handdator

Visa fullständig version : Steve reeves


malleman
2007-11-21, 21:59
Antar att de flesta av er känner till Steve Reeves, en gammal bodybuilder, på 50-talet, tror jag det var.


Steve reeves va byggare innan steroider kom in i bilden. Han körde helkroppspass 3 gr i veckan, ett gäng basövningar o ett fåtal set.

Steves träning: http://www.trulyhuge.com/news/tips63ip.htm

När bodybuilders började använda sterioder, runt omkring Arnolds tid. Så märkta dom att kroppen kunde återhämta sig betydligt bättre, dom hade plötsligt helt andra förutsättningar. Och i och med det formades den "klassiska träningsmetodiken". Som det flesta idag, kör efter.

Ett träningsupplägg där kroppens olika muskler var uppdelade i olika dagar i veckan, ett s.k. splitat program. Samt att de olika musklegrupperna tränades väsentligt mycket mer, när dom väll tränandes (Typ 10-20 set per musklegrupp per vecka). En helt annan träningsfilosofi än den som dom odopade föregångarna använde sig av..

Dom flesta som tränar använder ju inte doping =) ...

Då menar jag, borde det inte va ganska logiskt att ta efter de gammla rena bodybuildernas träningsfilosofier. (Träna kroppen med ett antal helkroppspass i veckan, passen bestånde av tunga basövningar o få set) Istället för att efterappa steriodmissbrukande bodybuilders träningsprogram?

Är det inte ändå ganska logiskt att köra helkroppspass på detta sätt? Man stimulerar hela kroppen till tillväxt, låter den återhämta sig o stimulerar sedan till tillväxt återigen o.s.v. Istället för att krångla la till det o dela upp muskelgrupperna i splits. Bara för att man tränar varje muskelgrupp med få set, så betyder väll det inte, att dom inte stimuleras till tillväxt, lr hur!?


Är medveten om att det kan va en del faktafel, men kommentarer på detta mycket subjektiva utlåtandet, skulle va intressant!


Som kuriosa.. Ett exempel på hur ett sådant program skulle kunna se ut:

Knäböj (Framsida ben)
Hacksquat (Framsida ben)
Stelbenta marklyft (Baksida ben)
Lårcurl för baksidan (Baksida ben)
Stående rodd (Rygg)
Chins (Rygg)
Kabeldrag till magen (rygg)
Sne bänkpress (Bröst)
Dips (Bröst)
Militärpress (Axlar)
Drag till hakan (Axlar)
Bicepscurl (Biceps)
Tricepspress från pannan (triceps)
Stående vadpress (vader)
Chrunches (mage)

1 set per övning

Sådär, hela kroppen tränad på 15 set! Why not liksom!?

4 set ben
1 set vader
3 set rygg
2 set bröst
2 set axlar
1 set biceps
1 set triceps
1 set mage

blir det per pass.. och per vecka blir det

12 set ben
3 set vader
9 set rygg
6 set bröst
6 set axlar
3 set biceps
3 set triceps
3 set mage

Intressant är att på en vecka så blir det ungefär lika många set på muskelgrupp, som i ett klassiskt träningsprogram!

Alla ni som är motståndare till den här typen av träning, kan ni förklara varför ni inte tror att det här skulle kunna funka att bygga muskler med?

MVH

Slartibartfast
2007-11-21, 22:04
Klart det funkar. Men knappast bättre än nåt annat. Reeves levde ju på medeltiden. Då visste de inte nånting om nånting.

Dessutom hade Reeves säkert lika bra gener som Coleman. han växte av vad som helst.

C.E.J.
2007-11-21, 22:11
En sak bara: AAS fanns och användes fr o m 30-talet ungefär, så helt säker kan man ju inte vara på att han inte tog sånt. Men visst, jag gillar också hur de tränade förr. WWAPD - What Would Arne Persson Do?

pragmatist
2007-11-22, 00:21
Steeve gjorde 3 set per övning, inte ett. Det blir ju ganska stor skillnad i total arbetsvolym, särskilt om man ser det över längre tid.

Clyde
2007-11-22, 00:27
Det spelar ingen roll om han gjorde ett, tre eller femton set per övning.

