information.).


Hehe okej.. Menade inte o dissa dig eller nått.. Lider själv av ångest och panickattacker så jag vet ju hur värdefull medicinen är för mig. Att hjärtat inte skenar iväg och leder till en panikattack är värdefullt för mig :)

Grejjen är hur man vill framstå.. I dagens samhälle så ska man ju va tuff o coll, en rodnande, svettig, stammande, darrig föreläsare är ju inte direkt nått nån ser upp till.

watertouch
2007-11-23, 16:49
Vilket iofs kan vara helt naturligt men medias påverknings osv gör att man får ångest över sånt. *grr*

Tolkia
2007-11-23, 20:07
Grejjen är hur man vill framstå.. I dagens samhälle så ska man ju va tuff o coll, en rodnande, svettig, stammande, darrig föreläsare är ju inte direkt nått nån ser upp till.
Don't you tell me ... (arrghh). :Virro

Sedan kan jag hålla med dig om att medicinering ju är en fråga om var på skalan man befinner sig. Har man "äkta" panikattacker kan jag gott tänka mig att man har nytta av betablockerare på ett helt annat sätt än om man "bara" (inte för att det känns så "bara" :D) är vaaaaaansinnigt nervös på ett sätt som s.a.s. är "inom ramen".

Ignatius72
2007-11-23, 20:25
Ett trick som jag sett nyttjas av många (har dock aldrig vågat testa det själv) är att artikulera sin nervositet innan man börjar. Alltså, typ "Välkomna hit, yada yada, trevligt att se så många här - och oj vad nervös det gör mig! - yada yada ya."



Det är dock inget trick utan ett uttryck för just en nervös föreläsare. Det gör inte att någon för högre tankar om personen. Om man inte är extremt nervös så uppfattar i regel inte nervositeten på samma sätt. Ofta inte alls. Men påtalar man den själv så....
Nä, det är helt enkelt ett big no no i alla sammanhang.

Tolkia
2007-11-23, 20:49
Det är dock inget trick utan ett uttryck för just en nervös föreläsare. Det gör inte att någon får högre tankar om personen. Om man inte är extremt nervös så uppfattar i regel inte nervositeten på samma sätt. Ofta inte alls. Men påtalar man den själv så....
Nä, det är helt enkelt ett big no no i alla sammanhang.
"Tricket" är, som jag har uppfattat det, att det får personen som använder det att själv känna sig mindre panikslagen, vilket (antar jag eftersom det används?) i sin tur får personen att prestera bättre. Jag påstår dock inte att det är något som lämpar sig i alla sammanhang (även i sammanhang där det lämpar sig bör det dessutom - som alla andra "trick" - bara användas om det känns som något som passar en, skulle jag säga, och där är vi ju alla väldigt olika).

Var "trick" som skall göra att "någon får högre tankar om personen" kommer in i bilden förstår jag inte riktigt (utveckla gärna)? Min erfarenhet är att nervositet sällan handlar om att personen på allvar inte kan eller är usel på det vederbörande skall prata om/göra. Visst lär det förekomma, men (återigen av vad jag har sett) det verkar vara betydligt vanligare att folk är nervösa trots att de kan det de t.ex. skall prata om och egentligen har alla chanser att klara det galant.

Torwald
2007-11-23, 20:50
Att säga att man är nervös känns lika nono som att påtala hur dålig talare man är, men whatever floats your boat ;)

EDIT: Rent retoriskt menar jag. Kan säkert hjälpa mot själva nervositeten.

Ignatius72
2007-11-23, 20:52
"Tricket" är, som jag har uppfattat det, att det får personen som använder det att själv känna sig mindre panikslagen, vilket (antar jag eftersom det används?) i sin tur får personen att prestera bättre. Jag påstår dock inte att det är något som lämpar sig i alla sammanhang (även i sammanhang där det lämpar sig bör det dessutom - som alla andra "trick" - bara användas om det känns som något som passar en, skulle jag säga, och där är vi ju alla väldigt olika).

Var "trick" som skall göra att "någon får högre tankar om personen" kommer in i bilden förstår jag inte riktigt (utveckla gärna)? Min erfarenhet är att nervositet sällan handlar om att personen på allvar inte kan eller är usel på det vederbörande skall prata om/göra. Visst lär det förekomma, men (återigen av vad jag har sett) det verkar vara betydligt vanligare att folk är nervösa trots att de kan det de t.ex. skall prata om och egentligen har alla chanser att klara det galant.

Det är möjligen ett trick, men vansinnigt dåligt. jag tror att man säger det för att försöka urskuldra eventuellt dåliga prestationer. Men det fungerar inte. Det gör folk bara mer uppmärksamma på dåliga saker man gör.
Ett riktigt trick är när man tex startar emd ett skämt så att alla känner sig glada upprymda och får en positv bild av föreläsaren.

Tabbe
2007-11-24, 16:38
woha =D det gick underbart tack alla *cupid*

Tänkte typ äh vfan klarar jag det inte så gör jag inte, så farligt är det inte.
Så tänkte jag lite på tolkia också.

känns som om en 40 kg hantel inte ligger på magen längre.
Nu ska jag fira *popcorn*

stridis
2007-11-24, 19:00
Kul att läsa tabbe, att det gick bra.

När det gäller nervositet så försöker jag att helt enkelt börja tänka på mitt kroppsspråk och vad det förmedlar. Sett förvånansvärt många (ovana) som när de presenterar något har armarna korslagda och sett vissa hänga på talarstolar etc. Det signalerar för mig nästan fientlighet eller nonchalans, då övriga tecken på nervositet brukar vara obefintliga. Att hålla saker och ting nästan lite tråkigt innan man är varm i kläderna kan fungera bra (Ifall alla stannar kvar så brukar man ju inte fästa någon större vikt vid att någon börjar lite tråkigt).

"Fake it till you make it". Jag är en klart nervös jäkel men, något som hjälper att tänka på är att ifall ditt kroppsspråk är öppet och otvunget så såvida du inte börjar stamma eller dylikt så uppfattar inte folk att du är nervös.

Utsätter mig dock inte för talarsituationer, så det slipper jag.