handdator

Visa fullständig version : Den som inte har mod, måste ha ben!


Fischer
2007-11-21, 23:20
Tja!

Nu gör jag äntligen slag i saken och startar mig en träningsjournal!

Vem är jag?

Jag är en tjej som för närvarande pluggar i Östersund, men flyttar i januari tillbaka till hemstaden Sundsvall efter 3½ år och examen i hand!

Info:

Kön: Kvinna
Ålder:26
Längd: 173 cm
Nuvarande vikt:75 *grr*

Bakgrund:

Innan jag fyllde 20 var jag otroligt aktiv och spelade fotboll, basket och upptäckte styrketräningen! Följde med brorsan som är 8 år äldre till gymet och blev stark nog att lyfta skotrar som körde fast! Sen när jag blivit några år över 20 hände det en del saker som gjorde att träningen lades ner till och från och det gick allmänt trögt med livet. Men! Nu har jag lagt det bakom mig och funnit och vunnit nya insikter!!

Jag har tidigare haft en kortsiktig och panikartad syn på min vikt och därav har jag postat en del inlägg som inte stämmer med mina värderingar nu! Kan tillägga att jag fått mitt sunda förnuft tillbaka ;)

Nå, varför startar jag den här journalen? JO! JAg har nu kommit igång med min träning seriöst och en helt ny värld har öppnat sig nu när jag blivit biten av "löpningens underbara vara"! Tidigare har jag sprungit, men mest för att det varit "bra" träning..och inte haft några riktiga mål. Men har nu tränat upp konditionen lite och upplever något helt annat när jag springer...tja, nästan eufori ibland! :Virro

Så, jag har nu bestämt att jag har 2 mål med min träning: 1. Träna för att kunna vara med i ett lopp...och jag undrar ibland om jag tagit mig vatten över huvudet när jag sitter och tänker på att kanske delta i Vértex fjällmaraton den 9:e august 2008 *screwy*
Men som pappa alltid säger: "Anki, om Erika skiter i byxorna behöver inte det betyda att du behöver göra det"...(var min bästa kompis när jag var mindre)

Hehe...så med det menar jag att nu jävlar är det ett högt mål som ska till för nu gäller det! Jag ska komma i mitt livs form och det ska ske med glädje och en jävla massa vilja! 1,8 mil i fjällen är sträckan som jag funderar på och ser det inte som omöjligt!

Mål 2 är att i det långa loppet (till juni 2008) väga 10 kilo mindre än idag. Alltså gå ner i vikt under resans gång. Men som sagt, jag ser det som en positiv vinst utav min träning och låter det ta den tid det tar.

Såå...detta blev ju en lång harang!

Jag säger som Patrik Larsson i "mammas nya kille" NU KÖR VI!

Fischer
2007-11-21, 23:37
Börjar med ett inlägg om dagens träning!

Hade goda förhoppningar och satt och såg fram emot en lång stund på löpbandet på gymet ikväll...men ack och ve vad fel jag hade!

Gymhelvetet stängde klockan 9 och jag började springa 20.15. Inte en challe att jag skulle orka springa en mil på den tiden inklusive stretchning! Så..jag började och tänkte att det blir en kortis. Efter några minuter känner jag att min högra vadmuskel börjar bete sig irrationellt och börjar göra ont...

Asch, det är bara att bita ihop, det går snart över tänkte jag. Dumt! Jag sprang ändå 5 kilometer, lite halvbitter över min dåliga tidsplanering när jag klev av löpbandet. Och nu sitter man här med en härlig värk i vaden som sträcker sig uppåt baksidan av knät...blir vila imorgon och utvärdering av detta! :smash:

Veckan hittills: Måndag: Löpning 7 km
Tisdag: Styrka - mage/rygg + 40 minuter stepmaskin
Onsdag: Löpning 5 km

Dagens mat:

Frukost: 40 g havregryn, 100 g keso med psylliumfrön, osötad hallonsylt och ½ dl mjölk, 2 koppar kaffe

Lunch: 1½ dl quinoa, Makrill i tomatsås, 100g broccoli, 100g morötter, 1 msk olivolja, en jävla massa chilipeppar & cayennepeppar

Mellanmål: 1 äpple (asch glömde mitt ägg hemma!) Kaffe

Middag: 1½ dl kokt quinoa, 130g kycklingfilé, broccoli, morötter + en halv rödlök, sambal oelek, torkad chili + cayennepeppar (vad har hänt? Har jag förlorat smaksinnet?? Chilin smakar numera som honung!) 1 msk olivolja

Efter träningen: 1 banan, torkad frukt, 130g keso, Kaffe!