Han fick resultat för att han tog i och tränade hårt. Dem som körde på den tiden trodde sedan hårt på sin träning. Tror man inte att sin träning är optimal! (för en själv) så får man aldrig maximala resultat.

joriice
2007-11-22, 01:18
Han har roliga bröstmuskler, snygg fysik hursomhelst.

major Pectoralis
2007-11-22, 09:46
Antar att de flesta av er känner till Steve Reeves, en gammal bodybuilder, på 50-talet, tror jag det var.


Steve reeves va byggare innan steroider kom in i bilden. Han körde helkroppspass 3 gr i veckan, ett gäng basövningar o ett fåtal set.

Steves träning: http://www.trulyhuge.com/news/tips63ip.htm

När bodybuilders började använda sterioder, runt omkring Arnolds tid. Så märkta dom att kroppen kunde återhämta sig betydligt bättre, dom hade plötsligt helt andra förutsättningar. Och i och med det formades den "klassiska träningsmetodiken". Som det flesta idag, kör efter.

Ett träningsupplägg där kroppens olika muskler var uppdelade i olika dagar i veckan, ett s.k. splitat program. Samt att de olika musklegrupperna tränades väsentligt mycket mer, när dom väll tränandes (Typ 10-20 set per musklegrupp per vecka). En helt annan träningsfilosofi än den som dom odopade föregångarna använde sig av..

Dom flesta som tränar använder ju inte doping =) ...

Då menar jag, borde det inte va ganska logiskt att ta efter de gammla rena bodybuildernas träningsfilosofier. (Träna kroppen med ett antal helkroppspass i veckan, passen bestånde av tunga basövningar o få set) Istället för att efterappa steriodmissbrukande bodybuilders träningsprogram?

Är det inte ändå ganska logiskt att köra helkroppspass på detta sätt? Man stimulerar hela kroppen till tillväxt, låter den återhämta sig o stimulerar sedan till tillväxt återigen o.s.v. Istället för att krångla la till det o dela upp muskelgrupperna i splits. Bara för att man tränar varje muskelgrupp med få set, så betyder väll det inte, att dom inte stimuleras till tillväxt, lr hur!?


Är medveten om att det kan va en del faktafel, men kommentarer på detta mycket subjektiva utlåtandet, skulle va intressant!


Som kuriosa.. Ett exempel på hur ett sådant program skulle kunna se ut:

Knäböj (Framsida ben)
Hacksquat (Framsida ben)
Stelbenta marklyft (Baksida ben)
Lårcurl för baksidan (Baksida ben)
Stående rodd (Rygg)
Chins (Rygg)
Kabeldrag till magen (rygg)
Sne bänkpress (Bröst)
Dips (Bröst)
Militärpress (Axlar)
Drag till hakan (Axlar)
Bicepscurl (Biceps)
Tricepspress från pannan (triceps)
Stående vadpress (vader)
Chrunches (mage)

1 set per övning

Sådär, hela kroppen tränad på 15 set! Why not liksom!?

4 set ben
1 set vader
3 set rygg
2 set bröst
2 set axlar
1 set biceps
1 set triceps
1 set mage

blir det per pass.. och per vecka blir det

12 set ben
3 set vader
9 set rygg
6 set bröst
6 set axlar
3 set biceps
3 set triceps
3 set mage

Intressant är att på en vecka så blir det ungefär lika många set på muskelgrupp, som i ett klassiskt träningsprogram!

Alla ni som är motståndare till den här typen av träning, kan ni förklara varför ni inte tror att det här skulle kunna funka att bygga muskler med?

MVH

Jag tycker den gode Steve Reeves upplägg ser alldeles utmärkt ut under förutsättning att man är en mycket vältränad atlet.

Fördelar med programmet
Han får in många set per muskelgrupp/vecka (totalt t.ex. 36 set ben/veckan och 27set rygg/vecka).
Han har många vilodagar (4 stycken)
Han har hög träningsfrekvens (48-72h mellan passen antar jag), vilket är fördelaktigt om man hinner återhämta sig.
Han har gjort bra övningsval.

Nackdelarna med programmet

Det är extremt jobbigt eftersom det många tuffa övningar per pass.
Att köra samma övningar 3 ggr i veckan sliter. Personligen föredrar jag att växla mellan 2-3 olika träningspass vid högfrekvent helkroppsträning.

