handdator

Visa fullständig version : Nya övningar?


Slartibartfast
2007-11-21, 18:57
Dethär är säkert är jävla dum fråga, men hey, det är ju jag.

Hur är det när man börjar med en helt ny övning och styrkeökningarna i den övningen den första tiden i första hand handlar om att man vänjer sig med rörelsen. Bygger den övningen alls under tiden att man kommer upp till vettiga vikter, eller står typ muskelutvecklingen stilla (sett till just den övningen) sålänge man kör med flickvikter?

Jag frågar för att jag i dagens pass böt ut sneda smithbänkar mot sneda hantelpressar. Gillade övningen riktigt bra och tror jag skippar smithen framöver. Men borde jag anpassa min övriga bröstträning på nåt sätt under tiden jag bygger upp vikterna i hantelpressarna?

Nitrometan
2007-11-21, 19:02
Nya övningar?

http://www.guidoandluigi.com/strips/2007-11-02.jpg

flesh
2007-11-21, 20:33
hahaha..

varför är luigi så spinkig? :P

flesh
2008-08-03, 02:09
hahaha..

varför är luigi så spinkig? :P

Måste ha varit nån bild där som jag kommenterade helt off topic.

Hursomhellst. Jag letade bland mina gamla poster för att hitta något helt annat, men snubblade sedan över den här frågan...

..nu återupplivar jag den och repeterar trådförfattarens fråga...

...är det någon som blivit klokare sedan frågan skrevs och kan bidra med ett svar eller en teori?

Scratch89
2008-08-03, 08:00
Konstigaste tråden nånsin. :D

För att svara på Slartis fråga, tror jag, lekman som jag är, att en ny övning troligen bygger mer än vad den gamla gjorde, förutsatt att man hade nått en platå och inte ökade längre. En ny övning blir nytt godis för nervsystemet, och byggare blir väl traditionellt upphetsade av nya vinklar att attackera ifrån.

Mourten
2008-08-03, 13:49
Ja tror S89 har fel, klart att muskel bygger nya nervbanor men det är inte = muskelmassa ökning. Jag tror som Slarrti säger att stora/tunga vikter = stor massa. Kontakt å flickvikter är för pojkar som tycker man ska deffa innan man nått 90.

flesh
2008-08-06, 01:31
Rent instinktivt så "känns" det som att jag bygger bättre genom att köra några få specifika övningar under en längre tid.

Det kan vara helt psykiskt eftersom jag har en del favoriter bland övningar, som jag känner mig grym och stark när jag kör.

Mixar jag ofta så känner jag mig oftast svag och förvirrad :P

Men lite vetenskap på ämnet skulle inte skada!