Japp nu är det bara lägga sig, be en bön och hoppas att inte värken blir värre tills imorgon!

Jax
2007-11-22, 09:49
Sådär ja, ytterligare en konditionsjournal. Den mörka sidan på forumet fortsätter att växa.

Men du, det är inte okej att börja med att skada sig. Låt bli det!

machine gun
2007-11-22, 11:16
Ännu en konditionsjournal på brädan. Sånt gillar vi! Hoppas inte smärtan i vaden är nåt allvarligt bara.

Noodles
2007-11-22, 11:35
Den tappra skaran av konditionsnördar på Kolozzeum växer. Det gillar vi. :thumbup:

Det ska bli kul att följa din träning inför ditt stora mål. Angående att ha en journal och vara rädd för misslyckanden. Av egen erfarenhet vet jag att det inte är kul att rapportera om ett missat mål. Däremot är vägen fram mycket mer intressant när man får feedback från andra och det är lite lättare att hitta nya utmaningar efter att målet är uppfyllt eller har spruckit.

Kroppen går att träna upp snabbare än man tror om bara målsättningen finns där. Jag tror att det kommer gå bra för dig. Du kommer säkert ha sprungit flera maror snabbare än du hinner säga pulsklocka.

Nu väntar jag bara på att den vanliga skaran av Koloiter kommer hit. Eddie?

Eddie Vedder
2007-11-22, 11:45
Nu väntar jag bara på att den vanliga skaran av Koloiter kommer hit. Eddie?

Jag stämplar in!:D

Som flera redan påpekat är den mörka sidan fortfarande ganska liten, vi är dock organiserade, står bakom varandra och kommer ta över så småningom. Min uppgift som moderator är att sköta infiltreringen "från insidan".;)

Skämt åsido är det kul med en till journal som inriktar sig på konditionsträning, alla vi som har journaler får bita i det sura äpplet och tvingas rapportera tråkigheter då och då även om man alltid vill kunna skruva positiva saker. Så oroa dig inte över det.:)

Lycka till!:thumbup:

Tjuckot
2007-11-22, 11:48
Hah, den ljusa sidan skall segra!

Löpning kan jag inget om, dock ser maten bra ut :) Hoppas vaden inte utvecklar sig till något värre.

krallan
2007-11-22, 14:54
detta ser bra tror du kommer lyckas med dina mål

Fischer
2007-11-23, 09:24
Hehehe!

Sitter och gnuggar händerna av förtjusning! The dark side, känns bra att tillhöra den!

Thanks for the support.

Nåja till skadetillståndet:

Vaden är bättre tack och lov. Men det känns fortfarande som att knät kan böjas "framåt" när jag går...vanligtvis böjer man ju benet bakåt men av någon anlednig känns det lite "löst" så jag vilar lite till. Sen kände jag även att jag hade lite ont på insidan vänster knä och det gjorde mig inte gladare...

Jag tror det beror på att jag ökat både hastighet och sträcka i kombination att det är ett löpband jag springer på, tidigare har jag bara sprungit i skogen. Så :furious: nu ska jag vila tills det känns ok. Sen får jag fokusera på att åstadkomma en perfekt träningsvecka nästa vecka.

Återkommer med planen.

Jax
2007-11-23, 09:39
Har du köpt nya skor?

Insidan av knät beror ofta på att du pronerar. Då behöver du skor därefter, särskilt när du springer på annat underlag än terräng.