Det skall även påpekas att "Reeves träningsupplägg" ingalunda är unikt. Jag har sett flera exempel på amerikanska body-building program där strukturen på träningen är densamma (dvs. övningsval, träningsfrekvens, totalvolym etc.).

Slartibartfast
2007-11-22, 10:21
Har man möjlighet att träna regelbundet ser jag inga fördelar med att köra helkroppspass framom en två- eller tresplit.

Danny Devito
2007-11-22, 11:12
Tittar man på gym runtomkring i världen så kör ju typ alltid dom största killarna split-program, även dom som inte preppar.

major Pectoralis
2007-11-22, 11:24
Hm, det är ju hur man tränar som är intressant. Jag anser inte att helkropp-, halvkropp- eller variant av splittupplägg är av avgörande betydelse. Om vi tar Steve här som exempel så kör han mer/lika mycket ben/rygg i sitt helkroppspass som många gör i sina splittpass för respektive muskelgrupp; skillnaden därtill är att Steve, enligt ryktet åtminstone, genomför denna rygg- och benträning 3 ggr/vecka...

obesogen
2007-11-22, 11:30
Bilder på steve vore trevligt!! :)

pragmatist
2007-11-22, 11:46
Tittar man på gym runtomkring i världen så kör ju typ alltid dom största killarna split-program, även dom som inte preppar.

Ärligt talat, hur många man ser på gym runt om i Sverige har gett helkroppsträning en ärlig chans över huvud taget? De allra flesta börjar ju med splitprogram från början och testar aldrig något annat, alternativt kör helkroppspass under ett kort nybörjarstadium för att sedan plagiera ett program i BODY som något amerikanskt steroidmonster påstår sig köra efter...

Slartibartfast
2007-11-22, 11:52
Bilder på steve vore trevligt!! :)

http://www.schwarzenegger.it/mro/reeves.html

Slartibartfast
2007-11-22, 11:55
Ärligt talat, hur många man ser på gym runt om i Sverige har gett helkroppsträning en ärlig chans över huvud taget? De allra flesta börjar ju med splitprogram från början och testar aldrig något annat, alternativt kör helkroppspass under ett kort nybörjarstadium för att sedan plagiera ett program i BODY som något amerikanskt steroidmonster påstår sig köra efter...

Jag tror nog många ger det en chans, men splitträning är så otroligt mycket bekvämare och ger minst lika bra resultat, så det är naturligt att man väljer det.

pragmatist
2007-11-22, 12:10
Jag tror nog många ger det en chans, men splitträning är så otroligt mycket bekvämare och ger minst lika bra resultat, så det är naturligt att man väljer det.

Min uppfattning är snarare att de flesta börjar med tre- eller fyrsplit på en gång och sedan alltid kör split, och om de någon gång testar helkropp så ledsnar de efter två veckor för att de aldrig arbetat upp den arbetskapacitet som krävs för den typen av träning. När man nämner för andra på gymmet att man tränar helkroppspass så stirrar de på en som om man kom från en annan planet.

Men du har ju helt rätt om bekvämlighetsaspekten.

Danny Devito
2007-11-22, 12:10
Ärligt talat, hur många man ser på gym runt om i Sverige har gett helkroppsträning en ärlig chans över huvud taget? De allra flesta börjar ju med splitprogram från början och testar aldrig något annat, alternativt kör helkroppspass under ett kort nybörjarstadium för att sedan plagiera ett program i BODY som något amerikanskt steroidmonster påstår sig köra efter...

Okej visst, men tror du man kan ta sig till eliten inom BB/SL med helkroppspass?
Jag gör inget statement med det, bara undrar din personliga åsikt. :)

ArcTiC
2007-11-22, 12:12
Kör helkroppspass 3 ggr/veckan, liknande steve revees. Tycker det känns bättre än den 3 split jag tidigare pysslat med, främst för att passet blir roligare så (varierat).

Danny Devito
2007-11-22, 12:17
Alla jag träffat tycker att helkroppspass är tråkigare än splitträning.

