handdator

Visa fullständig version : Inflammationrisk?


Egeira
2007-11-22, 22:01
Hej hej Kolozzeum,

Det va inte meningen att min första post skulle bli angående något så här tråkigt som inflammationer, men ibland saknar man helt enkelt timing.

Jag är 25 år och har problem med inflammationer i muskler (utlåtande från självutnämnd läkare), det gör iaf ont, påminner om nerv i kläm när jag når ett visst läge med diverese kroppsdelar, tappar kraften helt och hållet. Det började med vänster armbåge, nu höger axel och har känningar till det i höger armbåge. Vänster armbåge har gått över.

Jag sökte lite på om detta kunde stå i direkt relation till min viktnedgång/deff. Jag hittade "Hjälp med inflammationer!" (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=46305&highlight=inflammation+deff) men kunde inte konstatera om detta va på grund av deff + kombinationen av intagen medicin och om inflammationen va något som fanns innan deff i angiven tråd. Så jag tar upp ämnet igen:

Är ett energiunderskott en generell orsakt till ökad inflammationsrisk?

Jag vill intala mig själv att det jag håller på med är en sund viktnedgång och ingen form av ätstörning eller självsvält. 186 cm / 80 kg. Jag äter ca 2000 kcal om dagen och försöker föredela dessa bra på olika näringsvärden. Jag tränar basket, innebandy och vollyboll på "casual" nivå 3-4 ggr / vecka, samt löper ett par mil i veckan. Annars blir det mycket stillasittande då studierna tar upp mycket tid.

Är det någon brist i kosten, något specifikt näringsämne, vitamin eller dyligt som bidrar till ökad inflammationsrisk?


Jag vill veta veta vad som händer i min kropp, inte bara lita blint på voltaren och hoppas på att mirakel inträffar.

Tack på förhand!

/// Fredrik

edit: Tänka sig att jag inte ens kunde stava rätt i trådens titel...

Tolkia
2007-11-22, 23:05
Energi/näringsbrist orsakar inte inflammationer i sig, även om det kan försämra läkningen/den naturliga återhämtningen efter ansträngning (allt kan inte direkt relateras till kosten, även om det ibland framställs så). Däremot brukar överansträngning/overuse vara ett startskott. Vad gör du med dina armbågar och axlar (min spontana tanke är tennisarmbåge)?

Ang. Voltaren och "utlåtande från självutnämnd läkare" skulle jag nog rekommendera ett besök hos en "riktig" läkare innan du börjar självmedicinera hårt med Voltaren. Ingen mening med att döva symptomen om du inte kan åtgärda orsaken, eftersom de då kommer att komma tillbaka direkt du slutar mediciner. Voltaren är dessutom en känd "magdödare".

Vinter
2007-11-23, 00:31
Jag tycker du ska ta kontakt med en riktig läkare och sedan försöka få tid hos någon sjukgymnast.

Smärtstillande kommer bara att ta bort smärtan medans symtomen fortfarande finns där, du måste vila och rehabilitera för att bli bättre.
Om du bedövar smärtan och fortsätter som vanligt finns det alltid en risk att skadan blir kronisk med tiden, och att du tvingas leva med återkommande smärta resten av livet.

Egeira
2007-11-23, 01:02
Att jag försöker relatera det till kosten är nog att det är den enda saken jag kan tänka på som jag ändrat på senare tid. Har gått skadefri (utöver självförvållade klanterier) iaf ett år. Under denna tid har det varit 2-3 bandypass och 2 vollybollpass i veckan samt lite löpning. Ingen nämnvärd styrketräning. Det enda tillskottet är basketen nu på senare tid.

Jag utgår ifrån överansträngning tills det att jag får en tid hos läkare för att kunna ställa en riktig diagnos snarast. Fortsätter med mitt vanliga kostupplägg då.

Har du lust att utveckla "magdödare"?

Jag har verkligen inte lust att dra på mig några kroniska smärtor, vill inbilla mig att jag fortfarande är för ung för sånt :D. Utlyser härmed vilovecka (dubbel löpning ;P). Man behöver väl inte agera sängliggande bara för att vila upp kroppen utan endast ta det lugnt med drabbade muskelgrupper?

Tack för era svar!

/// Fredrik

Vinter
2007-11-23, 01:30
Skador kommer när man minst anar det, lika bra att vara försiktig när man väl råkat ut för en. Bästa är att helt enkelt vila de muskler som ömmar.

Risken när man börjar köra smärtstillande är som sagt att man drar på sig en ordentlig skada. Har själv råkat ut för det när jag var ung och dum. Fick lite starkare smärtstillande salva av en släkting som jag använde och körde på som vanligt, vilket gjorde att jag numera kan återfå problemet (smärta i axel/överarm) när jag anstränger mig fysiskt.

Tolkia
2007-11-23, 16:39
Att jag försöker relatera det till kosten är nog att det är den enda saken jag kan tänka på som jag ändrat på senare tid. Har gått skadefri (utöver självförvållade klanterier) iaf ett år. Under denna tid har det varit 2-3 bandypass och 2 vollybollpass i veckan samt lite löpning. Ingen nämnvärd styrketräning. Det enda tillskottet är basketen nu på senare tid.
Jag tycker att det känns extremt långsökt att skylla på kosten, sök vård. Notera att en överansträngning inte behöver komma pang på, utan kan dyka upp som resultatet av liiiiite för mycket slitage under liiiiite för lång tid. Det finns ju f.ö. även folk som får ont i armbågar och axlar av datorarbete, så det behöver inte vara fråga om våldsamma aktiviteter.
Har du lust att utveckla "magdödare"?
Påverkar magslemhinnan; man kan råka ut för magkatarr etc. Hur ont i magen man får beror på hur känslig man är; vanligt är att man inte känner något under pågående behandling, eftersom man ju är smärtlindrad, men får ont när man sätter ut medicinen. De som äter NSAID under lång tid brukar få slemhinneskyddande medicin dessutom.