Fischer
2007-11-23, 09:41
Gårdgens kost enligt följande:

Frukost:
Fruktsallad:
1 banan
äpple
päron
kiwi

30g valnötter, mandel och paranöt
1 ägg
+ 2 koppar kaffe
1 multivitamin tablett + 1 omega-3


Lunch: 1½ dl kokt quinoa, broccoli 120g, morötter 100g,
140g kyckling, ½ avokado, 1 tsk sambal oelek

Mellanmål: 20 gram nötter, 1 ägg

Middag: 1 dl quinoa, 100g kyckling, keso, broccoli 100g , 2 tsk olivolja

Kvällsmålet blev det lite si och så med. Stack iväg på diverse studentaktiviteter och det blev inget utrymme för något kvällsmål tidigare än 12 på natten..keso ;)

Ingen träning dock :cryout:

Fischer
2007-11-23, 09:46
Har du köpt nya skor?

Insidan av knät beror ofta på att du pronerar. Då behöver du skor därefter, särskilt när du springer på annat underlag än terräng.

Japp, köpte nya skor förra veckan på Gå och Löp kliniken, var där säkert en timme och provade skor och sprang och testade på löpband, har ganska mycket pronation och köpte skor därefter så jag tycker det skulle vara konstigt om det berodde på det...Men kan ju bero på det ...

Nåja, får kolla upp det nästa gång jag springer, om det fortsätter så...ja, det får inte fortsätta helt enkelt. Vad jävla drygt det är att inte kunna använda benen!!*gah!*

Jax
2007-11-23, 10:00
Lugn och fin nu. Det kommer alltid småkrämpor. Oftast så är det inget utan går över ganska snabbt. Förhoppningsvis så är det fallet nu också.

Bra med en ordentlig skoprovning, men du har missat en sak. Posta en bild på dem eller åtminstonde skiva vad det är för något. Kolos löpare en prylgalen skara.

Fischer
2007-11-23, 10:25
U want details?

Ja det passar ju bra då för jag lär mig att lägga upp en bild på de små gynnarna...

Nu ska vi se *whistle*

Är ett par Asics, GT-2120 (haha värsta sportbilen låter det som!)
storlek: 40,5 :D Eftersom jag tydligen har anlag för att springa som en ko som jag såg när benen och fötterna filmades när jag provade ut dem så dom här lösa det lilla problemet´med överpronationen!

Okej pris för min lilla fattiga studentplånbok + att jag fick 10% rabatt så helt okej blev det tillslut! Bra känsla när man springer, känns stadigt och bra som jag behöver, provade flera neutrala skor och det "fladdrade" både om ben och fötter ganska oroväckande..

Ser fram emot många långa mil i dom här! Ska se om dom inte ska få rastas ute nästa vecka!

Fischer
2007-11-23, 10:30
Det här var ju riktigt roligt! Postar en bild på min lunch igår så får ni se hehe..

Eldhroka
2007-11-23, 10:57
Nu när du vet hur man postar bilder vill 'vi' se ett par på formen också :)

lycka till med din träning!

Fischer
2007-11-23, 11:10
Jajamensan! Skall försöka ta och lägga upp lite sånt också. Sjukt kul och ha sedan när man går tillbaka och ser hur det utvecklat sig!

Fischer
2007-11-25, 03:08
Haha! "smart" som man är så sitter man och äter rågbröd med grova korn och keso istället för den kebab med pommes "djävulens" frittes ....

Nä istället sitter man här och är ganska lugn över läget och börjar inse sakta att det inte kommer bli nåt springa imorrn.

Dagens träning: En dagstur till Åre och säsongens första premiär! Lärde mig telemark idag, helt onödigt muppigt när man redan har vanliga skidor och sättet man åker på men endå! HElt sjukt med flow jag hade!

Det gick som på räls, men ändå annorlunda. Nu stod jag på telisar och fick träningen färifrån idag, fast jag brukar få det från vanliga skidor.

Aaa-.....det var svårt att inte medge att jag inte kunde det! Alltså åka telemark. Jag gör mig ju som bäst när jag har ett par skdor och ett par stavar i ensamhet. Så jag strävar vidare. En kul helg i Åre och ännu roligare i veckan som kommer! Shit pommes. Jag m¨ste börja löpa snabare!


Tack för allt!*gah!* :)

Fischer
2007-11-27, 23:04
Något konstigt inlägg det förra, nåja skit i det!