ArcTiC
2007-11-22, 12:20
Kanske tråkighetsfaktorn som avgör vilket upplägg som är vanligast. Jag vet t.ex. inte personligen nån som kör helkropp förutom jag.

pragmatist
2007-11-22, 12:23
Okej visst, men tror du man kan ta sig till eliten inom BB/SL med helkroppspass?
Jag gör inget statement med det, bara undrar din personliga åsikt. :)

Steve var ju ganska elit. ;)

Men ärligt talat tror jag inte att helkroppspass är optimalt om man elitsatsar och har bodybuilding eller styrkelyft som sin huvudsakliga sport, nej. Helkroppspass är framför allt väldigt bra för de som inte har oändligt med tid att spendera på gymmet men vill ha bra resultat ändå, och för de som i huvudsak styrketränar för att bli bra på andra sporter. Bevisligen kan man bli väldigt stor och stark genom denna typ av träning, och hur många kommer någonsin nå elitnivån egentligen?

Danny Devito
2007-11-22, 12:30
Steve var ju ganska elit. ;)

Men ärligt talat tror jag inte att helkroppspass är optimalt om man elitsatsar och har bodybuilding eller styrkelyft som sin huvudsakliga sport, nej. Helkroppspass är framför allt väldigt bra för de som inte har oändligt med tid att spendera på gymmet men vill ha bra resultat ändå, och för de som i huvudsak styrketränar för att bli bra på andra sporter. Bevisligen kan man bli väldigt stor och stark genom denna typ av träning, och hur många kommer någonsin nå elitnivån egentligen?

Jag undrar dock om han körde sådär jämt...

Visst - såklart helkropps funkar, men jag tror dock det är sämre än split om man satsar.

Slartibartfast
2007-11-22, 12:32
Min uppfattning är snarare att de flesta börjar med tre- eller fyrsplit på en gång och sedan alltid kör split, och om de någon gång testar helkropp så ledsnar de efter två veckor för att de aldrig arbetat upp den arbetskapacitet som krävs för den typen av träning. När man nämner för andra på gymmet att man tränar helkroppspass så stirrar de på en som om man kom från en annan planet.

Men du har ju helt rätt om bekvämlighetsaspekten.

Jo, så är det nog, men det jag svärtat i ditt inlägg är ju det väsentliga. Varför skulle man bry sig om att atbeta upp en sån arbetskapacitet då man får lika bra/bättre resultat av att mysträna på split? Tror väldigt få anser att hårt arbete har något egenvärde. Det är resultaten som räknas, och de ska uppnås med minsta ansträngning.

ArcTiC
2007-11-22, 12:39
Varför skulle man bry sig om att atbeta upp en sån arbetskapacitet då man får lika bra/bättre resultat av att mysträna på split? Tror väldigt få anser att hårt arbete har något egenvärde. Det är resultaten som räknas, och de ska uppnås med minsta ansträngning.

Tycker jag känner mig betydligt frächare vid helkroppspass (få set/muskel/pass) än vid split (mördarmånga set/muskel/pass). Tänker osökt på benträning i splitupplägg... eller varför inte rygg

major Pectoralis
2007-11-22, 12:42
Okej visst, men tror du man kan ta sig till eliten inom BB/SL med helkroppspass?
Jag gör inget statement med det, bara undrar din personliga åsikt. :)

Man kan absolut nå eliten i SL genom att träna "helkroppspass" ( i form av mark/böj, bänk + 2-4 komplementövningar) tre dagar i veckan, förslagsvis måndag, onsdag och fredag (en klassiker). Jag skulle absolut hävda att det bara är positivt för styrkeutvecklingen att ha 3-4 vilodagar i veckan.

Däremot tror jag knappast man kan nå eliten inom BB med den typen av träningen. Anledningen till detta är att jag anser att kroppsbyggare behöver flera övningar per muskelgrupp samt träning till utmattning. Följaktligen är splitupplägg klart att föredra, åtminstone i längden. Dock tror jag många kroppsbyggare vinner på att köra ett hårt och ett lättare pass per muskelgrupp i veckan (dock kan man köra split ändå).

pragmatist
2007-11-22, 12:48
Jo, så är det nog, men det jag svärtat i ditt inlägg är ju det väsentliga. Varför skulle man bry sig om att atbeta upp en sån arbetskapacitet då man får lika bra/bättre resultat av att mysträna på split? Tror väldigt få anser att hårt arbete har något egenvärde. Det är resultaten som räknas, och de ska uppnås med minsta ansträngning.

