handdator

Visa fullständig version : Vilka erfarenheter av Rippetoe's Starting Strength-program finns?


sälmannen
2007-11-22, 20:52
Det är ofta mycket snack här om program och träningsupplägg. Själv kör jag enligt Mark Rippetoe's Starting Strength-program (googla på rippetoe guide för mer info). Detta har fungerat grymt bra för mig som är ny på området. Är det någon annan här som kört eller kör efter detta upplägg? Vad har ni för erfarenheter av det?

Honken
2007-11-22, 20:53
Har inte kört det eftersom jag är tyngdlyftare, men har kört snarlikt upplägg och det funkar skitbra som grund.

mks
2007-11-22, 22:25
Jag fick hem boken för några veckor sen och överväger att ge mig i kast med programmet. Som nybörjare verkar det skönt att ha ett såpass enkelt uplägg.

Commando1980
2007-11-23, 01:01
Det är ofta mycket snack här om program och träningsupplägg. Själv kör jag enligt Mark Rippetoe's Starting Strength-program (googla på rippetoe guide för mer info). Detta har fungerat grymt bra för mig som är ny på området. Är det någon annan här som kört eller kör efter detta upplägg? Vad har ni för erfarenheter av det?

de(t) är bra

har kört liknande upplägg, gillar personligen dock inte att köra bänkpress eller knäböj mer än två gånger per vecka. Är man helt ny med styrketräning så funkar det nog ett tag att köra basövningarna 3 ggr i veckan, men när man ökat på styrkan en del blir det för mycket, såvida inte ett av de tre passen i princip utgörs av teknikträning med mkt lätta vikter. (finns ryska styrkelyftar program för eliten där de kör böj eller bänk mer än 3ggr i veckan, inget som jag dock rekommenderar för de allra flesta)

Det man kan ta med sig från rippetoes program och andra liknande program det är ju att fokusera på basövningarna och att köra dessa mer än en gång i veckan. Samt att man fokuserar på att öka vikterna progressivt i dessa basövningar.

när man blivit mer erfaren är bänk och böj 2 ggr i veckan bra.

jag tycker det är bra att alternera program som liknar rippetoe's med mer traditionell byggarträning. Om man är helt ny på styrketräning kan man med fördel köra hela första året på rippetoe liknande program...

Arf Pingvin
2007-11-23, 01:42
Vafan. Jag har läst om det i förbigående men aldrig kollat hur programmet ser ut. Det är nästan exakt som jag tränar i princip. Fast jag lägger in dagar då jag kör set med tvåor-treor istället för femmor ibland lättare ibland tyngre än femmorna. Väljer lite andra övningar också, frontar istället för böj, RDL istället för mark, smalbänk och aldrig dips.

wcanka
2012-11-27, 09:49
Om man jämför detta med stronglifts, som har 5*5 medans Starting Strength bara har 3*5.
Samma principer. Finns det några fördelar med att köra 2 set mer eller mindre? :)

Kalliban
2012-11-27, 10:05
Om man jämför detta med stronglifts, som har 5*5 medans Starting Strength bara har 3*5.
Samma principer. Finns det några fördelar med att köra 2 set mer eller mindre? :)

Möjligtvis lite snabbare ökning i början med stronglifts, men du får å andra sidan deloada snabbare och sedan går du ju ner på 3*5 där också. Jag skulle nog säga att de är likvärdiga och baseras på samma idéer.

andeem
2012-11-27, 10:24
Om man jämför detta med stronglifts, som har 5*5 medans Starting Strength bara har 3*5.
Samma principer. Finns det några fördelar med att köra 2 set mer eller mindre? :)Eftersom du i Stronglifts börjar med stången och kör fem set får du mer teknikträning innan det blir tungt.

Rippetoe rekommenderar att man första passet stegar upp till en vikt som tillåter fem reps med bra form och sedan gör ytterligare två set på den vikten.

Jag skulle tro att SL5x5 kan funka bättre för nybörjare som tränar utan handledning (lättare vikter inledningsvis, fler set, inga powercleans) medan Starting Strength är bättre för dem som har instruktör.

wcanka
2012-11-27, 10:47
Eftersom du i Stronglifts börjar med stången och kör fem set får du mer teknikträning innan det blir tungt.

Rippetoe rekommenderar att man första passet stegar upp till en vikt som tillåter fem reps med bra form och sedan gör ytterligare två set på den vikten.

Jag skulle tro att SL5x5 kan funka bättre för nybörjare som tränar utan handledning (lättare vikter inledningsvis, fler set, inga powercleans) medan Starting Strength är bättre för dem som har instruktör.

Läser man här; http://www.styrkelabbet.se/starting-strength/

Så är ju Starting strength precis samma som stronglifts, bara att det är 3*5 ist. Står ingenstans att man ska börja med vikter etc :p

andeem
2012-11-27, 10:56
Läser man här; http://www.styrkelabbet.se/starting-strength/

Så är ju Starting strength precis samma som stronglifts, bara att det är 3*5 ist. Står ingenstans att man ska börja med vikter etc :pMen läser du boken så ...

wcanka
2012-11-27, 10:56
Men läser du boken så ...

I dont have it :(

andeem
2012-11-27, 11:53
Värd sitt pris för den som styrketränar. Går att stjäla också.

Pjotor
2012-11-27, 12:39
Har kört SS i omgångar (även Stronglifts för den delen). Frivändningar är kul och 3*5 passar mig bättre än 5*5. Plus att jag har större respekt för kunnandet hos Rippetoe (SS) jämfört med Mehdi (SL). Rekommenderar därför SS helhjärtat och att du köper/lånar boken.

Morty
2012-11-27, 16:08
Det är bra grundträning, varken mer eller mindre. Gör en nybörjare van att handskas med en skivstång, ger finfina ökningar i the noobie period och är lätta pass att ta sig igenom.

Vad jag inte gillar med SS är styrkevändningarna. Tycker at SL5x5 är ett bättre program faktiskt, men det är såklart marginellt. Alla bra grundprogram ser likadana ut, böj, en pressöving, en dragövning, höj vikten med 5 lbs per vecka.