Helgen som gick innebar en del mat som inte ingår i mitt vanliga kostupplägg som kakor och pizza bland annat. Och jävlar anamma vad ont i magen jag har haft och kroppen har allmänt mått dåligt efter det. Ont i korsryggen som vanligt när jag inte sköter maten som jag ska.

Nåja! Nog tjatat om det! Fick raketbränsle till veckans träning!

Gårdagens träning: Måndag

Biceps
Hammercurl

7kg x 12
7kg x 12
7kg x 12

Bicepscurl med stång

12kg x 12
12kg x 10
12kg x 10

Dubbel bicepscurl med hantlar (efter ryggövningarna nedan)

6kg x 12
6kg x 10
6kg x 8

Rygg
Latsdrag eller vad heter det? "Pulldown"? Är så lost på betecknigarna..

30kg x 12
30kg x 12
30kg x 12

Rygglyft

12 ggr
12 ggr
10 ggr

Japp. Jag är ju inte så stark, men det är inte styrka jag eftersträvar utan mer att komma igång på riktigt med styrkan och har hållit på och "nafsat" några gånger i veckan, har ett schema i huvudet ungefär vad jag kör. Ska ta och fylla i mitt kort nästa gång istället för att ha mer koll, men jag kommer ihåg hur mycket jag tar på varje övning, men det är såklart inte någon ursäkt. Skärpning Fischer!

Men, ett bra pass tyckte jag ändå då jag känner av mina armar ganska väl idag och det kändes bra att mjukstarta veckan efteersom jag kände mig som en tung tung sandsäck på gymet. Undrade hur jag skulle orka med konditionsträningen för benen kändes som de vägde 100 kg...

machine gun
2007-11-27, 23:10
Svag vore nog helt fel benämning om du frågar mig :thumbup:

Hur känns vaden?

Fischer
2007-11-27, 23:19
Tisdag

Åh underbara tisdag!!

Hade en helt annan känsla i kroppen idag och var taggad som satan att springa efter jag vilat sen i torsdags från konditionsträningen eftersom jag kände av vaden. Sen hade jag lite känningar i knäna som vete fan det kom ifrån!! *mini*

Började att värma upp en kilometer (jävligt lugnt) och kollade läget med benen hur de mådde. Tydligen ganska bra för de sa inget och protesterade inte ;)

Så jag började springa och tänkte mig att nu jävlar ska jag springa långt idag. Intalade mig att "Fischer, det behöver inte gå fort". Så sagt och gjort så sprang jag och tillslut efter dryga timmen hade jag sprungit en mil!!

YEESSS! DEt kändes bra igenom hela tiden förutom en gratis lunch på skolan som bestod av pannbiff som fick min mage att skrika rakt ut efter 4 kilometer. Gjorde som de hårda och ignorerade det och andades lite mer bara :laugh:

Så nu är jag riktigt nöjd med mig själv med tanke på att i september flåsade jag som en jävla ko när jag hade sprungit 3 kilometer. Och att det är inte särskilt inspirerande att springa på löpband heller. Så jävla tradigt....

Kan inte vänta tills på torsdag då jag springer igen och tänkte köra intervallträning!!!

:hbang:

Dagens mat:

Frulle: 1 banan, 1 kiwi, 1 äpple, lite päron, + 2 ägg, 30 g valnötter

Lunch: En grå jävla pannbiff och lite potatis..(yak)

Mellanmål: ½ äpple (stort som fan) + 20 g mandel

Efter träning: banan

Middag ca 30 minuter efteråt: Kyckling 120 g, quinoa 35g, 100 g wokgrönsaker, 100g kålsallad, sweet chilisås + sjukt mycket chilipeppar.

Kväll: 1 äpple + 100g keso

Alltså jag fattar inte det där med mina smaklökar, när jag käkar chilikrydda (8 av 10 på "starkskalan") så liksom blir munnen varm och det sticker lite liksom på läpparna och jag undrade vafan det var för del på mig när jag märkte att svetten droppade ner på bordet! Haha! kollade i spegeln och hela jag var helt genomsvettig i ansiktet! Så nog känner kroppen av chilin men inte munnen! :Virro

Fischer
2007-11-27, 23:20
Svag vore nog helt fel benämning om du frågar mig :thumbup:

Hur känns vaden?

