handdator

Visa fullständig version : Min 13-åring.


bly
2007-11-21, 20:36
Jag har sen ett år tillbaka så här lite sent i livet börjat lyfta skrot igen. Det går väl sådär men jag mår mycket bättre nu när jag tränar regelbundet.
Min 13-åriga bonuspojke verkar jätteintresserad och talar om stora muskler och tränar lite med mig när jag kör hantelpass hemma då inte tid till gymet finns. Jag tycker det både är sunt av honom men låter inte honom köra "tungt".
Hur ska man förhålla sig till detta tycker ni?
Jag vill inte att han skadar sig eller får en sne syn på kroppen samtidigt som jag är jätteglad att han tränar då han inte verkar så värst intresserad av annan idrott.

major Pectoralis
2007-11-21, 20:55
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=78310

Arf Pingvin
2007-11-21, 21:00
Låt pojken träna -> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=104047

Upptaget
2007-11-21, 21:26
Läs gärna tråden som Arf Pingvin länkade till, riktigt bra fakta.. Låt pojken träna, men jag hade nog haft uppsikt över honom så han tränar RÄTT, det är väldigt viktigt så han inte bara drar på med dom tyngsta vikterna han klarar av och sedan bara lyfter utan att veta egentligen vad han gör :)

hjalten
2007-11-21, 21:46
Det är nog ingen fara att låta honom träna.

Fast han ska väl inte ta i så han spricker men :)

Ganymedes
2007-11-21, 21:52
13 säger du... Nästan för sent att börja träna då. :) Nädå, jag är bara bitter för att jag närmar mig 30 och ser ut som en semifet säl.

Guddi
2007-11-22, 11:01
Om du ver vad du gör till 100 % så finns det ingen orsak att inte låta honom träna. Om du är osäker på din teknik i vissa övningar så lär dig dem själv till 100 % innan du försöker lära ungen det. Barn har en förmåga att lära efter vad de ser istället för vad du säker till dem ;)

Imni
2007-11-22, 17:39
jag körde en del vikter när ja var 13 men mest med den egna kroppen som vikt. men ja tycker absolut att du ska låta honom börja. Gör ju att det växer fram ettt intresse i tidiga år och att han kommer tänka på sin fysik o håller sig borta från datan. MEN se till att han gör rätt.

Commando1980
2007-11-22, 17:46
ja visst låt han träna men se till att du lär honom rätt teknik från början och övervaka gärna hans träning. 13 åringar har inte alltid det bästa omdömet...

bly
2007-11-22, 21:03
Ett litet problem är att han bara är här i 14-dagars perioder. Hans biologiska far har en viss förmåga att försöka hindra honom från allt som kan härledas till mig. Tänkte köpa lite hantlar i julklapp åt honom så han kan lyfta lite när han inte är här, men det kanske bara kan ha motsatt effekt? Att den andra förebilden är ganska otränad (nu var jag väldigt blygsam) inverkar möjligen. Tänk om han också kunde röra sig tillsammans med sin grabb istället för att pendelbanta med en massa löjliga soppor och kopiösa mängder bärs. Tror fasen han skulle bli trevligare då också.
Ja jag ska göra som ni säger. Jag ska träna ihop med honom så det blir rätt och sen ska jag försöka få honom att göra lite ryggresningar och andra kroppsövningar när han inte är här. Ge beröm om han så bara sliter sig från datorn och rör lite på sig där borta ett par gånger i veckan oavsett vad han gör. Det löser sig när han får det till en vana antar jag.
Tackar för bra länkar och svar.

mangs
2007-11-23, 13:46
Kom bara ihåg att det viktiga är att han tränar för att han själv vill det och inte för att han tror att du vill att han skall göra det. Just i den åldern kan det vara så och då kan lätt intresset tappas om man pushas för hårt.

Alltidxx
2007-11-23, 21:11
Se till så han gör övningarna rätt och undvik att köra tungt något år iallafall. Guddi har rätt i att barn gör som man själv gör och inte som man säger till dom. Jag tycker nog största delen av uppfostran och hur man formar en ung ligger i hur man beter sig själv och vilken inställning man har till saker och inte så mycket i vad man säger till dom. Jag tycker därför det är utmärkt om han får lära träning av dig som har sund inställning till träning. Lyft fram allt det som är bra med träning utan droger så ska det nog bli en god gymmare av honom också. Jag var 15 när jag började träna och tyckte också att det var (är) coolt med proffsen men fick aldrig för mig att trycka steroider själv. Det berodde inte på att mina föräldrar härjade med mig om steroider utan snarare på att de själva sysslade med frilutsliv och träning på ett sunt sätt tror jag. Mycket morot och lite piska är receptet tror jag :)