Om det räcker med 2-3 helkroppspass i veckan i stället för 4-5 splitpass så minimerar det ju andra former av ansträngning, t.ex. att ta sig till och från gymmet eller att vara borta från jobb, vänner och familj många kvällar i veckan. För min egen del upplever jag inte träning i sig som särskilt ansträngande, det är allt praktiskt strul runt omkring som är jobbigt.

Gpajpen
2007-11-22, 12:52
men varför skulle helkropp vara såå mycket sämre än split? ta 3helkroppspass/vecka som jag personligen kör;

mängden blir samma, fast 3 olika stimulanstillfällen istället för 1.
säg 3set/muskelgrupp x 3 pass i veckan = 9 set/vecka (fullt tillräckligt), givetvis kan man göra mer på typ ben/rygg.

relativt korta sköna genomkörarpass, jag klämmer in 10 muskelgrupper och 3set/st (30set) på 1h10min inklusive uppvärmning.

+ största fördelen, att om man har en lite sämre dag typ huvudvärk, irriterad, not in the zone, stressad osv så gör det mindre eftersom man har 2 pass till att stimulera, jämfört med splitt så går 2 veckors träning sämre. Dessutom om man skulle äta sämre efter något pass av godtycklig anledning så spelar det också mindre roll än vid splitt.

ser just nu inga nackdelar med helkropp så upplys mig gärna.

ArcTiC
2007-11-22, 12:56
^^ :thumbup:

Slartibartfast
2007-11-22, 13:04
Om det räcker med 2-3 helkroppspass i veckan i stället för 4-5 splitpass så minimerar det ju andra former av ansträngning, t.ex. att ta sig till och från gymmet eller att vara borta från jobb, vänner och familj många kvällar i veckan. För min egen del upplever jag inte träning i sig som särskilt ansträngande, det är allt praktiskt strul runt omkring som är jobbigt.

Bara för att man kör splitpass behöver ju inte betyda att man måste träna flera gånger än om man kör helkroppspass (förutsatt att man helkroppar fler än en gång i veckan)

Den split som jag personligen tror är mest produktiv i förhållande till totala träningstiden per vecka är en tvåsplit två gånger i veckan. t.ex.

Day One:
Dips or Bench Press 2 x 6-8
Incline Press, or incline Fly 2 x 10-12
Military Press, Or Hammer Shoulder Press 2 x 6-8
Tricep (skull crushers) Extensions or Tricep Pushdowns 2 x 10-12
Heavy Abs 3 x 10

Day Two:
Pull-Up 3 sets to failure
Barbell Row 2 x 8
EZ-Bar Or Dumbell Curl 1 x 10
Squats 2 x 10
Deadlifts, or Stiff-Legged Deadlift 1 x 10 - Iron addict

Helkroppspass två gånger i veckan har jag inga bra erfarenheter av.

Annars håller jag helt med dig. Träningen i sig själv är inte tidskrävande, det är allt runtom som stjäl tid.

baseball
2007-11-28, 21:42
http://www.schwarzenegger.it/mro/reeves/sr115.jpg den här bilden på steeve är fan inte OK....:em:

Jorgen
2007-11-28, 21:54
http://www.schwarzenegger.it/mro/reeves/sr115.jpg den här bilden på steeve är fan inte OK....:em:

Varför inte då?
Eller du tänker på den sanslöst smala midjan karln ligger inne med. Helt sjukt.

C.E.J.
2007-11-29, 12:27
http://www.schwarzenegger.it/mro/reeves/sr115.jpg den här bilden på steeve är fan inte OK....:em:

Tjoflöjt! *gah!*

evosex
2007-12-07, 10:24
Personligen så upplever jag det mestadels positivt med att köra helkroppspass 3 gånger i veckan. Det negativa är att man kan ha ont om energi i slutet av passet då man kör väldigt intensivt för att hinna med allt på dryga timmen.

Har tränat till och från i nästan 20 år. Är 35 nu och är starkare och större än någonsin när jag bytt till helkroppspass 3 gånger i veckan istället för 3-4 split-pass.

Med facit i hand så skulle jag inte ha tittat på dom stora grabbarna utan kört på detta från starten då det verkar passa just mig och min kropp mycket bättre