Vaden har ifråntagits sina åsikter och är numera tyst :D

Fischer
2007-11-27, 23:23
By the way nån som vet hur man lägger in journalen så där snyggt som alla har det som en länk? i signaturen menar jag..

Jag är inte helt bakom men vissa saker med det här forumet förstår jag mig inte på hehehehe...

machine gun
2007-11-27, 23:24
Vaden har ifråntagits sina åsikter och är numera tyst :D

Det låter bra.

Grattis till ett bra löppass! :hbang:

Fischer
2007-11-27, 23:26
Tack!

Känns bra, det kan och ska bara gå framåt nu!

Fischer
2007-11-28, 20:01
Onsdag

Jajemensan! 05:55 uppstigning!

Dagens kost

Frukost: ca 07:00
Havregryn ca 40g
Blåbär 1 dl
Psylliumfrön
1 dl lättmjölk
1 ägg

Mellanmål: 10:00
30 g nötter, 1 ägg

Lunch: 12:00
1½ dl kokt quinoa
130g tonfisk
kålsallad (vitkål, purjo, röd paprika, vinäger, lite olja)
½ rödlök
1 rågad tesked olivolja

Mellanmål:
1 äpple

TRÄNING

Middag
Morötter, rårivna 100g
broccoli 130g
alaska pollock 200g (ångkokt förstås!)
1 tsk olivolja
½ rödlök
satans massa chili och en stor tesked sambal oelek + ½ pressad citron

Kväll: ca 21:30
Kiwi + keso och kaffe

Träning

Axlar

Dubbelt hantellyft åt sidan
6kg x 12
6kg x 12
6kg x 10

Hantelpress (rakt upp)
5kg x 12
5kg x 10
5kg x 8

Triceps

Tricepspress från pannan mit stång
10kg x 12
10kg x 12
10kg x 10

Tricepspress i dragmaskin
20kg x 12
25kg x 12
sen kom en dryg jävel och började slita i den där och mina triceps skakade så jag gav upp det tredje setet till förmån för tönten som ställde sig där och började dra som en åsna :furious:

Stepmaskin 20 min

Helt okej pass, kände inte av benen något idag efter milen igår och det känns bra inför imorgon då intervallträning står på schemat!*cupid*
Har problem med vänsteraxel som har hoppat ur led alldeles för många gånger och det gick bra att köra med fria vikter (annars tar jag maskinen för att få stabilitet) men lite orolig var jag allt för den känns lite instabil. MEn deet går framåt! :D

Asch, man ska ju inte skylla på varken väder eller tid eftersom allt handlar om planering. Idag hade jag velat trycka in en morgonpromenad men det blev inte av. Matbestyr för hela dagen upptog hela morgonen och jag försakade promenaden. Men det får jag ta igen och hoppas på att gå imorgon och/eller fredag. Nu ska jag räkna ut hur många kalorier jag fick i mig idag, bara för att det är så roligt!

Fischer
2007-11-28, 20:09
Postar en bild på min fabulöst goda middag!

Jondahl
2007-11-28, 20:27
Hallå där Fischer. Ska bli intressant att se hur din löpförmåga kommer att utvecklas, jag är ganska säker på att det kommer gå bra, du verkar ha viljan och en sund inställning.

Får man fråga lite om din styrketräningsfilosofi? Vad är målet? Hur många gånger i veckan tänker du dig att träna?

Maten ser god ut förresten.

Fischer
2007-11-28, 20:52
Hallå där Fischer. Ska bli intressant att se hur din löpförmåga kommer att utvecklas, jag är ganska säker på att det kommer gå bra, du verkar ha viljan och en sund inställning.

Får man fråga lite om din styrketräningsfilosofi? Vad är målet? Hur många gånger i veckan tänker du dig att träna?

Maten ser god ut förresten.

Tjenare!

Jo, den sunda inställningen har äntligen kommit av många misslyckanden och dumma experiment. "Är huvet dumt får kroppen lida" heheh.

Målet med min styrketräning är att främst nu försöka få en symmetri på kroppen mer eller mindre. Jag vill få en vältränad kropp helt enkelt. Kan ju medge att benträningen måste sättas igång för nu har den hamnat på efterkälken när löppassen blivit frekventare.

Ja, egentligen tillbringar jag hellre längre tid i gymet och kör halvkroppspass 2 ggr i veckan. Just nu har jag tränat med en kompis som kör 4 ggr styrketräning i veckan, men jag har hittills tränat styrka 3 ggr vecka.
Tänkte främst på att jag vill träna upp konditionen och snabbheten så styrkan får följa med som en skugga bakom där. Men det ultimata vore 2ggr styrka och 4 konditionspass per vecka.

Bli av med fett och få muskler som alla tjejer säger :D

Och maten är god, godare ekologisk också *cupid*

Jax
2007-11-29, 20:25
Bli av med fett och få muskler som alla tjejer säger :D
Till skillnad från oss andra? :D

Grattis till milen förresten, grymt bra jobbat.

Fischer
2007-11-30, 09:39
Till skillnad från oss andra? :D

Grattis till milen förresten, grymt bra jobbat.

Hahahah! Nä jag ansåg det var en självklarhet...:D

Tack för det!

Fischer
2007-11-30, 09:56
Torsdag

Okej, efter att ha sovit tre timmar under natten för jag suttit och transkriberat intervjuer måste jag säga att det var en bragd att jag egentlgen orkade med den här dagen!!

Det var ju dags för lite intervallträning och det kändes lite tungt pga grus och skit i ögonen! Men det var bara att bita ihop! Och by the way har jag ju insett hur jäävulst långsam jag är. Förut har jag ibland refererat till mitt småjoggande som "löpning" herrejeeeeesus...*screwy* Jag har ju bara sniglat mig fram, och gör det fortfarande...

Jag har börjat snurra runt tider och saker...det är ju lite svårt att ha koll på löpband då man ska hålla på och sänka och höja fart hela tiden..nåja..min första intervallträning är avklarad sen i somras hehe...:D



Sträcka: 6,5 km varav 1 km uppvärmning
Tid: typ 40 minuter tror jag det var.



Uppvärmingen bedrevs på hastighet 8,2 på löpbandet och jag tar det jäkligt lugnt för att inte det ska bli sådär med min vad igen..aj aj.

Sen höjde jag hastigheten till 10,7 och enligt den där maskinan så skulle jag då springa 1 km på 6:30 eller nåt sånt...sen saktade jag ner till lugn jogg igen i cirka 500 meter...sen upp igen på 11,0 i hastighet och upprepade det ännu en gång...samma procedur mellan intervallen...

Sen tänkte jag att jag skulle ta i lite extra den sista kilometern och skruvade upp skiten på 12,0 och det skulle innebära 1 km på 5 minuter...stämmer detta? Är ju kass på matte..Nåja jag klarade att springa på den hastigheten i 700 meter sen var jag tvungen att sänka till 11,0...var helt enkelt kondisen som tog stopp.

Men ändock nöjd med passet...känner att jag kanske borde ta och lägga in nåt sånt här pass varje vecka för att se hur man förbättras...

Igårkväll var jag så trött så jag ramlade i säng klockan 20:30 och sov till 08:30 idag! 12 timmar :hbang:

Kändes som jag behövde det!! Skriva C-uppsats kan vara farligt för hälsan! Farligare än att springa måste jag säga...

Gårdagens kost började suveränt men missade mitt sista mål pga sömnbristen :D Har slutat salta maten för ett tag sen och nu känns det inte som att jag behöver salta alls...fisk är ju salt i sig...särskilt räkor märkte jag igår!

Fischer
2007-11-30, 10:01
Fredag

Idag är det vilodag!

Musklerna på överkroppen känns av, fast benen känns ovanligt fräscha! Det är huvudsaken..måste ta hand om mina spiror om det ska bli springa av imorgon! Funderar starkt på att utföra morgondagens löppass ute i det fria! Det beror på vädret, har ju snöat en jävla massa nu så ...men det blir bra för mentala biten antar jag..haha.

Ska försöka klämma in ett styrkepass också med bålträning.

Jondahl
2007-11-30, 12:11
Sen tänkte jag att jag skulle ta i lite extra den sista kilometern och skruvade upp skiten på 12,0 och det skulle innebära 1 km på 5 minuter...stämmer detta? Är ju kass på matte..

12 km på 60 minuter, betyder att du hinner en km på fem minuter. 60/12=5. Om du höll detta tempot i en mil skulle det alltså innebära en tid på 50 minuter. Sen vet jag inte hur det är med att jämföra ett tempo på löpband, och ett tempo i "verkligheten". Jag har ingen aning (löpband ger jag mig, liksom många andra här inne, inte på i första taget), men känslan säger mig att det nog är bäst att vara väldigt försiktig med sådana jämförelser.

Härligt med intervaller till total utmattning för övrigt, eller hur?

machine gun
2007-11-30, 12:56
Sen höjde jag hastigheten till 10,7 och enligt den där maskinan så skulle jag då springa 1 km på 6:30 eller nåt sånt...

Det där stämmer iaf inte. 10 km/h ger 6 min/km.

Bra sprunget hursomhelst! Intervaller är jobbigt för psyket och kroppen, men bygger bra pannben :D

Btw, man brukar rekommendera att man ställer in bandet på 1 % lutning för att bättre simulera utomhuslöpning (det blir lite kraftigare frånskjut).

Noodles
2007-11-30, 13:08
Grattis till att ha upplevt ett intervallpass. Jag hoppas att du snart får möjlighet att uppleva det utanför löpbandet.

Jag tror att du kommer uppleva en snabb utveckling på dina kommande intervallpass. Bara själva tempoväxlingen brukar vara fysiskt och psykiskt jobbig om man inte är van. Iofs är det rätt jobbigt även när man är van. Hmm.

Jax
2007-11-30, 13:59
Lathund:
10 km/h - 6 min/km
12 km/h - 5 min/km
15 km/h - 4 min/km
20 km/h - 3 min/km

Det är den sista hastigheten vi alla siktar mot. Det är snäppet långsammare än världsrekorder i marathon. Ger lite perspektiv på hur förbannat snabba de riktiga galningarna är till skillnad från oss wannabes.

Angående tempo på löpband så gör ryktet gällande att det stämmer hyfsat med verkligheten om man har 1% som lutning. Vågar inte utala mig om det själv eftersom min tristessallergi slår in och gör att tempot känns betydligt mer outhärdligt på band än ute i det fria.

Fischer
2007-11-30, 14:12
Sen vet jag inte hur det är med att jämföra ett tempo på löpband, och ett tempo i "verkligheten". Jag har ingen aning (löpband ger jag mig, liksom många andra här inne, inte på i första taget), men känslan säger mig att det nog är bäst att vara väldigt försiktig med sådana jämförelser.

Härligt med intervaller till total utmattning för övrigt, eller hur?


Jag kan ju tänka mig att det är en bra skillnad inne på "löpande bandet" och ute. Vet ju själv att jag kan ta i som en galning ute bara för att det är ute...

Ja, intervaller är något som skall återkomma..nyttigt!

Det där stämmer iaf inte. 10 km/h ger 6 min/km.

Bra sprunget hursomhelst! Intervaller är jobbigt för psyket och kroppen, men bygger bra pannben

Btw, man brukar rekommendera att man ställer in bandet på 1 % lutning för att bättre simulera utomhuslöpning (det blir lite kraftigare frånskjut).

Amen tackar! Känns så kul och få feedback på sina träningspass :cool:
Bygger bra pannben ja det måste det göra...för jag har stirrar hela tiden på ett hyreshus med balkonger när jag springer som ligger utanför gymet eller bilar som far förbi...tur att man ser ut iaf...så det blir rena blomsterängen för huvet när man ser olika omgivning när man är ute!

Tack för tipset om 1%, det ska jag testa nästa gång!


Grattis till att ha upplevt ett intervallpass. Jag hoppas att du snart får möjlighet att uppleva det utanför löpbandet.

Jag tror att du kommer uppleva en snabb utveckling på dina kommande intervallpass. Bara själva tempoväxlingen brukar vara fysiskt och psykiskt jobbig om man inte är van. Iofs är det rätt jobbigt även när man är van. Hmm.

Haha..ja det känns ju bra att det känns jobbigt för dom som är vana också, men det är väl så det ska vara...no pain, no gain..ja det är nog mer jobbigt psykiskt med tempoväxlingen..men iofs så tror jag det blir bättre om man är pigg och fräsch som inte jag var..disktrasa var nog mer tillståndet på mig!


Lathund:
10 km/h - 6 min/km
12 km/h - 5 min/km
15 km/h - 4 min/km
20 km/h - 3 min/km

Det är den sista hastigheten vi alla siktar mot. Det är snäppet långsammare än världsrekorder i marathon. Ger lite perspektiv på hur förbannat snabba de riktiga galningarna är till skillnad från oss wannabes.


Oh oh oh...tja..det är väl bara att springa på..jag har ju ett tag på mig så att säga :D Men springa 20 km i timmen är ju sjuukt fort...Nåja jag ligger ju inte på noll iallafall! Och så länge det går famåt är det bra.

Fischer
2007-12-03, 00:08
Söndag

Jaha. Fick fruktansvärd huvudvärk och trött i hela kroppen sen i torsdags...den inplanerade vilodagen på fredagen blev utsträckt till idag! INTE BRA! Det här var riktigt dåligt, det messade upp min träning som jag hade planerat.

Men bättre att ha vilat sig från en förkylning än att åkt på förkylningen och varit ute ur leken 2 veckor eller mer.

Så veckans planerade 3-4 löppass blev endast totalt 4 träningspass varav 2 styrka och två löppass.
Hoppas på bot och bättring nästa vecka!

Nu har det snöat flera decimetrar så jag ska reka lite i skogen och se om det blir någon tur "ute i det fria" i veckan eller om det blir att stirra på balkongjäveln några gånger till nästa vecka.

:furious: = summerar veckan med lite :D

Mot en ny träningsvecka, och låt den bli hård och skoningslös!

Fischer
2007-12-11, 12:01
Tisdag

Förkyld och jävlig, har inte sprungit på ca 1½ vecka och känner mig inte så pigg...körde ett armpass för några dagar sen, det gick bra trots att jag var snorig...hade gått med ont i huvet en vecka och tänkte att nu får den jävla förkylningen bryta ut!

Det gjorde den lite halvt...

Nåja. Det går inte så bra som jag hoppats på viktfronten...vågen stod på ett kilo upp så det går i lite fel riktning här...

Nu har jag tagit mod till mig att ta lite kort på dagsformen...

10 kilo ner från det här ska det bli!

Ska försöka ta nåt kort på benformen också...men dom är väl i proportion till överkroppen mer eller mindre...Jämnfet kan man säga att jag är :D

Fischer
2007-12-11, 12:12
DEt är lite svårt när man ska sköta sånt här själv...heheheh....*whistle*

Fischer
2007-12-11, 15:59
Aha!

Något jag fick höra av en "kunnig" var att stress kan lägga rejält krokben på viktnedgång...och grejen är att jag haft svårt att somna hela hösten och vaknat flera ggr per natt, sen att det varit hög belastning psykiskt för skolan går inte att sticka under stol med...antar att boven i dramat kan ligga där...

Men frågan är då hur man uppnår "balans"...känns som det är en inre stress som ligger under allt och lurar...för jag känner mig inte stressad, men har sjukt mycket som jag oroar mig för och går och tänker på, och vikten gör inte det hela lugnare heller.

Vill bara säga åt kroppen *grr27*

machine gun
2007-12-11, 16:03
Behöver du verkligen gå ner 10 kg? Tycker det låter mycket, du ser ju inte ut att ha överdrivet mkt att skala av.

Fischer
2007-12-11, 20:09
Jodå...det gömmer sig en del kilon på arslet där som man kanske inte ser heheheh

jo, 10 kilo men det är det mesta tror jag...

Kämpandet fortsätter..

Jax
2007-12-11, 20:57
Ser ingen anledning till att du ska se vikten som en stress. Vill du tappa några kilo så låt det ta den tiden det tar. Fortsätt med träningen och ät bra.

För övrigt håller jag med machine om att 10 kg låter mycket, men jag tycker viktmått är tämligen värdelöst egentligen. Spegeln är bättre.

Fischer
2010-08-04, 10:39
...

Fischer
2010-08-18, 09:20
Hej någon snäll moderator kan väl plocka bort den här träningsjournalen? Den är itne spec aktuell =)